Tuon taustan laittamista altaaseen pääsen toteuttamaan vasta ensi viikolla, mutta hyvin suunniteltu onkin puoliksi tehty. Olen varannut evakkoaltaaksi pikkukaloille sellaisen 70 litraisen smart storen muovilaatikon, kunhan kippaan sen nykyisen sisällön, eli duplolegot jätesäkkiin. Aion siirtää altaan nykyisestä sisustuksesta huomattavan osan kantoineen ja hiekkoineen sinne suodattimen ja lämppärin kanssa. Kasvien ja valaistuksen osaa en ole vielä miettinyt, mutta kalat kyllä tykkäisivät hämärämmästäkin tunnelmasta, joten ei varmaankaan suuri murhe.
Allas on ollut käynnissä vasta pääsiäisestä, joten tilasin varmuuden vuoksi niitä baku ampulleja ja stop ammoa, vai mitä ne nyt olikaan... Niin, että uudelleen käynnistäessä ollaan varmoilla vesillä. Ajattelin, että nyt ei hosumalla hyvää tule, joten varustaudun niin, että vaikka menisi viikko tai kaksi, niin kalat voivat hyvin! Taustan laitan kiinni niin hyvin, että ei tuolta enää altaan käyttöaikana poistu! -olihan se puolet kalliimpikin kuin itse allas!

Ai että mä odotan tuon projektin alkua.
Mietintää herättää myös se että, vaikka altaassa olisi suht hyvät kasvumahdollisuudet noille rehuillekin, niin noitamonnit syövät melalehdistä ja anubiaista lähtien kaiken. Nyt olisi päätöksen teon aika; joko tyydyn kohtalooni ja laitan pelkkää karvalehteä tms. tai sitten vuoden ikäisten vesseleiden on aika muuttaa isompaan altaaseen. Toistaiseksi on tosin ollut niin että nuo noitamonnit ovat ainoat näkösällä olevat kalat ja myöhemmin allas olisikin sitten ihan aution näköinen!
Alkuperäinen ajatus oli, että tuolla voisivat sitten tulevaisuuden haaveissa siintävät omat kasvatit, plekovauvat varttua turvallisesti, joten mitään kutua tai pikkupoikasia syöviä parvikaloja en hanki. (Perhoskirjot ehtivät ikääntyä ennen sitä.) Ja koska virtausta on aikas lailla, en voi ajatella myöskään mitään ihania pikkurasboroita 100 pyrstön parvessa... Pöh! Eli "katson autiota hiekkarantaa". Joko kasveista autiota kivikko/karahka allasta noitamonneineen tai kasviallasta ilman näkyviä kaloja!? Että sellaista pohdiskellessa tänään nukkumaan