halpa merivesiakvaario
Valvoja: Moderaattorit
Nano
Et ja et. Luetko ollenkaan sinulle tehtyjä vastauksia tai käytkö itse ollenkaan netissä tutustumassa kaloihin ja niiden elinvaatimuksiin? Pinsettikala vaatii eri lähteistä riippuen VÄHINTÄÄN 75-80 gallonaa tilaa eli vähintään n. 300L ja näissäkin on otettava huomioon, että tukkurit/myyjät haluavat vain saada kalat myytyä mahdollisimman helposti. Pinsettikala on myös normaalia vaikeampi ruokittava.
Koralliahvenet ovat erittäin reviiritietoisia eli yleensä niitä ei voi olla noin montaa noin pienessä altaassa. Eri asia on esim. Kimin entisen Akvaariolinnan puolella olleessa altaassa olleet yli 80 koralliahventa, joilla uimatilaa oli lähes 3000L.
Koralliahvenet ovat erittäin reviiritietoisia eli yleensä niitä ei voi olla noin montaa noin pienessä altaassa. Eri asia on esim. Kimin entisen Akvaariolinnan puolella olleessa altaassa olleet yli 80 koralliahventa, joilla uimatilaa oli lähes 3000L.
No jos luet tarkemmin mitä sanoin, niin suosittelin keskittymään niihin vuokkokaloihin ja niiden lisäksi jotain pieniä kaloja seuraksi. Lisäksi totesin, että pinsettikala sopii uintitilaa vähemmän vaativana paremmin pienehköön altaaseen kuin keltavälskäri, jota olit ostamassa. Ja sekin sillä ehdolla, että ostamasi yksilö syö kiltisti kuivaruokaa, koska pienestä altaasta ei riitä sapuskaa kuivaruoan kanssa nirsoilevalle yksilölle. Mutta joo periaatteessa totesin, että jos suurempi ja "näyttävämpi" kala on pakko saada, niin pinsettikala sopii paremmin kuin välskärit.
Kannattaa nyt Huzky oikeasti huomioida, että kaikki yrittävät sanoa, ettei 180-litraiseen, puhumattakaan 54-litraisesta, löydy kovin suuria lajeja. Korostin myös sitä, että oikeasti allas ja siellä olevat kalat näyttävät paremmalta, kun ne ovat sopusuhtaisia. Ei 20cm kala näytä kovin luontevalta pienessä altaassa. Akvaariosta tulisi ainakin minun mielestäni paljon paremman näköinen, kun kalat valikoitaisiin pienikokoisista lajeista. Ja ainakin kalat viihtyisivät paremmin.
Kannattaa nyt Huzky oikeasti huomioida, että kaikki yrittävät sanoa, ettei 180-litraiseen, puhumattakaan 54-litraisesta, löydy kovin suuria lajeja. Korostin myös sitä, että oikeasti allas ja siellä olevat kalat näyttävät paremmalta, kun ne ovat sopusuhtaisia. Ei 20cm kala näytä kovin luontevalta pienessä altaassa. Akvaariosta tulisi ainakin minun mielestäni paljon paremman näköinen, kun kalat valikoitaisiin pienikokoisista lajeista. Ja ainakin kalat viihtyisivät paremmin.
Mun mielestä sun kannattaa harjoitella sillä nanolla parisen vuotta ennenkuin hankit isomman akvaarion. Tänä aikana ehdit suunnittelemaan suuremman akvaarion sisustuksen, kalaston, hankkimaan enemmän tietoa yms. ja tärkein syy tähän on, että sinulla on kokemusta enemmän merivesiakvaarioista, kun sinulla on se nano nyt. Pitkän suunnittelun jälkeen ikäviä yllätyksiä ei pitäisi tulla(ainakaan niin paljoa).
Merivesiakvaariot ovat paljon vaativampia kuin makeanveden akvaariot. Itsekin haaveilen merivesialtaasta, mutta taidot eivät minulla vielä riitä sellaisen hoitamiseen vaikka akvaarioita minulla on ollut monia vuosia.
Tiedän itsekkin tuon tunteen, että on kauhea hinku saada uusi akvaario mahdollisimman nopeasti, mutta välillä kannattaa hiukan jarruttaa.
Kun olen nyt lukenut enemmän tätä aihetta, niin nämä akvaariosuunnitelmasi vaihtuvat kokoajan. Kannattaa hankkia tietoa mahdollisimman paljon eri lähteistä. Kirjastoissa on kirjoja ja netissä monia hyviä merivesiaiheisia sivuja.
Merivesiakvaariot ovat paljon vaativampia kuin makeanveden akvaariot. Itsekin haaveilen merivesialtaasta, mutta taidot eivät minulla vielä riitä sellaisen hoitamiseen vaikka akvaarioita minulla on ollut monia vuosia.
Tiedän itsekkin tuon tunteen, että on kauhea hinku saada uusi akvaario mahdollisimman nopeasti, mutta välillä kannattaa hiukan jarruttaa.
Kun olen nyt lukenut enemmän tätä aihetta, niin nämä akvaariosuunnitelmasi vaihtuvat kokoajan. Kannattaa hankkia tietoa mahdollisimman paljon eri lähteistä. Kirjastoissa on kirjoja ja netissä monia hyviä merivesiaiheisia sivuja.
Re: Nano
no mitenkäs tämä: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=212Cano kirjoitti: Luetko ollenkaan sinulle tehtyjä vastauksia tai käytkö itse ollenkaan netissä tutustumassa kaloihin ja niiden elinvaatimuksiin? Pinsettikala vaatii eri lähteistä riippuen VÄHINTÄÄN 75-80 gallonaa tilaa eli vähintään n. 300L
50gallons on jotain 190l
1galloona on jenkeissä 3,8 litraa ja 1 galloona on briteissä 4,5l
Laskeppa 50 kertaa 3,8.
Nanoilla ei kannata aloittaa "harjoittelu" sillä on pienessä altaassa paljon vaikeampi pitää vesiarvot kohdillaan.Kissanhiekka kirjoitti:Mun mielestä sun kannattaa harjoitella sillä nanolla parisen vuotta ennenkuin hankit isomman akvaarion. Tänä aikana ehdit suunnittelemaan suuremman akvaarion sisustuksen, kalaston, hankkimaan enemmän tietoa yms. ja tärkein syy tähän on, että sinulla on kokemusta enemmän merivesiakvaarioista, kun sinulla on se nano nyt. Pitkän suunnittelun jälkeen ikäviä yllätyksiä ei pitäisi tulla(ainakaan niin paljoa).
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Välskäreistä en osaa sanoa mutta oma nuori pinsettini tekee hurjia spurtteja 2 m pitkässä altaassa päästä päähän virtausta vastaan.Lisäksi totesin, että pinsettikala sopii uintitilaa vähemmän vaativana paremmin pienehköön altaaseen kuin keltavälskäri, jota olit ostamassa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Älä husky laita pinsettiä 180 litraan. Keskity pienempikokoisiin lajeihin, niitä löytyy paljon hienompia. Oletkos muuten vielä miettinyt mitä koralleja haluaisit?
Re: Nano
Jos huomasit niin tanki MINIMIkoko on tuo 50 gallonaa. Kannattaa olla huomattavasti isompi! Ja kuten on sanottu niin pinsettikalan pitää löytää ravintonsa kivistä, koska sitä on hirveän vaikea saada syömään korvaavaa ruokaa.h u z k y kirjoitti:no mitenkäs tämä: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pCatId=212
50gallons on jotain 190l
Tuolta samaiselta sivulta lainattua:
It is best housed in very large reefs
The Copperband Butterflyfish is a difficult fish to feed; it is a shy and deliberate feeder that may need a variety of foods offered to it in order to start feeding.
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."
Merivedestä juuri mitään tietämättömänä kommentoisin kuitenkin tähän väliin, että nuo sivustot ovat ilmeisesti jonkin kyseessä olevia kaloja myyvän kaupan sivustot ja siksi suhtautuisin niihin ainakin osittain samalla varauksella kuin vaikkapa TV-mainoksiin. Aina kun etsii tietoa netistä, kannattaa miettiä kuinka puolueeton ja luotettava tietolähde on.
ööö... en tiedä oikein minkä lampun laitan?, olen suunnitellut että laittaisin 3 rakennustyömaalamppua roikkumaan vaijerista katosta ja 1 loisteputki valasimen roikkumaan?Älä husky laita pinsettiä 180 litraan. Keskity pienempikokoisiin lajeihin, niitä löytyy paljon hienompia. Oletkos muuten vielä miettinyt mitä koralleja haluaisit?
Kuluttaako se paljon sähköä?kasvaako siinä korallit?
Ja muutenkin ajattelin ostaa syksyllä uuden "kunnon" valaisimen...

-
- Member
Mustalla pleksillä, tai muulla semmosella, saisi reunoja korkeammiksi. Vaikka 10 cm korkea, ja altaan pituinen pleksi. Myös sivuille. Kannattaa kiinnittää ne sillä tavalla, että ne saa tarvittaessa irti, eli ei silikoonilla. Muuten kannattaa hankkia siihen altaan reunalle myös tuuletin, sillä kesällä altaassa lämpötila voi nousta koralleille kuolettavan korkeaksi. hyviä tuulettimia myydään esim. coral reef finlandin kotisivuilla. eikä maksa paljon.
Team fortress 2!!!!!!!!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
1. älä laita laseja. Syy: lämmöt nousee, lasit likaantuvat + todennäköisesti "räjähtävät" halogeenivalaisimien alla sirpaleiksi, kun niihin osuu vesi.h u z k y kirjoitti:Ainiii...Mitä varten jotkut sanoo että merivesiakvaariossa ei saa olla peitinlasia?Koska valoteho heikkenee?Mutta entä jos kalat hyppivät yli?Pitääkö minun laittaa verkko peitinlasin tilalle??
2. älä laita verkkoa. Syy: Se syttyy palamaan. oikeasti. (jos ei vain sula)
Työmaavalaisimilla ei tee mitään. Hanki kunnon valo. Se on yksi tärkemmistä asioista riutalla.
Tuo 3*300 W on 180 l altaaseen vähintäänkin riittävä:) tosin vähemmälläkin pärjäisi, minulla olisi 2 x150 W HQI lamppu myytävä, laitappa yv:tä jos kiinnostaa.h u z k y kirjoitti:Saan 180 l altaan,massiivisen puujalustan,ja kaikki putket ja ylivuotokulman,poraukset 120e.Tuleeko 400l halvemmaksi?Onko järkevät kaupat?
Heikki