Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Anskukalafriikki
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Anskukalafriikki »

huoohh... taas tuli yksi sala matkustaja kasvin mukana Kuopioon..... Kopparit (kotilot XD) tykkä kyllä matkustelusta ;)
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Anskukalafriikki kirjoitti:Hedelmiinalle yks kysymys. Elikkäs, ehkä tyhmä kysymys ( 8O ) mutta miten ne sun oma tekemät 3D taustat? Siis miten teit? Tyhmyyttäni kysyn :mrgreen:
ps. onnea! Pidän peukkuja [;)]

Ei ole tyhmä kysymys :) Taustoista löytyy keskustelua täältäkin miten niitä tehdään eri tavoilla. Itse tein ensimmäiset kaksi polyuretaanilevystä ja massasta muotoilemalla, päälle pikasilotetta, uula värijauhetta ja spraymaalia ja päälle muovipinnoite eli epoksihartsi. Kolmas tausta tuli tehtyä niin että polyuretaanin korvasin styroxilla. Mun projekteja löytyy tuolta mun akvasivuilta myös :)

Kiitokset tsempeistä, sitä tarvitaan! :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Onnimanni
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Onnimanni »

Missäköhän vaiheessa partis on niin pulska että moppihuulet ei enää kannattele ja siivooja tipahtaa lasilta vai voikohan noin tapahtua...oi tuota Armi pullukkaa, ruoka on maistunut. 8-)
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Onnimanni kirjoitti:Missäköhän vaiheessa partis on niin pulska että moppihuulet ei enää kannattele ja siivooja tipahtaa lasilta vai voikohan noin tapahtua...oi tuota Armi pullukkaa, ruoka on maistunut. 8-)
Hyvä, että ruoka maistuu levän kerä :mrgreen: . Partiksen huulet kannattelevat Örkinkin painon reippaasti, joten otaksuttavasti myös Armin. Tosin Örkki on yllättänyt selällään nukkuessa kannon alla (ote herpaantunut nukkuessa) ja olen paniikeerannut useaan kertaan, josko Örkki saanut sydärin. Myös pää alas päin pyrstö kohti veden pintaa on luova asento ja ehkä auttaa ruoan sulattelussa:).

Yllättävän hyvin laseja putsailee isommatkin partikset kurpitsan napostelun lomassa. Armi saattaa olla myös kutuvalmis, joten seuralainen voisi hoikistaa sitä kututuubin kera. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Anskukalafriikki
Member
Member

Hedelmiina kirjoitti:
Anskukalafriikki kirjoitti:Hedelmiinalle yks kysymys. Elikkäs, ehkä tyhmä kysymys ( 8O ) mutta miten ne sun oma tekemät 3D taustat? Siis miten teit? Tyhmyyttäni kysyn :mrgreen:
ps. onnea! Pidän peukkuja [;)]

Ei ole tyhmä kysymys :) Taustoista löytyy keskustelua täältäkin miten niitä tehdään eri tavoilla. Itse tein ensimmäiset kaksi polyuretaanilevystä ja massasta muotoilemalla, päälle pikasilotetta, uula värijauhetta ja spraymaalia ja päälle muovipinnoite eli epoksihartsi. Kolmas tausta tuli tehtyä niin että polyuretaanin korvasin styroxilla. Mun projekteja löytyy tuolta mun akvasivuilta myös :)

Kiitokset tsempeistä, sitä tarvitaan! :)
No käväisen sitten sinun sivustoillasi :)
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Fisutar10 kirjoitti: Yllättävän hyvin laseja putsailee isommatkin partikset kurpitsan napostelun lomassa. Armi saattaa olla myös kutuvalmis, joten seuralainen voisi hoikistaa sitä kututuubin kera. :P
Armin leveys on melkein puolet pituudesta :mrgreen: Yksi Armi kyl riittää tuohon altaaseen, saapi hallita pohjaa ja kurpitsaa rauhassa ilman kilpailijoita. Tarvittaessa Armille jokin muu dieetti kuin poikaystävä. Eikös parisuhteet yleensä vaan lihota naisväkeä... :mrgreen:
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
Anskukalafriikki
Member
Member

Eli mun ajatukset pyörii nytniissä 3D taustoissa. Eli mä nyt en tiedä niistä mitään ( :roll: ) joten kysyn,että pitääkö ne laittaa akvan sisä vai ulkopuolelle? Tästä selviää etä olen KAUHEEN tyhmä :mrgreen: Mutta jos semmosen laittaa sisä puolelle niin eikos se vie tilaa? (ees jokusen litran :roll: )
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Joo, 3D-taustat laitetaan altaan sisäpuolelle ja viehän se jonkin verran tilaa altaasta, mut onhan ne upeannäköisiä. Itse tein ekan kerran 3D-taustan. Aluksi vaikutti älyttömän vaikeelta, mut loppupeleissä se olikin melko helppoa ja mukavaa hommaa :)
Anskukalafriikki
Member
Member

ninnuliini kirjoitti:Joo, 3D-taustat laitetaan altaan sisäpuolelle ja viehän se jonkin verran tilaa altaasta, mut onhan ne upeannäköisiä. Itse tein ekan kerran 3D-taustan. Aluksi vaikutti älyttömän vaikeelta, mut loppupeleissä se olikin melko helppoa ja mukavaa hommaa :)
no kai munki pitäis joskus koittaa... mut kyllä mua pelottaa esim neojen mukavuuden vuoks :roll: Ku mulla on niit 20 sata litrasressa. Taitaa olla maksimi.... se vaan että niillä ois liian vähän tilaa.. on.... PELOTTAVA, ajatus. Koska olen joutunut myymään kaloja (esim , tilan puutteen vuoksi ) ja neoja en haluis myydä...
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Mun eka taustakuva 3D:nä oli 40 litraseen pikkupurkkiini tehty jonka laitoin altaan ulkopuolelle. Pursotin polyuretaanivaahtoa takalasin kokosen pahvin täyteen ja kun kuivui pinnasta "nyrkkeilin" siihen muotoja :-D Sen jälkeen laitoin spraymaalia siihen ja voila! Valmis ja hieno tuli :) Se ei vie tilaa altaan sisäpuolelta.
Anskukalafriikki
Member
Member

Wow!
Siis toi kuulostaa tooosi kekseliäältä! Eli tommosen iiiihaan varmasti teen :) (kuulostaa kivalta toi "nyrkkeily" :D )
Ja mistä sitä vaahtoa saa?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Anskukalafriikki kirjoitti:Wow!
Siis toi kuulostaa tooosi kekseliäältä! Eli tommosen iiiihaan varmasti teen :) (kuulostaa kivalta toi "nyrkkeily" :D )
Ja mistä sitä vaahtoa saa?
Tuo vaahto on siis saumausvaahtoa ja sitä saa kaikista rautakaupoista, tarjoustaloista, hong kong tavarataloista mm. Sen vaahdon kans kannattaa ottaa mukaan joku vanhempi katsomaan ettei sitä ole joka paikassa. On myös terveydelle haitallista väärin tai huolimattomasti käytettynä. Tsemppiä askarteluun!

Ja mitä tulee mun tän hetkisiin ajatuksiin niin oon ihan poikki; eilen tein 13 tuntia akvaariovaihtoa seuralasta malawila ja malawilasta seurala ja seisoin jaloillani kaikii tunnit erinäiaissä asennoissa ja kantelin ämpäreitä jne... Kädet on haavoilla 3D kuvien irrotuksesta jne. Yääk mikä homma mutta nyt on kaloilla uudet kodit :-) Ja taustaa en kiinnittänyt kyllä silikoonilla, oli toi sellanen urakka toi irrotus! :/ Nyt sitten jännitän noiden kalojen puolesta ja mittailen vesiarvoja, vaikka altaissa on paljon vanhaa mukana.... Mutta ei ollut muita vaihtoehtoja kuin laittaa saman tien altaisiin kun ei saavissakaan voinu niitä pitää... Lisää peukkuja siia tarviin! :) Toistaseks ainakin mennyt pääsääntösesti hyvin ja ainoat kuolleet oli yksi valmiiksi kipeä aurinkobarbi joka ei kestänyt siirtoa ja ämpäristä hypännyt levännuoliainen :/
Anskukalafriikki
Member
Member

Jep!
Ei mun isovanhemmat tai vanhemmat ylipäätään ( :roll: ) anna mun tehä sitään yksin [}:)] Taidampa tehdä näin: Otan ukin kainaloon, marssin askarteluhuoneeseen mukanani hyödylliset tarvikkeet eli, ukki, spraymaali, pahvia +sakset ja lopuks sit se vaahto :mrgreen:
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Anskukalafriikki kirjoitti:Jep!
Ei mun isovanhemmat tai vanhemmat ylipäätään ( :roll: ) anna mun tehä sitään yksin [}:)] Taidampa tehdä näin: Otan ukin kainaloon, marssin askarteluhuoneeseen mukanani hyödylliset tarvikkeet eli, ukki, spraymaali, pahvia +sakset ja lopuks sit se vaahto :mrgreen:
Ihan hyvä ettei annakaan, voit olla siitä hyvin tyytyväinen vielä :) Itsellä ikää 35 - vuotta ja oon sellanen säätäjä, että sain mm.käsiini sitä vaahtoa ja astuin päällekkin työvälineistä puhumattakaan ku olivat kaikki käyttökelvottomia sen jälkeen :mrgreen: Siinä sisäisen taustakuvan tekemisessä sama juttu, kun siinä on muovipinnoiteaine eli epoksihartsi, joka on vaarallista kaikin puolin hengitettynä sen höyryjä jne.. Sen sain melkein syttymään palamaan mun parvekkeella kun oli sekotussuhde ilmeisesti vähän väärä kerran... Että 8-)
Anskukalafriikki
Member
Member

Heh! Toivottavasti minä en sentään sytytä mitään palamaan 8O Mutta en ole ihan varma kuitenkaan että meneekö minulla sitten yhtään... paremmin? [;)]
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Anskukalafriikki kirjoitti:Heh! Toivottavasti minä en sentään sytytä mitään palamaan 8O Mutta en ole ihan varma kuitenkaan että meneekö minulla sitten yhtään... paremmin? [;)]
Tsemppistä kovasti! Lukekaa vaan käyttöohjeet kunnolla ja olkaa huolellisia niin hyvin se menee :)
Anskukalafriikki
Member
Member

Kiitos! Sitä tarvitaan :)
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Karanteenissä 3 uuttaa helomonnisia odottaa pääsyä isoon altaaseen. Pari helmimonnisia on hakusessa parven jatkoksi samoin pari vihermmonnisia ja leväsukarapusia. Haaveissa on myös hieman isompi allas, saas nähdä miten käy... Leväkasvua on tänä kesänä ainakin toistaiseksi pysynyt hallinnassa. Toivottavasti myös jatkossa. Kotiloista yritetään päästä eroon...
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Eilen vesien vaihto ja tänään fisujen "tankkaus", eiköhän ne elä sunnuntai-iltaan saakka vararavinnoillaankin ilman hoitajaa, possut. 8-) Armille laitettu kesäkurpitsaa ainakin neljä kertaa fisun kokoinen pala - eri epeli jos jaksaa urakoida kaiken.

Reissuun lähtöä haastavampaa on kotiin tuleminen, kotiovea avatessa jännittää joka kerta onko n. 180 litraa vettä akvaariossa vai parketin alla. Toistaiseksi vesi on ollut siellä missä pitääkin *koputan puuta*.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Älä jätä sitä kurpitsaa sinne kuitenkaan matkan ajaksi.
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Tottakai jätän, ei partis osaa hakea sitä jääkaapista. :mrgreen: Kotimainen napakka kesäkurpitsa kestää hyvin altaassa 3-4 päivää mössääntymättä mutta mun akvaariokasvit ei kestä partiksen turhautumista jo parin päivän kurpitsattomuuden jälkeen. Armi on sunnuntaihin mennessä "hoidellut" suurimman osan parempiin suihin. 8-) Neljä kertaa fisun kokoinen ei ole vielä kovin iso kimpale kun tuo Armi on vain 8 cm pitkä, hoikaksi typykkää ei voi kylläkään väittää. Muoto muistuttaa sammakoiden nuijapäätä :mrgreen:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Pitäs varmaan tänään tehdä veden vaihto noihin pienempiin akvaarioihin, akvaariot on ollu kohta 2 viikko ilman veden vaihtoa. :(
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Tulipa sitten tämäkin koettua. Vettä lapotessa tuli yksi kalakin mukana. Puolisen vuotta siihen menikin, ennen kuin osui kohdalle, eipä tuo vesiliukumäki näyttänyt fisulia hämmentävän. Takaisin altaaseen vaan ja elämä jatkuu entisellään... :roll:
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Kyllä tää on harrastus joka vie pikkusormen jälkeen käden ja sitten suhteellisuudentajun... Ensiks kattelin vanhoja altaita terraarioiksi... Sit sain päähäni ruveta suunnittelemaan pienemmästä altaastani kotia mahdolliselle maakilpparille. No, allas kaloineen voi kuitenkin todella hyvin just noin, on hyvässä tasapainossa, joten jos sit vaikka vaihtaisin hiukan isompaan, että voisin samalla kasvattaa kalojen määrää... Luulin että reilu vuosi sitten käyntiin saamani 450L olisi riittänyt täyttämään tarpeen... Ei näköjään... Tuleeko raja ikinä vastaan? :D
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Siltsu: Ei. Ei se tule vastaan. Itsellä viisi pientä allasta ja haaveilen siitä yhdestä isommasta. Tosin haaveilen myös räkkiseinästä semmoisilla suunnilleen satalitraisilla altailla. Ja siitä toisesta isosta johon sitten tulisi täysin erilainen kalasto, näin viikolla niin jänniä kaloja että jäivät kummasti mieleen kutkuttelemaan....

Onneksi on jo viisi koiraa, rajoittavat mukavasti akvaarioille riittävää aikaa. Pysyypähän joku suhteellisuudentaju tässä harrastuksessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”