jassmd kirjoitti:Luinpa koko ketjun läpi näin yön ratoksi. Tosi mielenkiintoisia projekteja sulla käynnissä! Mutta miten ihmeessä sun kasvit on noin vehreitä ja hyvinvoivia? Valaistus ja käyttämäsi lannoitus mua lähinnä kiinnostaisi...

Kiitos
Käyttämäni lannoitteet on easy life profito ja ferro, profiton tilalle otan satunnaisesti tropican plant grow lannoitetta, kumpi pullo nyt osuu kaupoilla käteen.
Pienet altaat menee ihan viikkohoidolla, eli vedenvaihdon yhteydessä lorautan peruslannoitteen viikko määrän kerrallaan. Näissä altaissa on tällä hetkellä suurimmaksi osaksi karvalehteä, koen sen karsimisen niin helpoksi. Lisäksi vallisneriaa ym, näissä altaissa valoina yksiputkiset valaisimet joko daylight tai freshwater putkilla. Ei erityisiä kikkailuja näissä altaissa, on ne niin sanotut helpot altaat.
Millisaltaat kerää hanakasti sinilevää ja turkkilevää, johtunee reiluista vedenvaihdoista, tuppaa nitraatit menee nollille. Olen koittanut vähentää vaihdettavan veden määrää.
Taiston allas menee kahden viikon vedenvaihdoilla koska kuormitusta ei juuri yhdestä kalasta tule, sielläkin helpot kasvit, liuskavesisaniainen ja karvalehti ja tuhottomasti leviävä pikkulimaska.
Sitten nämä kaksi isompaa allasta, seurala ja uusi rio. Näihin olen jakanut lannoitteet joka päivälle, eli saavat päivittäin profitoa/plant growia+ferroa (rioon mene puolittainen annos molempia kun vähäkasvinen ja hidaskasvuisia kasveja ja seuralaan himpun verran yli suositusten). Seuralassa kiljuhiilari jonka vaihdan kahden viikon välein, rioon on harkinnassa carbo tai sitten pitää sinne virittää pieni pullo kiljua, lähinnä tuon brasilian kääpiöruohon takia. Tosin tuolla on paljon kalaa, joten voi olla että en tarvitse siihen erityisiä kikkailuja. Seurailen kuinka homma lähtee sujumaan.
Hirveitä valotehoja ei kummassakaan ole, seuralassa kaksi t8 30w putkea heijastimilla, original tropical ja freshwater. Riossa juwelin kaksi t5 putkea, day ja colour. Molempiin altaisiin vaihtuu vesi viikottain, seuralaan 30-50% vuoroviikoin, eli Välillä pienempi ja välillä isompi vaihto. Riossa 50% viikottain+ satunnaiset pienet 20-30l vaihdot.
Oho, tulipa pitkä sepostus
Valkyria, onhan nuo pieniä. Selvää kehitystä kyllä itse huomaa, aikaisempaan tikkuvaiheeseen nyt näkyy jo pystöjen muotoa ja suun avaamiset kun ahtaavat ruokaa itseensä

pian alkaa olee kriittisimmät ajat takana. Poikasten tippumis vaihe tuntuu hidastuvan, muutama niitä varmaan vielä tulee putoamaan kun olen nyt elävän ravinnon rinnalla alkanut antamaan kuivamuonaa. Isoimmat poikaset syö sitäkin ihan hyvällä ruokahalulla. Kun kasvavat riittävästi otan kuivamuonan rinnalle pakasteet. Ruokaa tuonne uppoaa vielä 6 kertaa päivässä, kohta ajattelin vähentää neljään kertaan. Vesiä menee päivittäin vaihtoon 30-50%, tällä hetkellä poikasia näyttäis olevan n.40kpl. Uskon siis että varmasti jokunen tippuu vielä matkasta, tytsyjä haluaisin itselleni muutaman ja ehkä yhden uroksen mutta katsotaan nyt mitä tästä tulee