Akvaarion perustamiseen kaivataan virtuaalisuunnittelijoita

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
inkku03
Junior Member
Junior Member

Re: Akvaarion perustamiseen kaivataan virtuaalisuunnittelijo

Viesti Kirjoittaja inkku03 »

Pisarat2: Kuvaa samalla tuo partalevätupsu, jos saat sen irti. :D Tuo ei kyllä tosiaan väriään muuttanut laisinkaan, vaikka annoin sille aimo huikan. Voihan se partalevää olla, näyttää kyllä enemmän amisviiksiltä kuin parralta. :mrgreen:

Karim: Mikä voi olla parempi käyttötarkoitus kuin tarjota levälle torstaituiterit? :D
inkku03
Junior Member
Junior Member

Ärh. Olen viettänyt "laatuaikaa" lueskellen kaikenlaisista pitkäkarvaisista punalevistä, jotka rakastavat valoa ja virtausta sekä nauttivat sadistisesti kasvien hiilaripuutteesta, ja ajautunut lukemaan ulkomaisilta sivuilta juweleiden levähelveteistä. :D Perhana, aika moni kitisee, että valoa on liikaa, jos ei hiilarihönkyä halua. Ja kun mulla se karbonaattikovuus on tosi matala (ja muutenkin tykkäsin pitää homman suht simppelinä) niin en haluaisi ainakaan kaasumaista hiilaria laskemaan pH:ta. Murh. Pitää varmaan hommata niitä pintakasveja sitten, tai kääntää tuo heijastin nurinpäin "varjostimeksi". Tuntuu vaan perin hölmölle, kun saman saisi helpommin ja taloudellisemmin aikaiseksi poistamalla toisen putken. :roll: Pitäiskö seuraavaksi lähteä opiskelemaan sähkötekniikkaa... Kumpikohan olisi nopeampi konsti, opiskella insinööriksi ja erottaa nuo valot samasta piiristä vai hoitaa huippuvalaistua akvaariota laittamalla kasveille kasapäin erilaisia lannoitteita ja kaasuhiilaria, titrata karbonaattikovuutta kalkkirouheella ja ja ja... Ehkä sittenkin hommaan pikkulimaskaa koko akvan pinnan täyteen. :mrgreen: Onhan täällä toki niitäkin, joilla paketti toimii hienosti ilman hiilarilisää, mutta epäilen että mä en kuulu niihin onnekkaisiin, kun alku on jo niin karvainen. :?

Huomenna menen läheiseen kaupunkiin asioille, ja käyn kyllä samalla rentoutumassa paikallisessa (akvaarioliikkeessä, toim huom). Jos siellä on jotain suunnittelemistani fisuista kaupan, niin saapa nähdä voinko vastustaa kiusausta...
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Tuo kuvaamani "punkkari" ei ole partalevää, sillä sitä ei tosiaan altaasta enää löytynyt. Toi on just yötä, kun kerrankin kaipaisi levää silmiensä eteen, niin ei...
Tuo "punkkari" taitaa olla tupsulevää, eli vähän samaa sarjaa kuitenkin. Jos raaskin, irrotan senkin värjättäväksi ;)
inkku03
Junior Member
Junior Member

Mä laitan tänne vielä postauksen, minusta tuntuu että virtuaalisuunnittelu alkaa olla tehty, ja mun pitää varmaan alkaa postailemaan ihan asianmukaisiin ketjuihinsa jatkossa. :D

Ostin kaksi ottoa meille tänään, mukana oli infolappu, että lämpö 24-27C, vesijutut jne natsasi niin ostin "kokeeksi". Enempää niitä ei ollut, kasvatan perhettä jos viihtyvät. Kaverit alkoivat heti työn touhuun, ja tuo kasvien pinnalla oleva ruskea on kuin onkin ruskolevää! Alta pilkistää vihreät lehdet, kun otot putsailevat niitä. :D Hauskoja pikkukavereita.
inkku03
Junior Member
Junior Member

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin! Kiitos kaikille suunnitteluun osallistuneille!!

"Uusi otto esittelee juuri puhdistamaansa lehteä kirsikkabarbille."
Kuva

Jos joku haluaa antaa nimen tuolle otolle, niin otan sen ilolla vastaan. Ainakaan se ei vaikuta olevan O. affinis, minkä nimisenä se myytiin (sen melkein jo arvasin ennen kaupalle menoa).

Seuraavat kalat (ne ahvenet - laji vielä vähän auki, mutta saatavuus varmasti ratkaisee, toivottavasti löytyisi rusoja) hommaan varmaan sitten helsinginreissullani huhtikuun alkupuolella, jos ei satu nyt yllättäen tänne ahvenia tulemaan. Tai no väliajalla kasvatan noiden nykyisten perhekokoja, pari kirsikkabarbityttöä pitää kyllä saada kun nuo ukot (8kpl) ovat koko ajan tyttöjen (2kpl) kimpussa, ja ottoja tulee lisää jos saan nuo menestymään ja kauppaan tulee niitä lisää (ja keksin mitä lajia nuo ovat...). Mutta siis kiitos ja kumarrus tähänastisesta! Olen liian laiska päikkyilemään, joten tähän on hyvä päättää. :)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Täplänuolimonneina mulle on myyty tuon näköisiä kavereita, eli o.hoppei. Tiedä sitten onko niitä, ahkeria työmiehiä kuitenkin ovat.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
inkku03
Junior Member
Junior Member

Kalaton: Ei oikein hoppeiltakaan näytä planet catfishin mukaan, kun tuolla on tuo yhtenäinen viiva pyrstöön asti. O. vittatus voisi olla, tai sitten ei... Tosi "mielenkiintoista" kyllä, että kaupoissa myydään vähän mitäsattuulajeja vähän milläsattuunimellä... Melkein tohtisin epäillä, että nuokin kaksi mun kalaa on itseasiassa eri lajia...
Mutta sitä minun piti tulla tähän ketjuun vielä huutelemaan, että jumangegga nuo otot on tehokkaita! Kaksi tuommoista parisenttistä tyyppiä on siistinyt parissa päivässä koko purkin! Itse tosin putsasin kivet ja lasit, jotta otot kohdistavat energiansa kasveihin, ja nyt nuo miekat, melalehdet ja rusolehdet yms ovat ihan eri näköisiä! vedensuosikit ja karttulehdet ovat vielä putsaamatta, kun on kai helpompi aloitella homma noista isompilehtisistä. :) Ahdin valtakunnassa siis kaikki hyvin. :)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Ahkeria ovat tosiaan, jos mitään muuta siistittävää ei ole ja kurkku tarjoilua ei juuri ole niin putsaavat veden pintaa. On vekkulin näköisiä kun uivat pintaa pitkin väärinpäin:)
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Vaikka ketjussa on aktiivinen kirjoittelu jo hiljentynyt, olisi kiva kuulla, mitä projektille nyt kuuluu :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”