Haiseeko kypsytys?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nianau
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja nianau »

Noniih, tää haluais viisaampien kommentteja. Eli kolmas viikko menossa kypsytystä, jota osin avustettu kaupallisilla ympeillä ja ruokittu HSS:llä + hipulla kalanruokaa. Arvot ovat olleet ton mun viikonloppureissun jälkeen (ja homehtuneiden salmiakin palasten keräilyn) viimeisimmillään seuraavanlaisia (jo useamman päivän): ammo 0, nitriitti 0,5 mg/ l ja nitraatti 5 mg/l. HSS:ää olen edelleenkin lisännyt n. 4 ml/päivä (1maustemitta / 1 dl vettä liuoksesta). Missäs teidän mielestä mennään, ollaanko jo siinä hilkulla että kohta puoleen alkais valmista tulemaan? Eikö kuitenkin tuon nitriitin pidä mennä täysin nolliin ennen yhtään kalaa? Tällä mun maltillisella annostelulla nitriitti oli viikko sitten suurimmissa lukemissa 1 mg/l. Sitä olen miettinyt että olenkohan tehnyt kypsytystä liian pienimuotoisesti, et mahtaako nämä bakut riittää kalojen tullessa? Ekaksi siis tulossa 6 pandamonnista, kunhan tän nyt vaan sais kondikseen.
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Onko toi se nitriittipiikki toi suurempi luku? Onko se aluksi noussut siihen ja nyt parina päivänä laskenut? Jos on, niin piikki on mennyt ohi. Jatka hss annostusta niin kauan kun kaloja ei ole akvariossa. Kun nitriitti on kokonaan pois, tee vedenvaihto niin, että nitraatti on hyvässä tasossa. Mullakin tasan kolmantena viikkona nitriittipiikki meni ohi.
nianau
Junior Member
Junior Member

Nitriitti oli korkeimmillaan toisen viikon loppupuolella, sen jälkeen on ollut tuo 0,5 mg/l eli ilmeisesti loppusuoralla ollaan. Vähänkö odotan sitä päivää kun nitriitti näyttää nollaa!
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Pari seikkaa mietityttää; 1)nitriitin määrä ei ole missään vaiheessa noussut kunnon piikiksi ja 2)nitraatin pitäisi lisääntyä eikä vähentyä.

Start Upin vaikutuksesta pitäisi tietää enemmän, jotenkin vaan tuntuu, ettei kaikki suju aivan vanhan kaavan mukaan. Kun lisäät ammoniumia akvaarioon, niin jossain sen luulisi näkyvän, tai sitten Stop Ammo tehoaa vieläkin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
nianau
Junior Member
Junior Member

Vettä olen vaihtanut tässä viikonlopun jälkeen 50% jolloin nitraatti tippui 10 mg/l:sta tuohon 5 mg/l. Sitä olen kyllä itsekin miettinyt, niinkuin tuossa aikaisemmin mainitsinkin, miksi arvot ovat noin pieniä vai onko tuo mun hirvariannostus vaan liian pientä?

Edit: en oikein itse usko että stop ammo enää vaikuttaisi, koska hiekan vaihdon aikaan vettä vaihtui lähes kaikki, ja eikös se aine ole vedessä olevaa? Mutta mistäs sitä tietenkään tietää. Se vielä piti sanomani, että kasvit mulla on nyt olleet jo jonkin aikaa altaassa.

Pitikin mennä tuossa jokin aika sitten varaamaan kaloja liikkeestä, olen siirtänyt hakuaikaa jo kaksi kertaa. Siksi olen vähän kärsimätön tämän kanssa ollut ja odottanut josko akva kypsyisi. Kyseessä ei kuitenkaan ole mitkään harvinaiset kalat et ei sen puoleen.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Vedenvaihto selittää nitraatin vähenemisen, muttei sitä, ettei nitraatti lisäänny, vaikka lisäät ammoniumia.

Kasvit käyttävät ammoniumia ravinteena, joten siinä olisi yksi vaihtoehto, ettei nitriitti- ja nitraattipitoisuudet kasva.

Vaikuttaisi että nyt ammoniumista vain hyvin pieni osa, jos sitäkään, kulkee nitrifikaation läpi, nitraatin määrähän ei ole ollut kasvusuunnassa. Siitä seuraa, ettei bakteerien määrä kasva, ja koska kypsytyksen tarkoitus on lisätä bakteerien määrää, lisäisin HSS:n annostusta. Saavat sitten bakteeritkin osansa.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
nianau
Junior Member
Junior Member

Noni nyt läks, laitoin akvaan 1 mg hirvaria liuotettuna pieneen määrään vettä. Saas nähä ovatko kasvit aamulla elossa. Ja mitähän mahtavat arvot olla. Aamulla mittailen ensimmäisen kerran ja illalla katsotaan sitten uudestaan. Jänskää!
nianau
Junior Member
Junior Member

Ammonium oli nyt kuten illallakin 1 mg/l mittauksen perusteella. Tässä pienessä päässäni järkeilin näitä asioita, niin kun aiemmin olen laittanut vain 4 ml tuosta 100 ml johon laitettu yksi maustemitta (n. 2mg) ja nyt siis laitoin 1 mg akvaan, jos laskee milloin bakujen pitäisi olla lisääntynyt tähän määrään sopivaksi (oliko se että tuplaantuvat kerran 18 h) niin olenko ihan hakuteillä jos noin suunnilleen tämä mun bakutaso saavuttaisi tuon 1 mg ammonium määrän (siis että käsitteleviä bakuja on tarpeeksi) n. 4-5 vuorokauden kuluttua. Eli pitäiskö minun nyt vaan odottaa lisäämättä hirvaria enää, kunnes sen tasossa jotain tapahtuu. Nyt minusta alkaa tuntua etten tajua tästä hommasta enää yhtään mitään, vaikka alkuun tuntui niin simppeliltä.
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Minut varmaan teilataan täällä ihan täysin, kun kirjoitan tämän. :) Minusta tässä ketjusta tehdään kypsytyksestä ihan liian vaikeaa. Kyllä se akvaario siitä kypsyy, kun etenee hissuksiin. Ihan ilman jatkuvaa temppuilua ja mittailua ja stressaamistakin.

Itelläni homma toimi näin:

Syyskuun loppu: altaaseen vedet, hiekat ja juurakot
Lokakuun ensimmäinen viikko: altaaseen juuri saatu suodatin ja Tetran SafeStart -ymppi, eli kypsytys virallisesti käyntiin. Sekaan myös kourallinen kierteissarvikotiloita. Tässä vaiheessa mittasin vesiarvot, ja sekä nitraatti että nitriitti olivat jo vähän koholla. Eli kypsyminen oli alkanut, vaikken ollut tehnyt vielä mitään sen eteen. (Juurakoiden mukana varmaan tulleet ensimmäiset bakteerit.)
Lokakuun aikana: ruokin kotiloita kalanruualla (aika anteliaasti), lisäsin Tetran Bactozymia pakkauksen ohjeen mukaan, istutin kasveja sitä mukaa kun niitä sain.
Lokakuun loppu: sukarapuja.
Marraskuun ensimmäinen viikko: ensimmäiset kalat, eli pari piikkisilmää.
Marraskuun toinen viikko (toissapäivänä): 12 hohtokiilakylkeä.

Vesiarvoja olen mittaillut ahkerammin vasta lokakuun lopusta. Nitriittiä ei ole näkynyt, nitraatti nousee hissuksiin aina ennen kuin vaihdan vettä. Allas on siis kypsynyt kauniisti, vaikken lisäillyt hirvensarvisuolaa tai laskeskellut bakujen kasvunopeuksia, saati metsästänyt nitriittipiikkiä jatkuvalla testauksella.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Lisäsit bakuympin jälkeen kierteisiä, jotka kuormittavat vettä ja myös kalanruokaa, joka myös kuormittaa vettä. Kalanruoka ja kierteisten ulosteista tulee ammoniumia tai akkia, jota tarvitaan bakujen toimintaan. Hss ajaa saman asian, tarkemmin kum noin. Tuolla kaavalla allas kypsyy ihan hyvin, koska ammoniumia tai akkia syntyy kokoajan altaassa. Kuormitus on kyllä niin pieni, että suurta kalastoa et voi sinne yhtäkkiä hankkia. Nitriittipiikki on varmasti tullut, kierteiset sen verto kestäviä varmaan että eivät ole kuolleet.

Seuraavaksi ostit sukarapuja, jotka kuormittavat allasta hieman enempi, mutta ei järkytä bakukantaa niin suuresti, joten nitriittiä ei välttämättä syntynyt merkittävästi. Lisäsit kaloja vähitellen pienissä määrissä niin, että akvan tasapaino ei järky niin pahasti. Toi oli siis tavallaan kalallista kypsyttämistä, jolloin altaaseen ei tarvinnut eriseen lisätä ammoniumia/akkia.

Kalattomassa kypsytyksessä ei oikeastaan tarvitse testata arvoja päivittäin, riittää vain se että huomaa nitriittipiikin ja sen, milloin akva on kypsä, mikä kypsytyksessä vie juuri noin sen kuukauden.

Oli siis oma arvioni tilanteestasi. [;)]
nianau
Junior Member
Junior Member

Kohta kenties lakkaan kiusaamasta tätä ketjua :P Tässä kuitenkin tämän hetkiset arvot ja 1 mg ammonium lisäyksenhän tein eilen n. klo 21. Ammo 0,5 mg/l, nitriitti 1 mg/l, nitraatti 7 mg/l. Aamulla ammo oli 1 eli kyl siel jottain tapahtuu.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

nianau kirjoitti:Nyt minusta alkaa tuntua etten tajua tästä hommasta enää yhtään mitään, vaikka alkuun tuntui niin simppeliltä.
Alkuun kaikki menikin ohjeen mukaan, mutta kun mukaan tuli muutoksia (pohjamateriaalin vaihto, kasvien tuonti, vedenvaihto), on tilanne aina vain kauempana ohjeiden teoriasta.

Nyt muodostuu sekä nitriittiä että nitraattia, eli ammoniumin lisäys sen mukaan se n. 1 mg/l päivittäin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Sanja
Junior Member
Junior Member

Juu, noinhan se menee, They2. Ajattelin vaan sanoa ääneen, että tässä ketjussa esitetty HSS-kypsytys ei ole se ainoa tapa. Eikä minusta se helpoin ja simppelein, todellakaan. (Ehkä jonkun muun mielestä on.) Itsekin silloin aluksi tätä lueskelin ja kuvittelin, että kyseessä on maailman hankalin juttu. Onneksi akvaarioita harrastanut kaveri totesi, että hei ne on bakteereja, kyllä ne lisääntyy. ;)
500-litrainen seurala.

They2
Advanced Member
Advanced Member

Joo, on tää aika vaikeeta ja sekavaa toi hss juttu, kun kaikkee pitää tarkkailla ja lisätä. Kalallisessa kypsytyksessä vain se huono puoli, että ne kärsii nitriitistä, enkä jaksaisi joka päivä vaihtaa vettä sen takia. Ja veden vaihdon takia kypsytys kestää kauemmin. Kierteiset ei varmaan kärsi niin pahasti kuin kalat, mutta kuitenkin.

Sun tapas varmaan helpoin, kierteiset ja ymppi akvaan, ruokitaan kierteisiä ja ollaan tietoisia siitä, että kuukauden päästä vähintään on nitriittipiikki tullut, ja sen jälkeen vähitellen kaloja mukaan. :)
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Sanja kirjoitti:Juu, noinhan se menee, They2. Ajattelin vaan sanoa ääneen, että tässä ketjussa esitetty HSS-kypsytys ei ole se ainoa tapa. Eikä minusta se helpoin ja simppelein, todellakaan. (Ehkä jonkun muun mielestä on.) Itsekin silloin aluksi tätä lueskelin ja kuvittelin, että kyseessä on maailman hankalin juttu. Onneksi akvaarioita harrastanut kaveri totesi, että hei ne on bakteereja, kyllä ne lisääntyy. ;)
Itse kypsytin kanssa altaan ihan ilman kemikaaleja tuon jo mainitun pitkän kaavan mukaan, eli altaan aloituksesta kalojen tuloon liki 4 kuukautta, ja koko aikana vain muutama arvojen mittaus.
Mikä ihmeen kiire nykyään kaikilla on ton altaan kypsymisen kanssa?
ja sitten ihmetellään kun kaloja kuolee.
ihan hyvä pitää vaikka 2 viikkoa hössötystaukoa siinä vaiheessa kun allas on kypsä ja sitten vasta hommata kaloja.
Asiat kun voi tehdä monella tavalla, ja ja mikä niistä lopulta on parasta, sitä ei varmaan tiedä kukaan, omaa tyyliäni en edes suosittele hätäisille ihmisille.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Itse kuulun hätäisiin ihmisiin( [:I] ), kypsytyksen aikana allas on niin ruma, siis ainakin minulla, että ei ketään uskalla vierasille tuoda. Haluisin vaan nopeasti kalat altaaseen. Kuukauden jaksoin odotella, ja se meni yllättävän nopeasti, mutta en todellakaan 4 kuukautta jaksaisi odottaa..
Sanja
Junior Member
Junior Member

Joo, olen niin sydämetön, että en välitä jos kierteisillä oli vähän tukalaa pari viikkoa... :twisted: Kovasti ne kyllä sinäkin aikana lisääntyi. Kalojen kanssa olisi tietty pitänyt olla tarkempi.
500-litrainen seurala.

They2
Advanced Member
Advanced Member

Voiko vastakypsyneen akvaarion lasit putsata levästä hankaamalla? Siis on ollut nyt pari päivää jo kypsä.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

No mihin sä niitä leviä hamstraisit?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Aattelin vaan et jos ne bakteerit on niissä pinnoissa... Ihan riittävästi hamstraan muita asioita jo :roll: , ehkä tulevaisuudessa kun on tylsää. :mrgreen:
paperbird
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja paperbird »

Täällä alkeet palstalla kun näitä tyhmiä kysymyksiä kerta saa esittää niin pistän ketjuun jatkokysymyksiä koskien j.järven ohjeita kun ei vaan ymmärrä. [:I]

minkä kokoisen akvaarion kypsyttämiseen tuo j.järven 20L kypsytettyä vettä ja 1-3L hiekkaa on tarkoitettu ja kuinka nopeasti akvaario näillä vermeillä saadaan kypsytettyä sen jälkeen kun vesi ja hiekka on laitettu akvaarioon? :|

Kuinka tuo hiekan kypsytys käytännössä tapahtuu ja tarvitseeko tämä ehdottomasti myös suodattimen? Hiekat isoon astiaan veden kanssa ja päivittäin möyhitään ja lisäillään tarvittavat aineet?

Liekkö minussa jotain sisäistä blondia vai miksi en käsittänyt että onko hirvensarvijauhetta/suolaa ja ammoniakkia käytettävä yhdessä? Onnistuisiko Kypsytys pelkästään lisäämällä valmiiseen akvaarioon (pohjamateriaali, sisustuselementit ja kasvit) vedenparannusaine, bakteeri esim tuo TetraAqua® SafeStart oikea määrä ja bakteeria ruokkisin vaikka tuolla hirvensarvisuolalla ettei tarvitsisi alkaa ammoniakin kanssa lotraamaan. Ja sitten ruokasoodaa, paljonko per 100L? Kuinka paljon tuota suolaa tulisi yksistään käyttää?

There there, jälleen olen sitten tehnyt itsestäni tyhmän :D
200L tankki, Pk Mäyräkoira, cockeri, rex marsupojat, 2 kahdeksanjalkaista karvapalloa ja kärmes.
They2
Advanced Member
Advanced Member

En osaa kaikkeen vastata muttz vastaan. Hirvensarvisuola on ammoniakkia, eli pistät vaan hirvensarvisuolaa, niin bakut saa ravintoa. Mulla riitti hirvensarvisuolaa niin, että puoli millilitraa per 100 litraa, ja kypsytys kesti tasan 3 viikkoa. Helpompi tapa vain kypsyttää akvaario ilman esikypsytettyjä asioita. Kuluu turhaa aikaa ja vaivaa, mielestäni.
nianau
Junior Member
Junior Member

Vaikka hirvensarvisuolalla kypsyttäminen voi kuulostaa ajan takia hermoja raastavalta, niin nyt sen kalattomasti tietenkin tehneenä voin sanoa että kalallisesti kypsyttäminen on varmaan potenssiin tuhat hermoja raastavampaa. Koko ajan saisi olla mittaamassa arvoja ettei kalasille mitään käy plus tietenkin jatkuvat veden vaihdot. Mä en oikein tän lyhyen kokemukseni perusteella tuohon Probio digestiinkään luota, vaikka siitä ihan hyviä kokemuksia onkin. Mun oman empiirisen :) tutkimuksen mukaan ampullit eivät kypsymistä jouduttaneet ja ostin siis start up paketin kanssa sählättyäni vielä toisen laatikon pelkkiä bakuja tätä merkkiä. Tietysti voi olla että bakuille oli liian vähän ruokaa, mut mun blondijärjen mukaan jos altaaseen tulee enemmän bakuja tapahtuu muuntuminen myös nopeammin. Arvot eivät tämän tuotteen kanssa muuttuneet mielestäni mitenkään siitä mitä normaali hirvensarvisuola kypsytyksessä voi arvioida niiten muuttuvan. Selitinköhän nyt tarpeeks epäselvästi.

Nimim. meillä uiskentelee vihdoin 8 pandamonnista altaassa <3
They2
Advanced Member
Advanced Member

Ymmärsinkö oikein? Lisäsit ampullit mutta ei niille ruokaa? Tietenkin bakut kuolevat. Lisää aina hss tai muuta ammoniakin lähdettä, jos kypsytät eikä akva kypsytetä kalallisesti. [;)]
nianau
Junior Member
Junior Member

Jos They2 mulle tarkoitit kommentin niin kyllä mä lisäsin bakuille ruokaakin, ensihätään kuopuksen *kröhöm* pissaa ja sit hirvensarvisuolaa ja näiden lisäksi välillä hiukan kalanruokaa niin ja matkalla kun olin niin heitin akvaan apteekin salmiakkia, joka kyllä viikonlopun aikana lahjakkaasti homehtu. Tosin niinkuin tässä ketjussa olen kirjoittanut määrät olivat alussa liian pieniä. Ja korostan et tuo on mun vaikutelma ko. tuotteesta, täysin subjektiivinen siis :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”