Projekti: 530l allas olohuoneeseen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Projekti: 530l allas olohuoneeseen
Okei, akvaariokaupassa oli kaksi punatimanttiahvenpoikasta, joten minä hölmönä ostin ne. Laitoin ne nyt suurimpaan tyhjillä olevaan (tai siis on kypsytetty / vedet sisällä:D) joka olisi edellisen omistajan mukaan n. 110l. Akvaarion mitat kuitenkin on, että leveys on metrin & korkeus 40cm ja syvyys n. 20cm. Altaassa oli vain kaksi partamonniNAARASTA, ja eilen illalla katselin kantoa, jonka vieressä olivat heränneet kun laitoin valot. Pikkuinen partamonni imutteli kantoa & lähti äkkiä karkuun, arkoja kun nuo ovat. Pälyilin sitä kantoa ja löysin yhden, pikkuruisen munan. Voiko olla mahdollista, että kaksi nuorta punatimanttiahventa (n. 5-7cm mittaisia) kutisi heti päästyään pois kaupan "huonoista" vesistä ?
54 litraa läträilyä
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Toivottavasti et ainakaan saanut sellaisia petoja kuin Nalluraisella on ollut
, hänellä kun kuulemma punatimanttiukko tappoi naaraankin, kun suojeli niin vahvasti poikasia. Että toivottavasti sulla on sitten vähän leppoisampia tapauksia
.
Olen itse nyt tyytyväinen, että toinen punatimantti heitti mulla ahneuttaan henkensä ja toisen sain kaverin altaaseen. Vaikka toisilla ei ole näiden kanssa ollutkaan mitään ongelmia ja nuokin oli näennäisesti kilttejä, niin itsekin aloin sitten tuossa jossain vaiheessa epäilemään, että mahtoiko jäljelle jäänyt punatimantti näykkiä monnisten eviä öisin... eväruttoahan niillä oli, mutta kyllä yhdeltä monniselta puuttui pari kertaa niin iso pala pyrstöstä, että en kyllä oikein usko edes vesiruton aiheuttamaksi. Jos illalla pyrstö oli täysin kunnossa ja aamulla siitä puuttui puolet ja oli siis ihan siisti se pyrstön syrjä.

Olen itse nyt tyytyväinen, että toinen punatimantti heitti mulla ahneuttaan henkensä ja toisen sain kaverin altaaseen. Vaikka toisilla ei ole näiden kanssa ollutkaan mitään ongelmia ja nuokin oli näennäisesti kilttejä, niin itsekin aloin sitten tuossa jossain vaiheessa epäilemään, että mahtoiko jäljelle jäänyt punatimantti näykkiä monnisten eviä öisin... eväruttoahan niillä oli, mutta kyllä yhdeltä monniselta puuttui pari kertaa niin iso pala pyrstöstä, että en kyllä oikein usko edes vesiruton aiheuttamaksi. Jos illalla pyrstö oli täysin kunnossa ja aamulla siitä puuttui puolet ja oli siis ihan siisti se pyrstön syrjä.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
-
- Member
Noilla on aika paljon tilaa liikkua, mutta lähinnä tuo hieman isompi ajaa takaa pienempää, kun se tulee liian lähelle, ja musta tuntuu, että olen saanut naaraan ja koiraan. Mutta onko se kutu mahdollista ? Kun jahtaamisen jälkeen sitten vähän niinku "väristelee" ja heiluu toistensa vieressä ja kyljessä.
54 litraa läträilyä
-
- Senior Member
Millainen väritys noilla on? Eikös naaras ole hiukan oranssinpunaisempi ja uros taas paremminkin purppuran/sinertävänpunainen? Mulla oli kummatkin jälkimmäisiä ja epäilin kumpiakin uroksiksi, toinen ainakin sai aina kyytiä koko ajan toiselta... tietysti mielialankin mukaan tuo väritys hiukan vaihtelee. Ja väristys voi olla kyllä kututouhuja. Hyvin on mahdollista, että sulla on jo kutupari siellä. Ainakin hetken päästä huomaat varmasti, miten asia on
.
Nuo toiset timantit mulla tosin harrastavat jonkinlaista väristelyä ja pullistelua sekä eri sukupuolten välillä että saman sukupuolen edustajien kesken. Naaras väristeli/tuli esittelemään kylkeään urokselle ennen kutua ja nyt sitten, kun on kaksi äijää altaassa, niin pullistelevat toisilleen, levittävät eviään ja ravistelevat myöskin itseään (etenkin päätä).

Nuo toiset timantit mulla tosin harrastavat jonkinlaista väristelyä ja pullistelua sekä eri sukupuolten välillä että saman sukupuolen edustajien kesken. Naaras väristeli/tuli esittelemään kylkeään urokselle ennen kutua ja nyt sitten, kun on kaksi äijää altaassa, niin pullistelevat toisilleen, levittävät eviään ja ravistelevat myöskin itseään (etenkin päätä).
-
- Member
Okei, toinen, se isompi on kyllä vahvan punainen, hieman oranssinsävyjäkin löytyy ja pienempi on hailakamman punainen ja löytyy nimenomaan sitä sinertävää, ainakin hiukan. Ensimmäisenä päivänä näkyi sitä jahtausta, mutta ei sitten enää.
Ja epäilen vahvasti, että ne kuti. Akvaariossa ei ollut muuta kuin kaksi punatimanttiahventa ja kaksi naaraspartamonnia, ja ne ilmeisesti (?) pisteli sen kudun poskeen, niin heitin ne tonne seuralaan, kun siellä ei kerta ketään ollut :'D Tai siis yhtäkään partamonnia.
Ja epäilen vahvasti, että ne kuti. Akvaariossa ei ollut muuta kuin kaksi punatimanttiahventa ja kaksi naaraspartamonnia, ja ne ilmeisesti (?) pisteli sen kudun poskeen, niin heitin ne tonne seuralaan, kun siellä ei kerta ketään ollut :'D Tai siis yhtäkään partamonnia.
54 litraa läträilyä
-
- Senior Member
Joo, kyllä sulla tosiaan voi kohta olla siellä pikkutimantteja aika liuta
.

-
- Member
Oikeesti ? Niille on sitten paikatkin jo varattu, kun eläinkauppa ainakin niitä ottaa, mutta ehkä mä pidän osan itelläni ja annetaan akvaariosyndrooman toteuttaa itseään. 

54 litraa läträilyä
-
- Senior Member
Jos sulla ei ole muita asukkeja ja ne tosiaan kutee, niin kyllä niitä poikasia kohta on.
Hyvä sit että saat ne jonnekin, veikkaan meinaan että noista punatimanteista on aika lailla ylitarjontaa, kun lisääntyvät melko tehokkaasti ja toisaalta eivät ehkä mene kaupaksi kovin hyvin
... mutta siis en tiedä, tämä on mutu-tuntumaa kun ei itselläni ole kutevia punatimantteja. Saas nähdä, miten itselleni käy sitten noiden thomasien kanssa.
Hyvä sit että saat ne jonnekin, veikkaan meinaan että noista punatimanteista on aika lailla ylitarjontaa, kun lisääntyvät melko tehokkaasti ja toisaalta eivät ehkä mene kaupaksi kovin hyvin

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Täällä oli paikallisessa eläinkaupassa rusotimanttiahvenen poikasia. Ne oli laitettu toiseksi suurimpaan myyntialtaaseen isojen monnien kanssa, mutta silti allastovereilta oli purtu eviä irti. En siis yhtään ihmettelisi monnisten retuuttamistakaan. Omakin kutuparini repi kutiessaan kaikkia ohikulkevia kaloja, ja kutuajan ulkopuolella koiras hakkasi naarasta. Luulen, että naaraalle oli helpotus, kun koiras kuoli, vaikka se varmasti yksinäinen onkin. Se käyttäytyy nykyään ihan ihmisiksi, eikä ole pahoinpidellyt pikkuruisia kyhmyotsan poikasiakaan (tosin kasvuvauhdista päätellen niiden pikkuruisuus on perin väliaikaista laatua).
Kovin kauniitahan punatimantit ovat, mutta yritä nyt sitten keksiä järkevä tapa pitää niitä.
Kovin kauniitahan punatimantit ovat, mutta yritä nyt sitten keksiä järkevä tapa pitää niitä.

520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
- Member
7330 kirjoitti:Täällä oli paikallisessa eläinkaupassa rusotimanttiahvenen poikasia. Ne oli laitettu toiseksi suurimpaan myyntialtaaseen isojen monnien kanssa, mutta silti allastovereilta oli purtu eviä irti. En siis yhtään ihmettelisi monnisten retuuttamistakaan. Omakin kutuparini repi kutiessaan kaikkia ohikulkevia kaloja, ja kutuajan ulkopuolella koiras hakkasi naarasta. Luulen, että naaraalle oli helpotus, kun koiras kuoli, vaikka se varmasti yksinäinen onkin. Se käyttäytyy nykyään ihan ihmisiksi, eikä ole pahoinpidellyt pikkuruisia kyhmyotsan poikasiakaan (tosin kasvuvauhdista päätellen niiden pikkuruisuus on perin väliaikaista laatua).
Kyllä nuo näkyvät meillä pärjäävään mainiosti, ei enää minkäänlaista jahtaamista havaittavissa.
54 litraa läträilyä
-
- Senior Member
Joo, nyt olen sitten täysin vakuuttunut että punatimantti ahdisteli monnisia (ovat nykyään ihan pirun arkojakin)... kaveri oli eilen laittanut evakkoon tilapäisesti punatimanttialtaaseen täysikasvuisen ja raskaana olevan maalaismillisnaaraan. Oli sitten kuulemma punatimantti syönyt tämän
. Tuntuu aika käsittämättömältä, että kaveri on pystynyt vetäisemään kitusiinsa noinkin ison kalan. Ahneeksi kyllä tiesin, mutta tämä taisi olla ennätys
. Ei ihme, jos multa hävisi kääpiösuppusuut heti alkuunsa.

-
- Senior Member
No niin, sainpa aikaiseksi vähän ottaa altaasta kuvia... etenkin kun tuli eilen tehtyä erittäin iso vedenvaihto, niin altaan vesikin on taas hiukan kirkkaampaa
. Ja muutama dinosauruksenmuna saatiin myös pois
, alkaa kannot onneksi pikku hiljaa vettymään. Kaikkia ei sentään uskaltanut vielä yrittää ottaa pois.
Mutta alan olemaan altaaseen tyytyväinen pikku hiljaa, kasvit on nyt edelleen vähän miten sattuu mutta menköön toistaiseksi noin. Joku perhanan rontti vaan kun syö miekkakasvien lehdet
, vaikka kasvisruokaa kyllä pitäisi olla ihan riittävästi tarjolla muutenkin.
Meni muuten todella mielenkiintoiseksi noiden kirjoahventen touhut, kun siirsin vauvalasta naaraan takaisin altaaseen. Naarailla on keskenään välienselvittelyä ja yllättäen myös vanha naaras on nyt pari kertaa innostunut kukkoilemaan jopa vanhalle ukolleen. Mitä ei siis ole tähän mennessä vielä koskaan tapahtunut, vaan se on aina pötkinyt äijää pakoon
(tietysti sama jatkuu pääosin edelleen, mutta hiukan tullut sentään muutakin käytöstä mukaan). Ahvenilla on siis kaikin puolin hierarkian muodostuminen menossa ja ehdottomasti on hienoa seurata, kun kalat pörhistelevät vuorotellen toisilleen ja väritys vaihtuu parissa sekunnissa. Olen kyllä sitä mieltä, että kirjoahvenet ovat parhaimmillaan tarpeeksi isossa altaassa, jonne mahtuu pieni porukka. Porukan kesken aggressiot ja muutkin tunteet jakautuvat tasaisemmin useamman kesken ja katsoja saa erittäin mielenkiintoista seurattavaa
.
Poikaset saa nyt sitten vauvalassa pärjätä kuivaruualla jatkossa, on mennyt parit viimeiset artemiakasvatukset täysin keturalleen
. Multa ei kyllä taida mikään onnistua koskaan
. Toukat eivät ole yksinkertaisesti kuoriutuneet, vaikka olen kaiken tehnyt täsmälleen samalla lailla kuin aikaisemminkin. Nyt vaan erona se, että aiemmin käytin Seran valmiita "annospusseja", joissa siis suola ja artemianmunat samassa. Ne loppuivat ja vaihdoin akvaarioon.fistä tilaamaani Hobbyn valmisseokseen. No sepä ei näytäkään olevan kovin priimaa tavaraa, kun ihan vain yksittäisiä toukkia on kuoriutunut kahdesta eri satsista. Ja takuulla olen sekoittanut purkin sisällön niin hyvin kuin voi, eli muniakin olisi pitänyt ainakin olla vedessä.
Suodatinasioista sen verran, että miehen mielestä voitaisiin tilata akseli ja roottori siihen 2215:een ja koittaa saada se pelittämään.
----------------------------
Jaaha, ja taas olis kutua kivellä kannon alla. Siihen menikin kauan
. Aloin epäilemään asiaa, kun ei yhtä ahventa ole näkynyt hetkeen...
Olen vaan nyt hyvin hämmentynyt. Kannon alla touhuaa nyt tuo iso, toisesta altaasta siirtämäni ukko (tämän nyt on oltava uros kun on jonkin verran isompi ja vankkarakenteisempi kuin se toinen vanha täysikasvuinen timanttini???) ja sitten toinen noista pienemmistä ahvenista... ainoa vaan, että ei ole se, jonka olen kuvitellut olevan naaras
. Ilmeisesti nyt kuitenkin sitten mulla on ollut poikasaltaassa iskä eikä äiskä... kun tuo selkeämmillä täplillä varustettu ahven ei ole kutua vahtimassa. Luulin sitä eukoksi, mutta eipä kyllä kaks äijääkään voi kutua aikaiseksi saada
. Olen joka tapauksessa nyt ihan pyörällä päästäni. Kuvittelin osaavani jo erottaa timanttikirjoahventen sukupuolet mutta en sitten ilmeisestikään osaa
.

Mutta alan olemaan altaaseen tyytyväinen pikku hiljaa, kasvit on nyt edelleen vähän miten sattuu mutta menköön toistaiseksi noin. Joku perhanan rontti vaan kun syö miekkakasvien lehdet

Meni muuten todella mielenkiintoiseksi noiden kirjoahventen touhut, kun siirsin vauvalasta naaraan takaisin altaaseen. Naarailla on keskenään välienselvittelyä ja yllättäen myös vanha naaras on nyt pari kertaa innostunut kukkoilemaan jopa vanhalle ukolleen. Mitä ei siis ole tähän mennessä vielä koskaan tapahtunut, vaan se on aina pötkinyt äijää pakoon

Poikaset saa nyt sitten vauvalassa pärjätä kuivaruualla jatkossa, on mennyt parit viimeiset artemiakasvatukset täysin keturalleen
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Suodatinasioista sen verran, että miehen mielestä voitaisiin tilata akseli ja roottori siihen 2215:een ja koittaa saada se pelittämään.
----------------------------
Jaaha, ja taas olis kutua kivellä kannon alla. Siihen menikin kauan

Olen vaan nyt hyvin hämmentynyt. Kannon alla touhuaa nyt tuo iso, toisesta altaasta siirtämäni ukko (tämän nyt on oltava uros kun on jonkin verran isompi ja vankkarakenteisempi kuin se toinen vanha täysikasvuinen timanttini???) ja sitten toinen noista pienemmistä ahvenista... ainoa vaan, että ei ole se, jonka olen kuvitellut olevan naaras

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Minä tulin omieni kanssa siihen tulokseen, että ne millä on vahvemmat raidat ovat naaraita ja vahtivat ja hoitavat poikasia. Minä en saanut niitä ikinä ajoissa siirretyksi mihinkään ja muut söivät ne n. viikon iässä. Kutu homehtui, jos yritin sitä siirtää.
80l,110 l ja 430 l,
-
- Member
Ei voi muuta sanoa, kuin että upea akvaario ! 

54 litraa läträilyä
-
- Senior Member
Lauris: mulla oli ensimmäinen kutupari eli nuo uudet ahvenet kumpikin ihan yhtä mustaraitaisia ja -päisiä ja molemmat vahtivat. Mutta kyllä se nyt vaan niin on, että tällä naaraalla ei ainakaan sitten ole niitä kunnon täpliä. Ja ruumiinmuodossa ei ole havaittavissa eroja, ei ole pulleampaa tai laihempaa tyyppiä, kaikki samaa sarjaa
. Ja mulla ei näyttänyt ainakaan viimeksi olevan ongelmia homehtumisen suhteen, aika virtaushan tuolla pöntössä käy. Vieläkö sulla on ylipäätään timantteja?
En nyt poista kutua, varmaan vääntäisivät vaan heti uuden tilalle. Saavat nyt sitten itse kasvatella tuolla mahdollisia vauvojaan
. Loislääkitys mun on pakko uusia, katsotaan sitten kestävätkö poikaset sen. Viimeksikin kyllä taisi olla yhtä aikaa sekä lääkitys että poikaset, eikä se tuottanut ongelmia. Ja toisaalta, onhan mulla sitten noita tossa pikkualtaassakin jo kasvamassa vaikka kuinka, että ei niin haittaa vaikka tästä satsista ei niin montaa selviäisikään. Toivon mukaan sitten Turussa tai Tampereella ottavat näitä vastaan liikkeisiin, jos harrastajat eivät täällä palstalla innostu. Muuten meinaan olen aika pulassa
.
Akvaharrastaja: Kiitos
. Levää pukkaa nyt enemmän kun on nuo monimetallit, mutta ei mitenkään tuskallisen paljon onneksi. Ja toisaalta leväbarbit ovat päässeet hyvinkin tukevaan kuntoon (isoin on melkoinen läski jo) ja pienemmät kasvuvauhtiin
. Kannot on hiukan homehtuneet paikoin, täytyy jossain välissä varmaan vähän putsata niitä.

En nyt poista kutua, varmaan vääntäisivät vaan heti uuden tilalle. Saavat nyt sitten itse kasvatella tuolla mahdollisia vauvojaan

Akvaharrastaja: Kiitos

-
- Senior Member
Olin tänään töistä vapaalla ja ehdin seurailemaan ahventen toimintaa hyvin päivän aikana (kurkkailin varmaan tunnin välein, onko jotain tapahtunut
). Iltapäivällä näköjään kuoriutui satsi poikasia, mätimunat hävisivät kiveltä ja vanhemmat siirtyivät tuttuun paikkaan vallisnerioiden juurelle takalasin tuntumaan. Tarkempi selostus löytyy blogista.

-
- Senior Member
No niin, poikaset lähteneet hiekkamontusta liikenteeseen, pyörivät melkeinpä akvaarion etulasissa nyt tässä illalla
. Ja niitä on muuten PALJON
, varmaan vielä enemmän kuin viimeksi.

-
- Junior Member
Mulla jäi kääpiöpapukaijoijen poikasista henkin yli 20 :O Vielä on 15 poikata jäljellä....
Timanttien poikasten luulisi menevän nopeesti kaupaksi. Laita kuvia niistä sitten kun saat.

80l,110 l ja 430 l,
-
- Senior Member
Ei ole tuo kääpiöpapukaija tuttu laji, pitääkin googlettaa
. Sopii oikeasti toivoa, että timantit menee kaupaksi
, meinaan niitä on niin paljon tuolla isossakin altaassa (varmaan 60 ainakin) ja vanhemmat ainakin toistaiseksi huolehtii niin hyvin mukuloista, että todennäköisesti siitäkin porukasta ainakin joku selviää. + sitten tietysti noi poikasaltaan noin 27 asukkia...
Pikkualtaan kaverit alkavat olla jo lähellä puoltatoista senttiä noin karkeasti arvioiden, näyttävät isoilta noihin pikkusisaruksiinsa verrattuna
. Ja nyt kelpaa kuivaruokakin hyvin.
Vähän vaikea sanoa, miten noista saisi kuvia. Tuli kyllä tossa just eilen hankittua Canonin järkkärikamera ja suht hyvä Sigman perusobjektiivi, en tiedä kyllä saako niilläkään noista sinteistä kuvaa, tarvittaisiin hyvä makro-objektiivi, joka multa vielä puuttuu. Mutta voin kyllä yrittää
. Tai ottaa vaikka videokuvaa ja laittaa Youtubeen.

Pikkualtaan kaverit alkavat olla jo lähellä puoltatoista senttiä noin karkeasti arvioiden, näyttävät isoilta noihin pikkusisaruksiinsa verrattuna

Vähän vaikea sanoa, miten noista saisi kuvia. Tuli kyllä tossa just eilen hankittua Canonin järkkärikamera ja suht hyvä Sigman perusobjektiivi, en tiedä kyllä saako niilläkään noista sinteistä kuvaa, tarvittaisiin hyvä makro-objektiivi, joka multa vielä puuttuu. Mutta voin kyllä yrittää

-
- Member
Tänään mulla on aika liuta noita punatimantteja ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
54 litraa läträilyä
-
- Junior Member
Jee! Onnittelut
Minä myin 7 poikasta ja loput menivät Turun Zoojattareen myyntiin, kun poikasallas alkoin käymään ahtaaksi. Kaksi poikasta säästin itselleni. Kesällä voisi katsoa Tukholmasta löytyykö niitä vielä, että saisi uutta verta niihin. Etteivät sisarukset keskenään kude
Minä kaavailen muuttoa, niin saisin pitkän altaan kiekoille uuteen asuntoon
Affenaario saisi olla sitten tuossa vanhassa. Minä luovuin timanteista, kun tuli kiekkoja, mutta mielelläni ottaisin niitä taas, kun saisi sopivat olosuhteet niille.

80l,110 l ja 430 l,
-
- Senior Member
No niin, mitäs mä sanoinAkvaharrastaja kirjoitti:Tänään mulla on aika liuta noita punatimantteja

Onpa hassua, että just tänään osasitte kirjoittaa tähän ketjuun, kun ajattelin että pitää vähän nostellia topikkia ja päivitellä kuulumisia

Kasveja en saa jostain syystä kasvamaan tossa altaassa, johtuiskohan alhaisesta nitraatista/hiilidioksidista? Nitraatit kun on ainakin ihan nollissa. Vallisneriat, intianvesitähdikit ja hitaasti kasvavat melalehdet yms. kasvaa, mutta monet muut vaan levääntyy

Ja uusia asukkeja on muutaman viikon päästä tulossa, monnisia 13 kpl. Kirjoittelen tässä parhaillaan blogia, huudan tässä ketjussa "hep", kun olen saanut tekstin valmiiksi

-
- Senior Member
HEPakvaristi kirjoitti:Kirjoittelen tässä parhaillaan blogia, huudan tässä ketjussa "hep", kun olen saanut tekstin valmiiksi.

-
- Junior Member
Mulla on T5 ja täys pimennys päivällä 2-3 h. Häipyy levät ja kunhan ravintoa on riittävästi.Täällä http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=198411tietoa juuri myös tästä. Hyvä tuo Sisson tiivistelmä TAY:n luennosta, jonka piti
Öö, minä toinen tuossa ketjussa mainituista. Suurin piirtein vedän yliannostuksella mikroja veteen ja rautaa on niukin naukin. Tehosteena nuo lamput ja hiilari. La laitoin pohjalle Substralin viherkasvien lannoitetikkuja. Kuiva-aineista on kehitelty kimppatilausta. Pää nyt vielä ihan sekaisin kaikesta tietotulvasta, mutta ihan järkeenkäypää juttua.

80l,110 l ja 430 l,
-
- Senior Member
Päivätauko mulla olikin jo valaistuksessa käytössä, mutta pidensin nyt sitä. Tuntuu olevan sen verran kyllä valoissa ytyä, että taitaa hiilarista ja/tai ravinteista tulla minimitekijä. Nitraattihan on myös jatkuvasti nollissa, ajattelin sitäkin ostaa liuoksena ja katsoa, mitä se tekee.
Mutta olisko lannotteista äkkiseltään antaa hyviä vinkkejä? Pakko kai mun on tuo pitkä ketju lukea, kun useampi on jo siitä mulle vihjaissut, mä vaan pelkään menevän liiaan korkealentoiseksi mulle
, mutta jos pikaiseen voisit jotain vinkata? Tällä hetkellä nestemäisenä lannoitteena olen käyttänyt Satekin PMDD:tä, mutta joku sanoi jossain (olisko ollu Sisso?), että monimetallien kanssa se on liian laimeaa litkua? Että tarvittais vähän tymäkämpiä aineita? Pohjalannoitteena olen käyttänyt nyt JBL:n seiskakuulia, jossain vaiheessa käytin myös Seran Florenette A:ta, on kai rautapitoinen ravinne?
Pieni hiilaripullohan mulla on myös jemmassa, piti kyllä ottaa se käyttöön tuossa pienemmässä altaassa. En vaan oo vielä jaksanut opetella sen käyttöä vielä ja mahtaako pullokin olla liian pieni tähän isoon altaaseen... (?)
Jännä juttu, että toisessa altaassa kasvit kasvaa liiankin kanssa ihan ilman mitään hiilareitakaan ja toisessa ei saa kuin levät kukkimaan, kiitos valaistuksen
.
Ai niin, ja lupasin timanttivauvoistakin kuvia. Nyt en kyllä jaksa alkaa niitä pienentämään ja liittämään tänne, yritän saada joku päivä aikaiseksi...
Mutta olisko lannotteista äkkiseltään antaa hyviä vinkkejä? Pakko kai mun on tuo pitkä ketju lukea, kun useampi on jo siitä mulle vihjaissut, mä vaan pelkään menevän liiaan korkealentoiseksi mulle

Pieni hiilaripullohan mulla on myös jemmassa, piti kyllä ottaa se käyttöön tuossa pienemmässä altaassa. En vaan oo vielä jaksanut opetella sen käyttöä vielä ja mahtaako pullokin olla liian pieni tähän isoon altaaseen... (?)
Jännä juttu, että toisessa altaassa kasvit kasvaa liiankin kanssa ihan ilman mitään hiilareitakaan ja toisessa ei saa kuin levät kukkimaan, kiitos valaistuksen

Ai niin, ja lupasin timanttivauvoistakin kuvia. Nyt en kyllä jaksa alkaa niitä pienentämään ja liittämään tänne, yritän saada joku päivä aikaiseksi...