Letku kotiutunut. Jes! Tähän loppui veden kanniskelu ämpäreillä altaaseen. Ollutkin aikamoinen urakka... Vielä kun keksin, millä virittää tuo lappoon tms kiinni, että sais sen toimimaan toisinkin päin. Mutta hyvä edes tuohon suuntaan.
Flunssa on kotiutunut tännekin. Tämä viikonloppu mennään siis ihan minimeillä kippojen kanssa. Altaiden vedenvaihdot toki tehtävä, mutta muuta en kyllä. Alunperin olin ajatellut käydä tyhjäämässä ja aloittelemassa 230 litraisen siivoamista, mutta enpäs taidakaan vielä...
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Heh.. Tosiaankin kaikilla ollut tuota flunssaa nyt! Se kyllä vetää mukavasti voimat ihan minimiin! Minäkin tein vain pakolliset toimenpiteet akvoille silloin kun olin kipeänä.. Muuta ei kerta kaikkiaan jaksanut, vaikka mieli olisi tehnytkin jotain akvoissa möyriä!
jennali kirjoitti:Heh.. Tosiaankin kaikilla ollut tuota flunssaa nyt!
Niin tuntuu olevan. Eikä kyllä ole mikään ihmekään, että itse sen sain. Koulu tosiaan alkoi elokuun lopulla ja luokassa on jatkuvasti joku räkäinen/yskii ja joku kuumeessa poissa. Itse toki tunnollisena sairastan viikonloppuna
Mun on varmaan kohta hommattava noille ihan oikea, kunnollinen poikasallas. Lehtikset näyttävät putsaavan sopivaa kohtaa kudulle, haarniskamonninaaras on taas täynnä mätiä ja pikkukirsikkatetrat ralleilee sen näköisinä, että niilläkin saattais olla kutu mielessä
Se pikkuruinen lehtis on edelleen ihan yhtä pikkuruinen, mutta pirteänä menee muiden mukana. Haittaakohan sitä tuo pieni koko mitenkään? Näyttää kumminkin ihan pirteältä kaverilta. Syö hyvin ja kisailee muiden kanssa.
Partiskin on ollut tänään hyvin näyttäytyvällä tuulella. Tuossa se on hengaillut moneen otteeseen etulasilla tuijottelemassa. Pirteältä papalta vaikuttaa ^^
Se hyvä puoli tässä kipeänä olemisessa on, ettei jaksa edes kaipailla sitä mylläämistä. Hetken aikaa siis tilanne, ettei niin kiire tunnu olevan sen taistotätien uuden kodin kanssa. Olen vaan keskittynyt löhöilemään säkkituolissa ja tuijottelemaan altaita.
Akvojen siivouspäivä, eli hurjasti veden roudaamista. Voin todeta tänään ämpärein n. ~500 litraa vettä rahdanneena, että olis ihan jees, kun toi letku toimiskin. Yritin siis sillä toki tuota kaksmetristä täyttää, mutta suihkusi ihan hirveästi kylppärin päässä olevasta kiinnikkeestä. Yritin sitä sitten kiristellä ja kaikkea, mutta ei auttanut. Siitä suivaantuneena kannoin vedet takaisinkin ämpäreillä enkä millään voinut odotella "huoltomiestä"
Laitoin altaaseen kalojen riemuksi myös pätkän kurkkua. Sitä mussuttavat kaikki. Otot, sewelliat, partis (no tietty), tetrat, haarniskat (oikeen kovalla innolla) ja jopa lehtikalat ( ) Hyvin suuressa suosiossa siis. Kohta on pötkö jo syöty. Huomenna tarvii varmaan onkia lusikka tuolta pois, kun kurkku on kadonnut
Munkin pitää hankkii semmone (toimiva) letku! Selkä on täynnä piikkejä tämän päivän jäljiltä. Munkin tetrat tykkää syödä kesäkurpitsaa (otot ja partis tietty myös), mutta kun keltakäppänät tulivat altaaseen, ne ovat ottaneet hommakseen paimentaa tetrat pois kesäkurpitsalta. Käppänät itse vaan hengailee kesäkurpitsan vieressä, eikä niitä tunnu kiinnostavan syödä sitä, mutta tetratkaan ei näköjään niiden mielestä saisi syödä sitä. Partista ne eivät uskalla paimentaa, enkä ole tainnut nähdä niiden paimentavan ottojakaan pois kesäkurpitsan äärestä. Kalat on outoja.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Kevis: Kalat on ihan tosi outoja. Oikeesti. Ja melkosia persoonia. Ainakin osa. Itse sain aamulla vettä naamalleni haarniskamonniukon toimesta. Jouduin ruokkimaan kalat aiemmin kuin yleensä maanantaisin. Sitä taisi suututtaa aikainen herätys...
CaptainJake: Ihan joku semmonen DIY-systeemi, jonka kaveri mulle viritteli. Sieltä oli ilmeisesti mennyt jotain ruttuun, niin ettei klemmari pitänyt. Tai jotain. Nyt pitäisi kuitenkin toimia taas. Toivottavasti, tai olen viikon päästä tosi vihainen.
Näyttäs siltä, että letku on liian paksu karaan nähden. Paksummalla karalla saa ihan tiiviiks, jos on tarve. Kara on siis se tappi, jonka päälle letku menee.
Pikainen minipäivitys:
Kävin tänään hakemassa 5 uutta kamua pikku kirsikkatetroille. Olis niitä ollut nyt liikkeessä paljon enemmänkin, mutta sen verran hyvän hintaisi kaloja tähän budjettiin, että taas myöhemmin lisättävä parvikokoa. Noh. On niitä nyt sitten jo 15.
Oli myös uusia taistoja. Naaraat niin pikkuruisia, että ei niiden väreistä ota selvää. Koiraita oli sinistä ja punaista. Ja sit yksi cambo(?), ainakin olettaisin niin. Sinisillä evillä, mutta vähän pun. rintaevissä. Eli ei puhdas. Ihan kivan näköinen VT kuitenkin. Harmi kun mun taistorivari tulee vasta ma. Tai ainakin sen pitäisi tulla silloin.
Hihii. Tänään sain taistorivarin Kiitos paljon firesongille ja hänen äidilleen, joka sen minulle kiikutti. Ihan heti en siihen vesiä saa, kun pitää ensin keksiä sille paikka, mutta ainakin taas askeleen lähempänä taistojen kasvatusta. Nyt mahtuu hiukan useampi ukko jo
Liitteet
rivari
WP_20141006_008muok.jpg (72.73 KiB) Katsottu 4320 kertaa
Huoh. Olin ajatellut, että olisin hakenut tänään vähän uusia kasveja ja muutaman kirsikan lisää. Noh. Eipähän tarvinnutkaan, kun eilen huomasin nuoremmalla koiralla silmätulehduksen eikä auttanut muu kuin kiikuttaa se lääkäriin. Meni sitten ne "ylimääräiset" rahat sinne eikä tarvinnutkaan akvaan mitään ostaa. Liikkeessä olisi ollut tosi nättejä taistoukkojakin nyt. Se sininen cambo(?) edelleen ja sitten ainakin yksi tosi nätti punainen VT. Hurjan nätit evät, ja terhakkaan näköinen ja hyvän mallinen kaveri muutenkin. Mutta ei sitten. Pöh.
Noh. Kurkkua syövä Vanha Herra loppukevennykseksi.
Liitteet
WP_20141011_003muok.jpg (120.48 KiB) Katsottu 4123 kertaa
Hauska kuva. Kasveja ei kannata vähävaraisen ostaa liikkeistä, Niitä saa ihan puoli-ilmaiseksi harrastajilta ja omia kannattaa sitten myös myydä, jos sellainen aika tulee. Levättömät taimet tekevät kyllä kauppansa ja mahtuvat pieneen kuoreen.
kirahvi1 kirjoitti:Hauska kuva. Kasveja ei kannata vähävaraisen ostaa liikkeistä, Niitä saa ihan puoli-ilmaiseksi harrastajilta ja omia kannattaa sitten myös myydä, jos sellainen aika tulee. Levättömät taimet tekevät kyllä kauppansa ja mahtuvat pieneen kuoreen.
Isommat satsit olenkin ostanut aw:n kautta. Olisin ostanut vain ihan 1-2 kipaletta yhteen pienemmistä kipoista, niin sen takia sieltä ajattelin. Ja tykkään ko. liikkeestä. Altaat hyvässä kunnossa, kovemman veden kalat keskenään ja muutenkin vähän kysellään mihin kalat menossa. Kyseessä kuitenkin "vain" lemmikkiliike, jolle akvapuoli ei varmasti se pääasiallinen elinkeino ole. Mutta kiitos vinkeistä joka tapauksessa. ^^
Tuo partis tosiaan sen n. 15v jo jaksanut viihdyttää. Hauska kaveri kurkkua syödessään. Jos pala ei olisi jo melkein täysin kaluttu, niin välillä mutustaa sitä ihan pystysuorassa, pää alaspäin ja pyrstö pintaa kohti sojottaen.
Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa... Se yksi ja sama lehtikala nimittäin. Se kyllä syö ja hengailee ihan tyytyväisenä toisten mukana, mutta ei ole edelleenkään kasvanut milliäkään. Tai en ainakaan ole huomannut muutosta. Sen kanssa samaan aikaan ostamani toinen lehtikala on jo huristanut lähes vanhemmista lehtikaloista pienemmän kanssa saman kokoiseksi. (Olihan muuten varmasti tarpeeksi monimutkaisesti ilmaistu) Ja myös 2 vähän myöhemmin ostamaan, raidallista, eivät ole paljoakaan jäljessä, Mutta tämä yksi, minkä värinen ikinä onkaan, on vaan edelleen ihan yhtä pikkuruinen... Mitä sille oikein pitäisi tehdä? Onko tuosta sille haittaa, kun selvästi taitaa kääpiöksi jäädä? Pitäisikö se päästää autuaammille vesille? Ihan pirtsakalta kuitenkin vaikuttaa. Mutta kun sei kasva. En ymmärrä...
Muuta en sitten olekaan erityisemmin ehtinyt altaisiin kiinnittää huomiota. Koulussa tenttiä tentin perään ja muutama tehtäväkin pitäisi palauttaa. Ensi viikolla on onneksi loma. Silloin ajattelin ainakin hieman myllätä tuolla kaksmetrisessä. Ei mitään isoa, mutta argentiinan vesirutot ovat kovasti venähtäneet ja pistia villiintyy... Ja jätti vallu rehottaa ihan hullun lailla. Sellaista tiedossa siis lomalla. Niin ja tarkoituksena olisi myös putsailla se 230l allas, mittailla sitä ja väsäillä siitä jonkin näköinen ilmo. Ostakaa pois se multa
mirauria kirjoitti:Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa... Se yksi ja sama lehtikala nimittäin. Se kyllä syö ja hengailee ihan tyytyväisenä toisten mukana, mutta ei ole edelleenkään kasvanut milliäkään. Tai en ainakaan ole huomannut muutosta. Sen kanssa samaan aikaan ostamani toinen lehtikala on jo huristanut lähes vanhemmista lehtikaloista pienemmän kanssa saman kokoiseksi. (Olihan muuten varmasti tarpeeksi monimutkaisesti ilmaistu) Ja myös 2 vähän myöhemmin ostamaan, raidallista, eivät ole paljoakaan jäljessä, Mutta tämä yksi, minkä värinen ikinä onkaan, on vaan edelleen ihan yhtä pikkuruinen... Mitä sille oikein pitäisi tehdä? Onko tuosta sille haittaa, kun selvästi taitaa kääpiöksi jäädä? Pitäisikö se päästää autuaammille vesille? Ihan pirtsakalta kuitenkin vaikuttaa. Mutta kun sei kasva. En ymmärrä...
Muuta en sitten olekaan erityisemmin ehtinyt altaisiin kiinnittää huomiota. Koulussa tenttiä tentin perään ja muutama tehtäväkin pitäisi palauttaa. Ensi viikolla on onneksi loma. Silloin ajattelin ainakin hieman myllätä tuolla kaksmetrisessä. Ei mitään isoa, mutta argentiinan vesirutot ovat kovasti venähtäneet ja pistia villiintyy... Ja jätti vallu rehottaa ihan hullun lailla. Sellaista tiedossa siis lomalla. Niin ja tarkoituksena olisi myös putsailla se 230l allas, mittailla sitä ja väsäillä siitä jonkin näköinen ilmo. Ostakaa pois se multa
Minua varmasti pidetään jo matofoobikko-paranoidi-hulluna...mutta, oletko varma, ettei lehtikselläsi ole sisäloisia? Kirjoahvenet ovat kuuluisia sisäloisirysiä. En todellakaan pistäisi autuaammille vesille. Pistäisin lehtiksen matokuurille. Jos et halua muita madottaa, vaikka itse suosittelen sitä toisinaan tehtävän, niin laittaisin karanteeniin ja koska on lehtis, niin kestää Nematolia hyvin. Se on vain parin päivän kuuri. Myös kidusloiset ja heisimadot madottaisin Tremazonilla, 6 h hoito pariste.
Vaihtoehtoisesti Camacell, joka on laajakirjoinen - menee sekä sisä- että ulkoloiset ja monnitkin sitä kestää. Kuuri on 5 päivää. Kidusloisille hyvä toistaa kuuri perään, jos lämmöt eivät 28 tai yli (oma johtopäätökseni kidusloisista, sillä elinkierto on 28 asteessa 3 päivää...joten Camacellin pitäisi purra yhtenäkin hoitona).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10 kirjoitti:Minua varmasti pidetään jo matofoobikko-paranoidi-hulluna...mutta, oletko varma, ettei lehtikselläsi ole sisäloisia? Kirjoahvenet ovat kuuluisia sisäloisirysiä. En todellakaan pistäisi autuaammille vesille. Pistäisin lehtiksen matokuurille. Jos et halua muita madottaa, vaikka itse suosittelen sitä toisinaan tehtävän, niin laittaisin karanteeniin ja koska on lehtis, niin kestää Nematolia hyvin. Se on vain parin päivän kuuri. Myös kidusloiset ja heisimadot madottaisin Tremazonilla, 6 h hoito pariste.
Vaihtoehtoisesti Camacell, joka on laajakirjoinen - menee sekä sisä- että ulkoloiset ja monnitkin sitä kestää. Kuuri on 5 päivää. Kidusloisille hyvä toistaa kuuri perään, jos lämmöt eivät 28 tai yli (oma johtopäätökseni kidusloisista, sillä elinkierto on 28 asteessa 3 päivää...joten Camacellin pitäisi purra yhtenäkin hoitona).
Voisin sen kyllä varmuudeksi madottaa. En tosiaan voi millään olla varma, etteikö sillä matosia olisi. Koko allasta en viitsisi lähteä madottamaan, kun melkoinen homma 720l kipossa ja lääkettäkin taitaa kulua jonkin verran? Tosin, jos sillä on loisia, niin onko sitten muillakin? Tuo kaveri on niin pikkuruinen, että sen voisi varmaan hätätapauksessa hoitaa esim jossain clasun boksissa, kun laittaa sinne pikkuisen suodattimen + ilmastimen? Vai kannattaisiko kuitenkin madottaa koko kippo? Melkoinen homma tuon kokoisen kanssa ja muut näyttävät voivan hyvin, mutta... Mikä olisi järkevintä?
Jos olisi varmasti sisäloisia, joutuisi luonnollisesti madottamaan koko kipon. Jos korkea kynnyt madottaa koko kippo, niin sitten koska ei ole monni eikä nuoliainen, niin Seran Nematol 2 vrk. Tämä puree vain sukkulamatoihin/Nematodeihin http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1942022040
Ovat yleensä noita. Mutta voi olla myös heisimatoja ja siihen puree Seran Tremazol. Trema on erityisen tehokas kidusloisiin.
h[url]ttp://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/fi_FI/?O ... 1942021920[/url]
Pistäisin karanteeniboksiin, mieluusti isoon 55l Clasuun ainakin. Ilmastus ja mahdollinen suodatin sinne. Mittaisin ammot, nitriitit, ettei nouse. Kala paastolle.
Lääkettä menee tosi vähän tuohon. Itse usein vaihdan kerran päiväässä 50 % vettä ja lisään lääkettä poistoveden verran. Näin veden laatu ei stressaa fisua. Huono karanteeni itsessään tappaa fisun...ja hyvä ilmastus aina kun lääkitään.
Itse laitan lattialämppärin wc:hen ja sinne fisun karanteeniin, jos ei karanteeniakvaa. Kuitenkin lämppäri, ettei fisu mene pakkaselle...ja lämppäristä tarkastaa, että ok-lämpö.
Käyttäisin varmasti ensin Nematol 2 vrk.. Pieni tauko (esim. aamusta iltaan) ja sitten kylvettäisin 20 minsaa Tremazol-kylvyssä ja pistäisin pääakvaan.
Tremaa voi käyttää kylpynä isoille kaloille, mutta miksipä ei pienemmillekin samalla idealla.... Näin karanteeni ei veny liikaa ja fisu ei stressaannu.
Jos homma tehosi, madottaisin koko kipon. Jos monneja ja nuoliaisia, sitten Tremazol ja Camacell, ei Nematolia.
Itse ehkä olen tilaamassa Kusuri Wormer plussaa ja Fluke-solvea, jotka ovat madotukseen ja ovat edullisia ja turvallisia isoihin kippoihin ja ovat mietoja lääkkeitä, joita kiekkojen harrastajat käyttävät hyvin yleisesti Briteissä ja lääkkeet ovat hyvin kehuttuja.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Löytyy sekä monneja, että nuoliaisia. Ja kipossa myös kierteisiä. Kuoleeko ne sitten tuossa lääkityksessä? Nematolissa ainakin luki. Tosin se pitäisi jo kalojenkin takkia laittaa eri kipossa.
Kyseinen kala on kyllä lehtikala, mutta ihan tosi pikkuinen. Sen vartalon halkaisija (ilman eviä) on ehkä n. 3cm tms. Ostin samaan aikaan siis kaksi lehtikalaa, olivat saman värisiäkin. Toinen on kasvanut ihan hurjasti siitä, mutta tuo toinen ei yhtään. Korkeintaan jonkun millin, etten ole huomannut. Täytyy kipaista clasulta semmoinen 55l loota asap. Ja laittaa lääkkeet tilaukseen... Tilaanko siis varmuudeksi samalla kaikkia kolmea lääkettä? Siltä varalta, että sitten mahdollisesti lääkitsee myös koko kipon.
Sisämatolääkkeet tappavat tosiaan kierteiset ja sukikset tehokkaasti. Eli Nematol ja Camacell. Trema ei vaikuta niihin.
Kannattaa aina tarkkailla sisäloisten varalle fisujen ulosteita. Lehtiksilläkin melko selkeä pökäle ja jos muuttuu ohueksi liuruksi, joka on vaaleaa. Voi taustalla olla Capillaria-hiusmato. Osa madoistahan ei anna mitään merkkejä edes. Luonnossa niitä on paljon kaloilla. Kun hyvät olosuhteet, kala voi olla jopa oireeton. Mutta laihtuminen, värin tummuminen, syömättömyys, eristyminen ja kalanpoikasten huono kasvu voi tuohon viitata. Pahimmillaan tappaa. Kriisissä usein kala alkaa sitten oireilla (muutto, kutu jne...joka stressaa fisua). Toki noita oireita voi tulla muistakin ongelmista. Lukemani mukaan pienet kalanpojat ovat herkempiä sisäloisille kuin aikuiset. Luonnosta tuodut kiekot ovat kuuluisia matorysiä. Mutta kirjoahvenilla aika yleisesti niitä.
Toki muilla akvasi kaloilla voi olla niitä, ainakin osalla, jos tuolla lehtiksellä on. Mutta tosiaan karanteenissa voi ainakin testata, että onko lääkityksellä tehoa. Jos on, sitten koko kipon madotus. Mutta tosiaan madotus ei tee pahaa koko kipolle toisinaan, kun oikein tekee. Itse tosiaan karanteenaan ja madotan tulokkaat, niin ei jatkossa tarvitse pääkippoja madottaa kuin tosipaikan tullen.
Jos noita kaloja tippuu ilman syytä jonkunkin verran, voi taustalla olla loinen akvassa. Nämä toki arvailuja niin kauan kun on mikroskooppi apuna.
Jopas on pieni sirri, ihailen aina niitä kalakaupoilla, kun ovat niin söpöjä. Mutta maltan mieleni ylikansoitukseen ja mahdollisiin tappeluihin, kun lehtiksiä jo on talossa.
Noin pieni sirri menee hyvin 55l boksissa kannen kera. Se boksi on vahvaa tekoa ja kansi kannattaa ostaa mukaan. Jos arastelet madotusta koko kippoon, niin tosiaan sitten tuohon boksiin ihan hyvä laittaa. Nyt jos epäilet matoja, niin toki pääakvan vettä kun laitat boksiin, niin matoja menee mukana. Mutta itse kalassahan niitä todennäköisemmin on. Pikku lehtis stressannee vähempi, kun laitat kuitenkin pääakvan vettä vaikka 50% aluksi ja sitten loput hyvää hanavettä vedenparannusaineen kera. Ja odottelet tosiaan jonkun aikaa, että vedenparannusaine ei sido lääkettä. Pääakvan vedessä on sekin hyvä puoli, että suodatinbakut ovat hoitaneet nitriitit pois. Kun itse laittelen paljon hanavettä, niin nitriittiä on jonkun verran hanavedessä. Mittaan aina myös ammoniakit karanteenissa. Se ei ole noussut yhtään bakulääkkeilläkään, mutta uusi vesi hanasta nostaa nitriittiä vähän. Itse mittaan nuo arvot usein ja vaihdan esim. 55l clasuun kerran päivässä lääkinnän ajan 50% vedestä, sillä kala ulostelee ja vesi likaantuu helposti ja kun bakut ei hajoita jätöksiä. Akvavettä ei sitten kannata kun lääke laitettu lisätä, ettei pöpöt iske uudelleen sinne. Ilmastin minulla ollut, mutta toki voi laittaa kypsän pienen minisuodattimen. Lehtis tosin kärsii huimasta puhurista, joten ilmastin ihan ok. Vaihdetun veden tilalle korvaavaa läkettä.
Voit laittaa lehtiksen Camacelliin 5 vrk. Silloin häätyy kidus-iho-sisäloismadot kerralla. Hyvin siedetty lääke. 1 tabu/50 litraan.
Tai
Nematol 2 vrk. ja esim. odotusta lääkinnän puoli vuorokautta ja sitten 20min. tremazol-kylpy. Ja kotiutus pääakvaan.
Pääakvassa en tosin Nematolia käyttäisi. Käyttäisin Camacelliä. Kidusloisiin sitä suositellaan 2 perättäistä kuuria. Tosin, jos akvasi lämmöt esim. 28, voisi riittää kidusloistenkin takia yksi kuuri. Tai esim. 1 kuuri Tremazolia ja noin viikon päästä Camacell.
Itse olen viettänyt kierteiskotilovapaata elämää ja minusta akvat pyörivät ihan samaa rataa:). Lääke kun tappoi kierteisiä, voi olla paha haju pohjassa tovin, jos ei niitä kaikkia nypi pois ennen lääkitystä. Ja aina niitä jokunen jää.
Ja tosiaan varmuudeksi voi ostaa hyvin. Akvaarioon.fi:stä usein lopussa juuri, jos olisi tilaamassa...joten hyvä ennakoida. Siellä on myös Baktopur direktiä varoiksi, jos joskus pika-apua bakusaralla tarvitset. Nyt sitä ei tähän tietysti kannata sotkea eikä liity lehtikseen mitenkään.
Tuosta karanteeniboksista on myös se hyvä puoli, että kun pohja on steriili, niin näet hyvin mahdolliset ulosteet ja ulostetut madot. Toki voivat tulla hitaasti ulos etkä havaitse niitä karanteenissa. Mutta voivat myös tulla tehokkaastikin ulos.
Ja kun lääkitset, hyvä ilmastus. Ja ennen lääkintää jo hyvä veden laatu.