Kaikenlaisia aloittelijan mietteitä
Valvoja: Moderaattorit
Re: Kaikenlaisia aloittelijan mietteitä
Tuossa on mystisen viidakon taikaovi. Siitä pääsee kalojen Narniaan tai johonkin salaiseen maailmaan. Ne luulee, etten siitä tiedä, mutta tiedänpä kumminkin. Sain näpätyksi kuvan, kun monninen sinne nopeasti livahtaa taikaovesta. Välillä niillä on asetettuna vartija ovelle. Monninen siinä kököttää väijymässä tunkeilijoiden varalta. Nokka ja silmät vain näkyvät. Iso runsas viidakko on peräisin sellaisesta 1-2-grow purnukasta. Olen ollut tyytyväinen ja kalatkin siitä tykkää.

Tiesittekö muuten että, tai ette tietenkään tienneet, mutta kerron nyt. Luulin ennen, että kaikki kalat kakkaa aina nauhakakkaa ja niin minun tuttavatkin on siinä käsityksessä olleet. Vasta tällä foorumilla ollessa opin, että nauhakakka ei ole normaali kalan kakka. Sen kun kerroin tutuille, niin oltiin että häh ällistys! Niin tavallista on ainakin minun nuoruudessa ollut, että kaloilla on aina nauhakakka pyllystä riippumassa. Kaikissa akvaarioissa se on aina ollut niin. Väärä oli se luulo, mikä kaikilla taviksilla aina on varmaan nytkin yhä edelleen.
Voihan harmin paikka. Monniset yritti munia, mutta tetrat olivat liian kiinnostuneita siitä hommasta. Nälissään olivat, kun en ollut tänään vielä ehtinyt ruokkia, niin ne kärkkyivät munia. Yritin sitten ruualla houkutella tetrat pois, mutta se vilske haittasi monnisia niin, että koko homma meni pieleen ja munat joutu hukkaan. Viimeksi se muninta oli tapahtunut yöllä, niin se onnistui. Aikamoista arpapeliä tuntuu olevan tämä homma.
Tämä editoinnin aikaraja on minun mielestä tarpeeton ja huono.
Syönnin jälkeen munittiin lisää. Tuolla lehdillä on monta rypästä. Jospa tällä kertaa onnistaa. Yritän olla aivan erityisen huolellinen. Tarviiko monnisen poikaset likoeläimiä, vai riittääkö niille kuoritut artemian munat?
Syönnin jälkeen munittiin lisää. Tuolla lehdillä on monta rypästä. Jospa tällä kertaa onnistaa. Yritän olla aivan erityisen huolellinen. Tarviiko monnisen poikaset likoeläimiä, vai riittääkö niille kuoritut artemian munat?
Kuparimonninen kuoriutuu 3-4 päivän kuluttua munien ilmaantumisesta. Ne alkavat uida parin päivän päästä kuoriutumisestaan ja vasta kolmantena päivänä ne tarvitsevat ruokaa. Likoeläinruokinta on Corydoraksilla tarpeetonta. Ensimmäiseksi ruoaksi suositellaan esimerkiksi tavallista hiutaleruokaa, joka on jauhettu ja liotettu valmiiksi veteen, mikromatoja ja juuri kuoriutunutta artemiaa. Sinulla on vielä runsaasti aikaa kasvattaa itse ruoka poikasille.
Munat voi kerätä kuoriutumaan 2-4-litraiseen muoviastiaan, johon on laitettu ilmastinkivi porisemaan. Hometta voi torjua laittamalla astiaan tervalepän käpyjä pari kappaletta yhdeksi vuorokaudeksi.
Kun poikasia pitää alkaa ruokkia, ne voi siirtää astiasta vesineen varsinaiseen kasvatusaltaaseen. Kasvatusaltaan ei tarvitse olla kummoinen. Muovinen lelulaatikko, jossa on halpa pillisuodatin, riittää. Pohjalle pannaan yleensä vähän hiekkaa. Valaisin ei ole välttämätön. Kovin syvästi vettä ei kannata laittaa. Vettä vaihdetaan yleensä päivittäin vaikkapa 10% ja pohja pyritään pitämään puhtaana.
PS. Kuorittuja artemian munia en ole koskaan kokeillut.
Munat voi kerätä kuoriutumaan 2-4-litraiseen muoviastiaan, johon on laitettu ilmastinkivi porisemaan. Hometta voi torjua laittamalla astiaan tervalepän käpyjä pari kappaletta yhdeksi vuorokaudeksi.
Kun poikasia pitää alkaa ruokkia, ne voi siirtää astiasta vesineen varsinaiseen kasvatusaltaaseen. Kasvatusaltaan ei tarvitse olla kummoinen. Muovinen lelulaatikko, jossa on halpa pillisuodatin, riittää. Pohjalle pannaan yleensä vähän hiekkaa. Valaisin ei ole välttämätön. Kovin syvästi vettä ei kannata laittaa. Vettä vaihdetaan yleensä päivittäin vaikkapa 10% ja pohja pyritään pitämään puhtaana.
PS. Kuorittuja artemian munia en ole koskaan kokeillut.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Niin on varsinkin kun säännöissä sanotaan seuraavaa.KimmoP kirjoitti:Tämä editoinnin aikaraja on minun mielestä tarpeeton ja huono.
Omia viestejä saa ja on viitsittäväkin muokata. Yli kahden peräkkäisen viestin lähetys samaan viestiketjuun on turhaa laiskuutta ja luettavuuden helpottamiseksi ylläpito tulee puuttumaan näihin tilanteisiin.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Siirsin noin puolet munista tuohon tiheäsilmäiseen poikashäkkiin. Siellä ne saa kuoriutua ja kasvaa. Vesi siitä kuitenkin virtaa läpi, että pitäisi sen varmaan pysyä tuoreena. Ehkä ruokin niitä sitten tuolla jauhetulla hiutaleella ja kokeilen artemian munia. Matojen tai muiden öllinkäisten kasvattamista kokeilen varmaan joskus myöhemmin. Olen vähän epäluuloinen matojen suhteen, kun niin suuri osa niistä on ties mitä loisia. Haluan kerätä vähän lisää tietoa aiheesta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Itse olen ripotellut siihen poikashäkkiin pohjalle ihan ohuelti hiekkaa, poikaset tykkäävät. Olen myös laittanut sinne viherruokaa, esim. pari kuorittua pakastehernettä ja vähän tehnyt niihin viiruja kynnellä. Ei ne poikaset sitä varmaan syö, mutta poikasten ruoka eli ne pikkuötökät syövät kyllä. Toki sitä ihan hienojakoista valmisruokaakin olen tarjoillut, yleensä semmoisia ihan pölinäksi menevien pohjatabujen murusia.
Monniset ei meinaa millään jättää poikaskoppaa rauhaan. Sitä pitää tutkia kaiken aikaa. Poikaset on kasvaneet selvästi. Niistä näkee jo pienet evät, jos oikein tarkasti katsoo. Ei ne ole vielä kalan muotoisia, mutta selvästi isompia jo. Havaitsin myös ihan oikeasti silmilläni, kun ne syö. Pieni nuijapää oli pinnalla ja sen edessä olevaa ruokaa katosi. Kuoritut artemian munat kelpaa, mutta olen antanut vähän kaikkia ruokia, mitä mulla on. Kopan pohjalla on tosiaan vähän hiekkaa ja siellä hiekassa etsitään ruokaa.
Jos nuo kasvaa kaloiksi asti, niin täältä saa tulla hakemaan. Onkohan noilla poikasilla pidetty hintaa? Pitääpä vähän katella foorumia. Yhden tai kaksi varmaan pidän itsellä ja loput 98 saa muuttaa muihin altaisiin.
edit. Voi hitsi. Photopuketista käytin jotain turvatoimintoa ja nyt kaikki kuvalinkit on muuttuneet.
Jos nuo kasvaa kaloiksi asti, niin täältä saa tulla hakemaan. Onkohan noilla poikasilla pidetty hintaa? Pitääpä vähän katella foorumia. Yhden tai kaksi varmaan pidän itsellä ja loput 98 saa muuttaa muihin altaisiin.

edit. Voi hitsi. Photopuketista käytin jotain turvatoimintoa ja nyt kaikki kuvalinkit on muuttuneet.
Jännittävää tämä poikasten kasvatus. Osa on jo melko isoja ja silti siellä on aivan pieniä sinttejä joukossa. Isoin varmaan syö ahkerimmin. Osa on kuollut, mutta on niitä edelleen paljon. Jos vain kiinnostaa, niin täältä voi hakea kuparimonnisen poikasia, mikäli ne elää isoiksi asti. Itse aion pitää yhden tai kaksi. Karttulehti myös pukkaa sankkaa viidakkoa. Noin 2/3 pinnasta on jo kasvimaton peittämää. Sitäkin saa käydä hakemassa tosi halvalla. Leikkaan sitten nipun suoraan altaasta. Tuolta on noussut myös kukkavarsi pintaan. Se on vielä nupulla, mutta näppään kuvia, kunhan kukka aukeaa.
Tässä nyt aprikoin, että milloin uskallan päästää poikasen isojen sekaan uimaan. Ehkä se on vielä liian pieni, että joku tetra saa suun singutettua tarpeeksi isolle vielä.
Tässä nyt aprikoin, että milloin uskallan päästää poikasen isojen sekaan uimaan. Ehkä se on vielä liian pieni, että joku tetra saa suun singutettua tarpeeksi isolle vielä.
Tänään vaihdoin vähän vettä ja kun nostin lamput ynnä kansilasin pois, niin näin kivan yllätyksen näin akvaariossa.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Nätti kukka
Ei taida olla kovin iso?

720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
On ihankuin joku niittykukka. Ehkä vähän alle sentin terälehtien päästä päähän. Nyt se oli jo kuihtunut pois. En tiedä oliko luonnollinen kukkimisaika vain päivän, mutta epäilen lamppuja syyllisiksi. Noin hento kukka varmaan kuivuu lamppujen porotuksessa tosi helposti. Ohoh siellähän on toinen tulossa, kun kurkistin altaaseen. Kaksi pientä nuppua nousee vedestä. Vesimiekka on myös tekemässä vankempaa kukkavartta. Meinasin karsia tuota karttulehteä rankemmasti, mutta nyt en raski. Odotan kukinta-ajan yli. Nakatkaa yyveetä, jos haluatte noutaa kasvia. En sen kummemmin taida jaksaa myynti-ilmoituksia tällä kertaa.
Kalat on alkaneet tulla uniin vahvemmin. Olen tietysti ennenkin nähnyt eläimiä unissa ja kalojakin, mutta nyt teema on korostunut. Viimeyönä sukeltelin syvissä vesissä, missä oli pelottavia luolia ja outoja isoja kaloja. Löysin sieltä jännittävää hiekkaa akvaarioon. Taitaa viitata alitajunnan syövereihin tuo. Mutta sitten olin paikassa, missä oli paljon akvaarioita ja niistä puuttui etulasi ja ihmettelin, että voi voi, miten nyt käy. En ollutkaan ennen tiennyt, että kalat voi uida kosteassa ilmassa, mutta sehän oli ihan loogista ja selvää. Kun ilmankosteus on riittävä, niin kala voi uida ilmassa
Olin kuitenkin vähän huolissani, mutta hyvin ne pärjäsi. Värikkäitä ahvenia ja tetroja ja monnisia enimmäkseen ja sitten jotain ihan muita. Ne tuli sieltä akvaariosta huoneeseen leijumaan ja koitin varovasti haavilla ohjata ne takaisin. Vaikka ne oli unessa olevia kaloja, niin ne kuitenkin olivat ihan oikean kalan näköisiä evineen ja pyrstöineen kaikkineen.
Kalat on alkaneet tulla uniin vahvemmin. Olen tietysti ennenkin nähnyt eläimiä unissa ja kalojakin, mutta nyt teema on korostunut. Viimeyönä sukeltelin syvissä vesissä, missä oli pelottavia luolia ja outoja isoja kaloja. Löysin sieltä jännittävää hiekkaa akvaarioon. Taitaa viitata alitajunnan syövereihin tuo. Mutta sitten olin paikassa, missä oli paljon akvaarioita ja niistä puuttui etulasi ja ihmettelin, että voi voi, miten nyt käy. En ollutkaan ennen tiennyt, että kalat voi uida kosteassa ilmassa, mutta sehän oli ihan loogista ja selvää. Kun ilmankosteus on riittävä, niin kala voi uida ilmassa

-
- Elite Member
Tuo karttulehti on kyllä kunnon rehottaja, itellä kun oli tuota niin tuntu välillä että ei tarvinnu kun tökätä yhden latvuksen pohjaan, niin
parin viikon päästä koko akvaarion taka osa oi umpeen kasvanu.

parin viikon päästä koko akvaarion taka osa oi umpeen kasvanu.

Papukaijalehti parka kärsii pimeästä. Tänään raivataan taas viidakkoa.
Melkein jo tekisi mieli ottaa yksi poikanen isojen kanssa samaan. Kaikenlisäksi siellä tapetaan pienempiä. Loppuuko niillä yön aikana ruoka, vai onko se tavallista? Selvästi kuitenkin kuolleita on nakerreltu ja olen ollut huomaavinani takaa-ajoja. Nyt olen juuri ennen nukkumaanmenoa pudottanut puolikkaan ruokanapin poikaskoppaan siinä toivossa, ettei siellä tulisi enempää tappamista.
Melkein jo tekisi mieli ottaa yksi poikanen isojen kanssa samaan. Kaikenlisäksi siellä tapetaan pienempiä. Loppuuko niillä yön aikana ruoka, vai onko se tavallista? Selvästi kuitenkin kuolleita on nakerreltu ja olen ollut huomaavinani takaa-ajoja. Nyt olen juuri ennen nukkumaanmenoa pudottanut puolikkaan ruokanapin poikaskoppaan siinä toivossa, ettei siellä tulisi enempää tappamista.
Oho oho tuolla akvaariossahan on kaloja. Karsin vähän kasveja ja kalat tuli kivasti esiin. Otin poikaskopasta isoimman poikasen isojen porukkaan. Aamulla se tuli ruualle muiden kanssa 

Nyt on tapahtunut aivan kummallisia asioita. Otin tuossa vähän päälle viikko sitten yhden poikasista isojen kanssa samaan akvaarioon. Tai onhan ne kaikki samassa, mutta mulla on se poikashäkki tuolla, missä muut asustavat. Tämä yksi oli isoin ja erikoisen tumma. Minun mielestä jännittävä. Sillä oli myös taipumusta tappaa muita poikasia. Päättelen siitä, että poikasten kuoleminen väheni huomattavasti, kun otin tämän yhden erilleen.
Voi murhetta ja surua. Pieni musta kala makasi eilen henkihieverissä kyljellään pohjalla. Olin juuri antanut ruokaa, eikä se saanut itseään edes ruokanapille siirrettyä. Meinasin sen ottaa pois ja lopettaa raukan, mutta annoin noiden syödä rauhassa ruokansa ensin. Illalla en löytänytkään tuota kalaa siitä, mihin se jäi makaamaan. Ajattelin, että se on mennyt johonkin koloon kuolemaan ja yritin kyllä etsiä pientä, mutta se oli niin hyvin piilossa, ettei osunut silmään. Tarkemmin kun muistelen, niin pari päivää aikaisemmin se kulki maha pohjaa viistäen, eikä noussut pohjasta irti. Se oli ehkä joku oire jostain. Mutta tänään tapahtui aivan kummia. Se pieni musta poikanen ui tuolla vesikasvien lomassa ihan normaalisti ja nytkin kaivelee pohjahiekkaa! Onhan kaloillakin tietysti immuniteettinsä ja kalatautinsa ja kaikki sensellainen, mutta tämä oli melkoinen yllätys. Oliko kalanpoikasella joku kalojen lastentauti vai mikä? Ikäänkuin se olisi ollut kipeänä ja yön aikana parantunut.
Vesiarvoissa ei ole mitään tavallisesta poikekavaa ja toiset poikaset on aivan vilkkaita. Lämmintä on ollut välillä ja vettä vaihtelen, mutta tämä oli ainakin minulle ihan uutta.
Voi murhetta ja surua. Pieni musta kala makasi eilen henkihieverissä kyljellään pohjalla. Olin juuri antanut ruokaa, eikä se saanut itseään edes ruokanapille siirrettyä. Meinasin sen ottaa pois ja lopettaa raukan, mutta annoin noiden syödä rauhassa ruokansa ensin. Illalla en löytänytkään tuota kalaa siitä, mihin se jäi makaamaan. Ajattelin, että se on mennyt johonkin koloon kuolemaan ja yritin kyllä etsiä pientä, mutta se oli niin hyvin piilossa, ettei osunut silmään. Tarkemmin kun muistelen, niin pari päivää aikaisemmin se kulki maha pohjaa viistäen, eikä noussut pohjasta irti. Se oli ehkä joku oire jostain. Mutta tänään tapahtui aivan kummia. Se pieni musta poikanen ui tuolla vesikasvien lomassa ihan normaalisti ja nytkin kaivelee pohjahiekkaa! Onhan kaloillakin tietysti immuniteettinsä ja kalatautinsa ja kaikki sensellainen, mutta tämä oli melkoinen yllätys. Oliko kalanpoikasella joku kalojen lastentauti vai mikä? Ikäänkuin se olisi ollut kipeänä ja yön aikana parantunut.
Vesiarvoissa ei ole mitään tavallisesta poikekavaa ja toiset poikaset on aivan vilkkaita. Lämmintä on ollut välillä ja vettä vaihtelen, mutta tämä oli ainakin minulle ihan uutta.
Musta monnisenpoikanen ikävästi kuoli sitten. Olisin halunnut sen kasvavan isoksi, kun oli niin jännän värinen. Nyt otin puolen aikuisen kokoisen tuonne isojen sekaan. Ne taitaa olla kutakuinkin tuota kokoa jo kaupassakin. Jotenkin hirveän aroiksi menneet nuo monniset. Vähänkin liikettä akvaarion lähellä, niin viuhh mennään piiloon. Onko niillä aikuisena paremmat hoksottimet, vai nuo tuuheat kasvustotko suo hyviä piiloja, että niitä on alettu käyttää herkemmin? Toiset on rohkeampia ja toiset arempia. Niin ne on olleet koko ajan, mutta nyt olen pannut merkille, että herkemmin mennään piiloon.
Ostin eilen uuden kasvilampun. Saas nähä, kuinka se vaikuttaa. Varmaan hyvin. Käytettynä ostetut putket alkaa jo simahtelemaan.
Ostin eilen uuden kasvilampun. Saas nähä, kuinka se vaikuttaa. Varmaan hyvin. Käytettynä ostetut putket alkaa jo simahtelemaan.
-
- Advanced Member
En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin täällä kasvuston määrällä on jokin salaperäinen "raja" tai oikeastaan kaksikin, jotka vaikuttavat monnisten sinkoiluun. Jos kasveja on liikaa, eikä selkeää tilaa avovedessä tonkimiseen ole, niin monniset sinkoilevat. Jos kasveja on liian vähän, niin taas sinkoilevat. Ehkä vaikuttaa sekin, ettei ole niin isoa allasta, että olisi helppo pitää kasvittomia alueita niiden tiheikköjen kanssa, joskus kasvavat vähän umpeen.
-
- Advanced Member
En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin täällä kasvuston määrällä on jokin salaperäinen "raja" tai oikeastaan kaksikin, jotka vaikuttavat monnisten sinkoiluun. Jos kasveja on liikaa, eikä selkeää tilaa avovedessä tonkimiseen ole, niin monniset sinkoilevat. Jos kasveja on liian vähän, niin taas sinkoilevat. Ehkä vaikuttaa sekin, ettei ole niin isoa allasta, että olisi helppo pitää kasvittomia alueita niiden tiheikköjen kanssa, joskus kasvavat vähän umpeen.
Alussa ne sinkoili vain vähän. Sitten tässä yhteen aikaan ne oli vain aivan ölövinä, niinku nämä oululaiset sanovat. Hyvä sana
Nyt ne vilahtaa piiloon, kun vain tuolilla kääntyy katsomaan. Emomonninen ei ole ihan niin arka. Jotkut tetrat taasen tulevat lasin lähelle, kun menen niitä katsomaan. Ne on oppineet, että iso olento lasin lähellä saattaa tarkoittaa ruokaa.

Mistä erottaa, että poikasen perimä on huono? Ostin kyllä monnisia useammassa erässä, mutta ainakin yhdellä poikasella on vino pyrstö.
[quote="KimmoP"]Jotenkin hirveän aroiksi menneet nuo monniset. Vähänkin liikettä akvaarion lähellä, niin viuhh mennään piiloon. [quote]
Kauppojen akvaarioissa monniset ovat näkyvillä, kun niillä ei ole piiloja. Hyvässä akvaariossa monnisilla on piiloja, ja silloin ne ovat useimmiten piilossa (ihmisen kannalta) eli turvassa (omalta kannaltaan). On päätettävä, haluaako akvaarion olevan hyvä monnisten olla vai ihmisten niitä tuijottaa. No, tämä oli aikamoinen yleistys. Moni muukin asia vaikuttaa, ainakin "suojakalojen" määrä, virtaukset ja valaistus. Tietenkin lajit ovat erilaisia. Minulla leopardimonniset ovat eniten esillä, "kiipeilemässä" kivillä ja kasveilla ja toohottamassa ympäri akvaariota. Minkähänlaisia kokemuksia muilla on lajien eroista tässä suhteessa?
Kauppojen akvaarioissa monniset ovat näkyvillä, kun niillä ei ole piiloja. Hyvässä akvaariossa monnisilla on piiloja, ja silloin ne ovat useimmiten piilossa (ihmisen kannalta) eli turvassa (omalta kannaltaan). On päätettävä, haluaako akvaarion olevan hyvä monnisten olla vai ihmisten niitä tuijottaa. No, tämä oli aikamoinen yleistys. Moni muukin asia vaikuttaa, ainakin "suojakalojen" määrä, virtaukset ja valaistus. Tietenkin lajit ovat erilaisia. Minulla leopardimonniset ovat eniten esillä, "kiipeilemässä" kivillä ja kasveilla ja toohottamassa ympäri akvaariota. Minkähänlaisia kokemuksia muilla on lajien eroista tässä suhteessa?
Mika Karjalainen
Antaa kalojen toteuttaa luonnollista käyttäytymistään niin hyvin, kuin akvaariossa on mahdollista. Se on kuitenkin pääasia, että asukkaat viihtyvät. Tuo roomalainen akvedukti oli muuten aivan huippu hyvä ostos. Monniset köllöttelevät mielellään kaarien alla 

No voi kökkö. Ostin tuollaista Tetra pro colour ruokaa kaloille kalojen iloksi ja ruuaksi, mutta voi! Ne ei olekaan sellaisia hiutaleita, niinkuin tavalliset hiutaleet, vaan pieniä lättyjä. Liian isoja tetrojen suuhun, mutta jos ne hienontaa, niin sitten ne vajoaa heti. Iso purkki vielä.