Juwel akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

En suosittelisi styroksia, aivan mahtavat hajut tulee sitä otettaessa pois -> ei varmaan kovin hyväksi altaalle. Pleksi tasaa kivien jyrkkiä kulmia myös. Ja styroksilla on taipumusta nousta, jos vain saa mahdollisuuden.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Dixie
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Hilleri kirjoitti:En suosittelisi styroksia, aivan mahtavat hajut tulee sitä otettaessa pois -> ei varmaan kovin hyväksi altaalle. Pleksi tasaa kivien jyrkkiä kulmia myös. Ja styroksilla on taipumusta nousta, jos vain saa mahdollisuuden.
Joo tuo on totta että styroksilla on tapana kellua, kuitenkin kivikuorma mitä malawissa käytetään pitää sen paikoillaan. Toiset silikoonaavat styroksin kiinni, toiset ei.

Miten styroksitaustat yms jotka on yleisesti käytössä ;). Mulla oli styroksi pohjalla useampi vuosi eikä taatusti haissu millekään pois otettaessa, hienosti kesti 8-)
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
siina-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siina- »

Nyt on styrox paloja tuossa pienemmässä, en nyt tiedä haiseeko ne millekkään mutta niiden kans suoraan sanoen menee hermot jos kivien paikkoja pitää muuttaa ja siinäkin vaiheessa ku allasta tyhjentää ne poukoilee sieltä välistä pois.. Toki jos yhen kokonaisen palan pistäis...
Styrox on kyllä halvempaa..

Ja joku lampusta kyseli.. 4 jotain putkea siinä oli matkassa, en ole päässy vielä kokeileen millasia ne on..

laittaakko retkipatjaa alle vai ei... siinäkö on keskellä joku tuki? (näin paljon sitä on tullu tutkittua :D ) Aika paljon sitä painoa kivistä kyllä tulee...

Ja se taustahan se pitäis ny jostain väkertää ku ei ole kellään näkkyy valamiina eikä rahat riitä ostamaan uutta.. Ukolla riemu repiää kun kuulee :D
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Ei juweliin laiteta retkipatjaa, muistaakseni joku viisaampi täällä jopa kielsi sen jyrkästi koska alaosassa se muovinen tsydeemi suojaamassa.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Ääh, en nyt saa selvää putkien merkinnöistä. Eli 400l altaaseen pitäisi saada uudet putket, mutta katselin että 54w:tä oli kahta pituutta :? 1200mm ja 1047mm, kumpi noista nyt on se oikea? :roll:
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Mitta käteen?
Dixie
Senior Member
Senior Member

Mjooh, se olisi ratkaisu, mutta kun ei ole mittaa :D
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Sissus :o , mut hei, aina voi käyttää A4 sen pidempää sivua, sen on aika tarkkaan 30cm joten..... :D
Romashka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Romashka »

Hei kaikki!
Ostin käytetyn Juwel rekord 80, ja pumppu pitää hirveätä melua(vaikka myyja sanonutkin että kaikki on huippukunnossa), luin netissä että pitää vaihtaa sen liittimen, mutta en ole mistään jöytänyt mistä saisin semmoisen, tai muutenkin varaosia Juwelliin, semmoisen melun kanssa on mahdotonta olla samassa asunnossa! Muuten pumpun moottori on tehokas, mutta toi tärisevä ääni teke minusta hullun! En valttamatta nyt pystyy pitämän sen päällä, niin siihen se kypsytys loppuu toistaiseksi.....
Koukku 70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Liittimen? :? Koita ensin putsata, harmaa kuori pois, vihreä "ropeli" pois(mangneetteineen), sitten putsaat kaikki osat, vaikka jollain pienellä harjalla. Ei kannata rapata millään [;)]
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
Romashka
Starting Member
Starting Member

On putsattu, ei auttaa. Mutta valmistajan sivuilla löysin, että voi tulla melua ja tartte vaihtaa sen osan, ainaskin niin ymmärsin mun huonolla englannilla %) se on siis se osa ropellerin alapuolella, akva on noin 4 v vanha, jos myyjalle uskoa [;)] nyt on näköjään jotenkin toisenlainen syysteemi. Siis jos ei kauppiaalta voi tilataa varaosan, kai koko suodatin on ostettava... mutta sitten varmasti toisenlainen 8-)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Nappaapa se koko moottoriosa messiin ja vie lähimmälle juwel-jälleenmyyjälle. Sieltä löytyy tietotaito katsoa, mikä on vialla. Mahdollisesti kaikki on ok, joku osa vaan ei ole kunnolla paikallaan tms. Samalla voi katsoa tarvitaanko jotain varaosia tms. Jollei myymälästä suoraan löydy, voi sellasen tukkurilta tilata.
Romashka
Starting Member
Starting Member

Se on tossa kunnossa että pitäisi vaihtaa koko moottoriosan(hinta on minusta jotenkin liiankin kova), mutta katsoin järkevammaksi ota se vanha suodatin pois kokonaan ja osta uusi tilalle, nyt yritän valita sopivan :roll:
SatZu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SatZu »

Täällä varmaan joku osaa kertoa miten vanhoja nuo juwelin akvaariot mahdollisesti on missä on tuo kahdelle putkelle paikka johon sopii nuo 38 w putket.
Ja onko normaalia että akvaarion etulasi hieman pullistelee ylhäältä kohdasta jossa on musta kehys? onko joku muu kenties huomannut samaa?
380l akva, 2 kissaa ja 1 koira.
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Onko kellään 350 litrasta, siitä kokemuksia kaipaisin. Koko olisi aikas näyttävän korkea ( kuvittelen ) mutta onko liian syvä huoltotoimenpiteisiin ja miten suodatuksen kanssa, riittävä ?
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Teemu Salonen

Huolto riippuu puhtaasti huoltajan pituudesta. Aika pitkä matkahan siitä (trigonistahan lienee kysymys) etulasista perimmäiseen nurkkaan on.

Vastoin yleistä käsitystä suodatus on enemmän kuin riittävä sellaisenaan. Tietysti, jos aiot laittaa jotain kovasti sottaavia kaloja, niin jonkunlainen sisäpöristin voi olla paikallaan. Perinteisellä tetra ja pikkuahvenkalastolla suodatin riittää mainiosti.
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Metrin hukkapala huoltaa :mrgreen: Rio 300:sta kyse, pari kiekkoa tulevina asukkaina.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Tervehdys, Juwel-akvaristit! Harkinnassa on Juwel Rekord 800-paketin ostaminen.

Minulla on kuutisen vuotta ollut lähes samankokoinen MP-akvaario valokannella, käytettynä ostettu. Muuten ollut ihan kiva, mutta eräs päivä kun tulin kotiin oli loisteputket tippuneet akvaarioon. 8O Valot vielä palaen, on ainakin todistetusti vedenpitävä systeemi... Se loisteputkitsydeemi on MP:ssä molemmista päistään ruuvattu kanteen kiinni, kannen läpi, ja toisesta päästä oli muovi ruuvien ympärillä hapertunut niin että kiinnitys petti. Toinen pää ei kovin paremmalta näytä, kohta kai sekin olisi pettänyt myös.

No, vaihtaahan tuo täytyy, joko kansi tai koko akvaariopaketti. Tykkään kovasti tämäntyylisen akvaarion ulkonäöstä ja kannellisuudesta ja Juweli sopisi tuohon pöytään täydellisesti, mutta hieman hirvittää jos jossain vaiheessa käy taas samalla tavalla vaikka ostaisi toisen merkkisen akvaarion. Miten tuon Juwelin kannen ja loisteputkien kiinnityksen kanssa, onko vaaraa että näin voisi käydä senkin kanssa?
Teemu Salonen

catze kirjoitti:Metrin hukkapala huoltaa :mrgreen: Rio 300:sta kyse, pari kiekkoa tulevina asukkaina.
JOuh, altaan mukana tuleva tekniikka on täysin riittävä.
pop-up
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pop-up »

Onko Juwelin 350 litraisessa valaistus pikkasen hankala kun putsaa suodatinta ?
( Tarkoitus ois päivittää 240:nen 350:een mutta mietin saako sillä yhtään "enemmän" ja onko akvan hoito yhtä helppoa sitten edelleen ? )
Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
harmipurkki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja harmipurkki »

Moron!

Oon uus rekkautunu palstalla, nimimerkkikin sen kertoo, että aina ei ole ollu niin auvosta. Joskus oon viljelly leviä, ainoa että suolaa puuttuu ruoaksi asti... ja nyt oon säästöliekillä monin tavoin. Nyt on sellanen lepovaihe, ollu elämässä muutenkin. Eli kalasto on tosi surkea, määrässä ja laadussa. Kolme lihavaa ripsimonnia myllää pohjalla ja tekee partamonnipariskunnan elosta "kurjaa"... ja sit 10 inkkaria uiskentelee keskenään.
Juweleita on kaks, tosin toinen lepuuttaa tätä nykyä kuivana. Käytössä 240l ylläolevalla kalastolla, olisko tein nykypäivän rio. Siis 120cm pitkä, ja tammen sävyisellä kaapilla ja valokannella. Lepuuttava on 194l (100cm) mustalla kannella ja kaapilla.
Mustan sain edullisesti, vuonna kivi ja kausi, lopettavalta "eläinkauppiaalta". Mukana tuli ihana saakelin (Sacem) ulkopönttö (1000l/h), joka oli mainio, ja toimi taatusti! Eli pelitti mulla sellasen 16 vuotta, ja lopulta sen poltti laiskuus putsata... Ja oli taatusti ollu ainaki viis vuotta käytössä ennen sitä. Ja harmittaa vietävästi kesälaiskuus, siis lämpö ja tukkosuus sen poltti, ku olin saamaton...
Ja ihan pikkusen selitystä, ton ajan pöntöissä ei ollu hanoja, helppoja salpoja ja mekanismeja. Putsaus ja uudelleen käyntiin IMEMINEN oli päivän operaatio... Mutta helposti se sit vuoden pelitti kun vaan oli pikkunen sisäsuodatin roskiksena.
Kyseisen altaan mukana tuli sit hiukka mulle kalastookin, mutta niistä jäi mieleen isopurjepleco. Se oli sellasen 13cm ku mulle muutti, oli ollu elämänsä pikku sintistä siinä altaassa, ja sit mulla porskutti, kesyynty ja kaasvo. Kun aika jätti, mittaa oli sellaset 34cm, ikää vähintään 14v. ja pulleutta reilusti!
Toi Sacemin suodatin oli pitkään käytössä täs isommassakin altaassa, pienempi kävi silloin muilla sudeilla (ehaim), mutta nyt taas sen oma juwel käytössä. Ensitöikseni, aikanaan kun altaan sain, heti ekan siivouksen-> raivarin yhteydessä irrottelin sen kotelon, ja sitte sen kans oon tullu joten kuten toimeen. Hyvä suodatin se on, tehokas ja sillain, mutta siivouksessa on inhaa ku se laskee "paskaa" poistettaessa ja muutenki on hankala.
Siis ulkosuti on haaveissa, kunhan rikastumasta lakkaan. Ja joo, jos joku haluu vaihtaa, ilomielin!!!!
Toive olis saada itsestä irti, rahaa edes hiukan, että sais asiat taas pyörimään. Akvaario on todella ihana juttu. Kalastoakin on ollu, hiuk seura-altaaseenki outoja asukkeja, kun ajattelee reilu 10v sitten, mm. veitsikala. Ja muut tietty, eli kilttejä affenia (avain, paletti, sateenkari, perhos...), tulipyrstö, partiksia, tetroja, parbeja, hammaskarppeja, puropleco, mustaeväpleco, tiikerinuoliaisia (isoin kasvo 17cm), siiamin"matoja", lasimonneja, noitamonnia, selkäuimaria, okamonnia, haimonneja...
Tärkein asukki, ja nykyään kovin kiven alla, leväbarbi, joita oli aina parvi. Kunnes nekin harveni...
Mutta takas juweliin. Suteja oon putsinu useita, kavereita autellu niiden kans ja muutenkin. Ja ei se kiva/helppo ole, mutta riittävän tehokas jos huolehtii putsauksesta. Toimintavarmuus kuitenkin aina ollut, jopa sähkökatkoissa. Mä, sisko ja kaveri asutaan kaikki maalla, eikä uudelleen käynnistyksessä o ikinä ollu ongelmaa. Aina se "kuori" kandee kuitenki irrottaa altaasta! Nykypäivään iso ero mun altaissa on kaappi, siis jalusta. Mun molemmissa jalusta on täysin altaan kokoinen, ja siihen sopiva saumattomasti. Jos joskus oon näppärä, pistän kuvaa.. Ja ei missään nimessä altaan ja alustan väliin mitään, ellei nykyinen ohje sitä kannata.
Toinen iso, ja musta kamala ero on nykyinen valokansi. Mulla on erillinen valaisin, ja kaks suojapleksiä. Valo kantaa altaan yläkehikosta, ja on siis käytettävissä esim siivouksen yhteydessä. Tuplaputket ja heijastava pinta plekseissä. Sisko ja kaveri osti uudemmat mallit, kannessa oli vain luukut ja jos halus tilaa siivota, hankit jostain muualta valoa...
Mä tiedän, et jos vanhukseen (musta) vettä laitan. sisäsilikonit vaihdan eka. Nykyisessä remppatarvetta ei ole. Vettä ollut vuodesta 1996. Keskituki, se muovihärpäkkä, on heivattu ajat sitte. Vakuutuksessa on toki allasriski mainittu, mutta ei vakuutusedustajat o ikinä moittinu.
Ukko on sähköalan käyny, huoltanu pariin tiukkaanki hetkeen valaisimet, ehkä kansirakenne siksikin muutettiin. Eli tiivistys ja muu tehtiin uusiksi, kun silikooni petti, ja kannen valo meinas mennä uimaan...
Rakennetta en osaa tarkasti selittää, kuvia laitan ku kehtaan...
Jup, mutta hyvin nykyiset asukit voi. Historiassa muutamaa jalostettua kultakalaa lukuunottamatta, mulla on kalat kuollu vanhuuteen tms. Kerran meni koko kalasto, kun ostin parven kaupasta. Myyjä korvas fisut, mutta ei mielipahaa...
Mutta näillä mennään. Tilaa kaloille on, ja unelmille. Hyvää kevättä kaikille!

Palstan omat hymiöt käyttöön... jos on tarvis. - Lisa -
Mää mittää tiärä. Kalat ui, koira kulkee ja mää miätin.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Dixie kirjoitti:Ääh, en nyt saa selvää putkien merkinnöistä. Eli 400l altaaseen pitäisi saada uudet putket, mutta katselin että 54w:tä oli kahta pituutta :? 1200mm ja 1047mm, kumpi noista nyt on se oikea? :roll:
Jos tyttö olisi ottanut silmän käteen, niin olisi tajunnut katsoa pituuden valaisinrungosta heti :mrgreen: . Siellä se lukee isolla. Hyvä että tuli selväksi nyt :mrgreen:
harmipurkki
Starting Member
Starting Member

harmipurkki kirjoitti:Moron!

Oon uus rekkautunu palstalla, nimimerkkikin sen kertoo, että aina ei ole ollu niin auvosta. Joskus oon viljelly leviä, ainoa että suolaa puuttuu ruoaksi asti... ja nyt oon säästöliekillä monin tavoin. Nyt on sellanen lepovaihe, ollu elämässä muutenkin. Eli kalasto on tosi surkea, määrässä ja laadussa. Kolme lihavaa ripsimonnia myllää pohjalla ja tekee partamonnipariskunnan elosta "kurjaa"... ja sit 10 inkkaria uiskentelee keskenään.
Juweleita on kaks, tosin toinen lepuuttaa tätä nykyä kuivana. Käytössä 240l ylläolevalla kalastolla, olisko tein nykypäivän rio. Siis 120cm pitkä, ja tammen sävyisellä kaapilla ja valokannella. Lepuuttava on 194l (100cm) mustalla kannella ja kaapilla.
Mustan sain edullisesti, vuonna kivi ja kausi, lopettavalta "eläinkauppiaalta". Mukana tuli ihana saakelin (Sacem) ulkopönttö (1000l/h), joka oli mainio, ja toimi taatusti! Eli pelitti mulla sellasen 16 vuotta, ja lopulta sen poltti laiskuus putsata... Ja oli taatusti ollu ainaki viis vuotta käytössä ennen sitä. Ja harmittaa vietävästi kesälaiskuus, siis lämpö ja tukkosuus sen poltti, ku olin saamaton...
Ja ihan pikkusen selitystä, ton ajan pöntöissä ei ollu hanoja, helppoja salpoja ja mekanismeja. Putsaus ja uudelleen käyntiin IMEMINEN oli päivän operaatio... Mutta helposti se sit vuoden pelitti kun vaan oli pikkunen sisäsuodatin roskiksena.
Kyseisen altaan mukana tuli sit hiukka mulle kalastookin, mutta niistä jäi mieleen isopurjepleco. Se oli sellasen 13cm ku mulle muutti, oli ollu elämänsä pikku sintistä siinä altaassa, ja sit mulla porskutti, kesyynty ja kaasvo. Kun aika jätti, mittaa oli sellaset 34cm, ikää vähintään 14v. ja pulleutta reilusti!
Toi Sacemin suodatin oli pitkään käytössä täs isommassakin altaassa, pienempi kävi silloin muilla sudeilla (ehaim), mutta nyt taas sen oma juwel käytössä. Ensitöikseni, aikanaan kun altaan sain, heti ekan siivouksen-> raivarin yhteydessä irrottelin sen kotelon, ja sitte sen kans oon tullu joten kuten toimeen. Hyvä suodatin se on, tehokas ja sillain, mutta siivouksessa on inhaa ku se laskee "paskaa" poistettaessa ja muutenki on hankala.
Siis ulkosuti on haaveissa, kunhan rikastumasta lakkaan. Ja joo, jos joku haluu vaihtaa, ilomielin!!!!
Toive olis saada itsestä irti, rahaa edes hiukan, että sais asiat taas pyörimään. Akvaario on todella ihana juttu. Kalastoakin on ollu, hiuk seura-altaaseenki outoja asukkeja, kun ajattelee reilu 10v sitten, mm. veitsikala. Ja muut tietty, eli kilttejä affenia (avain, paletti, sateenkari, perhos...), tulipyrstö, partiksia, tetroja, parbeja, hammaskarppeja, puropleco, mustaeväpleco, tiikerinuoliaisia (isoin kasvo 17cm), siiamin"matoja", lasimonneja, noitamonnia, selkäuimaria, okamonnia, haimonneja...
Tärkein asukki, ja nykyään kovin kiven alla, leväbarbi, joita oli aina parvi. Kunnes nekin harveni...
Mutta takas juweliin. Suteja oon putsinu useita, kavereita autellu niiden kans ja muutenkin. Ja ei se kiva/helppo ole, mutta riittävän tehokas jos huolehtii putsauksesta. Toimintavarmuus kuitenkin aina ollut, jopa sähkökatkoissa. Mä, sisko ja kaveri asutaan kaikki maalla, eikä uudelleen käynnistyksessä o ikinä ollu ongelmaa. Aina se "kuori" kandee kuitenki irrottaa altaasta! Nykypäivään iso ero mun altaissa on kaappi, siis jalusta. Mun molemmissa jalusta on täysin altaan kokoinen, ja siihen sopiva saumattomasti. Jos joskus oon näppärä, pistän kuvaa.. Ja ei missään nimessä altaan ja alustan väliin mitään, ellei nykyinen ohje sitä kannata.
Toinen iso, ja musta kamala ero on nykyinen valokansi. Mulla on erillinen valaisin, ja kaks suojapleksiä. Valo kantaa altaan yläkehikosta, ja on siis käytettävissä esim siivouksen yhteydessä. Tuplaputket ja heijastava pinta plekseissä. Sisko ja kaveri osti uudemmat mallit, kannessa oli vain luukut ja jos halus tilaa siivota, hankit jostain muualta valoa...
Mä tiedän, et jos vanhukseen (musta) vettä laitan. sisäsilikonit vaihdan eka. Nykyisessä remppatarvetta ei ole. Vettä ollut vuodesta 1996. Keskituki, se muovihärpäkkä, on heivattu ajat sitte. Vakuutuksessa on toki allasriski mainittu, mutta ei vakuutusedustajat o ikinä moittinu.
Ukko on sähköalan käyny, huoltanu pariin tiukkaanki hetkeen valaisimet, ehkä kansirakenne siksikin muutettiin. Eli tiivistys ja muu tehtiin uusiksi, kun silikooni petti, ja kannen valo meinas mennä uimaan...
Rakennetta en osaa tarkasti selittää, kuvia laitan ku kehtaan...
Jup, mutta hyvin nykyiset asukit voi. Historiassa muutamaa jalostettua kultakalaa lukuunottamatta, mulla on kalat kuollu vanhuuteen tms. Kerran meni koko kalasto, kun ostin parven kaupasta. Myyjä korvas fisut, mutta ei mielipahaa...
Mutta näillä mennään. Tilaa kaloille on, ja unelmille. Hyvää kevättä kaikille!

Palstan omat hymiöt käyttöön... jos on tarvis. - Lisa -
Juu, hymiöhomma hanskassa, kiitos! :)

Ja korjaus: Sacem kierrätti 500l/h, ei 1000l/h. sori [:I]
siina-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siina- »

Tuota tuota.. tuo juwelin 400? on pyöriny tuossa nyt reilun kuukauden.. ikinä ennen ei viikossa ole ehtiny missään altaassa lasit mennä noin levän peittoon..
malawi allas. eheimin p 2028 suodattaa.. liikaa valoa vai mistä pirusta nyt kiikastaa? ennen saatto mennä monta kk että tarvi edes laseihin koskea ja moooonta vuotta isoja altaita kuitenki ollu..
harmipurkki
Starting Member
Starting Member

Juweliin myydään tosi omituisia putkia... Siinä kannataa olla tarkkana. Ainakin kasviputket on usein leväputkia. En muista nyt valmistajaa, mutta ite tohon 240l joudun hankkiin erikoismittaa aina, ja siellä on tullu vastaan mitä ja kuta. Aqua blue, sun glo jne on hyviä, mutta plant glo tai warm light on ollu ongelmia.. En muista merkkejä....
Toinen juttu, lisääntyvä valo ja lämpö aiheuttaa ny ongelmia. Itekki aika surkee sanomaan, ku just laitoin leväkipon raivaten... mutta aurinko aiheutta ihmejuttuja. Ja sit tuo, että uusi allas, olisko vesiarvot vielä jotenki sekasin? Tai onko valokansi niin tiivis, eli lämpömuutos siinäkin vaikuttaa. Itellä ei o ollu lämmitintä ollenkaan Juwelissa, vaikka muissa altaissa ollutkin, just ton kansirakenten takia. Viisaammat täällä osaa neuvoa mittauksista, ja varmaan omalla kokemuksellasikin tiedät monen laista.
Tsemppiä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”