Taistelukalojen viljely
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Taistelukalojen viljely
Kiitos molemmille hyvistä neuvoista, mää infoilen tänne kun palailen, että kuinka meillä mennään vai mennäänkö. 

Taistelukalani kutevat nyt toista kertaa seura-akvaariossa. Ensimmäinen kutu meni parempiin suihin. Naaraan ajattelin siirtää tuolta turvaan, kun kutu ei enää kiinnosta, mutta mitä teen urokselle ja kudulle? Minulla on tällä kertaa käytettävissäni n. 20 litrainen poikasakvaario, jossa n. 20 senttiä vettä ja soraa, muttei suodatinta tai lämmitintä (tosin lämpöä kyllä on riittävästi vielä näin elokuussakin). Lisäksi on n. 20 cm*15cm kokoinen haavi.
Yritänkö siirtää kudun ja uroksen poikasakvaarioon, tai kenties pelkän kudun? Vai pistänkö haavin poikashäkiksi suojaksi kuparitetroja vastaan kudun ympärille vanhassa akvaariossa? Vai luotanko siihen, että sankarimme Ludvig pitää huolen kudusta nykyisessä paikassaan syömättä sitä itse? Pelkään, että pesä hajoaa siirrettäessä.
-----
Siirsin pesän ja ukon poikasakvaan. Toin vähän pintakasvia ja siirsin sorat pois pesän alta. Muutama muna putosi pohjalasille niin ettei ukko huomannut, mutta muuten Ludvig hoitaa pesää hyvin. Toistaiseksi. On tämä jännää.
Yritänkö siirtää kudun ja uroksen poikasakvaarioon, tai kenties pelkän kudun? Vai pistänkö haavin poikashäkiksi suojaksi kuparitetroja vastaan kudun ympärille vanhassa akvaariossa? Vai luotanko siihen, että sankarimme Ludvig pitää huolen kudusta nykyisessä paikassaan syömättä sitä itse? Pelkään, että pesä hajoaa siirrettäessä.
-----
Siirsin pesän ja ukon poikasakvaan. Toin vähän pintakasvia ja siirsin sorat pois pesän alta. Muutama muna putosi pohjalasille niin ettei ukko huomannut, mutta muuten Ludvig hoitaa pesää hyvin. Toistaiseksi. On tämä jännää.
200l kiilakylkiä, kuusraitabarbeja, leväbarbeja, helmirihmoja, maatiaismonneja
128l sinirihmapari, kardinaalitetroja, maatiaismonni
63l taistelukalapari, kuparitetroja, juovaperhosnuoliaisia
54l helmiseeprakaloja, hohtomiljoonakaloja, j.p.nuoliaisia
-
- Member
Täällä on kotiuduttu 
Akvaariossa odotti iloinen yllätys, taiston poikaset oli kuoriutuneet
Siirsin iskän heti pois sieltä ja aloin antamaan tuota nestemäistä ruokaa, mistä aiemmin oli puhe. Sitä nyt siis muutama päivä ja sitten kuorittua artemiaa?
Vitsit että nuo poikaset on pieniä
Saa melkein surennuslasin kanssa katsoa niitä. En yhtään osaa sanoa monta niitä siellä on, aina silloin tällöin näkyy muutama. Toivon mukaan ei roskakotilot syö niitä eikä nuo pari hassua sukarapua joita en ole saanut pyydystettyä
Millos tuo iskä on muten valmis uuteen kutuun? On meinää toinenkin kutuakva sopivasti tyhjänä

Akvaariossa odotti iloinen yllätys, taiston poikaset oli kuoriutuneet

Vitsit että nuo poikaset on pieniä

Millos tuo iskä on muten valmis uuteen kutuun? On meinää toinenkin kutuakva sopivasti tyhjänä

-
- Advanced Member
Heippa, en usko, että roskakotilot saisi kalanpoikasia kiinni. Minulla oli aiemmin poikasaltaassa sukarapuja tuhoamassa ylimääräiset ruoat ja kuolleet poikaset, joten en usko, että niistäkään mitään haittaa siellä on.eriador kirjoitti:Täällä on kotiuduttu
Akvaariossa odotti iloinen yllätys, taiston poikaset oli kuoriutuneetSiirsin iskän heti pois sieltä ja aloin antamaan tuota nestemäistä ruokaa, mistä aiemmin oli puhe. Sitä nyt siis muutama päivä ja sitten kuorittua artemiaa?
Vitsit että nuo poikaset on pieniäSaa melkein surennuslasin kanssa katsoa niitä. En yhtään osaa sanoa monta niitä siellä on, aina silloin tällöin näkyy muutama. Toivon mukaan ei roskakotilot syö niitä eikä nuo pari hassua sukarapua joita en ole saanut pyydystettyä
![]()
Yleisimmin sanotaan, että taistelukaloja saisi kudettaa aikaisintaan kahden viikon välein.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Juu ei roskakotilot syö eläviä poikasia
,eikä sen puoleen petokotilotkaan.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
Meille on tulossa ehkä nyt sitten veiltailpoikue. Isä on oikeastaan comb, eli huntupyrstön ja crowntailin risteytys, emo taitaa olla ihan puhtaasti huntupyrstöinen. Emo on väriltään royal blue punaisella ja isä (metallic)pastelli. Sieltä taitaa olla tulossa nyt sitä leipäkalaa mulle. 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Nyt on sitten saatu uuden Punaiset VT Taistot kudetettua:)
Tänään poistin uroksen kun huomasin että siellä poikaset uiskentelee normaalisti.
Määrästä en osaa vielä yhtään mitään. Muutaman näin siellä ja sitten oli pakko käydä ostaa suurennuslasi että erottaa onko ne oikeesti poikasia vai mitä
Poikasista pitäisi tullakkin sitten ihan punaisia kun molemmat vanhemmat värivirheettömiä ja ihan sairaan kirkkaita
Toisessa kutuboxissa on kutemassa sini-valkoinen HM uros ja Turkoosi VT naaras.
Poika teki jo kunnollisen pesän ja eukon sinne päästin häkistä irti, ehkä tänään vielä tulee se toinenkin kutu
Huomenna noille ekoille penskoille artemiaa kun tänään laitoin vasta tulelle.
Seuraavaks jonossa kutulaan on Sininen BFHM uros ja Opaakki HM naaras
Tänään poistin uroksen kun huomasin että siellä poikaset uiskentelee normaalisti.
Määrästä en osaa vielä yhtään mitään. Muutaman näin siellä ja sitten oli pakko käydä ostaa suurennuslasi että erottaa onko ne oikeesti poikasia vai mitä

Poikasista pitäisi tullakkin sitten ihan punaisia kun molemmat vanhemmat värivirheettömiä ja ihan sairaan kirkkaita

Toisessa kutuboxissa on kutemassa sini-valkoinen HM uros ja Turkoosi VT naaras.
Poika teki jo kunnollisen pesän ja eukon sinne päästin häkistä irti, ehkä tänään vielä tulee se toinenkin kutu

Huomenna noille ekoille penskoille artemiaa kun tänään laitoin vasta tulelle.
Seuraavaks jonossa kutulaan on Sininen BFHM uros ja Opaakki HM naaras

Taistelukala kasvatusta joka on hieman karannut käsistä!
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
Ennen mulla oli kämpässä kaloja, nyt olen itse kalojen kämpässä alivuokralaisena :D
Parikymmentä pyttyä löytyy, eli aivan liikaa!:D
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Poikasia on edelleennarm kirjoitti:Yritin opaakkiparin kudettaa,mut tyypit vaan hengas molemmat eri päissä kutulaaria.
Vaihdoin naaraan ja johan alkoi tapahtua, tyypit kutivat lähes heti! Kaikilla ei tosiaankaan synkkaa!!
Nyt siis pari päivää sitten kuoriutuneita poikasia ui kutulassa. Vanhemmat Opaakki HM poika Thor ja äiteenä oman kasvatin Donnan (isä; Zeus) lapsonen HMPK pastellimarmori? Mimosa (Muumikalan sisko). Toivotaan ,että edes osa poikasista selviää,kun joudutaan rempan ajaksi evakkoon!!
Seuraavat kudetukset Thaikkupareilla,kunhan ensin kotiudutaan

-
- Advanced Member
Tralallaa, hurjapäinen Aatami on tosi ihku isä, kun vain löytää sen oikean parin.
Kutu oli onnistunut ja pesässä on tällä hetkellä hyvä määrä munia. Ensikertalaiseksi Aatami onnistui todella hyvin, kaikki sujui hienosti. Tähän asti olen koettanut kudettaa kolmella muulla naaraalla sitä, mutta tuloksena on ollut vain lähes ruumiita. Tämänkertainen tyttö Pocahontas selvisi lähes naarmuitta, kun ei yksinkertaisesti suostunut uimaan pakoon.
Eli kuten narm sanoi, toisilla ei vain synkkaa..
Onnea narmi sulle poikueesta, odotan innolla, mitä sieltä tulee. Meillä ei Mini-Zeuksen ja Ruiskaunokkisiskon kudetuksesta ole vielä tullut yhtään mitään. Luulen, että niillä pitäisi olla pienempi allas, kun nyt ovat umpeenkasvaneessa purkissa, jossa naaras tuskin näkee koirasta..
--------------------------
Eli tällainen poikue tulossa:
Emo

Isukki

Onnea narmi sulle poikueesta, odotan innolla, mitä sieltä tulee. Meillä ei Mini-Zeuksen ja Ruiskaunokkisiskon kudetuksesta ole vielä tullut yhtään mitään. Luulen, että niillä pitäisi olla pienempi allas, kun nyt ovat umpeenkasvaneessa purkissa, jossa naaras tuskin näkee koirasta..
--------------------------
Eli tällainen poikue tulossa:
Emo

Isukki

-
- Advanced Member
Äh, miksei täällä ole muokkausominaisuutta?
Yöllä on kuoriutunut melko hurja määrä noita Aatami x Pocahontas -poikasia. Aatamilla näyttää olevan ongelmia saada ne pysymään pesässä, hissi toimii tauotta takaisin ylös. Kerrallaan näen hyvinkin kymmenkunta poikasta matkalla takaisin pesään..
-----------------------
Ariel ja DaCapo kutevat nyt parhaillaan. Puristelua, lillumista yms. Osaisko viisaammat kertoa, mitähän tuolta vois tulla? Akka on multicolor ja sillä saattaa olla red loss. Ukko on suklaa sinisellä värivirheellä. Kummastakin löytyy kuvat tuolta mun blogista.
Yöllä on kuoriutunut melko hurja määrä noita Aatami x Pocahontas -poikasia. Aatamilla näyttää olevan ongelmia saada ne pysymään pesässä, hissi toimii tauotta takaisin ylös. Kerrallaan näen hyvinkin kymmenkunta poikasta matkalla takaisin pesään..
-----------------------
Ariel ja DaCapo kutevat nyt parhaillaan. Puristelua, lillumista yms. Osaisko viisaammat kertoa, mitähän tuolta vois tulla? Akka on multicolor ja sillä saattaa olla red loss. Ukko on suklaa sinisellä värivirheellä. Kummastakin löytyy kuvat tuolta mun blogista.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
Kyl sä varmaan saat monivärisiä. Toivotaan että tulis marmoreitakin, en pitäis sitä ollenkaan mahdottomana, ainakin dacapon suvusta niitä on putkahdellut. Toisaalta hyvällä tsäkää tulee sinivoittoisempia, punasesta et kyllä oikein eroon pääse noilla.
-
- Advanced Member
Juu kiitos.nastamuumio kirjoitti:Kyl sä varmaan saat monivärisiä. Toivotaan että tulis marmoreitakin, en pitäis sitä ollenkaan mahdottomana, ainakin dacapon suvusta niitä on putkahdellut. Toisaalta hyvällä tsäkää tulee sinivoittoisempia, punasesta et kyllä oikein eroon pääse noilla.

-
- Advanced Member
Jepjee, dacapon velimies saavutti myös seniliteetin ja sitä kautta seurataiston viran tuossa kesällä. Ei vaan onnistunut enää, ei sitten mitenkään päin. Kyllä ne junnuina vaan pitää saada kudetettua.thank kirjoitti:Juu kiitos.nastamuumio kirjoitti:Kyl sä varmaan saat monivärisiä. Toivotaan että tulis marmoreitakin, en pitäis sitä ollenkaan mahdottomana, ainakin dacapon suvusta niitä on putkahdellut. Toisaalta hyvällä tsäkää tulee sinivoittoisempia, punasesta et kyllä oikein eroon pääse noilla.Tää tulee varmaan olemaan jonkinsortin harjoittelukutu, en tiedä onko tyttö kutenut aiemmin. DaCapo taas alkaa olla vähän, ööh, seniili. Mie aattelin, etten mä tällä kertaa edes yritä välttää punasta.
Tytyn suvusta löytyy red lossia, marmoria ja bf-kuviointia, joten näistä saattaa tulla ihan hauskojakin.
DaCapolla poikueet on tupanneet olemaan aina tosi pieniä, saapa nähä, miten käy, kun ihan eri suvusta tulee nyt akka.

-
- Advanced Member
Juu kyllä se melko hankalalta noilla nytkin näyttää, Kaapo vain itseään puristelee ja Ariel hakkaa kylkeen et hei jotain unohtui välistä.nastamuumio kirjoitti:Jepjee, dacapon velimies saavutti myös seniliteetin ja sitä kautta seurataiston viran tuossa kesällä. Ei vaan onnistunut enää, ei sitten mitenkään päin. Kyllä ne junnuina vaan pitää saada kudetettua.thank kirjoitti:Juu kiitos.nastamuumio kirjoitti:Kyl sä varmaan saat monivärisiä. Toivotaan että tulis marmoreitakin, en pitäis sitä ollenkaan mahdottomana, ainakin dacapon suvusta niitä on putkahdellut. Toisaalta hyvällä tsäkää tulee sinivoittoisempia, punasesta et kyllä oikein eroon pääse noilla.Tää tulee varmaan olemaan jonkinsortin harjoittelukutu, en tiedä onko tyttö kutenut aiemmin. DaCapo taas alkaa olla vähän, ööh, seniili. Mie aattelin, etten mä tällä kertaa edes yritä välttää punasta.
Tytyn suvusta löytyy red lossia, marmoria ja bf-kuviointia, joten näistä saattaa tulla ihan hauskojakin.
DaCapolla poikueet on tupanneet olemaan aina tosi pieniä, saapa nähä, miten käy, kun ihan eri suvusta tulee nyt akka.

-
- Member
Mielenkiinnosta minäkin kyselen, että minkälaista jälkikasvua lienee luvassa Indyn ja Pätkiksen vaaveista?
Pahoitteluni erittäin huonosta kuvanlaadusta!
Indy

Pätkis

Poikasia oon nyt kuorituilla artemioilla ja sillä nestemäisellä poikasruoalla ruokkinut. Lieneekö ok?
Seuraavana kutuvuorossa on varmaankin tuo vaaleanpunainen Prinsessa, kenties värikkäämäät poikasmahdollisuudet?
Rocky siirtyi täällä kanssa seura-akvaarioon asukiksi, ei tuo vanha herran kutupuhiin enää pystynyt.
Pahoitteluni erittäin huonosta kuvanlaadusta!
Indy

Pätkis

Poikasia oon nyt kuorituilla artemioilla ja sillä nestemäisellä poikasruoalla ruokkinut. Lieneekö ok?
Seuraavana kutuvuorossa on varmaankin tuo vaaleanpunainen Prinsessa, kenties värikkäämäät poikasmahdollisuudet?
Rocky siirtyi täällä kanssa seura-akvaarioon asukiksi, ei tuo vanha herran kutupuhiin enää pystynyt.
-
- Advanced Member
Mun mielestäni pari vaihtista, jos saat tuotettua elävää artemiaa niin jatka sen nestemäisen antamista vielä loppuviikkoon ja aloita parin päivän sisään elävän artemian antaminen ja lopeta nestemäinen (ps. Muista ravistaa pulloa) mene sillä elävällä noin viikko ja siirry cyclop eeze/kuorittu artemia vaihtikseen. Tai sitten jos et ehdi ruokkia elävällä niin jatka sillä nestemäisellä vielä jokunen päivä ja aloita tarjoilemaan vaikka cyclop eezeä ja vaihda ensiviikolla siihen kuorittuun artemiaan. Nopeiten kasvavat sillä elävällä koska liikkuva ruoka laukaisee syönti refleksin paremmin kuin pinnalla lilluva naposteltava. Jos ruokit sekä että elävällä ja kuivamuonalla niin älä tarjoile samalla aterialla molempia. Kysy lisää jos olin liian monisanainen, tässä kun ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, ja sun pitää pikkasen toimia kieli poskella asian suhteen.
-
- Advanced Member
Mää ostin tänään kamputsealaisen tytskän
Pääsee kudustelemaan jomman kumman ens lauantaina saapuvan poitsun kanssa. Sillä oletuksella, että siis ostan ne molemmat 

-
- Advanced Member
Butterflies, mistä löysit? Mä en meinannut saada yöllä unta, kun mietin, että olis kivaa lähteä katsomaan paikalliset akvakaupat josko niistä löytyis sopivaa "tyttöä" tyttöaltaasta.. Eli PK evästä poikaa. 
Tässä pari kuvaa eiliseltä.
Aatami hoitaa huntupyrstöpoikuetta:

Jännä, Aatamille on tullut tuollaista ruskeaakin nyt eviin. Sen isähän oli kupari, mitähän lie tuo nyt sitten on. Joka tapauksessa, tosi hieno väri.

DaCapo * Ariel -kutu on edelleen pesässä, toivotaan, että sieltä tulee muutakin kuin "ilmaa".

Tässä pari kuvaa eiliseltä.
Aatami hoitaa huntupyrstöpoikuetta:

Jännä, Aatamille on tullut tuollaista ruskeaakin nyt eviin. Sen isähän oli kupari, mitähän lie tuo nyt sitten on. Joka tapauksessa, tosi hieno väri.

DaCapo * Ariel -kutu on edelleen pesässä, toivotaan, että sieltä tulee muutakin kuin "ilmaa".

Täällä ei ihan mee kudut yksiin ton uuden CT koiraan kanssa. Se hakkas CT akkansa aivan kauheaan kuntoon. Kyllä se iha hemmetin komean pesän puhalteli ja elvistelee naiselle, mut heti ku saa naisen ilman suojaa itselleen, niin alkaa repiminen ja ajaminen ihan silmittömästi.
-
- Advanced Member
Mulla oli tuo yllä näkyvä Aatami kanssa samanlainen. Meinas tappaa yhen akan multa, toisen repi ihan riekaleiksi. Nyt se kuti ilman pahempia ongelmia 60 litraisessa altaassa, joka on täynnä vettä ja jossa on useampi piilo akalle, esim. laitoin yhden tosi "upeen" ruukkukoristeen sinne pohjalle.Thapahiska kirjoitti:Täällä ei ihan mee kudut yksiin ton uuden CT koiraan kanssa. Se hakkas CT akkansa aivan kauheaan kuntoon. Kyllä se iha hemmetin komean pesän puhalteli ja elvistelee naiselle, mut heti ku saa naisen ilman suojaa itselleen, niin alkaa repiminen ja ajaminen ihan silmittömästi.

Okei. Eli pitäs odotella et noi loistokääpiöahvenet kutee tuol 63L kipossa rauhassaan, jos toi äijä ei siis rauhotu siitä, et näyttelen pidempään tota likkaa sille.
Ei huvittas hankkia lisää CT naisia ku vaikea löytää in jkl hienoja.
Ei huvittas hankkia lisää CT naisia ku vaikea löytää in jkl hienoja.
Ludde oli viikonloppuna syönyt kaikki munat niin kuin ekallakin kerralla. Onko poikasilla mitään toivoa kuoriutua ilman isukkia? Tai mitään keinoa, jolla isä ei söisi munia (esim. ruokkii sitä niin ettei tule nälkä / ei ruoki, niin unohtaa syömisen)?
-
- Advanced Member
Joskus auttaa, kun koettaa toista akkaa sille, mutta toiset koiraat vain ovat mädin syöjiä.evelin kirjoitti:Ludde oli viikonloppuna syönyt kaikki munat niin kuin ekallakin kerralla. Onko poikasilla mitään toivoa kuoriutua ilman isukkia? Tai mitään keinoa, jolla isä ei söisi munia (esim. ruokkii sitä niin ettei tule nälkä / ei ruoki, niin unohtaa syömisen)?
Joskus olen kuullut, että jotkut ottavat koiraan pois ja laittavat kuplapesän pieneen purkkiin jossa vähän vettä ja hoitavat itse kudun. Tällä tavalla poikasten kuolleisuus on kuulemma suurta.
Minulla on kerran yksi naaras hoitanut pesän ja munat, mutta ilmeisesti häiritsin sitä liikaa kun siirsin altaassa olevaa poikasverkkoa, joten poikaset katosi. Tällä poikueella isukki oli mädinsyöjä, eikä ollut muutenkaan kiinnostunut pesän tai poikasten hoidosta, joten poistin sen kudun jälkeen ja jätin naaraan altaaseen.
Pitääpä kokeilla noita. Toista naarasta ei kyllä vielä ole, kun ei ole tarpeeksi nättiä löydetty. Ludvig on kyllä muuten kiva, ei kiusaa ketään. Paljon nössömpi kuin edellinen urokseni vuosia takaperin. Kutuakin hoitaa näemmä nätisti ensimmäisen päivän, mutta toisena päivänä munat katosivat, kun olin töissä.
-
- Advanced Member
En tiedä liittyykö asiat toisiinsa, mutta tuo minun kudunsyöjäkoiraani oli myös oikea tossukka.evelin kirjoitti:Pitääpä kokeilla noita. Toista naarasta ei kyllä vielä ole, kun ei ole tarpeeksi nättiä löydetty. Ludvig on kyllä muuten kiva, ei kiusaa ketään. Paljon nössömpi kuin edellinen urokseni vuosia takaperin. Kutuakin hoitaa näemmä nätisti ensimmäisen päivän, mutta toisena päivänä munat katosivat, kun olin töissä.