Surkeimmat olot kaloilla
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: --
- Sukupuoli: N/A
Re: Surkeimmat olot kaloilla
kuulin kaveriltani että hän oli lukenut sellaisen jutun että akvaario ei ollut puhdistettu 2 kuukauteen koska työt ovat olleet este ja kyseinen akvaario oli 85litrainen...
240l
hesan akva keskus
hesan akva keskus
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Lankomies (rauha hänen muistolleen) päätti vuosia sitten ilahduttaa vaimoaan eli mun siskoa hankkimalla tälle kultakalan. Ekassa kaupassa ei myyty, kun kertoi sen tulevan siihen surullisen kuuluisaan pyöreään lasipurnukkaan. Hän vaihtoi liikettä ja sai sen fisun, joka tosin ei elänyt kauaa. Uutta eivät onneksi enää hommanneet. Lasipallossa on nyt kiviä ja ihan elottomia koriste-esineitä.Teemu Salonen kirjoitti:Tiskin takana muistan monta tilannetta, etten suostunut myymään. Kalat haettiin sitte loppujen lopuksi naapurikaupasta.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Itseni mielestä epämukavan näköinen on Helsingin Rautatieaseman lipunmyyntihallin akvaario. Tankilla on kokoa, asukkaina lehtikaloja, tiikerinuoliaisia, partiksia, kongontetroja ja hmm, kirsikkatetroja kai. Taustassa on kiinteät taustajuurakot tai jotain, kasveja ei yhtään, ellei inhottavan näköistä levämattoa pohjassa lasketa kasviksi. Kansilasit ovat niin ryönäiset, että varmaan valo riittäisiä jollekin hämärässä viihtyvälle kukalle. Lähetin mielipiteeni VR:lle. He ovat jo viestittäneet asiani eteenpäin akvaariota hoitavaan liikeeseen. Katsotaan, tapahtuuko mitään.
-
- Junior Member
Jututin yhtä uutta luokalle tullutta tyyppiä, Ja kuulemma oli 60l akvaario, Puheista päätellen liikaa kaloja, Vedet vaihdetaan kerran 2 kuukaudessa... Koitin sanoa että vaihtaisi kerran viikossa, Kuulemma joka päivä kuolee kaloja... Toisen kaverin sukulaisen akvaario joka on hänen luonaan on täynnä levää joka puolelta, Vesiä ei kunnolla vaihdettu, Valot päällä ympäri vuorokauden. Kalastona 5 sinineontetraa, Partamonni Yksi ehti kuolla ennenkuin sain pelastettua ne... Mutta partamonnia en saanut... Akvaarion koko ehkä jotain 50l
Akvaariot 98l,47l,26l.
-
- Junior Member
Tulee mieleen entisen kotikaupunkini eräs suosittu ravintola, jonka alakerran diskojumputuksessa oli seinään upotettu akvaario, siinä tupakansavussa ja humalaisten metelissä.
Kukin taaplaa tyylillään
Siis onko tuo todellista? Oletko nähnyt akvaarion? Eihän tuommoinen kalamäärä mahdu kuin päällekkäin ja limittäin tuonne. Huoh.-Omppukotilo kirjoitti:Lisää on taas henkilö hankkinut-Omppukotilo kirjoitti:¨-Omppukotilo kirjoitti:SIIS APUA! ô_Ô en tiedä mitä tehdä! kaverini hankki juuri akvaarion, taisi olla 90 litrasen. hän on ottanut sinne jo :
hunajarihmakaloja 4 kpl leväbarbeja 2 kpl partaimumonneja 2 kpl kultakaloja 2 kpl ja neontetroja 6 kpl, lisäksi aikoo hankkia vielä kunnon parven miljoonakaloja ja parikymmentä sukarapua, mitä teen?
Lisään tuohon että, kyseinen henkilö hankkinut altaaeen lisää kaloja: pari tiikerinuoliaista,taistelukalan,2 leväbarbeja ja lisää neontetroja 9 kpl. Lisäksi synnyttäviä sukarapuja 3 kpl
eli..... 90 l akvaariossa= 15 kpl neontetroja, hunajarihmoja 4kpl, leväbarbeja 4kpl , partaimumonneja 2 kpl, kultakaloja 2kpl, tiikrinuoliasia 2kpl, sukarapuja 3 kpl,taistelukalan.
(Hankkii vielä ainakin omppuja ja miljiksiä.Ainakin noita hunajarihmiksiä pari kpl lisää, ja sukarapuja ainakin 4, sekä platyja on ottanut parven. Ainiin tikruja on ottanut muutaman lisää... Sekä omppuja ja taiston....
-
- Elite Member
Hirmu fiksuu tuhlata rahaa tuolla tavalla kaloihin jotka toden näkösesti tulee kuolemaan pois muutaman kuukauden päästä.annuli kirjoitti:Siis onko tuo todellista? Oletko nähnyt akvaarion? Eihän tuommoinen kalamäärä mahdu kuin päällekkäin ja limittäin tuonne. Huoh.-Omppukotilo kirjoitti:Lisää on taas henkilö hankkinut-Omppukotilo kirjoitti:¨-Omppukotilo kirjoitti:SIIS APUA! ô_Ô en tiedä mitä tehdä! kaverini hankki juuri akvaarion, taisi olla 90 litrasen. hän on ottanut sinne jo :
hunajarihmakaloja 4 kpl leväbarbeja 2 kpl partaimumonneja 2 kpl kultakaloja 2 kpl ja neontetroja 6 kpl, lisäksi aikoo hankkia vielä kunnon parven miljoonakaloja ja parikymmentä sukarapua, mitä teen?
Lisään tuohon että, kyseinen henkilö hankkinut altaaeen lisää kaloja: pari tiikerinuoliaista,taistelukalan,2 leväbarbeja ja lisää neontetroja 9 kpl. Lisäksi synnyttäviä sukarapuja 3 kpl
eli..... 90 l akvaariossa= 15 kpl neontetroja, hunajarihmoja 4kpl, leväbarbeja 4kpl , partaimumonneja 2 kpl, kultakaloja 2kpl, tiikrinuoliasia 2kpl, sukarapuja 3 kpl,taistelukalan.
(Hankkii vielä ainakin omppuja ja miljiksiä.Ainakin noita hunajarihmiksiä pari kpl lisää, ja sukarapuja ainakin 4, sekä platyja on ottanut parven. Ainiin tikruja on ottanut muutaman lisää... Sekä omppuja ja taiston....

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Käytiin äitin ja pikkusiskon kanssa tässä muutama kuukausi sitten raisiossa. Tuli poikettua myös myllyssä.
Mua jäi hämäämään se myllyn yleinen akvaario joka on siinä lasten leikkipaikan edessä.
Ei siinä muuten mikään muu pistänyt silmään kuin se lasien väritys tai sitten se vesi oikeesti oli sellasta ruskeeta. Kaloja siellä ei hirveesti ollut.Ainakaan mitä mä siinä kerkesin ohi menen kattoo.Silmään sieltä pisti haibarbi josta sisko totes et tollasta ei meille ikinä. Äiti oli ihan samaa mieltä. Sanoinkin siinä heti että alle 800litraseen ette tollasta laita. (en nyt muista tarkkaa litramäärää tuolle kalalle).
Joku sellainen joka siellä päin useammin käy niin vois kertoo että mitä kaloja siellä oikeen on ja onko ne lasit oikeesti sellaset ruskeet. Ja minkä kokonen se oikeen on? (Sais vähän hahmotettuu et millasta itelle meinaa ostaa)
Mua jäi hämäämään se myllyn yleinen akvaario joka on siinä lasten leikkipaikan edessä.
Ei siinä muuten mikään muu pistänyt silmään kuin se lasien väritys tai sitten se vesi oikeesti oli sellasta ruskeeta. Kaloja siellä ei hirveesti ollut.Ainakaan mitä mä siinä kerkesin ohi menen kattoo.Silmään sieltä pisti haibarbi josta sisko totes et tollasta ei meille ikinä. Äiti oli ihan samaa mieltä. Sanoinkin siinä heti että alle 800litraseen ette tollasta laita. (en nyt muista tarkkaa litramäärää tuolle kalalle).
Joku sellainen joka siellä päin useammin käy niin vois kertoo että mitä kaloja siellä oikeen on ja onko ne lasit oikeesti sellaset ruskeet. Ja minkä kokonen se oikeen on? (Sais vähän hahmotettuu et millasta itelle meinaa ostaa)
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Re: surkeaa
Et lukenut varmaan tekstiä loppuun, vai? Hän kertoi tekstissä että "...kunhan saadaan selville lehtiksen sukupuoli niin ostetaan kaveri..."VesiEläin kirjoitti:Ja annat sen kärsiä lisää? (Mukava että pelastit sen siitä rötisköstä, mutta).. Eiköhän jo nyt viimeistään olisi aika päästää tuo Lehtis-raukka isommille vesille, kun ikänsä tuossa laatikossa joutunut olemaan. Onko siinä korkeuttakaan se 50 cm? (Ihmettelen sitä mielipidettä, että jos kala on ollut siinä allaskoossa jo vuosia niin miksi enää parantaa sen oloja?!)avain kirjoitti: Altaaseen jäi monnien lisäksi se lehtis raukka jonka tervehtyminen on jo vauhdissa. Tuskin siitä koskaan täysin tervettä tulee mutta se on niin virkeä ja tuttavallinen yksilö että saa olla nyt siellä lopun elinikänsä.
Mitä mieltä sinä olisit jos sinut sullottaisi pieneen huoneeseen koko loppuiäksesi yksin? Et varmaan tykkäisi. Lehtikalakin on sosiaalinen eläin kunhan vain parinsa löytää, osa viihtyy parvessakin hienosti.
Käsiin sattui Lemmikki-lehti nro 4/2005. Siinä on Minun akvarioni-juttu, jossa tyttönen esittelee akvaariotansa.
-140-litraa, asukkaina: isopurjepleko, lehtikala, seeprakala, keltabarbi, neontetra, nuoliainen, monninen.
-Kuvassa näkyy kaksi lehtikalaa, muiden kalojen määrästä ei tietoa, monnisia yksi.
-Plekon kehutaan olevan jo 30-senttinen ja ujo, ihmekös tuo kun tilaa temmeltää ei liiemmin ole.
-Teksti kertoo myös, että neontetrat olivat vaarassa tulla syödyksi pienenä, joten ne eristettiin siivilään(?) kasvamaan.
-Kuvissa ei näy piiloja tai kantoja plekolle, nuoliaiselle tai monniselle. Pari hassua kasvia näkyy.
Että näin ammattilehdessä.
(Ai niin, oli siinä juttu toisenkin tytön akvaariosta; 65L, miljoonakaloja (isoja ja pieniä, ilmeisesti paljon), platyja, neontetra ja 2 monnista.
-140-litraa, asukkaina: isopurjepleko, lehtikala, seeprakala, keltabarbi, neontetra, nuoliainen, monninen.
-Kuvassa näkyy kaksi lehtikalaa, muiden kalojen määrästä ei tietoa, monnisia yksi.
-Plekon kehutaan olevan jo 30-senttinen ja ujo, ihmekös tuo kun tilaa temmeltää ei liiemmin ole.
-Teksti kertoo myös, että neontetrat olivat vaarassa tulla syödyksi pienenä, joten ne eristettiin siivilään(?) kasvamaan.
-Kuvissa ei näy piiloja tai kantoja plekolle, nuoliaiselle tai monniselle. Pari hassua kasvia näkyy.
Että näin ammattilehdessä.

(Ai niin, oli siinä juttu toisenkin tytön akvaariosta; 65L, miljoonakaloja (isoja ja pieniä, ilmeisesti paljon), platyja, neontetra ja 2 monnista.
-
- Elite Member
On se ihme juttu, mitä on noita esim. akvaariomaailman lehtiä lukenu, niin suurimmalla osalla ongelma palstalle kirjottaneista akvaariossa on aivan liikaa kaloja akvan kokoon nähdenannuli kirjoitti:Käsiin sattui Lemmikki-lehti nro 4/2005. Siinä on Minun akvarioni-juttu, jossa tyttönen esittelee akvaariotansa.
Että näin ammattilehdessä.![]()

Tässä juttu, toivottavasti luet!
Innostuin akvaariosta n.2 vuotta sitten, kysyin kavereilta että onkos heillä vintillä käyttökelpoista akvaariota, tai muuten käyttämätömänä että saisin ostettua vaikka poikasaltaaksi. Eräällä kaverilla olikin sitten akvaario, jossa oli vedet, joskin tosi sumeat sellaiset. Kaveri sitten alkoi kehotuksestani siivota akvaariota, alla luettelo mitä sieltä löytyi>
-Puinen juna.
-Kuolleita leväbarbeja(11 kpl).
-5 kpl sairaita albiino-monnisia.
-Elävä alikasvuinen Partamonni.
-Lehtikala
-Spray-purkkeja
-Kynsilakkaa
Kasevja siellä ei liioin ollut. Kaveri lopetti albiino-monniset useilla haarukan iskuilla. Itse otin sitten partamonnin jolla ikää n.2v omaan akvaariooni, jossa ihan hyvin pärjännyt. Löytyy myös isosiskon 20l maljasta 50 sukarapua, tai niiden raatoja.
Ja huhhuh, nyt hän on ostanut akvaarion 17kpl albiinomonnisia, 2 taisto urosta, ja 9 leväbarbia, suunniteilla kuparitetroja.
Ja vielä hän on ostamassa 100l, 50l, 75l, 30l altaita joihin suunnitellut keisaritetroja ja pallokaloja.
Nyt hänellä siis mukava 50l akvaario jossa kaikki kalat ennen asuivat... Maailma on kurja paikka kaloille elää, varsinkin jos tuollaisille niitä myydään. Ostamassa vielä tuliliskojakin... Kalojen kanssa samaan tietenkin.
Innostuin akvaariosta n.2 vuotta sitten, kysyin kavereilta että onkos heillä vintillä käyttökelpoista akvaariota, tai muuten käyttämätömänä että saisin ostettua vaikka poikasaltaaksi. Eräällä kaverilla olikin sitten akvaario, jossa oli vedet, joskin tosi sumeat sellaiset. Kaveri sitten alkoi kehotuksestani siivota akvaariota, alla luettelo mitä sieltä löytyi>
-Puinen juna.
-Kuolleita leväbarbeja(11 kpl).
-5 kpl sairaita albiino-monnisia.
-Elävä alikasvuinen Partamonni.
-Lehtikala
-Spray-purkkeja
-Kynsilakkaa
Kasevja siellä ei liioin ollut. Kaveri lopetti albiino-monniset useilla haarukan iskuilla. Itse otin sitten partamonnin jolla ikää n.2v omaan akvaariooni, jossa ihan hyvin pärjännyt. Löytyy myös isosiskon 20l maljasta 50 sukarapua, tai niiden raatoja.
Ja huhhuh, nyt hän on ostanut akvaarion 17kpl albiinomonnisia, 2 taisto urosta, ja 9 leväbarbia, suunniteilla kuparitetroja.
Ja vielä hän on ostamassa 100l, 50l, 75l, 30l altaita joihin suunnitellut keisaritetroja ja pallokaloja.
Nyt hänellä siis mukava 50l akvaario jossa kaikki kalat ennen asuivat... Maailma on kurja paikka kaloille elää, varsinkin jos tuollaisille niitä myydään. Ostamassa vielä tuliliskojakin... Kalojen kanssa samaan tietenkin.
-
- Junior Member
ZamY:
Mitä tähänkään enää muuta voi sanoa, kuin että HUHHUH!
Mitä tähänkään enää muuta voi sanoa, kuin että HUHHUH!
Kukin taaplaa tyylillään
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Löytyi tässä huuto.netin sivuilta "helppohoitoinen akvaario" KLIPS .. .
" N.30min kuukaudessa hoitotoimenpiteisiin pitää altaan kauniin näköisenä."
Edit: Linkki poistettu. Huuto.netissä myynnissä olevien tuotteiden linkittäminen AW:hen kielletty, näin foorumin uudistuksen jälkeenkin.
Ylläpito

Edit: Linkki poistettu. Huuto.netissä myynnissä olevien tuotteiden linkittäminen AW:hen kielletty, näin foorumin uudistuksen jälkeenkin.
Ylläpito
330L, 140L, 90L, 16L
Ei puhuttu akvaarion kauneudesta, vaan kalojen sairauksista ja oloista!Kukkiis kirjoitti:Löytyi tässä huuto.netin sivuilta "helppohoitoinen akvaario" KLIPS .. ." N.30min kuukaudessa hoitotoimenpiteisiin pitää altaan kauniin näköisenä."
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Mä käsitin tuon niin että jos sanotaan tuon kokoisen altaan kohdalla että 30min kuukaudessa pitää altaan siistinä. Mä en ainakaan usko että altaan tasapaino säilyy koko kuukauden yhdellä vedenvaihdolla.ZamY kirjoitti:Ei puhuttu akvaarion kauneudesta, vaan kalojen sairauksista ja oloista!Kukkiis kirjoitti:Löytyi tässä huuto.netin sivuilta "helppohoitoinen akvaario" KLIPS .. ." N.30min kuukaudessa hoitotoimenpiteisiin pitää altaan kauniin näköisenä."
Sanokaa jos oon väärässä?
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
Et ole väärässä, pahoittelen yhteydenottoani. Ymmärsin vasta asian todellisen pointin.Lea&Taru kirjoitti:Mä käsitin tuon niin että jos sanotaan tuon kokoisen altaan kohdalla että 30min kuukaudessa pitää altaan siistinä. Mä en ainakaan usko että altaan tasapaino säilyy koko kuukauden yhdellä vedenvaihdolla.ZamY kirjoitti:Ei puhuttu akvaarion kauneudesta, vaan kalojen sairauksista ja oloista!Kukkiis kirjoitti:Löytyi tässä huuto.netin sivuilta "helppohoitoinen akvaario" KLIPS .. ." N.30min kuukaudessa hoitotoimenpiteisiin pitää altaan kauniin näköisenä."
Sanokaa jos oon väärässä?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minusta ei voi saada montaa minuuttia kerrallaan menemään siihen, että ottaa letkun kaapista, työntää toisen pään altaaseen ja toisen pään vessanpyttyyn, imaisee, sammuttaa suodattimet, siirtää letkunpään vessanpytystä kraanaan, avaa hanan, sulkee hanan, laittaa suodattimet päälle ja kerii letkun takaisin kaappiin. Aika moneen kertaan sen saa tuohon puoleenkin tuntiin jo tehdä jos ihan pelkkää toimenpiteisiin käytettyä aikaa lasketaan eikä sitä että istutaan oman takamuksen päällä ja irkataan ja katsotaan miten vesi valuu eri suuntiin. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
No mä kyllä touhuan paljon muutakin akvaarion siivoamisen yhteydessä, lasien puhdistus, suodattimen pesu, kasvien karsinta yms yms, et mulla ainaki tuhraantuu aikaa
Että toi 30min kuukaudessa on aika vähän... Kun mulla se menee kerran viikossa, siinä vedenvaihdossa.

330L, 140L, 90L, 16L
-
- Elite Member
Tuli vaan mieleen, että katoin tässä muutamaviikko takaperin yhden Korealaisen elokuvan ja siinä yks nainen piti akvaariokauppaa jossa oli koristena tai myynnissä omaperäisen näkönen akvaario. Eli 5 paksuhkoa lasiputkea oli laitettu allekkain roikkumaan kahden narun väliin, vähän samaan tapaan kun sälekaihimessa olevat säleet. Ja jokasessa lasiputkessa uiskenteli parvi värikkäitä platyja. 

-
- Advanced Member
Re:
Nyt on (viimeinkin) mahdollisesti selvinnyt, mikä tuo 100-litraisessa akvaariossani aikoinaan asustellut särki oli. Tässä myynti-ilmoituksessa on kuvissa samannäköisiä kaloja, jonka aikoinaan omistin. Kyseessä oli siis ilmeisimmin siaminbarbi. Aikoinaan se myytiin sopivana 100-litraiseen purkkiin asukiksi.Malys kirjoitti:Olisiko kyseessä ollut haibarbi? http://www.practicalfishkeeping.co.uk/p" onclick="window.open(this.href);return false; ... _shark.jpg Näyttää kovasti särjeltä.Taavetti kirjoitti: Tuo minun särjennäköinen kala kasvoi tosiaan tuon 30 cm. Tiedä sitten, minkälaiseksi olisi tullut isommassa altaassa. Ei se todennäköisesti ainakaan viihtynyt akvaariossa, vaikka kovasti kasvoikin ja nopeasti. Juovabarbina se myytiin minulle. Se oli ihan suomalaisen särjennäköinen, mikä lie kummajainen. Eipä ainakaan minulla ole syytä liioitella asioista; niin paljon on kummasteltavaa muutoinkin.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... *#p6817150" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Junior Member
- Viesti:
Kysäisin eilen tyttäreltä, että onko hänen kaverillaan partamonnia, kun tiesin tällä olevan akvan. Olisin vain halunnut tietää, kummalla on kauniimpi,
kun tolla mun omalla on ihan järkyttävä risuparta. Tytär tähän, ettei hän tiedä, mitä kaloja on, kun niitä koko ajan kuolee. Minä sitten, että eikö he hoida akvaariotaan, jos koko ajan kuolee. Tytär: "Ne vihaa sitä akvaariota."
Sanoin hälle, että eikö olis helpompi sitten lahjoittaa se pois kuin katsoa, kun ne vähitellen kuolevat.
Toivottavasti tämä viimeinen lausahdukseni menee eteenpäin myös tälle akvaariokaloja kiduttavalle perheelle.

Toivottavasti tämä viimeinen lausahdukseni menee eteenpäin myös tälle akvaariokaloja kiduttavalle perheelle.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
Veikkaampa että tarkoitat siinä nortamonkadulla olevaa pizzeriaa?Kirjoittaja santtuliini päivämäärä 23:55, 13.04.2008
Eräässä pitseriassa törmäsin pöytään, jonka keskellä oli syvennys, joka toimi akvaariona. Kansilaseja ei ollut, mutta joku minimaalisen näköinen suodatin taisi kuitenkin nurkassa pörrätä. Siis ei mikään varsinainen akvaario, vaan suorakulmaisen särmiön muotoinen syvennys pöydän keskellä. Syvyyttä taisi olla joku 15 senttimetriä. Kaloista en muista myöskään niin tarkkaan, mutta ihan kuin olisin siellä kultakaloja nähnyt uiskentelevan (tapauksesta on aikaa jo melkein neljä vuotta). Mitään tosi isoja kaloja siellä ei kuitenkaan onneksi ollut.
Allas vetää vettä lähemmäs kolmesataa litraa ja täyttää kaikki eläinsuojelulain vaatimukset. Noh, henkilökohtaisesti lisäisin siihen kyllä vielä jonkunlaiset reunukset ettäi muksut pääse paiskomaan sinne pizzanjämiä kovin helposti. Kuppilan omistajat kyllä tietävät, mitä tekevät sen altaan kanssa. Olivat mun ex-duunipaikan asiakkaita. Silloin kun allasta rakenneltiin, mietittiin parasta suodatusmenetelmää. En vaan muista kuollaksenikaan, mihin tulokseen siinä päädyttiin, mutta kaikilta osin se on kunnossa.
-
- Advanced Member
Kunpa ihmiset tajuaisivat että kala on myös eläin ja ansaitsee ihan yhtä hyvä hoito kuin esim.kissa tai koira tai ihan mikä tahansa muu eläin!
-
- Member
- Viesti:
kauhein akvaario
Kauhein akvaario minkä olen ikinä nähnyt on koulumme akvaario. Se on 80 litrainen, mutta sinne otetaan mitä vaan mitä saadaan ilmaiseksi, eli koulun oppilaat joilla on akvaariossaan kaloja tai kasveja joihin ovat kyllästyneet vievät ne sinne koulun akvaarioon. Ja voitte miettiä mitä siitä seuraa. Akvaariossa on nyt ainakin 12 partamonnia ( tyttöjä ja poikia eli kohta siellä on 100 partamonnia ), yksinäinen platy ja nyt sinne muutti yksi valtavan iso ja kaunis lehtikala! Voi niitäkin kala raukkoja. Akvaario siivotaan kerran viikossa. Siivouksen hoitavat oppilaat, jotka ovat ilmoittautuneet vapaaehtoisesti siivoamaan. Mutta useimmat ilmoittautuvat vaan kiusatakseen kaloja. He esim tökkivät lapolla monneja yms.
Ainiin, siellä on vielä jotain tetrojakin, ovatkohan intiaanisulkia (?) tai jotain semmoisia, isoja ovat kumminkin! Sitten siellä on vielä ihan partamonnin näköinen otus, mutta se on ihan kirkkaan keltainen. Mikä lie onkaan...
Tekee oikein pahaa mennä aina tunnille siihen luokkaan. Kun kysyin mitä akvaariolle tehdään kesälomalla, niin opettaja vastasi että hän yrittää päästä sitä muutaman viikon välein siivoamaan! Ottaisin sen itselleni hoitoon kesäksi jos saisin, sitten myisin pois sopimattomat kalat ja sanoisin opettajalle että ne kuolivat.
( tosin sittenhän sinne ei jäisi enää muita kaloja kuin se platy.
)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
+ leopardigekot Bindi ja Venus.