Valvoja: Moderaattorit
Ok, pitää miettiä noita turvepellettejä. Voiskohan siihen yhteen malliin Crystal mikä lienee niitä laittaa, kun siinä on kuulemma jokin lokero valmiiksi sitä varten. Mulla on yksi sellainen suodatin paketissa, mutten ole avannut. Pitänee tutkia.eriador kirjoitti:PerusMajor: Turvepellettejä (tore pellets) tilasin Zooplussalta ja niiitä tungin sitten Biopoweriin sisälle. Tukkoon meni, kun oli niin pieni suodatin kyseessä. Eilen siirsin sitten ulkosuodattimeen niiden lasipallojen kanssa sitä ja hyvin toimii ulkosuodatin (vielä). Tosin sitähän erilaista olemassa, esim. akvaarioon.fi myy sellaista turve"vanun" tapaista, milltä voi käsittääkseni kanssa suodattimeen laittaa, sitä ajattelin kokeilla jossain vaiheessa. Vesi kun suodattuu sen turpeen läpi, niin vaikutuksen pitäisi olla sama kun aineilla läträtessä. Henk. koht musta tuntuu että isompaan akvaan on helpompi muuttaa nuo vesiarvot kuin pieneen tuon turvesuodatuksen avullla. Toki Tropolia heitin sinne myös joukkoon varuiksi jonkin verran.
Kokeile ihmeessä hammaskarppeja, itelläni on miljoonakaloja & platyjä, joskus jotain killiäkin olisi kiva kokeilla.
Miehen kanssa taas vähän innostuttiin ja alettiin puhua jo seuraavasta akvaariosta400-600+ L kävi mielessä, voi olla että pari vuotta saa odottaa, ennenkun on mahdollisuutta yli 400 L ostaa tilanpuutteen vuoksi
Sinne sitten kiekkoja ja isoja plekoja
Meikä edelleen haaveilee siitä kultakalaakvaariosta (1000L)
Näinhän siinä yleensä käy. Mä olen pikkutytöstä haaveillut akvaariosta lehtikaloille. Nyt kun akvaarioharrastukseni on kokenut uuden nousun, niin olen tietty tuota lehtisajatusta kypsytellyt. Aluksi meinasin, että 300-litrainen korkea akvaario, mutta mitä enemmän pohdin sitä suuremmaksi allas kasvaa. Saa nähdä millaisen sitten hankin, kun sen aika tulee.Eli kyllä sun kannattaa sitä isompaa etsiä.Haidi_hou kirjoitti: Mutta, mutta, alkaa näyttää siltä että toi 300 jää auttamatta pieneksi (tai siis dimerukset siihen vissiin meniskin). Haluaisin laittaa isomman akvan kuin tuo nykynen 200 litranen ja sinne sitten haarniskamonneja ja kirjoahvenia tai/ja helmirihmoja, mahdollisesti joku hiukan isompi pleco, ehkä monnisia
Minä en aio kyllä hankkia pariskunnalle isompaa kuin tuo 240l. En tiedä koska nuo on täyskasvusia, mutta nyt yli puoli vuotiaina kokoa on koiraalla se vajaa 10cm ja naaraalla n.7cm. Tuskin 15cm pituseksi kasvaa? Ja vielä edelleen tulevat juttuun tuossa 240l 1 naaras ja 3 koirasta vaikka pari on löytynyt ja yksi kutukin tehty. Välillä nahistelevat keskenään ja sitten taas mennään sulassa sovussa. Naaras tuolla tuota jöötä pitää ja uhoaa muille uroksille. Vallannut taas toisen pään akvaariosta ja koiraat uiskentelee toisessa päässä.ParusMajor kirjoitti:Mä olen vähän hämilläni noiden dimerusten kanssa. Jotkin lähteet sanovat, että pariskunta sopisi 180-litraiseen, ulkomaisilla sivuilla noita pidetään 200-300 litraisissa. Mutta kirjoahvenkirjassani onkin kaksi lajia nimellä Cichlasoma dimerus, toinen heittomerkeissä eli onko sitten jokin vanhentunut lajinnimi ja samalla nimellä liikkuu kahta eri lajia? Joka tapauksessa lajin pituudeksi ilmoitetaan eri lähteissä 10 - 15 cm. On se nyt ihan eri juttu kasvaako noista 15 senttisiä vai kymmensenttisiä. Kuvatkin ovat kovin erilaisia, toisissa on melkoisia jötkäleitä, toisissa taas sellaisia pienempiä. Toki nuoret kalat on eri näköisiä. Mutta voi olla, että 250-litrainen jää pieneksi. Mutta sittenhän vaan pitää kiirehtiä sen isomman hankintaa.
Mä olen pari kertaa harrastanut tuota. Alle 100-litraisen kantaa hyvin ihan itsekseen sisälle. Isomman kanssa on pakko pyytää joku avuksi, joten yleensä siis joutuu miehelle ilmoittamaan etukäteen altaan tulosta. Pyydä naapuri apuun.Haidi_hou kirjoitti:Olishan sekin vaihtoehto että roudais sinne vaan altaan puolisolle mitään puhumatta ja virittelis käyntiin, elokuu asustellaan kuitenkin tytön kanssa kahestaan, mutta kukas sen sinne kantaa sisälle? Mulla loppuu voimat kesken jo ton 200 kanssa...![]()
Se taitaa olla aika yleistäkinJotenkin lohdullista kuulla, miten muidenkaan siipat ei-vaan-ymmärrä.
eriador kirjoitti:ja alan katsomaan tuota jalostushommaa vähän sillä silmällä, sain aiemmasta poikueesta "vahingossa" upeita mustapyrstöisiä miljoonakaloja aikaan, on tosi näyttäviä!