Kalattoman kalat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalattoman kalat

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Millisaltaaseen on ilmestynyt sinilevää etulasiin. Mittasin nitraatin ja nollissahan tuo on reilusta ruokinnasta huolimatta.
Onhan tuo aikamoinen viidakko ja tilanteen käsiin räjäytti todennäköisesti sinne lisätty karvalehti jonka kasvuvauhti on muuten ilmiömäinen 8O
Tänään olisi siellä vedenvaihto, taidan karsia kasvustoa reippaalla kädellä ja täytyy lorauttaa sinne nesteenä nitraattia jonkin verran.
Toisaalta haluan kaikissa altaissa kasveja pitää runsaasti mutta jatkuva mittailu ja nitraatin lisäys ei kiinnosta.
Täytyy useammin karsia tuota ja seurailla tilannetta.
Miljoonakalat eivät meillä verota poikasia ollenkaan joten vähempikin kasvillisuus riittänee.

Tekisi mieli täyttää tuo varastosta löytynyt biorb, ja asuttaa se vaikka kierteisillä. Olisi nätti kasvien kera tuossa yöpöydällä. Toisinsanoen uutta projektin tynkää kaivataan taas vaihteeksi :mrgreen: Mulla on selkeästi liikaa vapaa aikaa tällä hetkellä :roll:
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Sini, ylläri kala by mies ja tytär:)
Sini, ylläri kala by mies ja tytär:)
Tässä kuva uusimmasta tulokkaasta.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Nätin värinen on Sini kyllä :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
kalaton1
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Nätin värinen on Sini kyllä :)
Onhan tuo kaunis kuin mikä :D
Eka taistis tuli vuosi sitten taloon tytön toivomuksesta, uros nimeltä Turo. Onhan tuo kiva ja mielenkiintoinen hoidokki ollut, joskus on saanut nauraa maha kippuralla sen toilailuille :mrgreen:
Mutta nyt vasta tuon tytön tultua mulla heräsi mielenkiinto enempikin, itse asiassa tykkään tuon tytön ulkonäöstä enempi kuin uroksen. Saa nähdä mitä tästä vielä poikii...kohta täällä on taistoaltaat ja kudetusaltaat ym. pystyssä. Kun on tuota vapaa alkaakin nyt tiedossa, surkean työtilanteen takia...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

kalaton1 kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Nätin värinen on Sini kyllä :)
Onhan tuo kaunis kuin mikä :D
Eka taistis tuli vuosi sitten taloon tytön toivomuksesta, uros nimeltä Turo. Onhan tuo kiva ja mielenkiintoinen hoidokki ollut, joskus on saanut nauraa maha kippuralla sen toilailuille :mrgreen:
Mutta nyt vasta tuon tytön tultua mulla heräsi mielenkiinto enempikin, itse asiassa tykkään tuon tytön ulkonäöstä enempi kuin uroksen. Saa nähdä mitä tästä vielä poikii...kohta täällä on taistoaltaat ja kudetusaltaat ym. pystyssä. Kun on tuota vapaa alkaakin nyt tiedossa, surkean työtilanteen takia...
Hahaaa! Taistot on ihan huippuja! Mun täytyis vähitellen laitella ekaa kutua tulille :mrgreen: Tarviis vaan pari pikkulämppäriä ostaa, niin sit vois.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Pysyykö vesi oikealla puolella palloa...
Pysyykö vesi oikealla puolella palloa...
Pysyihän tuo.
Pysyihän tuo.
Perjantai illan tylsyyteen puuhasteltua.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Here we go again...
Mulle tuli tilaisuus saada ihan pilkkahintaan juwelin 54l korall akvaario, on reilut kaksi vuotta vanha ja ihan uudenveroinen.
Alustavasti katseltiin tytön kanssa sille paikkaa, ja yhden hyllyn päälle tuo mukavasti menisikin. Ei oikeasti vie tilaa mistään koska tällä hetkellä tuon hyllyn päällä istuu tytön jättipehmo nasu.
Poikasaltaalle voi tulla tarvetta koska tahansa, tuohon voisi nyt sitten vihdoinkin tehdä sen kasvittoman maiseman, altaan saisi nopeasti ja helposti, ja hinta tosiaan muutaman kympin ja ja ja, hyviä syitä hankinnalle olisi.
Huonoja puolia ei juuri ole, uusi suodatin siihen tarvitsisi hankkia, mukana tulee aquaball mikä voi pompata aika ikävästi silmille kasvittomasta, valaisinkannessa uudehko putki mutta se on kellertävä, joten uusi putkikin pitäisi laittaa tilaukseen.
Hiekkaa mulla on kaapissa valmiina, kiviä ja keppejä olen valmis lähtee kipeästä selästä huolimatta keräilemään vaikka heti :mrgreen:
Mies ei kieltänyt, kai tuo ymmärtää tappionsa, eikä mun innostusta vähennä yhtään se että kantavat kaloja kotiin yllärinä.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Uutta allasta pystyyn vaan :mrgreen:
kalaton1
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Uutta allasta pystyyn vaan :mrgreen:
Se on haettu jo :roll: :roll:
Ilta meneekin sitten tässä :mrgreen:
Ajattelin hiekat ja joitakin kiviä laittaa ja muutaman oksan myös, saa muuten pyöriä tyhjillään. Sen saa tarvittaessa nopeastikin sitten käyttöön jos tarve tulee.
Saa olla ihan sisustuselementtinä hetkisen ainakin.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

kalaton1 kirjoitti:Saa olla ihan sisustuselementtinä hetkisen ainakin.
Ei se kauaa sellasena pysy. Tai ei ainakaan mulla pysyis ja sit olisin taas ilman karanteenia/vauva-allasta :roll:
kalaton1
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:
kalaton1 kirjoitti:Saa olla ihan sisustuselementtinä hetkisen ainakin.
Ei se kauaa sellasena pysy. Tai ei ainakaan mulla pysyis ja sit olisin taas ilman karanteenia/vauva-allasta :roll:
Heh, saatat olla ihan oikeassa :mrgreen:
Miljoonakaloista tuntuu olevan aina ylitarjontaa meillä, joten yksi vaihtoehto olisi tehdä siitä millisallas2.
Millisten kanssa en tahdo kyllä pitää kasvitonta, mutta voihan pinnalle pistää vaikka tupot karvalehteä.
Pohjan haluan ehdottomasti pitää kasvi vapaana, sisustuksen täytyy olla sellainen että saan helposti altaasta pois ja pöyhittyy pohjahiekkaa koska tähän altaaseen en halua kierteisiä laseihin roikkumaan.
Katsotaan kauan on tyhjänä ja mitä siihen nyt sitä keksii. Uusia kalojakaan en ole tällä hetkellä halukas hankkimaan.
Mutta kuten huomaatte mun mieleni voi muuttua jo seuraavalle päivälle ja olen liikkeissäni nopea :mrgreen:
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Valojen sommittelua
Valojen sommittelua
Paikka on passeli
Paikka on passeli
Sisustuksen tynkää
Sisustuksen tynkää
Tähän pisteeseen asia eilen eteni. Allas oli ihan uutta vastaava, ei tarvinnut juuri puunata.
Mulla oli kaapissa hailean ylimääräinen valaisin ja voi olla laitan sen valaisinkannen sijaan.
Putki tossa on tosi vanha, ja välkkyy välillä joten täytyy tutkia asiaa. Akvaterrasta noita kyseisiä valaisimia saa suht halvalla.
Toi hylly on miehen mummon aikainen, silloin huonekalut tehtii kestämään, joten kestänee hienosti tuon pienen altaan.
Taustaa täytyy pohtia, ei tuo harmaa seinäkään pöllömmältä tuolla takana näytä.
Oksia täytyy hankkia lisää, nuo pari tuli kokeiluun muista altaista. Pari isompaa kiveä tuo myös kaipaa.
Joten kuivaharjoittelulla mennään :D
omamaailma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

Tyylikkäältä näyttää. Sormet jo syyhyää päästä sen oman pikkuakvan kimppuun.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Ihana tuo biorb! Mistä oot hommannut ja millanen tekniikka siinä on?
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

kalaton1 kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Uutta allasta pystyyn vaan :mrgreen:
Se on haettu jo :roll: :roll:
Ilta meneekin sitten tässä :mrgreen:
Ajattelin hiekat ja joitakin kiviä laittaa ja muutaman oksan myös, saa muuten pyöriä tyhjillään. Sen saa tarvittaessa nopeastikin sitten käyttöön jos tarve tulee.
Saa olla ihan sisustuselementtinä hetkisen ainakin.
Ei oo häpee olla nopee! :mrgreen: Tuollainen kasviton allas voisi olla välillä ihan piristävä! Korkeintaan yksi kasvi ja sitten sisustaisi vain kauniilla kivillä ja oksilla. Jees... hmmm... Arvatkaa onko mua ruvennu polttelemaan nano? :roll: En kyllä tiedä mihin sen laittaisin, mutta eilen löysin itseni tutkimasta tori.fi myynti-ilmoituksia! Mitä ihmettä? 8O
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Kiitos omamaailma kivien haku reissuun lähdettävä tosin että löytyy isompia. Sullakin hyvin suunniteltu, niin nopeaan saat sitten uuden pystyyn kun pääset sen kimppuun :D

Rockhill, biorb on tilattu Vaasan eläinkeskuksesta, tekniikkana tuossa oli ilmapumpulla toimiva suodatin, mutta lähti mäkeen aikaan nopeaan metelinsä takia. Tilkitsin ilmapumppu väylät silikoonilla ja nyt siellä pienen pieni sisäsuodatin, valaisimena oli alunperin jokin pieni lamppu kannessa mutta olen varastoinnin aikana sen hukannut tai voi olla että olen jopa rikkonut sen. Nyt ikean nipistin led valaisin.
Nättihän tuo on, mutta jos nyt ostaisin vastaavan ostaisin neliön mallisen, niitäkin myynnissä tuolla eläin keskuksessa. Vettähän tuo vetää sen 15l ja meille tuli alunperin rapulaksi, kasvoi siinä muutama nuolimonninkin poikanen luovutuskokoon. Vesiarvojen suhteen saa olla tarkka kun noin pieni, mutta helppohan noin pienestä on vaihtaa vaikka päivittäin sen litran-pari. Putsaukseen aikanaan hermostui tuon pyöreyden takia, mutta voishan tuohon muutaman pienen sukasen asuttaa. Nyt pyörii siis tyhjillään lähinnä yövalona/tunnelman tuojana :D

Siltsu, olen oppinut kantapään kautta että kun aina jahkaan niin moni kiva asia mennyt sivusuun.
Mietin että karvalehti pinnalle, suodatin kulmaan (peittämään suodatinta) vois olla hyvä vaihtoehto. Se pitäisi vedenlaadun parempana ja sitä olisi helppo pinnalta karsia pois.
Kyllä toi aika vahvalta nano kuumeelta kuulostaa, siis toi torissa pyöriminen :mrgreen:

Tänään tuli marssittua partiolaisten marssissa(tyttö harrastaa), ja vietetty päivää särkänniemessä. Mammahan siellä ihan transsissa pyöri akvaariossa, yhtä kiva käydä siellä joka vuosi. Nyt selkä ja jalat huutaa hoosiannaa.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Hmph :frown: typerä kuume sitten iski tänään, hidastaa menoa entisestään.

Jotain olen tänään jaksanut puuhailla kuitenkin. 125 litraisessa otettiin vähän takapakkia ja tuli vähennettyä kasveja. Ihan sitä alkuperäissuunnitelmaa silmälläpitäen ja kun huomasin tuon uusimman projektin kautta että pelkistetty voi olla kaunista.
Seuralaanhan nuo kasvit meni takaisin, joten olkoon nyt se, taistola sekä millilä viidakkoja ja nää pari tuoreinta vähän simppelimpiä.

Todennäköisesti tuohon uuteen 54 litraiseen siirtyy millis aikuiset, penskoja voi sitten siirrellä tuohon alkuperäiseen, helpompi ruokkiakkin sitten poikasia ja haavia niitä eteenpäin.
Eilen käytiin ideaparkin faunattaressa ja sieltä ei tarttunut mukaan mitään 8O kai mä olin kipeä jo silloin :mrgreen:

Mua on alkanut kutkuttamaan ajatus taistojen kudetuksesta, olen imuroinut tietoa tänään netistä sängyssä maatessa.
Täytyy vielä harkita olenko valmis lähtemään siihen, tyttö yllätys yllätys oli heti ihan tohkeissaan ja lupasi auttaa niin paljon kuin apua tarvitsisin. Täytyy vielä lueskella tietoa tuosta.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

IMAG2583.jpg
Tossa kuva tän hetkisestä tilanteesta, hienosäätöä tulee varmasti vielä mutta haluan odottaa karvalehden kasvua ja rehevöitymistä. Tuo karvalehti on ihan uus lemppari.
Ai niin mieluinen taustakin löytyi kartonkikasasta, toi on sellainen helmenhohtoinen tummansininen. Hohto ei kuvassa näy. Kalat erottuu mielestäni tuolta kivasti tällä hetkellä. Mielipiteitä? Hankinko pohjalle toista matalaa kasvia, vai lisäänkö tuota melalehteä?
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

kalaton1 kirjoitti:Hankinko pohjalle toista matalaa kasvia, vai lisäänkö tuota melalehteä?
Oliko tää nyt se kasviton allas? [;)] Ei vissiin. Hieno tuo tausta ja vaalea hiekka yhdessä. Upea kontrasti oikein vihreiden kasvien kanssa. Hanki jotain oikein kirkkaan vihreätä? Taustalle Taiwanin lumme? Ei peitä pohjaa mutta tuo väriä.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:
kalaton1 kirjoitti:Hankinko pohjalle toista matalaa kasvia, vai lisäänkö tuota melalehteä?
Oliko tää nyt se kasviton allas? [;)] Ei vissiin. Hieno tuo tausta ja vaalea hiekka yhdessä. Upea kontrasti oikein vihreiden kasvien kanssa. Hanki jotain oikein kirkkaan vihreätä? Taustalle Taiwanin lumme? Ei peitä pohjaa mutta tuo väriä.
Tää on jonkinnäköinen välimuoto :D Tuohon viidakkoon ja suunnitteilla olevaan kasvittomaan altaaseen verrattuna :mrgreen:
Miks sitä ei vois kerrasta olla tyytyväinen tuotoksiinsa...olishan se tietty ehkä hiukan tylsääkin jos ei oli mitään "hiottavaa" :roll:
Tarkoitus olis pitää tää nyt kutakuinkin näin, tuota pohjan kasvillisuutta nyt pohdin että siihen olis kiva saada vielä jotain.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Tuli tänään lähdettyä isännän ja tytön mukaan kalastusreissulle, ja mitä aarteita siellä metsässä olikaan :D
Mukaan lähti valikoima kiviä, kuivia oksia ja löysin lepän kuivia käpyjä kourakaupalla.
Kävyt kokeilussa 125l litraisessa, siellä kun ei enään hiilari systeemiä kun kasvisto niin vähäistä. Katsotaan miten vaikuttaa ph arvoon, aikasemmin tuo hiilari hoiti ph alentamisen.
125l on lisäilty kiviä reilusti, kasvien tilalle, laitan uusia kuvia jossain välissä. Sinne myös muutti albiinomonnisia lunuttamaan pohjaa koska pohjalle tuppasi kertyä moskaa suvantokohtiin, nyt kulkeutuu taas pöyhimisen johdosta suodattimiin.
Onhan tuo nyt nyt aika kansoitettu mutta uskon homman toimivan suht hyvällä suodatuksella ja vedenvaihdoilla. Nitraatti tuntuu pysyvän karvalehden ansiosta alhaalla.

Seurala alkaa olee alikansoitettu, lukuunottamatta leväbarbeja. Siellä nyt ruusutetroja sen 15kpl ja 5kpl täplämonnisia ja taistonaaras leväbarbien lisäksi.
Seuralasta peruskasveja karsittu tänään, varsinainen kasvien kasvattamis allas nykyään, ei esittelykelpoinen viidakko :mrgreen:

54l on vielä kuivaharjoitteluvaiheessa, siihen päädyin kuitenkin laittamaan tummansinisen taustan, kuvia laitan kun saan projektia eteenpäin ja vedet sisään.

Ikeasta tuli hankittua väriä vaihtavat led valot, tulee tunnelmavaloiksi johonkin altaaseen altaan lasin taakse, asia on vielä pohdintavaiheessa. Ehkä 125 litraiseen, josta täytyy tosin sitten ottaa tausta pois, katsotaan nyt.

Ja sitten jännittävin osio, meillä on ikkunalaudat täynnä likoeläinviljelyitä, lisäksi mikromatoviljelmä muhimassa jo parisen päivää...artemia viljelyt kännistyy tässä nyt ihan näinä päivinä, arvaako kukaan mihin tämä voisi liittyä? :mrgreen:
Hazerow
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Hazerow »

kalaton1 kirjoitti: Ja sitten jännittävin osio, meillä on ikkunalaudat täynnä likoeläinviljelyitä, lisäksi mikromatoviljelmä muhimassa jo parisen päivää...artemia viljelyt kännistyy tässä nyt ihan näinä päivinä, arvaako kukaan mihin tämä voisi liittyä? :mrgreen:
Arvaan, että siellä on lisääntymistouhut meneillään/suunnitteilla? :)
There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Hazerow kirjoitti:
kalaton1 kirjoitti: Ja sitten jännittävin osio, meillä on ikkunalaudat täynnä likoeläinviljelyitä, lisäksi mikromatoviljelmä muhimassa jo parisen päivää...artemia viljelyt kännistyy tässä nyt ihan näinä päivinä, arvaako kukaan mihin tämä voisi liittyä? :mrgreen:
Arvaan, että siellä on lisääntymistouhut meneillään/suunnitteilla? :)
Kokeilumielessä kudetin meidän taistiksia, ja kutuhan onnistui hyvin. Värien puolesta uskalsin kokeilla kun molemmat sinisiä.
Odotukset ei ole korkealla näin ekalla kerralla.
Alustavasti olen sopinut kolmen liikkeen kanssa että uroksia saisin jälleenmyyntiin 6kpl ja naaraita tuplat. Itse tahtoisin pitää 2 naarasta jos kasvatushommat onnistuu.
On tää "vauva" aika vaan hurjaa :D
Meillä kaikki paikat täys kippoja, ruiskuja, ja ruoan tekemis paikkoja. Lisäksi on ostettu 5l astioita mahdollisia erotustilanteita varten uroksille. Tääl on ihan kaaos nyt asunnossa kunnes homma tasaantuu. Mutta tätä olen kaivannut, saan toteuttaa hoivaviettiä kun ei tuo 10v tyttö enään tunnu niin äitiään tarvitsevan joka hetki :mrgreen:

Muoks. Vai pitäiskö hankkia ihan ihmisvauva tätä hoivaviettiä varten, tulee vaan pitkällä tähtäimellä kalliimmaksi kun kalavauvat heh, vitsi :mrgreen:
kalaton1
Senior Member
Senior Member

En olis uskonut että nuo pienet lepän kävyt värjää vettä noinkin voimakkaasti, eilisen aikana ph laski 7->6,7 ja vielä yön aikana oli pudonnut 6,4:ään
Noita täytyy päästä keräämään varastoon lisää.
Aamu aloitettu poikasten ruokinnalla ja seuraavaksi vedenvaihto. Olen päivittäin vaihtanut n.50%, lasken hanasta viileää vettä ja lämmitän sen 28 asteiseksi keitetyllä vedellä. Pienen ilmastimen laitoin sinne eilen, niin että pinta pysyy siistinä. Tuolla niitä karvalehden päällä uiskentelee. Ilmeisesti poikastet saa syötyä likoeläimiä koska massuista näkee ruokinnan jälkeen että siellä jotain on.

Mulla ollut tuo 54 litraisen aquaball kypsymässä seuralassa, taidan tänään laittaa tuohon altaaseen vedet ja starttia perään ja huomenna sinne voisi laittaa muutaman millis aikuisen polskimaan.

Työnhaku ei ole tuottanut tulosta joten ilman noita altaita kävisi päivät pitkiksi.
SiMes
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Ne kävyt tosiaan värjäävät vettä tehokkaasti. Kokeilin niitä silloin kun mun piti tehdä omasta purkista se tummavetinen ja kasviton versio. Onnittelut pikkuisista! Itsekin aikoinaan kokeilumielessä kudetin omia taistiksiani. Oli kyllä mielenkiintoista ja mukavaa puuhaa. Mies ei kyllä ollut ihan samaa mieltä, kun poikaset ja artemiakasvattamo olivat vallanneet saunan :mrgreen:

Albiinomonniset(kin) on ihania! Lapset on sairaana ja mulla selvästi liikaa aikaa, kun pää pursuaa kaikkia hyviä ideoita ja suunnitelmia. Niiden toteuttamiseen vaan tarvitsisi ainakin yhden uuden akvaarion, mutta siitä saan tällä hetkellä vaan nähdä unta. Toisaalta haaveilukin on kivaa puuhaa...
MUOKS. Ja tietty muiden päikkyjen seuraaminen. Niistä vaan tahtoo saada lisää näitä ideoita :D
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”