Punaisten kiekkojen kutu

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

karihe kirjoitti:Tihelle kiitos jälleen kerran. :D

Viimeisenä keinona minäkin sitten merisuolaa altaaseen nakkaamaan. Tihen ohjeiden mukaisesti kourallinen 100L vettä.
Hengitys kiekoilla edelleen nopeaa mutta ruokahalu on palannut ja nyt taas ruuasta taistellaan kunnon ahventen tavoin. Muutama huonokuntoisempi joukossa mutta kaikki syövät tällä hetkellä joten saapi nähdä miten käy. :roll:
hyvä hyvä :)

pidetään peukalot pystyssä
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

karihe kirjoitti: Viimeisenä keinona minäkin sitten merisuolaa altaaseen nakkaamaan.
Hieno homma että löytyi apu. Aina ei ole lääkkeistäkään apua ja yksi vanha (tässä tapauksessa vanha) lääkkeetön hoitokeino auttoi.

Eli suo suolaus kannattaa tehdä joka kuukausi kiekkokalojen poikasille, aina tuonne 3-ikäkuukauteen saakka. Sitten kalanpoikasilla alkaa olla jo itselläänkin kokoa ja enemmän vastustuskykyä. Mikään ei estä toteuttamaan tuota suolausta pidempäänkin, tarpeen niin vaatiessa.

Ei äkkinäinen uskoisi noinkin yksinkertaisen ja melko harmittoman aineen tehoon kuin merisuola, kiekkokalojen kasvatuksessa. Lisäksi suola auttaa kaloilla nitriittimyrkytykseen, pitäkää tämäkin mielessä.

Nykyään tiedonsaanti on helppoa, netin ollessa käytössä. Toisin oli siihen aikaan kun minä aloittelin kiekkokalojen kudetusta/kasvatusta, tieto piti kerätä muulla tavoin, käytössä oli silloin sentäs puhelin, kiekkorinki ja tavaton määrä suomalaisia kiekkokalaharrastajia kiekkoringin kautta. Suurin kiitos sen aikaiselle kiekkoringin vetäjälle Viljo Laaksolle joka on tehnyt suuren työn kiekkoharrastuksen leviämisestä ja kehittymisestä suomessa. Unohtamatta niitä muita vanhoja partoja jotka siihen aikaan olivat kiekkokalaharrastuksessa mukana.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Hyvä juttu että se suola rupes wörkkimään. Saako udella monta poikasta sinula siellä on niitä punaisia jäljellä?
Onnea jatkoonkin...
CrystalCat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 01:24, 22.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Sanokaa nyt miten se oli sen suolan kanssa, kävikö ruokakaupan merisuola vai pitikö se olla ihan merivetisten (akvaariokaupan) suola? Jossain se sanottiinki, mutta nyt ei löydä mukamas.
Nippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 18:43, 30.05.2005
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja Nippi »

Juu ihan tavallista merisuolaa ... karkeeta tai ei kunhan ei ole jodia :roll:
CrystalCat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 01:24, 22.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Kiitos! Liekö unihiekkaa vielä silmässä kun ei vaan löytynyt :D
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

riksu70 kirjoitti:Hyvä juttu että se suola rupes wörkkimään. Saako udella monta poikasta sinula siellä on niitä punaisia jäljellä?
Onnea jatkoonkin...
En ole laskenut mutta 10-20
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Pidän sinulle peukkuja että loppu sujuu menestyksekkäästi.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

hengessä mukana..

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Juu, täällä kanssa jännätään mukana, että loput edes pelastuisi..

Itselläkin jännättävää, leopardimonniset kutee tuolla satasessa!! Jee!!
cent
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 01:13, 12.06.2005
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja cent »

plenty kirjoitti:Tässä meidän raitapaitoja tänään kuvattuna:

Kuva
Tuli tuosta kuvasta kysymys mieleen. Eli, tietääkö kukaan miksi osalla kiekkopoikasista on nuo raidat vinksallaan/katkonaisia?
Itselläni on myös poikasia,joilla raidat heittelevät. Eräs aasialainen kasvattaja kertoi minulle, että se johtuisi perintötekijöistä mutta olen hieman epäilevällä kannalla koska olen saanut saman kiekkoparin toimesta poikueita joissa ei esiintynyt tuota vinoutta/katkeilua juuri ollenkaan.
Itse epäilen, että se liittyy poikasten elinkaaressa siihen vaiheeseen kun "kylkimaidosta" oltaisiin siirtymässä muihinkin ravinnonlähteisiin(artemia) joita ei sitten ole tarpeeksi tarjolla. Onko asiasta kenelläkään kokemuksia?
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Perintötekijät on palstalla ainakin mainittu pääasialliseksi syyksi. Olisi kiva tietää, jos muitakin syitä on - varsinkin sellaisia joihin kasvattaja pystyy vaikuttamaan [;)] . Tuo kylkilimateoria vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ei tuo raitojen rikkonaisuus ainakaan missään suhteessa kalojen kokoon ole. Luulisi niiden huonoimmin ravintoa saaneiden olevan niitä pienimpiä ja näin ollen rikkoraitaisempia, mutta näin ei kyllä tunnu olevan.
* Huvinsa kullakin! *
cent
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 01:13, 12.06.2005
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja cent »

Olen myös pohtinut onko syy mahdollisesti veden mineraaliköyhyydessä tai poikasten kasvuvauhtiin liittyvissä tekijöissä.

Lämminvesihän tunnetusti kiihdyttää kalojen elintoimintoja ja samalla myös kasvuvauhtia, eli jos vedenlämpö on +30 kun poikasten raidat alkavat kehittyä voisi olla mahdollista, että "kylkimaidosta" saatavat ravintoaineet menevät mahdollisemman nopeaan koonkasvattamiseen jättäen raitoihin tarvittavien ravinteiden määrän alhaisemmaksi. Tällöin myös poikasten yöllä kokema ravinteiden puute on verrannollisesti isompi kuin viileämmässä vedessä kasvavilla, hitaamman aineenvaihdunnan omaavilla poikasilla.

Ammattikasvattajilla ei juuri ole näitä ongelmia johtuen mahdollisesti siitä, että he ovat päivät ruokkimassa kaloja ja ruokinta aikataulussa ei ole aukkoja johtuen työstä, koulusta jne, jolloin ravintoaineita on poikasten saatavilla jatkuvasti ja tasaisesti

Luonnonkiekoillahan kutukausi sijoittuu käsittääkseni sadekauden aikaan, jolloin vesi on puhdasta ja viileämpää kuin normaalisti. Viileämmän veden käyttö kutustimulanttina on myös tunnettu käytäntö. Olisikin mielenkiintoista koittaa kasvattaa kiekkopienokaisia elämänsä pari ensimmäistä viikkoa, raitojen kehittymiseen asti, esim 26:en lämpöisessä vedessä ja seurata miten raidat kehittyvät. Kun raidat olisivat erotettavissa vedenlämpö nostettaisin takaisin 28asteen kohdille.
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Mulla tuola 720litrases on siniturkoosilla ja kokonaan sinisellä kiekolla jo 6päivää elossa olevia poikasia :D .
Huolestuttaa vain se, että noi emokalat eivät ole itse poistuneet hetkeksikään poikasten luota, että olisivat itse käyneet syömässä mitään, että kovin oon epäileväinen, että ei taida nuo pikkuiset kauaa elossa enää olla....mutta katsotaan. Ja altaan nuo timanttitetratkin malttamattomina odottelevat vain tilaisuutta päästä nappaamaan noita poikasia.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 551
Liittynyt: 17:31, 11.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

lempiliisalle onnea poikasista. Laitahan kuvia niistäkin näytille, on niin hellyyttävän näköisiä. Onko sinulla paljon muita kiekkoja?
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Joo pitää miestä pyytää ottamaan jotain kuvia. Ovat tietenkin semmoisessa paikassa allasta, että saa kyllä tosiaan yrittää sitä kuvaa ottaa :) .
Altaassa mulla on yhteensä kymmenen kiekkoa. Tosin noista aivan varmasti kaksi on todellakin kitukasvuisia. Yksi keltainen on ihan samankokoinen vieläkin kuin oli ostohetkellä, vaikka ruoka maistuu ja ei tuo toinenkaan paljoa isompi ole, mutta ei kaikkia ole vissiin suurikisi tarkoitettu :) .
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Kuva
Tässäpä olisi tämmöinen kuva noista poikasista. Kuva ei nyt mitenkään erikoisen hyvä ole, mutta ovat niin semmoisessa paikassa, että kuvaaminen tosi hankalaa.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Voi ihanuuksia! Hyvä kuvahan tuo on. :) Onnea ja menestystä poikasten kasvuun.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 551
Liittynyt: 17:31, 11.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Hyvä kuva minunkin mielestä, aina se sykähdyttää, vaikka noita poikaskuvia on näkynyt nykyään useammin. lempiliisa, vieläkö sinun red melonit kutevat?
camina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 13:02, 18.10.2006
Paikkakunta: HAS

Viesti Kirjoittaja camina »

Täällä on innostunut red melon ja leopardskin kutemaan :D
Mut jälkikasvua on turha odottaa, kun tällähetkellä ei oo muita akvaarioita kun toi kiekkola... Tarvii varmaan hankkia joku kutu allas tässä jossain vaiheessa... [;)]
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Red meloneista mulla ei ole enää jäljellä kuin yksi. Sen isomman naaraan jouduin myymään pois, kun kurmootti tätä mikä mulla on enää jäljellä, että tälle kalalle mikä mulla vielä on tuli silmään vaurio. Se pienempi naaras jostain syystä sairastui syytä en tiedä, mutta sen vastuskyky petti ja päädyin lopettamaan sen :cry: .
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

No nyt, kun tulin töistä kotiin ja akvaarioon katselin niin oli tapahtunut se mitä täs olenkin odottanut poikasista jäljellä enään kokonaista 6kpl:tta ja kas kummaa timanttitetroja ei oikeestaan näy laisinkaan ovat varmaankin niin kylläisiä etteivät jaksa liikkua pikkasen hatuttaa noiden kiekkokala parin kannalta, kun ainakin kaikkensa yrittävät, mutta tätähän se elämä on.... [}:)] .
Jos illalla nyt tässä jäljellä vielä yhtään on pitää tuota miestä pyytää ottamaan vielä noista muutamasta kuvan. Nyt ovat tuossa oikein etulasin edessä noiden 6:n poikasensa kanssa.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Olen itse kokeillut kirsikka, koru, kardinaali, kongontetraa, punapäätetraa yms. mutta nyt olen vihdoin tullut siihen tulokseen ettei niillä kiekko akvaariossa ole sijaa. Isommat häiritsevat kiekkoja ja pienimmät syödään.

Ainoastaan tapparakalat ja kynäkalat kelpuuttaisin tetroista sillä ne liikkuvat ylemmissä vesikerroksissa ja/tai rauhallisesti.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Ja mun mielestä kyllä nuo kardinaalitetratkin taitavat sopia ovat sen vertaa arkoja, mutta nuo timanttitetrat ovat ku pirajat ovat tuossa kytiksellä ja odottavat vain tilaisuutta napata ja, kun nopeitakin ovat.
Muuten kyllä pidän noista timanttitetroista hienoja ovat, mutta nyt menivät myyntiin.
Kyllä huomaa, että nuo kiekot ihan aitoja kirjoahvenia ovat sinnikkäästi yrittävät puollustaa noita lapsukaisiaan, mutta ylivoimalle ei taida mitään mahtaa.
Harmittaa vain senkin puolesta, kun nuo poikaset ovat noin hyvin kasvaneetkin tässä lyhyessä ajassa mitä nyt on kulunut ja sitten ne noin sitten menevät [}:)] .
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Korutetra, kirsikkatetra ja kongontetra ovat kookkaampina lajeina myös kuin piranhoja kiekkoaltaassa. Nopeilla syöksyillä ja näykkäisyillä ne ahdistelevat kutevaa kiekkoparia.

Kardinaalitetrat ovat täysikasvuisille kiekoille hyvää ruokaa.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Minulla on ainakin toistaiseksi oikein positiivisia kokemuksia musta-aavetetroista kiekkojen kanssa. Ovat riittävän pieniä, jotta ymmärtävät pitää sopivan etäisyyden kiekoista, mutta kuitenkin sen mallisia, etteivät sovi kiekon ruuaksi. Ja lämpöhoitoa sekä suolausta ovat todetusti sietäneet erittäin hyvin. Siitä selvästi hiukan kärsivät kun jouduin ottamaan kasvit muutamaksi päiväksi pois altaasta enimmän suolan tieltä, mutta nyt ovat taas palautuneet normaaleiksi kun puskat ovat palanneet.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”