Aksolotlini

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Re: Aksolotlini

Viesti Kirjoittaja weemano »

Kutemaan saanti on suhteellisen helppoa - mutta siitä eteenpäin onkin vähän mutkikkaampaa. :P

Halla / eikös sinulla ollu toinenkii uros? Vai miten minä muistelen että olis ollu. o.o

Suomalaiset akvaariosuositukset muuten on hieman epätasapainossa ulkomaihin verraten,
126l menisi 2 urosta ja 250l 4 naarasta kuulemma. :P
Itse ajattelin että olis 1 uros/126l ja max. 3 naarasta 250l.
Nää siis on vaan lisääntymisaltaat, koha elukoilla on enemmän kokoa niin vaihan naaraat ainaki isompaan.

Kävin shopittelee kasveja, aloitan tutkimuspohjaisen työn sen kannalta onko valaistuksella / kasveilla oikeasti vaikutusta
akson tyytyväisyyteen. 2 altaista on "pimeitä" ja 250l menee ns. perinteisen akvaariotekniikan varassa.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Halla76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Joo oli se poika, joka lopulta löytyi ison axon suusta . Ei siinä hyvin käynyt : /
Pienet leukistiset saivat hyvän kodin ja mä sain 2 isoa ruskeeta lisää. Noilla menee nyt tosi hyvin ja hommasin just halogeenilamput seinään niin kaikki uskaltaa liikkua kun valot on päällä. Tummat on kuteneet keväisin, jos ne kutis nytkin ja mulla olis mahdollista yrittää kasvattaa niitä.
317l vettä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Mites, onko sulla Halla kasveja altaassa? Ja millaset halogeenit hommasit?
Halla76
Member
Member

Intianvesitähdikkiä ja vallua. Mulla on salaojaputkia suojina ja keskellä parvekelaatikko josta kasvaa kultaköynnöstä,aasinkorvaa ja viirivehkaa. Ihan normaalin seinävalaisimen hommasin. Kun ei tuolla ole oikein mitään kasveja niin sama mikä valo on. Näyttää kyllä sairaan hienolta! Mulla on nykyisin 2m x 40cm pohjanen allas.
317l vettä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Hmm.
Kuulostaa ihan hyvälle. Itse taidan pidättäytyä vielä ihan noissa loisteputkissa vielä. :D
Ko ei tuo räkki oikee muuta suosi.
Halla76
Member
Member

Mä luovuin loisteputkista että nuo kasvit saa kasvaa ulos akvaariosta.
317l vettä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Minä arvelin että kiinnitän tuon loisteputkivalaisimen siihen räkkiin, ei oo sillon ihan altaan päällä. :)
Altaaseen on kuitenki tulossa ~60-80cm korkeaksi kasvavaa miekkakasvia, joka kasvaa altaasta ulos. Muut kasvit on tätä perus settiä; jättivallisneriaa, vallisneriaa, argentiinan vesiruttoa, tammenlehväruohoa, jaavansaniaista, jaavansammalta ja mahdollisesti punaista tiikerilummetta jos saan sen juurtumaan kunnolla... Ehkä jättimiekka, kurttukriinumi ja normi kriinumi.. Siis luonnollisesti noita on jaettu kaikkiin kolmeen altaaseen. :'D Eivät oo yhessä pönässä.

------------------------

Höhöhö..
Ensi vkl saattais jo päästä altaiden pystytykseen!
Nyt vaan mietitään että riittääkö se 36w loisteputkivaloa siihen isoon altaaseen..
Halla76
Member
Member

Todella yllättävää mut jumbon faunattaressa oli golden ja ruskea axo. 58e ja 37e.
317l vettä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

No, on nuo sentää 10€ halvempia viherkalalla. :D
Ruskeat ja albiinot oli 30€, mutta ovat samanhintaisia täälläkin niin tilaan mieluummin omalle paikkakunnalle niitä.

Viikon päästä saattaa jo olla altaat pystyssä! Tässä juuri etsiskelen käytettynä sopivaa ulkosuodatinta. :D
Ja mietiskelen tuota hiekkapohjaa, että lannoittaisko sen kokonaan vai vaan kasvien juureen..
Halla76
Member
Member

Aikoinaan ne maksoi 14e kpl. Yllätyin että olivat tilanneet harvinaista väriäkin, monet kaupat kun ei ota niitä myyntiin kun niistä ei pääse eroon ja vievät ison tilan.
Miten olis turvepohja?
317l vettä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

eikö turve muka värjää vettä..?
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Nytpä on tekniikkahommatkin jotakuinkin kunnossa, just sovin kaupan ulkosuodattimesta ja sisäsuodattimestakin. :)
Nyt vaan hiekkaa k-raudasta ja altaat asunnolle niin pääsee asentaa ihan kunnolla.
Halla76
Member
Member

Mä ratkaisin pitkän suodatusongelman yhdellä isolla sisäsuodattimella jossa on biopalloja sisällä. Ulossuihku jaettu putkella. Toimii tosi hyvin 2m altaassa. Ennen mulla oli ulko ja sisäsuodatin enkä ollu kovin tyytyväinen.
317l vettä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Minä oon aina ollu tyytyväinen ulkosuodattimiin, sen takia moisen haluan. :) Pitävät kuitenkin niin hyvin vesikemiat kunnossa ja huoltovälikin on mukavan pitkä. Sisäsuodatin on tulossa altaaseen vaan liikuttamaan pintavettä ja roskankerääjäksi. :P
Nyt tässä pohdiskelen noita valoja, kun voisin tosiaan tuohon 240l hommaista uuden valon ja nakata tuon alunperin ajatellun pienille altaille yhteiseksi..
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Nytpä on rahoitus kunnossa ekoille eläimillekki. :) Kuukaudenpäivät altaan kypsytystä ja kasvien juurtumista niin pääsevät asumaan ihan vakkari tankkiaan..
Tilata voisin nuo pienet jo ens viikolla, 40l karanteeniallas kuitenki on jo.
Ja nyt saan hommattua juurakoitakin, om nom nom.. ja ehkä sen valonkin.. ja kaikkee kivaa!
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Valo ja suodatinhommat kunnossa. :)
Hommasin T5 putket 240l, koska altaan kasvit varjostavat mainiosti isoksi kasvettuaan.

Tässä tämänhetkiset suunnitelmat:

240l
Pohjamateriaali: vaalea puhallushiekka
Valaistus: 2x54w t5-loisteputket, ei heijastimia.
Suodatus: Eheimin Classic 2213 + Eheim pickup 2012
Kasvit: Jättivallisneria x 3, jättiläismiekkakasvi, tunnistamaton iso miekkakasvi, kurttukriinumi, punainen tiikerilumme, jaavansammal, jaavansaniainen, konnanputkea, vallisneriaa + jotain pikkurehuja ehkä.
Muuta: koska jättivallut ja tiikerilumme tulevat varjostamaan altaan tehokkaasti, kokeilen tässä altaassa tehokkaamman valaistuksen + pintakasvien vaikutusta.
Sisusteiksi tulossa myös juurakoita, lisukekiviä yms. kamista, kunhan kasvit ovat asettuneet hieman.

2x126l
Pohjamateriaali: musta hiekka, akvaarioliikkeestä
Valaistus: 1x36w loisteputki
Suodatus: Eheim pickip/aquaball suodattimet, hankinnassa.
Kasvit: pääasiallisesti nopeakasvuisia kasveja, kuten argentiinanvesirutto, tammenlehväruohoa, karvalehteä, ruosteärviää..
Muuta: hämärämmät altaat joissa tarkoitus seurata erilaisien suodatuskeinojen toimivuutta. Ajatuksena kokeilla ilmatoimistakin suodatinta.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

*huokaus*
Auton puutteessa altaiden haku jäi ensi viikonlopulle.
Myöskään haluamani laista hiekkaa en saanut mistään, joten 240l menee normilla puhallushiekalla.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä kattelin omaa axoani eilen vähän huolissaan. Näytti, että sen peräpää oli kokoajan nousemassa ylös. Vissiin kai se oli jokin ohimenevä juttu, kun nyt on ihan normaalisti ja söikin äsken.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Ootko altaan vesiarvoja millon tarkistanu?
Vähä vesipöhön oireille kuulostaa tuo kelluminen..
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Se ei niinkään kellunu vaan etujalat oli maassa ja peräpää nousi ilmaan. En oo nyt tarkistanu vesiarvoja vähään aikaan. Pitääpä tarkistaa. Nyt tuo on kuitenkin taas ihan normaali.

-----------------------

Mittasin Seran tippatesteillä. ph 7, No3 20 ja KH vain 2. Aika nopeaa tullut tuota nitraattia ku lauantaina kuitenkin vaihdoin vedet. Mun pitäis ilmeisesti piakkoin laittaa tolle axolle se isompi allas. Nyt pitää kyllä vaihtaa vettä pari kertaa viikossa. Laitoin hieman ruokasoodaa ja kipsiä veteen, jos tuo kh vähän siitä muuttuisi paremmaksi. Olisin GH.nkin mitannut, mutta ilmeisesti testi on mennyt vanhaksi. :( Kuinka axon kanssa on, jos tuolla nyt on vesipöhö, niin voiko sitä parantaa? Kotikonstein? Eläinlääkärille? Täällä Oulussa kuulema on yksi eläinlääkäri, joka osaa axoja hoitaa. Voi että tympii, jos tuo nyt sairastuu oikeasti. :(
Halla76
Member
Member

Mulla uros axo teki tuon saman lauantaina ja nyt on ihan normaali. Syö hyvin yms. Olisko ruuansulatus vaivat kyseessä kuin nuo on aika pulskassa kunnossa.
317l vettä
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Vesipöhön kotihoito on ihan ruokavalion ja vesiolojen kohdalleen laittoa.
Pöhö tulee kun ei oo altaassa tai ruokinnassa kaikki ok..
Nitraattiin itse vaihtaisin vettä 2/3 ja putsaisin pohjan samalla ihan tosissaan kunnolla.
Minkä kokoisessa altaassa sinulla iomeron on tuo aksosi ja minkä kokoinen yksilö kyseessä.?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Joo, tuokin on nyt ollut ihan ok koko päivän, olisko sitten ollut jotain ilmavaivoja. Tuo on 150litraisessa, pohja on 40cmx1m. Itse axo on n. 15cm, viime kesänä ostettu. Mulla on sille tuo 240litranen odottamassa seuraavaksi altaaksi, pitäis saaha jalusta sille. Sen mitoista olikin puhetta jo toisessa ketjussa. Tilaa tulee siinä jonkin verran lisää ja sitten tarpeen vaatiessa, pitää hommata isompi. Pitää nyt kattoo millä vauhdilla kasvaa. Vaihdoin tosiaan tänään vedestä puolet. Vois huomenna sitten vaikka lapota puolet pohjasta ja ylihuomenna puolet. Pohjalla kyllä kakkaa näkyy olevan. Oon kyllä antanu sille viime aikoina joka päivä ruokaa, että olisko siitä sitten tuo vesi mennyt niin nopeasti kököksi. Jos antais nyt vaan joka toinen päivä? Mulla on sille erilaisia pakasteötököitä, mutta syö myös katkapellettiä ja tetra discusta. Pitäiskö antaa pelkkää pakasteötökkää?
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Dibbisdei, nämä nyt sitten on vaan minun mielipiteitä niin ei tarvii ihan hurjan tosissaa ottaa.
Itte en ruokkis 15cm mittaista aksoa kuin joka 3 päivä, silloinkin isommalla safkalla kuten lihanpaloilla, katkoilla, jauhomadoilla, sirkoilla ja buffalomadoilla.
Survarit on tuon kokoiselle jo ihan turhaa, kun niiden ravintoarvo on niin olematon.
15cm yksilön ruuansulatus on vielä tehokas, mutta hidastumassa, jos ruokaa tunkee päivittäin niin ei eläimellä ehdi suoli tyhjentyä kokonaan ja ei sillon vaa nälkätä normaalisti - eläin syö vähä niinko sinnepäin ja pohjalle jää ruuantähteitä.. Myöskii elimistö pyrkii käsittelee ruokaa nopeammin ja ulostetta tulee turhanki tiuhaan. :P
Tuo sinun 150l kuulostais olevan ihan ok, kunnon lappoamista vaan pohjalle nyt äkkiä ettei vedet [sensuroitu]. :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Pitääpä hommata jytympää ruokaa ja antaa sitä harvemmin. Mulla on nyt sille vaan mysistä, survaria, jotain muita matoja.. Ostin sellasia pakkauksia, jossa on 5 eri mato/ötökkälajia pakastettuna.

Musta on tosi kiva, että autat parhaasi mukaan. Sulla on kuitenkin ollut noita ötököitä ja on tulossa. Mulle tuo on ensimmäinen joku muu ötökkä, kuin kala, kotilo tai kissat. Sitten nuo lontoonkieliset saitit on vielä vähän hankalia, kun alan sanasto ei ole niin tuttua. Olen sieltä kuitenkin yrittänyt etsiä tietoa. Coolerin ostin sille viime kesänä, mutta nyt se ei ole paikoillaan. Kiitos sulle siis avusta. :) Mulla on periaate, että jos jonkun eläimen on hommannut, niin siitä huolehditaan. Eli nyt sitten matokauppaan ostamaan parempaa ruokaa. Kaikki neuvot otan kiitollisena vastaan, jotta voin tarjota lemmikille parasta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”