Eli laite on tarkalleen Nutrafin Carbo Plus -systeemi, joka sisältää ohjausyksikön ja altaaseen imukupeilla asennettavan, erillisen hiililevyn sisältävän metallilaatan. Kemiallisen reaktion seurauksena hiililevystä erittyy hiilaria jopa liukenee veteen helposti, koska kuplat ovat erittäin pieniä - voisi kuvata hiilarisumuksi.
Laite itse on yksinkertainen; ei ole pH:n säätöyksikköä vaan manuaalisesti nupista kääntämällä voi säätää tehoa. Laite on tarkoitettu 50-500 litraisiin altaisiin. Riittävyydestä sen verran, että ohjekirjasessa ilmoitetaan 240 litraisessa akvaariossa maksimiteholla toimittaessa yhden hiililevyn kestävän n 2kk. Tämä aika on tietysti täysin verrannollinen altaan kokoon ja siihen paljonko hiilaria altaaseen luukuttaa menemään.
Mutu sanoisi, että tulee kestämään kauemmin normaalilla käytöllä, koska itse huomaan jatkuvalta pH-mittarinäytöltä laitteen vaikuttavan 720 litraisessanikin välittömästi - ja minulla teho on säädetty tasolle 3! (asteikko 1-10). Niin ja kun fiksusti kytkee laitteen ajastimen perään, niin käyttöaika pitenee huomattavasti eikä ole pelkoa yliannostelusta yöaikaan. Näitä kaksi tämän kokoiseen altaaseen, niin eipä tarvitse pullojen kanssa pelata!
Omastani maksoin 199€ ensin varmistettuani, että noita hiililevyjä tosiaan tulee olemaan varaosana saatavissa... ja kun kuitenkin seuraava kysymys on, että mistä näitä saa, niin kehoitan kysäisemään Siniriutasta. Oma laitteeni taisi tosin olla ainoa laatuaan viime viikolla, mutta ymmärsin, että näitä "kasvistin" päiväunia olisi tulossa piakkoin lisääkin.
Mainitsen vielä, että oma kokemukseni on siis vasta viikon mittainen, mutta jos kaikki jatkuu samaan malliin, niin en tule omastani luopumaan ihan hevillä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Testaan sitä tuossa suuremmassa altaassa ensin ja piakkoin siirrän sen ainoaksi hiilarin lähteeksi tuonne 480 litraiseen.