Projekti: 530l allas olohuoneeseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rybka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Projekti: 530l allas olohuoneeseen

Viesti Kirjoittaja rybka »

Kiitos vaivannäöstä :D ! Menin oitis penkomaan Elektroskandian tarjontaa. Olisikohan se tuo Archis 15 alumiinikuupalla... Osaatko yhtään sanoa hintatasoa? Omasi varmaan sait jonkinlaisella perhealennuksella, mutta mitähän noista noin keskimäärin joutuu pulittamaan?
http://stara.elektroskandia.fi/main.htm ... tyle=view0

Joo, olen itsekin kerran ostanut hurjan pieniä kääpiönuoliaisia (olivat ensimmäiseni), joista ei sitten eläjiksi selviytynyt kuin yksi. Laihtuivat ja kuihtuivat pois, vaikka mitä olisin tehnyt... Seriously Fish-sivustolta löysin maininnan varsinkin vasta maahan tuotujen nuoliaisten herkkyydestä "skinny disease"-taudille, joka oireilee juuri laihtumisena ja jonka aiheuttaa Spironucleus-alkueläin. Sittemmin olen ollut tosi tarkkana siitä, että hankkimani nuoliaiset ovat jo isompia ja ns. hyvässä lihassa, eikä ongelmia ole ollutkaan *koputtaa puuta*. Kantapään kautta kipeästi moni asia on opittu ja tullaan varmasti vielä oppimaan :roll: .

Mutta tsemppiä, kyllä se siitä lähtee rullaamaan, komea allas sinulla on tuloillaan!
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Joo, ei mitään tietoa mitä mahtavat maksaa noin normaalisti :D. Nykypäivän hinnoilla arvaisin hinnaksi ehkä 150-200 e kappaleelta, mut voi olla että veikkaan pieleen ja pahasti :mrgreen:. Joten, suosittelen kysymään alan liikkeestä :). Ja löysin itsekin tuon Archis 15:n sekä 16:n, mutta mun mielestä mun ei ole kumpikaan noista, kupu on hiukan erilainen. Mutta niistä on tietty hyvä aloittaa kyselyä ;).

No se yksi henkitoreissaan oleva harlekiini oli todella laihan oloinen. Mutta arvoitukseksi nuo kuolemat jää (tai todennäköisesti on monen tekijän summa, lääkitys, stressi, pieni koko ja heikko vastustuskyky). Ikävää että sinäkin jouduit asian oppimaan kantapään kautta. Mutta erittäin paljon kiitos kannustuksesta, kaipa täältä pohjalta taas jossain vaiheessa päästään nousuun. Toivottavasti jouluun mennessä alkaa olemaan taas hommat hanskassa, ettei tarvitse koko joulua stressata ja murehtia... mä kun tuppaan olemaan hiukan sellainen etten pysty rentoutumaan jos jokin asia on rempallaan :roll:.

Ja vähän tässäkin vaiheessa lohduttaa kuitenkin se, että ahvenet ovat jo kerran harjoituskuteneet eikä vaan nahistelleet, siitä olen erittäin onnellinen 8-)! Jos vaikka joskus meikäläinenkin pääsisi kasvattamaan pieniä timanttivauvoja... (ja rihmisvauvoja, se iso naaras on niin pulska että pitäisi saada se kyllä kutemaan jossain vaiheessa jollain konstilla) :). Tuleekin muuten mielenkiintoista sitten kun vapautan nuo isommat affenat sekaan jossain vaiheessa, saa nähdä onko kovatkin kahinat vielä tulossa.

Punatimantin kanssa olen vähän hukassa, sitä ei voi siirtää tuonne isoonkaan ettei se sitten hotkaise mun pikkuruisia leviksiä/harlekiinia suihinsa. Että toivottavasti se saisi nyt piakkoin uuden kodin...

---------------------

AAPUA! Ruokin äsken kalat ja seurailin ison altaan touhuja. Timanttiakka oli taas kovin kiukkuisella päällä ja yritin tiirailla akvaarion peräosaan, että mitä ne siellä kupeksii. Yhdellä liuskekivellä olin näkevinäni mätimunien jäännöksiä ja ajattelin, että senpä takia saavat kaikki sieltä kyytiä (nyt jo myös isot harlekiinit ja leväbarbitkin). Mutta sitten aloinkin katsomaan tarkemmin, kun toinen timantti syöksähti ja ajoi jonkun uteliaan tiehensä. Ilmaan pöllähti jotain, mutta tarkemmin katsottuna siellä oli jotain muutakin kuin roskaa... tsiisus, meinasin saada slaagin 8O. Siellä on monta kymmentä pikkutimanttivauvaa!! :mrgreen:

Apua, mitä mä teen sen Camacell-kuurin kanssa, ens viikon alussa pitäis heittää toinen satsi sisään. Taitaa olla pakko jättää väliin tai yrittää pyydystää vauvat tuolta?? Help! Ja mitä ne syö?? Pitääkö mun yrittää alkaa kasvattaa artemiaa. En ole kyllä ikinä kasvattanut, vaikka välineet multa kyllä pitäis löytyä. IIK, jännä päivä! :D :D
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Akvaharrastaja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Wiiu nyt ne sitten tuli ! Jos vaan mahdollista ja tilaa on, niin eikös pitäisi siirtää vanhemmat + poikaset samaan? Kaipa ne ensin syö jotain likoeläimiä ja artemian toukkia. Artemian kasvatus on helppoa ja nopeaa (:
54 litraa läträilyä
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Mahtaa tulla mielenkiintoinen pyydystysoperaatio, jos pitää yrittää saada vauvat ja vanhemmat pikkualtaaseen :roll: 8O. Mitenköhän onnistun siinä, hiukan epäilyttää... vaikka pakkohan mun olis ainakin yrittää, jos meinaan loislääkekuurin loppuun asti viedä. On siis 54-litrainen allas tyhjillään ja vielä löytyy yksi pieni Fluval sekä BioDigestia laatikosta (+ revin taas sopivasti tässä kynsilläni yhdet sukkahousut rikki, joten niistä sitten suodattimen alaosaan suojaa ritilöiden eteen). Kypsää suodatinta en nyt just pysty kummastakaan altaasta irrottamaan...

Aikaisintaan sunnuntaina ehdin tuota pyydystämistä yrittämään, katotaan sitten onko silloin vielä jotain pyydystettävää. Vaikka nytkin ryntäsin heti katsomaan tilannetta, kun valot syttyivät ja olihan niitä pieniä siellä iso liuta vanhempien hellässä huomassa akvaarion takaosassa :mrgreen:. Onnistuin yhdestä kannon välistä sen verran kurkkimaan. Että aika hyvin vanhemmat tuntuvat lapsiaan kaitsevan ja heti saavat muut kalat kyytiä, jos tulevat yhtään sille suunnallekaan. [;)]

Nyt kun joku vielä neuvoisi, miten saan noita likoeläimiä helpoiten ja nopeimmin kasvatettua tai sitten antaisi linkin, mistä löytyy tietoa? Olisin kovin kiitollinen, vaikka tiedänkin että kyllähän täällä tuo haku-toimintokin on... Artemian kasvatuksesta löydän toivottavasti vielä sen Youtube-videon, jonka mukaan jopa mun pitäisi kyllä onnistua kasvattamaan artemiaa aika helposti :D, sitten kun sen aika koittaa.
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Likoeläinten viljely:
http://aquahoito.info/suomi/ohjeita/elavruok.php

Minä olen käyttänyt likoeläinten kasvatukseen kuivattua banaaninkuoren palaa, onnistuu silläkin. Tällä hetkellä poikashäkissä sätkiviä keltakääpiöahvenen poikasia olen paremman puutteessa ruokkinut hyvin hienolla - ihan pölymäisellä - teollisella poikasruoalla. Hyvin syövät ja näemmä myös kasvavat einesruoalla, artemiaa odotellessa. Kirjoahventen poikaset ovat juuri ja juuri niin isoja, että niille tuota valmista poikasruokaakin voi kokeilla. Olen itse sekoittanut sen pieneen määrään vettä ja täsmäannostellut lääkeruiskulla poikasten lähituntumaan (kätevää on ruutata varovasti apetta esimerkiksi poikashäkkiin nakatulle vesimiekan leväiselle lehdelle, josta ipanat sitten laiduntavat sen omaan tahtiinsa; muuten virtaus tuppaa viemään pölymäisen ruoan mennessään).

Pienet poikaset on muuten kätevintä siirtää varovasti lappoletkulla. Kuten varmaan tiesitkin, vesiarvot - lämpötilasta puhumattakaan - eivät saa juuri heilahtaa poikasia toiseen akvaarioon siirrettäessä, joten kannattaa käyttää reilusti kuoriutumisakvaarion vettä, siitähän se sitten vähitellen vedenvaihdoilla vaihtuu.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kiitos rybka perusteellisesta ohjeistuksesta. Banaaninkuoret tulikin jossain jo vastaan. Ilmeisesti tämä on nyt sitten sama asia kuin kuivaheinä tuolla Järven sivuilla eli toimii likoeläinymppinä? Miksi se pitää kuivata, muuten? Sori tyhmät kysymykseni [:I], mutta on mukavampi tehdä jotain, kun tietää että miksi tekee niin :).

Ja tuokin tietysti on ihan järkeenkäypä asia, että vesiarvot ei saisi muuttua. Mutta erittäin hyvä, kun mainitsit asiasta, ei olisi ehkä itselle kuitenkaan tullut mieleen siinä häslätessä...
Lapolla tosiaan saakin varmasti minimaaliset poikaset pyydystettyä, vähän silti pelottaa itseni kohdalla tuokin homma, kun en ole ikinä joutunut tällaisiin asioihin perehtymään.

Harmi kun ei ole minkäänlaista teollista poikasruokaa jemmassa. Pitää katsoa, jos ehtisi paikallisessa eläinkaupassa tänään poikkeamaan, jos sieltä vaikka löytyisi tuurilla. Ensihätään tietysti tuota aikuistenkin hiutaletta varmaan saisi murskattua aika hyvin pieneksi jollain. Tietysti ravintoarvot eivät ehkä sovi täydellisesti poikasille, mutta pääsispä ainakin alkuun jollain.

------------------

No niin, tässä pari kuvaa. Lähinnä kai näkyy vanhemmat :roll:. Laitoin nyt tuon salamanläiskähdyskuvankin, kun siitä poikaset erottuvat paremmin, eli ovat siinä oikeassa nurkassa (ja lomaruuan palanen on petokotiloita varten, jos nyt vielä ovat altaassa hengissä ;)).

En ole jaksanut edes yrittää laskea noita, mutta kyllä ihan vähintään on 30, veikkaisin että noin 40. Ei ole hirveää hävikkiä ainakaan vielä tapahtunut, vanhemmat ovat kyllä tosi tarkkoina. Ja hupaisan näköistä oli, kun toinen nappasi hiukan liian kauas karanneen poikasen suuhunsa ja sylki tuohon "läjään" muiden jatkoksi :D. Oli helppoa seurata, kun ovat siirtyneet nyt ihan etulasin tuntumaan.
Liitteet
Poikaset2.jpg
Poikaset2.jpg (218.29 KiB) Katsottu 2009 kertaa
Poikaset.jpg
Poikaset.jpg (183.18 KiB) Katsottu 2009 kertaa
Akvaharrastaja
Member
Member

Onkos vielä vauvat jäljellä? + miten muuten akvaarioiden kanssa sujuu?
54 litraa läträilyä
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Anteeksi, en ole ehtinyt blogiakaan nyt kirjoittelemaan. Tänään oli operaatio "vauvojen pyydystys" ja lapolla saatiinkin aika iso läjä poikasista talteen. Luultiin, että vain joku viisi jäi isoon altaaseen. Ruvettiin sitten pyydystämään vanhempia ja se olikin niin rankka urakka, että jatkossa saavat kyllä hoitaa jälkikasvunsa isossa altaassa ihan suosiolla. Meni kyllä niin hermot tohon kalastamiseen, ei ole mun juttuni :twisted:. Ja nytkin siis kävi niin, että ukko sitten jäi isoon tankkiin, ei kerta kaikkiaan pyydystäminen onnistunut. Eli nyt äiti hoitelee isoa katrasta pikkualtaassa ja isä pienempää (no jäihän niitä sinnekin ainakin 15) alkuperäisessä paikassa :roll:.

Ja poikasten kokonaismäärä on varmasti ainakin 50 8O, hävikkiä ei ole tähän mennessä juuri tapahtunut. Katsotaan nyt sitten, että miten poikaset isossa selviävät yh-isän kanssa (ja loislääkeannoksesta, jonka kippaan altaaseen huomenna). Että toivottavasti timantit sitten tekevät kauppansa, jos saan edes jonkun määrän pidettyä hengissä :). Mutta koitan ehtiä tiistaina kirjoittelemaan blogiin vähän tarkemmin näistä tapahtumista. Niin joo ja banaaninkuori lilluu nyt vedessä, katsotaan jos siitä saisi huomenna evästä vauvoille :).

Pienemmän altaan kanssa meneekin sitten hiukan heikommin, Myxazin ei näytä tehoavan eväruttoon. Pitää kaiketi nyt sitten myrkyttää allas jollain vahvemmalla tökötillä :|, kaveri toi Tampereen reissultaan Seran Bactopuria. En ihan Furanolia viitsisi alkaa altaaseen paiskomaan, vaikka tiedänkin, että se takuulla tepsii...
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Nyt löytyy taas vähän tekstiä blogista, tuli joutilas väli töissä kirjoitella ;). Kuvaa tulee sitten myöhemmin, mikäli minä huonolla kalustollani jotain kunnon kuvaa nyt saan otettua :|.

-----------------------

Kertoisiko joku sellaisen asian vielä tyhmälle, että minkä kokoisia noiden poikasten pitäisi olla, että niille kannattaa alkaa artemiaa tarjoilemaan? Ja onko se likoeläin"keitos" ok, kun se on hiukan sellaista "likaista", ei siis sameaa muttei tuollaista kraanaveden kirkastakaan?
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Hajos sitten pikkualtaan suodattimesta (vanha Fluval) roottori eilen.... kaksi lavoista poikki.
(Muoks: tarkoitan pikkualtaalla tässä nyt sitä 50-litraista poikasallasta)
Haddock
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Tarvitsetko lainaksi suodattimen? Löytyisi yksi fluval nurkista pyörimästä..
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No katotaan, kiitti tarjouksesta ;). Oikeastaan tarttis varmaan ostaa yksi pieni suodatin jossain vaiheessa lisää. Ei kyllä pitäny enää YHTÄÄN laittaa rahaa tässä kuussa akvaarioromppeisiin... niin että siinä sekin sitten taas nähtiin. Pitää kai käydä paikallisessa liikkeessä kurkkaamassa tarjontaa. Kun vaan ehtis...

Ja nyt siellä on toinen Fluval pyörimässä. Se, jonka nappasin 175-litraisesta pyörimään lääkekuurin ajaksi saaviin. Kurkkua melkein kuristaa, kun jouduin sen ottamaan käyttöön ja pelkään että poikaset altistuvat nyt huonoille pöpöille. Mutta toisaalta ovathan ne jo "rokotuksen" saaneet, kun siirsin niitä kasveja altaasta toiseen... mut enpä mä usko, että saan noita poikasia muutenkaan pidettyä hengissä (vaikka yhtään ei ole tainnut siirron jälkeen vielä tippuakaan). Likoviljelmänikin osalta epäilyttää, ettei siinä mitään kasva... :roll: Peruspessimisti täällä taas hei, niin hyvin menee että oksat pois!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kirjoittelin taas pitkät pätkät blogiin, en tiedä kiinnostaako enää ketään mutta sielläpähän nyt sitten on tekstiä joka tapauksessa :). Olisi kiva saada vinkkejä noihin suodatinasioihin, ainakin että mitä sen Classicin kanssa kannattaisi nyt tehdä.

Kuvia en nyt valitettavasti ole ehtinyt ottamaan vieläkään, mutta tulee jahka keritään...
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Nostellaanpas tätä... ei ole tullut kirjoiteltua vähään aikaan tähän ketjuun eikä blogiin. On tainnut laiskuus iskeä. Tai sitten se oli tuo joulustressi...

Mutta nyt tarvitsisin oikeasti mielipiteitä noihin suodatinasioihin. Kirjoitin jo asiasta blogissakin, mutta laitetaan tähän vielä uudelleen. Eli aatonaattona meinasi lopullisesti hermot mennä Eheimin tuotteisiin, kun onnistuin pelkällä hammasharjalla saamaan 2252:n akselin poikki [}:)]. Koitin olla varovainen suodatinta putsatessani, mut en näköjään sitten tarpeeksi... että otti aivoon. Onneksi olin tilannut uuden akselin 2215:een, sattuipa sopimaan tohonkin pönttöön :roll:. No, asiaan. Tuo 2252 puhaltaa aivan liian lujaa edelleenkin, vaikka siinä on se suihkuputki. On mielestäni ihan liikaa pintavirtausta rihmakaloille :|.

Mietinkin, että heivaisin kokonaan tuon 2252:en pois, jättäisin ainoastaan sen Fluvalin roskankerääjäksi ja sitten Eccolle toinen ulkopönttö kaveriksi. Mutta ongelma onkin, että mikä? Suunnittelin sitä JBL:n Cristal Profia, mutta se isoin ainakin taitaa puhaltaa myöskin aika reippaasti. Vaatimuksena ulkosuodattimelle on, että pitäisi olla ehdottomasti hiljainen ja virtauksen kohtuullinen eikä täysi pyörremyrsky :roll:. Auttakaa ja sanokaa, mikä olisi hyvä vaihtoehto. Toivottavasti joku muukin kuin Eheim, mutta kai sitäkin sitten harkitaan jos pakko on.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Kyllä minä sitä classic 2217 suosittelen... Itsellä hyviä kokemuksia laitteesta. Riittävän hiljainen, suodattaa tehokkaasti ja tehot eivät lopu kesken. Kun ottaa tuplahanoilla varustetun mallin niin virtauksenkin saa säädettyä mieleisekseen. Myöskin suihkuputken reikien suuremmaksi poraaminen lieventää virtausta niin ettei hanoista tarvitse niin paljon säätää. Puhdistuksessa korittomuus tosin saattaa aiheuttaa päänvaivaa classiceihin tottumattomalle. Muuten kompakti ja hiljainen vehje.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Ääh, yks 2217 jo löytyiskin tuolta romuläjälaatikosta, tosin tuskinpa saisi käyttökelpoista. Kuulemma kannen kiinnikkeet vaan hajalla mutta hiukan epäilen näiden kokemusten pohjalta, että voi olla muutakin sökönä... Uaah, ja uusi 2217+ tuplahanoilla maksaa normaalisti n. 140 euroa 8O. Kiitti ja kuitti, ei tarviikaan sitten sitä kongontetraparvea ostaa hetkeensä :roll:.

Kerrotko vielä tyhmälle, mikä noiden tuplahanojen merkitys on tai siis, miten niitä käytetään [:I]? Niistä saa virtausta ilmeisesti säädettyä? Ja pyöriikö tuo o-rengas yhtä älyttömästi "vapaana" tuossa moottorikannessa uudessa Classicissa? Eccossahan sille on oma uransa? Jotenkin epäilyttää sen 2215:n kokeilun jälkeen, että saisin tuollaisen pöntön täysin ilmatiiviiksi.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Tuplahanojen oikea tarkoitus on helpottaa suodattimen puhdistusta, kun tuplahanojen kohdalta letkut voi "katkaista" ja viedä suodattimen muualle puhdistettavaksi. Letkut on sitten taas helppo liittää takaisin ruuvaamalla tuplahanat kiinni toisiinsa. Itse tosiaan käytän painepuolen tuplahanaa myös virtauksen säätöön. Minun classicissa o-rengas pysyy hyvin paikoillaan suodatinta suljettaessa, kun sen työntää jokapuolelta niin ylös kuin menee eli ihan siihen syvennyksen loppuun asti missä moottoriosa levenee. Sitten kun sulkee suodattimen, niin ei pääse tiiviste liikkumaan, vaan pysyy paikoillaan.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Okei, kiitos kun jaksoit vastata. (Aika hiljaista tuntuu olevan näiden suodatinkommenttien kanssa noin yleensä, vaikka muutamissa ketjuissa näistä asioista tapellaan niin, että oksat pois :mrgreen:). En edelleenkään tiedä noista ulkosuodattimista juuri hölkäsen pöläystä, tosin jossain olen tainnut ohimennen nähdä maininnan noista tuplahanojen käytöstä pöntön puhdistuksen yhteydessä. Mut varma en silti ollut niiden todellisesta merkityksestä :D.

Jep, kaipa toi o-rengasjuttukin oikeasti toimii kun vaan viitsii perehtyä. Jotenkin vaan ärsyttävää että miksi sille ei ole voitu tehdä samanlaista uraa kuin Eccossa. Paljon helpompaa, kun ei tarvis vahtia että onko se tiiviste nyt miten päin ja missä kohtaa. Mutta pitää nyt miettiä, joudunko kuitenkin taas ottamaan yhden Eheimin pöntön lisää :roll:.
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Mites kalavauvojen kasvatus muuten etenee?
317l Malawila
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Yllättävän hienosti sujunut, ei ole tainnut kovinkaan montaa kupsahtaa sen jälkeen, kun siirsin poikasaltaaseen :). Laskuissani pääsin yhtenä päivänä 27:ään, joten kai niitä suunnilleen sen verran on. Ei onneksi edes kuuden tunnin sähkökatkos ja omat mokailuni suodattimen kanssa (unohdin suodatinta takaisin laittaessa ritilöiden päältä peruukkisukan) pudottanut näitä. Nyt poikaset ovat jotain sentin luokkaa, ehkä 8-9 mm? Vaikea sanoa mutta hauskan näköisiä veijareita, näkyy hyvin jo yksityiskohtia :D. Artemia maistuu, ruokin pari kertaa päivässä. Ei ole enää kuivaruoka kelvannut yhtään, kumma juttu :roll:. Ajattelin, että josko muljauttaisi emon jo pikku hiljaa takaisin isoon altaaseen, vai mitä mieltä olette?

Yritän ottaa joku päivä kuvaa noista, mutta onnistumisesta ei takeita. Sen verran huono kamera. Vähän OT, mutta on niin kova kamerakuume, että toivottavasti löytäisin jostain kunnollisen käytetyn järkkärin edullisesti... tai yksi olisikin ehkä tiedossa. Sitten alkaa tulemaan kuvia, jos saan kunnon kameran jostain... 8-)

Ja mulle saa jo ilmoitella, jos on kiinnostunut timanteista, vaikka nuo nyt tuossa varmaan vielä "pienen" tovin kasvavatkin. Kilttejä ovat ja minun mielestäni oikein kauniita (esim. kalojen poskitimantit ja aavistuksen sinertävä vatsa ovat hienoja).
Akvaharrastaja
Member
Member

Onkos nää nyt niitä punatimanttikirjoahvenen poikasia, vai punatimanttiahvenia ? Vai onko ne yksi ja sama laji ?
54 litraa läträilyä
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Akvaharrastaja kirjoitti:Onkos nää nyt niitä punatimanttikirjoahvenen poikasia, vai punatimanttiahvenia ? Vai onko ne yksi ja sama laji ?
Ovat yksi ja sama laji. Kirjo-sana vain otetaan pois näistä pitkistä kirjoahventen nimistä, koska lajinimessä saa (ainakin periaatteessa) olla vain kolme osaa. Rusotimanttiahven ja pilkkutimanttiahven ovat lähisukuisia lajeja, mutta akvaarioharrastuksessa nämä sekoitetaan autuaasti keskenään, koska ne ovat perin samannäköisiä ja vielä risteytyvät. Varjon mukaan suomalaisten harrastajien kalat ovat itse asiassa todennäköisimmin rusotimanttiahvenia eivätkä punasellaisia ensinkään, mutta ota näistä nyt selvää. :)

Mutta eivätkös Akvaristin kalanpoikaset olleet timanttikirjoahventen eivätkä puna/rusotimanttiahventen tuotosta?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Juu, lisäys: ovat todellakin siis timanttikirjoahvenen (Anomalochromis thomasi) poikasia, eivät punatimantin :).
Akvaharrastaja
Member
Member

Kiitos selvennyksestä 7330'lle ja akvaristi'lle. Tuollaisia punatimanttiahvenia oli nyt kaksi kappaletta poikasia jäljellä lähiakvaariokaupassa, ja pari tyhjillään olevaa akvaariota nyt löytyy. (tullut kröhöm.. vähän akvaarioinnostusta :mrgreen: ) Kuinka suuren akvaarion tarvitsee näin alkuun kaksi kappaletta punatimanttiahven poikasta ? Ja kala kun on haaremikala, niin lisää ottaisin varmaan muutaman kun löydän. Eli kuinka suuren akvaarion sellaiset 5 kpl tarvitsisi ?
54 litraa läträilyä
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Akvaharrastaja kirjoitti:Eli kuinka suuren akvaarion sellaiset 5 kpl tarvitsisi ?
Paha sanoa. Ehkä muutaman sata litraa, jos satut saamaan nössöjä yksilöitä, joiden persoonat sopivat yhteen. Tai ehkä ne teurastavat toisensa tuhansien litrojen altaassakin, jos persoonat eivät sovi yhteen. Punatimantti on vähän hankala kala, koska sillä on luonnetta tarpeettomankin paljon. En tiedä, onko se varsinaisesti haaremikala (en ole kokeillut), mutta kutuparin pitäisi antaa valita toisensa parvesta: väkisinparitus ei punatimantilla yleensä toimi. Sitten altaasta pitäisi poistaa kaikki, jotka kutupari on päättänyt tappaa, mieluusti ennen kuin ne ehtivät toteuttaa aikeensa. Tämän jälkeen pari alkaa kutea siihen tahtiin, että eräskin akvaariokauppias luonnehti niitä fraasilla "palettikala potenssiin tuhat". :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”