Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

cassie_86 kirjoitti:Ruokinta on minulla ollut yksi avain parempaan yleiskuntoon kaikilla kaloilla ja platyilla näkyy pian myös poikastuotannossa (kuten monnisillakin). Kun aloin harrastamaan akvaarioita ruokinta oli hyvin suppeaa, merkeiltään ja laadultaankin välillä [:I] Kun tietämystä alkoi tulla niin aloin ostaa parempia ruokia ja esim. platyt syö nykyään viherpohjaista perusruokaa, lisäksi parista-kolmesta muiden merkkien ruuista heittelen välillä vaihtelua jonka lisäksi kalat saavat välillä survareita tms, yleensä kalat eivät syö samaa ruokaa kuin kerran päivässä, aamulla toista ja illasta jotain muuta.. Kun siirryn tähän vaihtelevampaan systeemiin kalat ovat pysyneet terveempinä ja liikkeistäkin ostetut kalat alkavat saada lihaa ruodon päälle parissa viikossa.
Helposti, kun alkaa tulla rutiinia, huomaa kalojen käytöksestäkin, että jotain on vialla, tai on vedenvaihdon paikka. Osa kaloista on toki herkempiä kuin toiset. Minusta perusajatus on se, että kala voi hyvin, kun hääräilee eloisasti koko ajan jotain. Tietysti plekot esim. tykkäävät usein päivällä lötkötellä ja lepäillä ja sekin terveen merkki, että lepää ja nukkuu välillä. Mutta minusta akva on kondiksessa, kun koko ajan kalat hääräilevät jotain - etsivät ruokaa, napostelevat kesäkurpitsaa ja muuten vain uiskenteleva. Kun vesiarvot alkavat huonontua, huomaa selvästi, että meno vähenee, kalat säästävät energiaa, että selviävät...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla on enää pielessä tuo suodatus. Kyllä tuo riittäis muilla kaloilla, mutta platyilla ei tunnu riittävän. Eheim classic 2213 tarvii putsata parin kuukauden välein, ehkä tarvis useamminkin? Mitkäs suotimet teillä muilla pörisee? Minä ajattelin hommata joko toisen samanmoisen (höh, meni ennenks ehin) tai vaihtaa tuon tehokkaampaan (ehti mennä huutiksessa nenän eestä, höh sillekin). Vähintäänkin tarvis tuon lisäksi pikkunen sisäsuodatin vettä kierrättämään. Ilmapumppua en halua.

On mulla jonninlainen rutiini ja silmä sille, onko kalat terveitä vai ei - platyakvaario ei siis oo ollut kun viime vuoden loppupuolelta (lokakuu?) mutta olen aika paljon kaloja tarkkaillut elämäni aikana... Terveet platyt on erityisen viehättäviä,. puuhakkaita jne. Viimeisillään olevat naaraat kyllä vähän hitaammanlaisia, synnytyspaikkaa etsiviä ja piilottelevampia. Muutoin esmes noita lämpötilan laskuja on huomannut kalojen käytöksestä ihan selvästi, ja käytöksen muututtua on sitten näkynyt vähän liimaeväisyyttä, bakteeritulehduksen merkkejä tms. Voogle ja vedenvaihdot on kehissä heti, jos jotakin ilmenee. Ruokinta on mulla aika lailla kunnossa, on montaa sorttia raetta ja hiutaletta, pakasteesta sekä kasvista että ötökkää, kesäkurpitsaakin nyppivät mutta enemmän sitä monnin suuhun menee.

En tuota tiiä uskoisko platyjen pehmeän veden kantoihin ihan noin niinkun evoluution aikaansaannoksina... Vaikka toimii kai se aika nopeastikin joskus... Mutta jos kaupastakin ostetut kalat menee noihin oloihin passelisti eikä ongelmia ole, niin kenties tosiaan ne kaikki muut asiat on sitten nappiin ja tasapainossa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kerttu kirjoitti:Mulla on enää pielessä tuo suodatus. Kyllä tuo riittäis muilla kaloilla, mutta platyilla ei tunnu riittävän. Eheim classic 2213 tarvii putsata parin kuukauden välein, ehkä tarvis useamminkin? Mitkäs suotimet teillä muilla pörisee? Minä ajattelin hommata joko toisen samanmoisen (höh, meni ennenks ehin) tai vaihtaa tuon tehokkaampaan (ehti mennä huutiksessa nenän eestä, höh sillekin). Vähintäänkin tarvis tuon lisäksi pikkunen sisäsuodatin vettä kierrättämään. Ilmapumppua en halua.

On mulla jonninlainen rutiini ja silmä sille, onko kalat terveitä vai ei - platyakvaario ei siis oo ollut kun viime vuoden loppupuolelta (lokakuu?) mutta olen aika paljon kaloja tarkkaillut elämäni aikana... Terveet platyt on erityisen viehättäviä,. puuhakkaita jne. Viimeisillään olevat naaraat kyllä vähän hitaammanlaisia, synnytyspaikkaa etsiviä ja piilottelevampia. Muutoin esmes noita lämpötilan laskuja on huomannut kalojen käytöksestä ihan selvästi, ja käytöksen muututtua on sitten näkynyt vähän liimaeväisyyttä, bakteeritulehduksen merkkejä tms. Voogle ja vedenvaihdot on kehissä heti, jos jotakin ilmenee. Ruokinta on mulla aika lailla kunnossa, on montaa sorttia raetta ja hiutaletta, pakasteesta sekä kasvista että ötökkää, kesäkurpitsaakin nyppivät mutta enemmän sitä monnin suuhun menee.

En tuota tiiä uskoisko platyjen pehmeän veden kantoihin ihan noin niinkun evoluution aikaansaannoksina... Vaikka toimii kai se aika nopeastikin joskus... Mutta jos kaupastakin ostetut kalat menee noihin oloihin passelisti eikä ongelmia ole, niin kenties tosiaan ne kaikki muut asiat on sitten nappiin ja tasapainossa.
Hienoa, että pohdit ja perehdyt asioihin:). Taas tästä kuten muistakin asioista voi olla eri mieltä. Jos sinulla on about 100 litran platyla, jossa paljon platyja, ja ehein classic -13 eli se pienin viritelmä, laittaisin sisäsuodattimia pari kappaletta. Esin. Eheimin Aquabal tai biopowerkin. Joitakin sisäsuodattimia muitakin mahdollisesti ihan hyviä, kuten Fluvalin suodattimet. Minulla Fluval4 hoidellut hyvin hommiaan isommissa akvoissa (200 litraa). Melkoinen pieneen akvaan, no3 voisi olla hyvä, Aquabal, Biopower. Minulla Hailean sisäsuodattimetkin hoitaneet asiansa ihan hyvin - lisäävät virtausta ja suodatusta ja keräävät roskiakin. Itse suosin ulkosuodatin-sisäsuodatin-yhdistelmää. Kummassakin puolensa. Harvemmin se on ylimitoitettu ja aina voi kääntää suihkuvirtaa ja vaimennella sitä. Vedenvaihdot ja hyvä suodatus minusta oleellisia - asioiden perusta:). Toki 100 muuta asiaa myös vaikuttaa...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Siis juu, mulla on jo suunnitelmat selvät tuon suodatuksen lisäämisen suhteen. Vedenvaihtojahan mä tuohon altaaseen olen koko ajan tehnyt useammin kuin kerran viikkoon. Sisäsuodatin tulee lisäksi heti kun saapuu postista, ja ulkosuodatuksen tehostamisen vuoksi on koko ajan haku päällä suodattimista.

Huomasin tänään, että tosiaan platyt on alkaneet napsia entistä ahnaammin omia poikasiaan. Poikasaltaasta meni suodatin rikki ja siirsin sieltä seitsemän sinttiä pääaltaaseen. Meinasin sammuttaa valot, ois pitäny, sillä hetihän meinas pari ahnasta platynkitaa vetää ne suihinsa. No, näyttivät kaikki pääsevän piiloon, saa nähdä napsiiko ne niitä piiloistakin. Poikasia ei ole tullut ihan entistä tahtia viime aikoina, eikä ihme kerran ovat hoksanneet tuon naperoidensyömisen. Mutta eipä tuo haittaa, niin vauhdilla kuitenkin lisivät.

Mielipiteitä ja tapoja on monia, mutta kyllä mä lähden siltä pohjalta että on myös lajikohtaisia vaatimuksia esim. veden laadun suhteen, joita mieluusti noudatan omien kalojen kohdalla. Kaikki ei ole yksilökohtaista.

Antaakos kukaan täällä kirjottelevista platyharrastajista pakastekalaa tai katkarapuja platyille? Ajattelin testata tässä joku päivä.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Niiden vatsa kutistuu ja lopuksi on tavallaan montulla eikä pullea niinkuin yleensä, tai edes normaalin näköinen.. näyttää sairaalta
Suomi24:sta lainaten kun en itse paremmin osaa asiaa kuvailla. Mikä siis naaras plattyjä vaivaa kun kuihtuvat pois. vatsa lommollaan ja koko olemus alkaa vääntyä kippuralle.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
avene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 20:31, 21.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja avene »

Päädyinkin vahingossa kahden platynpoikasen omistajaksi.
Harrastuksen alkuaikoina otin tietämättömänä tumpelona 6 platya pehmeänveden seura-akvaariooni,
tieto ja kokemus karttui myös platyjen osalta, joten palautin ne suht.nopeaa takaisin kauppaan,
2-3viikkoa takaperin huomasin altaassa uiskentelevan kaksi pientä poikasta, yhdistin ne välittömästi uusiin sitruunatetroihin,
kunnes kaikki palat loksahtelivat äskeisen vedenvaihdon yhteydessä kohdilleen, olen siis kahden "orvon" platyn onnellinen omistaja,
toivotaan, että selviävät tuossa altaassa nyt :)
Kyllä riskinotto aina kannattaa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ah ihanuutta, sain viimein toimintaan kaksi Eheim classic 2213 -ulkosuodatinta tuohon platylaani. Tähän asti mulla on ollut niin, että ajoittain jokin käsittääkseni bakteeriperäinen tauti yrittää nostaa päätään. Platyja on tippunut nyt kesän aikana kolme tai neljä kipaletta, kaikki kylläkin täysikasvuisia yksilöitä joiden iästä en tiedä - ikä voi olla mitä vaan vuodesta ylöspäin, näin oman arvioni mukaan. En siis tiedä onko huoleen aihetta vai ei, mutta en minä sitä ihan normaalina pidä. Tällä hetkellä en myy altaasta edes kasveja, koska eilen lahtasin yhden rassukaksi muuttuneen kalan ja tänään pitänee tehdä toiselle sama homma. Muissa kaloissa ei oireita näy. Poikaskokoisia kaloja mulla ei ole sairastunut pitkään aikaan, tarkemmin ajatellen ei ollenkaan sen jälkeen kun se alun sisäsiittoinen väestöräjähdys saatiin kuriin. Nyt kuitenkin oletan, että suodatuksen tehostuminen, lähinnä parempi virtaus, pitää kalat terveempinä ja olosuhteet vakaampina.

Yhden pienen poikasen näin eilen puskissa, mutta todella ovat alkaneet syödä jälkikasvuaan joten suuria poikueita ei liene luvassa ennen kuin saan jonkun naaraan pikkualtaaseen synnyttämään. Lämmöt on nyt pysyneet useamman kuukautta vakaina, 24-26 asteessa. Platyjen määrä on tällä hetkellä altaaseen ihan passeli, ylikansoitusta ei mielestäni ole vaikka suurimmat platyt onkin aika vonkaleita. pH vaihtelee 7,2-7,4, mittailen sitä kohtuu usein.

Yritän pitää aikuiset kalat nyt samoina. En ota mistään lisää kaloja hetkeen, enkä edes kasveja. Vakautan vaan tuon altaan toimintaa nyt, kun suodatus vihdoin riittää. Katselen tässä vielä, onko tarpeen laittaa siellä ollut sisäsuodatin vielä takaisin, mutta puhuri näyttää kyllä nyt jo vallan sopivalta ja muuta virkaa sisäsuotimella ei juuri olisikaan.
Niiden vatsa kutistuu ja lopuksi on tavallaan montulla eikä pullea niinkuin yleensä, tai edes normaalin näköinen.. näyttää sairaalta


Suomi24:sta lainaten kun en itse paremmin osaa asiaa kuvailla. Mikä siis naaras plattyjä vaivaa kun kuihtuvat pois. vatsa lommollaan ja koko olemus alkaa vääntyä kippuralle.


Kuulostaa kalatuberkuloosilta, loisilta tai aika monelta muultakin heikkoustaudilta. Mullakin kuolleet kalat ovat monet vääntyneet viimeisillä päivillään.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Rupeenpa tsekkailemaan ihan tosissani, että miten niitä kaloja voi lähettää sinne Eviraan tutkittavaksi... Näyttää yksi sunset tosi reppanalta, parissa päivässä mennyt. Mikä ihme tuossa altaassa nyt on pielessä? Eikö sitä nyt oikeesti kalat vois pysyä hengissä? Ei tää voi olla normaalia enää. Hyvän tovin meni tän altaan kanssa ihan hyvin, saatoin myydä poikasia eteenpäin jne. Poikasilla ei ole ollut mun kuuleman mukaan mitään ongelmia uusissa altaissaan. Nyt on jäissä kaikki, en tee mitään muutoksia ennen kuin tajuan missä mättää. Oon tosi tyytyväinen arvailuista ja avusta...

Altaan tiedot kertauksena:
tilavuus 104 litraa
suodatus 2 x Eheim classic 2213
lämpötila 24-26
pH 7,2-7,4 (JBL:n tarkka tippatesti)
GH 8-10 (JBL:n tippatesti)
KH 4 (JBL:n tippatesti)
nitraatti hitusen vaaleanpunertava, ehkä 10 (liuskatesti)
nitriitti 0 (liuskatesti)
kalasto: n. 10 platya, 6 mustamollia, 1 partamonni
ötöjä: kierteisiä, petokotiloita, kirsikkasukarapuja
vedenvaihto 1-2 x viikossa, vähän alta puolet kerralla
käytössä kipsi, Easylifen equilibrium, hitunen soodaa, Tetran Aquasafe, tarvittaessa Easylifen Voogle
lannoitus: Satekin PMDD ja erilaiset pohjalannoitteet
pohja: hiekka 0,5-1,2 mm
valaistus 2x30W T8 valaistustauolla

Kasvit kasvaa hyvin. Levää ei juurikaan ole. Mustamollit ja partamonni ovat täysin terveen oloisia, joskin yksi mustamolli on tainnut jonnekin kadota. Ongelmia siis on platyilla, joista tällä hetkellä yksi näyttää sairaalta - laihalta, vähän vääntyneeltä, ehkä jotain bakteerikerrostakin ihossa. En ole kuukausiin käyttänyt altaassa mitään lääkityksiä, vaan hoitanut ongelmia tuolla Vooglella ja tappanut ne kalat jotka alkaa näyttää pahalta. Nitraattia altaaseen kyllä kertyy, jos vedenvaihdoissa luistaa, mutta ei sitä ole ikinä testin mukaan ollut yli kahtakymmentä. Nitriittiä ei ole ollut koskaan havaittavissa määrin.
Lancelot
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 10:50, 24.06.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: HYVINKÄÄ
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Lancelot »

täällä kans ison platylan omistaja(250 litranen tällä hetkellä)
kalastona iso määrä perus ja kirjoplatyja sekä mustamolleja + muita asukkeja joita en tähän hätään mainitte, sillä valituksia en ota vastaan
platyja mulla siis tulee kaupaksi kun poikaset ois myyntikunnossa ja väriskaala on iso
kuvia kalastostani löytyy facebookista
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Platyja on tällä hetkellä niin monta, etten tiedä lukumäärää, vaikea laskea.
Ovat muiden hammaskarppien kanssa samassa, 317 litran akvaariossa.

Mulla on mustamollitkin samassa, vaikka tiedän että mollit tarttee lämpimämpää vettä kuin platyt, mutta platyjen akvaariossa en ole saanut vettä pysymään sen viileämpänä kuin muissakaan.En vaikka poistin kansilasit. Nuo lamput nyt vaan lämmittää sen verran.
Joten olosuhteiden pakosta platytkin on vähän lämpimämmässä , silti viihtyvät,kun ovat olleet terveenä koko ikänsä,ovat vilkkaita ja lisääntyvät koko ajan.
Joten kaipa ne on tähän lämpöön tottuneet, ainakin tämä kanta.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
seepratar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 23:29, 18.09.2012
Paikkakunta: Espoon keskus

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja seepratar »

Mulla on naaras platy joka synnytti poikasia reilut 20 kpl pari viikkoa sitten. Ostin kalan päivää ennen synnytystä. Naaras on aika arka ja pysyy piilossa paljon. Ovatko platyt tällaisia? Mulle ei ole vielä mitään kokemusta lajista. Isommat poikaset, joita myös ostin, ovat reippaita ja näkyvillä.

Mietin, siirtäisinkö tämän aikuisen naaraan isoon altaaseen, jossa loistotetroja, seeprakaloja ja monnisia. Onko järkee vai ei?
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Platy on parvikala, sitä ei kannata ainakaan stressata siirtämällä vieraaseen altaaseen, vieraisiin vesioloihin, ilman lajitovereita. Todennäköisesti kala on uupunut muutosta ja synnytyksestä ja vetäytyy suojaan "lepäämään". Onhan vesiarvot oikeanlaiset platyille, ja onko altaassa muita platyja kuin naaras ja poikaset?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
seepratar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 23:29, 18.09.2012
Paikkakunta: Espoon keskus

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja seepratar »

Kiitos! No hyvä kun lepäilee. Reilun parin viikon päästä siirrän platyt ja 112 litraisen kalat 250 litraiseen.
Toistaiseksi seurana ei ole kuin alle 2 kk:n ikäisiä poikasia ja nämä 2 viikon ikäiset.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tässä oma platyarmeija, jossa mukana mustia molleja. Osa katraasta pääsee kohta duunin akvaan ilahduttamaan lapsia :D . http://www.youtube.com/watch?v=HWl1HmBlomU
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
seepratar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 23:29, 18.09.2012
Paikkakunta: Espoon keskus

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja seepratar »

Oi miten kauniita! En malta odottaa, että akvaarioni poikaset kasvavat noin hienoiksi kuin videollasi olevat.
Lapset dunnissasi ilahtuvat varmasti!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

seepratar kirjoitti:Oi miten kauniita! En malta odottaa, että akvaarioni poikaset kasvavat noin hienoiksi kuin videollasi olevat.
Lapset dunnissasi ilahtuvat varmasti!
Thanks :D . Nättejä pulleroita ovat:). Pitäisi saada täydennystä värivalikoimaan vielä, kunhan ehdin ja altaaseen mahtuu. Pistin hieman mineraalilisää altaaseen (Seachem Equilibrum), GH 4 nyt. Mustat mollit alkoivat lisääntyä ja kasvaa nopeasti. Platyt lähes samaa tehokasta rataa:). Onnea platykasvattamoon:). Juu, lapset kyselevät jo kovasti mitä akvaan tulee, saanen hoitopartion nopeasti kasaan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja 007 »

Fisutar10 kirjoitti:Tässä oma platyarmeija, jossa mukana mustia molleja. Osa katraasta pääsee kohta duunin akvaan ilahduttamaan lapsia :D . http://www.youtube.com/watch?v=HWl1HmBlomU
Joo, nättejä ja pullukoita platyja Fisuttarella. :D
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

007 kirjoitti: Joo, nättejä ja pullukoita platyja Fisuttarella. :D
Onkos oma kantasi pulleroitunut ja saanut joulumasun? Sinulla muistaakseni oli niitä pieni parvi:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja 007 »

Fisutar10 kirjoitti:
007 kirjoitti: Joo, nättejä ja pullukoita platyja Fisuttarella. :D
Onkos oma kantasi pulleroitunut ja saanut joulumasun? Sinulla muistaakseni oli niitä pieni parvi:).
Joo, onhan niitä parvi mulla.
Vein pari viikkoa sitten poikasia n. 17 kpl akvaariokauppaan.

Ja itselleni jäi vielä n. 8 poikasta + alkuperäiset vanhat kolme platya. :) Ja onhan taas kasvien suojissa näkynyt pieniä poikasia ainakin +10 kpl. Terve on ollut mun pehmeän veden kantani ja sairauksista sun muista ei ole ollut tietoakaan. :mrgreen:
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

007 kirjoitti: Joo, onhan niitä parvi mulla.
Vein pari viikkoa sitten poikasia n. 17 kpl akvaariokauppaan.

Ja itselleni jäi vielä n. 8 poikasta + alkuperäiset vanhat kolme platya. :) Ja onhan taas kasvien suojissa näkynyt pieniä poikasia ainakin +10 kpl.
Terve on ollut mun pehmeän veden kanta ja sairauksista sun muista ei ole ollut tietoakaan. :mrgreen:
Mahtavaa :D . Hyvä valinta sitten:). Melkoisen terveitä ja huolettomia kaloja. Itse en aluksi tykännyt niistä, mutta nyt minusta todella hienoja fisuja. Myös eri värimuotoja on pilvin pimein. Toisaalta perusvärit näteimmät, mutta joukossa menee erikoisempikin väri. Kivoja akvaarion piristäjiä - eikä pahemmin piilottele kuin poikaset turvapaikan toivossa:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja 007 »

Joo ovat yhtiä mun lempikaloista, ja ne ovat kiinnostavia myös käyttäytymiseltään esim.
Vaikka mulla on parvi niitä ja molempi sukupuolia löytyy, niin silti yks uros on vaan sen yhden naraan kanssa (pari) eikä se ole tippaakaan kiinnostunut muista naaraista vaikka muita naaraita olisi tarjolla, samoin yksi toinen uros on iskenyt silmänsä tähän samaan naaraaseen ja se on aina jossain kasvin tms. takana kyttäämäs, että toisen uroksen keskittyminen herpaantuu ja naaras on vähän kauempana toisesta uroksesta niin tää toinen uros rientää pörhistelemään ja liehitteleman tälle naaraalle, kunnes naaraan "oikea" mies huomaa sen ja ajaa tämän "liehittelijän" matkoihisa, eli on se vaan kumma miten parvikalakin voi muodostaa pareja eikä olekaan moniavioinen miten ensiksi saattaisi luulla, tuota "liehittelijää" olen leikkisästi kutsunut "sivusiittäjäksi" ja onhan siltäkin tarttunut noihin poikasiin joitain värimuunnoksia esim. mikkihiiri pyrstö jota ei mun muilla platyillä ole ollut. :D
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

007 kirjoitti:Joo ovat yhtiä mun lempikaloista, ja ne ovat kiinnostavia myös käyttäytymiseltään esim.
Vaikka mulla on parvi niitä ja molempi sukupuolia löytyy, niin silti yks uros on vaan sen yhden naraan kanssa (pari) eikä se ole tippaakaan kiinnostunut muista naaraista vaikka muita naaraita olisi tarjolla, samoin yksi toinen uros on iskenyt silmänsä tähän samaan naaraaseen ja se on aina jossain kasvin tms. takana kyttäämäs, että toisen uroksen keskittyminen herpaantuu ja naaras on vähän kauempana toisesta uroksesta niin tää toinen uros rientää pörhistelemään ja liehitteleman tälle naaraalle, kunnes naaraan "oikea" mies huomaa sen ja ajaa tämän "liehittelijän" matkoihisa, eli on se vaan kumma miten parvikalakin voi muodostaa pareja eikä olekaan moniavioinen miten ensiksi saattaisi luulla, tuota "liehittelijää" olen leikkisästi kutsunut "sivusiittäjäksi" ja onhan siltäkin tarttunut noihin poikasiin joitain värimuunnoksia esim. mikkihiiri pyrstö jota ei mun muilla platyillä ole ollut. :D
Oho, enpäs ole tuota huomannutkaan 8O . Pitääpäs yrittää seurailla - tosin platyja on paljon:). Olen ajatellut, että joukossa olisi alfauroksia, jotka saa useampien naaraiden kanssa pistettyä eväsiittimellä naaraaseen uutta mastskua:). Myös molleissa mielestäni on johtava uros, joka pörrää joka naaraan kimpussa - tai ainakin yritteliäs:). Mutta tuo parinmuodostus mielenkiintoista seurattavaa. Jospa platyillakin sosiaalisia verkostoja, kuten väitetään milleillä olevan.

Tuosta saakin hienon oppilastarkkailutehtävän etologian kurssiin...platyjen parinmuodostus ja sosiaalinen arvojärjestys: :mrgreen: . Myös värien periytyminen olisi hyvä, jos perehtyisi hyvin ja tekisi omaa tutkimusta.

Joo, tuo väritys helposti paljastaa kilpailevat isäkandit, jos eri väritys:). Mielenkiintoista on myös se, että joskus kaloilla natsaa heti ja jälkikasvua pukkaa, joskus taas ei näytä ihan heti tulevan tulosta ja vaatii vuosienkin lämmittelyä:). Jopa partiksilla...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Meillä on tällä hetkellä kaksi selvää alfaurosta, nyt käytöksen huomaa selvästi kun kilpailevat urokset lähtivät muuton aikana myyntiin kauppaan ja muut ovat vielä liian pieniä kokopäiväisiin naaraanjahtaus hommiin. Nämä kaksi poikaa pitävät molemmat omaa reviiriä altaan omissa päädyissään ja ottavat ihan kunnolla yhteen jos toinen tulee toisen alueelle. Joskus vuosia sitten oli samanlainen platy kokoonpano jossa urokset oikeasti tappelivat, nyt ei ole vuosiin ollut kunnon mäiskettä ennen kuin nyt muuton jälkeen. Meilläkin on yksi "sivusiittäjä" liian pieni uros, nämä kaksi eivät koe sitä uhaksi, pullistelevat keskenään ja sillä aikaa tämä rääpäle vikittelee kaikki tytöt läpi :D Hauska seurata, nyt kun kaloja on vähemmän niin persoonat erottuvat joukosta..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
pove
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 17:26, 21.01.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja pove »

Meil on 150 litrasessa 10 platya.
lämpötila:26 astetta
ruokinta:Sera Vipan ja Best friend Flakes
Vesiarvoja en muista.
150 litrane Seposapusoppa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Platyjen omistajat! Tulkaa tänne!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Hihi, alfauroksia... Huvittaa siks, että mulla on tuolla nyt vaan yksi koiras, ja se on ihan mini. Ei se saa aikuisia naaraita ees hätisteltyä, mutta saman kokoiset naaraat kyllä pukkaa poikasia. Toivon että nuo isot pysyy hengissä niin, että toi ehtis kasvaa niitäki kosiskelemaan ja saisin napattua talteen tuota perusoranssia kantaa jota mulle alun perin tuli - myin jossain vaiheessa vähän liian innoissani poikasia enkä tajunnu itelleni jättää kuin aikuisia, jotka sitten on tippuilleet matkan varrella ja jälellä on enää kaksi naarasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”