Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
outi83
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja outi83 »

^Minä löysin suolta kannon joka oli valmiiksi vettynyt ja upposi heti :D Ei kuitenkaan ollu valmiiksi laho niinku jotku vedessä lilluneet. Eli minä haen kyllä jatkossakin kantoni suolta :)
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Tässähän saa veneilykin ihan uusia ulottuvuuksia, kun aletaan etsiä kiviä ja kantoja. Mies on innokas veneilijä ja juuri olimme Saaristomeren kansallispuistoa koluamassa toissapäivänä. Ihailin jo yhdellä rannalla pyöreitä kiviä, mutta kansallispuistosta ei parane alkaa kauheasti kantaa mitään mukaansa.

Suollekin vois siis mennä kannon etsintään, ehkäpä pitää siis sellainenkin retki tehdä. Luontoretkistä puheenollen, eilen kotiseuturetkeilin pyörällä ja löysin tosi hienon paikan. Korkea kalliojyrkänne, jonka juurella synkkä kuusikko, sammalen peittämät kivet ja jyrkänne laskeutui alas saniaisten verhoamaan pieneen puroon. Olisi pitänyt laskeutua alas vähän katselemaan, mutta oli lapsi kyydissä, joten ihailin vaan pyörän selästä.

Palettinaaras on kotitunut karanteeniin. Lopetti mököttämisen ja alkoi syödä. Sen pyrstö on hieman repaleinen höykytyksen jäljiltä, pitää tarkkailla ettei tule tulehduksia.
Monniset alkavat vihdoin olla enemmän esillä, eilen katselin niiden syömistä ihan vierestä. Taisi olla keväinen Turun vesi niille järkytys.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Jaahas. Lippukirjot eivät ole tainneet olla viikkoakaan mulla ja nyt vahtivat kutua. Nopeaa toimintaa. Eipä taida vaan poikasille olla selviytymismahdollisuuksia, kun on 20 kardinaalia allaskavereina. Ja monnisetkin on nälkäisiä otuksia kai.
Harmittaa, etten ole vahtinut tarkemmin noita lippukirjoja. Olisi tahtonut nähdä kutumenot. Luulin niiden olevan ujoja uudessa kodissaan ja siksi annoin vähän kotiutumisrauhaa enkä liikoja häseltänyt altaan äärellä. Nyt pitää pysytellä valppaana että näkisin poikaset ennen kuin joutuvat parempiin suihin.
Kirjojen kuvat eivät muuten tee oikeutta lippukirjolle, on mielestäni todella kaunis kala.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Mies ja vanhimmainen ovat reissussa ja minulla on aikaa pohtia. Olen miltei 24/h selaillut kirjallisuutta ja nettiä, tehnyt suunnitelmia.Kahden 250-litraisen pystytys vaatii toki hyvän etukäteissunnittelun. No on tuo nuorimmainen tietty tullut hoidettua siinä sivussa, lapsia ei sovi jättää heitteille akvaarioharrastuksen takia.

Tällä hetkellä olen tullut siihen tulokseen, että kumpaankiin tulee mattosuodatus + sisäsuodatin kaveriksi, toiseen mieluusti tehokkain mitä löytyy, toiseen riittää kai vähän heppoisempikin malli. Toiseen pitäisi hankkia ihan uusi valaistus, toiseen keräilen löytyviä loisteputkivalaisimia. Pitkään pohdin pohjamateriaalia, viimeksi hakemassani altaassa oli sorat mukana, ihan nättiä pyöreää soraa, missä aika paljon hienompaakin ainesta mukana. Mutta kyllä silti taidan päätyä hiekkaan kummassakin. Toiseen hinkuisin nuoliasia, toiseen taas jotain monneja. Esimerkiksi banjomonnit vaikuttaa hauskalta ja ne kaivautuvat hiekkaan. Kyllä sille soralle käyttöä vielä löytyy - ellei akvaariossa niin puutarhassa katteena.

Nyt olen päätymässä kalaston suhteen siihen ratkaisuun, että toisesta 250-litraisesta tulee Aasia ja toisesta E-Amerikka. Nykyisestä 120-litraisesta Aasiasta tulee sitten monnisten ja lippukirjojen uusi koti. Katselin myös muiden AW käyttäjien kuvia akvaarioista ja alkoi kyllä tulla jonkinmoista rimakauhua. Toki yritän jonkinlaista estetiikkaa noudattaa akvaarion sisustuksessa, mutta kuvien altaista oli melkoisia taideteoksia. 8O Minulla on sellaisia "kasveja haalittu miten sattuu" ja pihalta löytyneet puunrangat sisustuksia. Vaikka taitava saa noistakin aineksista nätin. Ehkä mulla ei vaan motivaatio riitä tuon altaan ulkonäön hiomiseen, ainakaan vielä. Siitä varmaan saa sitten hyvää puuhaa, kun on altaat pystyssä ja perusasiat kunnossa. ja sitten kun on rahaa hankkia kasveja vähän enemmän kuin 1 kpl kerrallaan. :roll:
eriador kirjoitti:PerusMajor: Turvepellettejä (tore pellets) tilasin Zooplussalta ja niiitä tungin sitten Biopoweriin sisälle. Tukkoon meni, kun oli niin pieni suodatin kyseessä. Eilen siirsin sitten ulkosuodattimeen niiden lasipallojen kanssa sitä ja hyvin toimii ulkosuodatin (vielä). Tosin sitähän erilaista olemassa, esim. akvaarioon.fi myy sellaista turve"vanun" tapaista, milltä voi käsittääkseni kanssa suodattimeen laittaa, sitä ajattelin kokeilla jossain vaiheessa. Vesi kun suodattuu sen turpeen läpi, niin vaikutuksen pitäisi olla sama kun aineilla läträtessä. Henk. koht musta tuntuu että isompaan akvaan on helpompi muuttaa nuo vesiarvot kuin pieneen tuon turvesuodatuksen avullla. Toki Tropolia heitin sinne myös joukkoon varuiksi jonkin verran.

Kokeile ihmeessä hammaskarppeja, itelläni on miljoonakaloja & platyjä, joskus jotain killiäkin olisi kiva kokeilla.

Miehen kanssa taas vähän innostuttiin ja alettiin puhua jo seuraavasta akvaariosta :roll: 400-600+ L kävi mielessä, voi olla että pari vuotta saa odottaa, ennenkun on mahdollisuutta yli 400 L ostaa tilanpuutteen vuoksi :) Sinne sitten kiekkoja ja isoja plekoja :mrgreen: Meikä edelleen haaveilee siitä kultakalaakvaariosta (1000L) :mrgreen:
Ok, pitää miettiä noita turvepellettejä. Voiskohan siihen yhteen malliin Crystal mikä lienee niitä laittaa, kun siinä on kuulemma jokin lokero valmiiksi sitä varten. Mulla on yksi sellainen suodatin paketissa, mutten ole avannut. Pitänee tutkia.

Hehee, mä kanssa toistuvasti haaveilen 400-500 litraisesta, mutta lehtikaloilla ja plekoilla. Sitten joskus. Makkarissa on tyhjiö, johon kerääntyy likaisia ja puolipitoisia vaatteita. Siihen pitää ehdottomasti saada akva. Nuorimmaisen pinnis mahtuisi silti. Paitsi jos joskus vielä tulee perheenlisäystä, niin sit ei kyllä mahdu kahta lastensänkyä. Mutta pääseehän siitä sitten eroon (siis akvasta, ei lapsesta) ja aina voi uudelleen järjestellä huoneita. Ja saattaa tuo nuorimmainenkin haluta pois isin ja äidin makkarista joskus... Kultakaloista taas en ole koskaan erityisemmin perustanut, mikähän siinä on?
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tota, kait te sen lapsen haluatte joskus pois makkarista...?

Mulla on vähän huonoja kokemuksia yhdistelmästä turve ja sisäsuodatin. Luovutin sitten kun olin putsannut riittävän monta tukkeutunutta kiertovesipumppua ja sisäsuodatinta. Nyt käytän, jos käytän, niin Humolon-tabuja. Olen ajatellut tilata Hs Oak Extactia, mutta tilaus saa vielä odottaa hetken. Meidän monimetallin pitäisi saapua huomena, saankohan nukuttuakaan... JBL Crystalin koreihinhan voi laittaa mitä vaan. Meillä on ollut niissä vain sientä ja hienovanua, putsaa hyvin veden töhkästä!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Kyllä on meilläkin selailtu nettiä ja mietitty ja pohdittu ja suunniteltu ja ja...

Kävin kattomassa sitä 300 litrasta ja olihan siinä melkoinen sekametelisoppa mm. 6 partista, vajaat parvet inkkareita, mustatetroja, seeprakaloja ja 2 valtavaaa keltabarbia :roll: Siinäpä sitä olisi puuhaa kun koittaisi hankkia kaikille omaan suunnitelmaan sopimattomille uutta kotia.

SITTEN satuin törmäämään netissä kuviin turkoosikirjoahvenesta ja löysin tiedon että se olisi sieltä säyseimmästä päästä, kuuklailin myös nuita dimeruksia joista täälläkin on puhuttu ja niitäkin kehutaan sopuisiksi... Mutta, mutta, alkaa näyttää siltä että toi 300 jää auttamatta pieneksi (tai siis dimerukset siihen vissiin meniskin). Haluaisin laittaa isomman akvan kuin tuo nykynen 200 litranen ja sinne sitten haarniskamonneja ja kirjoahvenia tai/ja helmirihmoja, mahdollisesti joku hiukan isompi pleco, ehkä monnisia mutta ei niitä somia pieniä tetroja (eli välipalaa). Siis isompien kalojen akva. Harrastusta tietenkin haittaa hieman se että nyt syksyllä alkaa kaikella todennäköisyydellä opiskelu, millä on suora vaikutus talouteen.

Muuton keskellä en nyt oo vielä ehtiny käydä kantoja kahlailemassa mutta vielä lämpöset säät jatkuu muutaman kuukauden niin eiköhän tässä ehdi. Kävi tosin mielessä sekin että jos kattelis sopivan näkösen juurakon hakkuu-aukolta ja kävis kylmästi vaan hautaamassa sen suohon, pistäs aurausviitan merkiks ja hakis ens kesänä pois (jos muistaa ja olis vielä tarvetta) mutta eipä taia kärsivällisyys riittää ihan niin pitkälle kuitenkaan. :mrgreen:
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hohhoijaa, alkaa jo loma väsyttää... 8-)

Jos kävisin siellä naapurin metsässä, kunnon varusteiden kanssa. Akvaarioni kivethän olen sieltä "kaivanut" pienen kaatuneen kuusen juurivallin alta... Jos olisi nyt helteiden ja sateiden aikana sekin muuri kutistua, niin voisi kaivaa ne loput kivet ylös! :D On jo hyviä ideoita miten niitä nyppiä, mm. sitoa köysi valliin ja vetää sillä se auki, sahata juuret, jne.

Eihän niitä silloin keväällä uskaltanut ottaa kaikkia, kun ei tiennyt mikä siellä asuu! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Haidi_hou kirjoitti: Mutta, mutta, alkaa näyttää siltä että toi 300 jää auttamatta pieneksi (tai siis dimerukset siihen vissiin meniskin). Haluaisin laittaa isomman akvan kuin tuo nykynen 200 litranen ja sinne sitten haarniskamonneja ja kirjoahvenia tai/ja helmirihmoja, mahdollisesti joku hiukan isompi pleco, ehkä monnisia
Näinhän siinä yleensä käy. Mä olen pikkutytöstä haaveillut akvaariosta lehtikaloille. Nyt kun akvaarioharrastukseni on kokenut uuden nousun, niin olen tietty tuota lehtisajatusta kypsytellyt. Aluksi meinasin, että 300-litrainen korkea akvaario, mutta mitä enemmän pohdin sitä suuremmaksi allas kasvaa. Saa nähdä millaisen sitten hankin, kun sen aika tulee.Eli kyllä sun kannattaa sitä isompaa etsiä.

Mä olen vähän hämilläni noiden dimerusten kanssa. Jotkin lähteet sanovat, että pariskunta sopisi 180-litraiseen, ulkomaisilla sivuilla noita pidetään 200-300 litraisissa. Mutta kirjoahvenkirjassani onkin kaksi lajia nimellä Cichlasoma dimerus, toinen heittomerkeissä eli onko sitten jokin vanhentunut lajinnimi ja samalla nimellä liikkuu kahta eri lajia? Joka tapauksessa lajin pituudeksi ilmoitetaan eri lähteissä 10 - 15 cm. On se nyt ihan eri juttu kasvaako noista 15 senttisiä vai kymmensenttisiä. Kuvatkin ovat kovin erilaisia, toisissa on melkoisia jötkäleitä, toisissa taas sellaisia pienempiä. Toki nuoret kalat on eri näköisiä. Mutta voi olla, että 250-litrainen jää pieneksi. Mutta sittenhän vaan pitää kiirehtiä sen isomman hankintaa.
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Oon sitä isompaa kyl kattellu itekkin, tuo meillä asuva mies vaan ei oo yhtään innoissaan tästä toisesta altaasta ylipäätään ja jostain syystä ajatus isommasta altaasta on vaikeempi sulattaa. Kumma juttu, eikös? [;)]

Mutta juu pitää vaan järjestää uus olkkari siihen uskoon että siä on selkeesti paikka joka "vaatii" toista akvaariota niin eiköhän se siitä sitten...
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

On se ihme, että näin rauhallinen ja kaikin puolin sivistävä harrastus ei miellytä puolisoita. Voisin väittää, että mun akvaarioiden tilavuus ei vielä ylitä veneen tilavuutta sitä paitsi vene mokoma on rikkikin ja vie parhaillaan siis ihan turhaan tilaa.

On kyllä sanottava, että mies käyttäytyi erittäin rauhallisesti, kun viikko sitten kannoin uusimman altaan kotiin. Sehän oli seitsemäs, joten ehkä tuo puolisokin alkaa tottumaan joten kahdeksannen kanssa ei liene mitään ongelmia... :mrgreen:
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

ParusMajor kirjoitti:Mä olen vähän hämilläni noiden dimerusten kanssa. Jotkin lähteet sanovat, että pariskunta sopisi 180-litraiseen, ulkomaisilla sivuilla noita pidetään 200-300 litraisissa. Mutta kirjoahvenkirjassani onkin kaksi lajia nimellä Cichlasoma dimerus, toinen heittomerkeissä eli onko sitten jokin vanhentunut lajinnimi ja samalla nimellä liikkuu kahta eri lajia? Joka tapauksessa lajin pituudeksi ilmoitetaan eri lähteissä 10 - 15 cm. On se nyt ihan eri juttu kasvaako noista 15 senttisiä vai kymmensenttisiä. Kuvatkin ovat kovin erilaisia, toisissa on melkoisia jötkäleitä, toisissa taas sellaisia pienempiä. Toki nuoret kalat on eri näköisiä. Mutta voi olla, että 250-litrainen jää pieneksi. Mutta sittenhän vaan pitää kiirehtiä sen isomman hankintaa.
Minä en aio kyllä hankkia pariskunnalle isompaa kuin tuo 240l. En tiedä koska nuo on täyskasvusia, mutta nyt yli puoli vuotiaina kokoa on koiraalla se vajaa 10cm ja naaraalla n.7cm. Tuskin 15cm pituseksi kasvaa? Ja vielä edelleen tulevat juttuun tuossa 240l 1 naaras ja 3 koirasta vaikka pari on löytynyt ja yksi kutukin tehty. Välillä nahistelevat keskenään ja sitten taas mennään sulassa sovussa. Naaras tuolla tuota jöötä pitää ja uhoaa muille uroksille. Vallannut taas toisen pään akvaariosta ja koiraat uiskentelee toisessa päässä.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Niinpä. En mäkään usko että 10 senttinen pariskunta tarvitsee isompaa kuin tuo reilu 200. Mutta kun en ole varma kumpia dimeruksia mulla on, jos niitä on kahta sorttia kuten tuo kirjoahven opus väittää.

Mitä kasveja sulla outi83 on noiden dimerusten altaassa? Tuhoavatko kasvillisuutta vai voiko laittaa ihan oman maun mukaan rehuja altaaseen? Millä ruokit niitä? Sanoit, että ovat kuteneetkin jo selvisikö poikasia vai söikö joku ne?

Mulla on siis dimerusten koti, 250-litrainen työn alla ja pohdin kasvillisuutta ja muuta. Eilen lakkailin akvaarion jalustaa, kun mies vähän modifioi jalustan alahyllyä ja lisäsi sinne pari palikkaa hyllyä tukemaan. Jos tulee tarvetta joskus lykätä jokin poikas tai karanteenipurkki sille hyllylle, niin kestää sitten. Tahtoisin jotain kaloja, jotka söisivät mahdolliset dimerusten poikaset/kudun, koska mun kalat on sisaruksia enkä muutenkaan tahdo alkaa kasvattelemaan noita. Toisaalta tahtoisin kyllä päästä seuraamaan noita kutu ja poikasten hoito hommia. Eikös jotkut imumonnit käy yön pimeydessä kutua rosvoamassa? Jotain tetroja mietin myös, jokin laji joka ei olis ruokalistalla ja mielellään uiskentelisi keskivedessä tai lähempänä pintaa. Timantti- ja sitruunatetrat vois ehkä tulla kysymykseen, mietin myös oisko intiaaninsulka tarpeeksi korkea malliltaan. Aikuisena ainakin luulisi olevan tarpeeksi iso.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^ Miekkakasvit nuo Dimerukset tuhosivat aikalailla kokonaan. Laitoin 3 kpl pieniä miekkakasveja altaaseen ja Dimerukset antoi vanhojen lehtien olla, mutta söi aina kaikki uudet versot. Nyt vaihdoin miekkakasvit Anubiksiin ja ainakin viikonlopun jäljiltä ne on saanu olla rauhassa. Perjantaina sain myös melalehtiä ja nekin on saanu olla rauhassa (voin kertoa viikon päästä vieläkö ne on ehjinä :mrgreen: ). Myös jaavansaniainen ja vallisneria on pysyny ehjinä. Eli mulla vain miekkakasvit kelpaa, muut saa olla rauhassa. Pakasteherneitä ne saa lähes joka päivä ja näyttäis olevan herkkua, kurkku ei kelpaa niin hyvin.

Tosin kutuaikana vallisneriat sai kyytiä kun niitä piti katkoa jostain syystä.. Siirsin nyt osan pois kutupaikasta jos jättäis niiden repimisen vähemmälle.

Ruokana Tetradiskusta, monnisten tabletteja, hiutaleita, herneitä, katkarapuja ja viime viikolla ostin surviaisen toukkia. Todella persoja ovat.

Yhden kerran on kuteneet ja ei selvinny poikasia. Seuraavaa kutua odotellessa :mrgreen:

Vahtivat kyllä kutua tosi hyvin ja täyskasvusella partamonnilla ei ollu asiaa lähelle kutupaikkaa. Luulen, että kutu vaan epäonnistu ja ne söi itse "poikaset" pois. En tiedä..
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Tänään meillä oli akvaarion muuttopäivä. Itse vielä majaillaan täälä "vanhalla" kämpällä. Kyllä näytti siltä että sinne jää akvaarion kokoinen paikka sisustukseen. :mrgreen: KUMMA juttu.

On se toisaalta ihmeellistä että nuilla puolisoilla on jotakin akvaarioita vastaan. Eikös useempi akvaario tarkota kuitenkin toisaalta sitäkin että emäntä istuskelee tiiviimmin kotisalla kun on mukavaa puuhaa... Onhan sitä kuitenkin harrastuksia jotka vie liesuun harva se ilta. Vai tuntevatkohan jäävänsä kakkosiksi?

Muuton yhteydessä muutettiin akvan sisustustakin, uudelleen sijoittelin kasveja ja kippasin kannonkin nurinperin. Näytti hieman siltä että kasveja on reilusti mutta päätin että säästän ne kuitenkin siihen uuteen akvaarioon. Kyllä mä sinne jonkinlaisen pönikän pistän pörräämään, muuten ei tuu kesää. :roll:
Olishan sekin vaihtoehto että roudais sinne vaan altaan puolisolle mitään puhumatta ja virittelis käyntiin, elokuu asustellaan kuitenkin tytön kanssa kahestaan, mutta kukas sen sinne kantaa sisälle? Mulla loppuu voimat kesken jo ton 200 kanssa... :frown:

Noooh, suunnitellaan, suunnitellaan.

Kissoille suunnittelen "turvaverkkoa" tuonne uuden kodin parvekkeelle. Muutetaan kuitenkin neljänteen kerrokseen ja piha parvekkeen alla on asfaltoitu. Nykysestä asunnosta on kissa tippunu parvekkeelta mutta onneksi ei käyny huonosti.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Haidi_hou kirjoitti:Olishan sekin vaihtoehto että roudais sinne vaan altaan puolisolle mitään puhumatta ja virittelis käyntiin, elokuu asustellaan kuitenkin tytön kanssa kahestaan, mutta kukas sen sinne kantaa sisälle? Mulla loppuu voimat kesken jo ton 200 kanssa... :frown:
Mä olen pari kertaa harrastanut tuota. Alle 100-litraisen kantaa hyvin ihan itsekseen sisälle. Isomman kanssa on pakko pyytää joku avuksi, joten yleensä siis joutuu miehelle ilmoittamaan etukäteen altaan tulosta. Pyydä naapuri apuun. :mrgreen: Vai minkä kokoinen aukko sinne kämppään on akvaariolle jäänyt? Tarvitaanko koko taloyhtiö kantopuuhiin?

Mä vaihtelin tänään vettä. Toisessa 85-litraisessa on melkoinen leväkasvusto :frown: yritin vähän putsailla. Lippukirjot käyttäytyy hassusti, en tiedä miten kudun kävi, söivätkö sen vai kuoriutuiko jotain. Naaras piilottelee, ei tullut iltaruualle, käväisi vain hetken näkyvillä tosi tumman puhuvana. Olisko sieltä jotain kuoriutunut ja se sen takia piilottelee niitä hoivaamassa? pari kertaa kyllä päivemmällä uiskenteli ihan normaalin näköisenä edes takaisin.

Sitten sorruin ja tilasin vähän lukemista. Varjon kasvikirjan tietysti. Kohta olen sitten oikea kasviekspertti kun sen lukaisen. :D Olen aikamoinen kirjafani muutenkin. Neule- ja puutarhakirjoja löytyy varmaan useampi hyllymetri. Akvaariokirjoja on muutama, mutta varmaan tulee lisää. Kun jouduimme luopumaan koirasta, niin myin kaikki koirakirjat. Siellä on siis hyllyssä kolo! Kävin taas kerran surffailemassa englanninkielisiä akvakirjoja, mutta luojan kiitos vältin kiusauksen. Luottokortinkin on joskus levättävä :roll:
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member

Juu 100 litranen nousee vielä omin voimin, 200 litraseen tarvii jo toisenkin kantajan. Alle 300 litrasta mä en aatellu meille ottaa ja tuohon jääneeseen koloon kyllä oikeestaan mahtuis se 500 litranen jota oon kattelu vähän sillä silmällä... Eli joo kyl puolitaloyhtiöö pitäisi riittää, turha värvätä koko taloyhtiöö tuohon kantohommaan. :mrgreen: Se turkoosikirjoahven kun kiinnostaisi ja se tarvii vähintään reilun 400 litraa tilaa... :roll:

Mä luulin kerran että rusokirjoahventen kutu oli menny parempiin suihin mutta tajusin sitten että vanhemmat piilotteli molemmat vedensuosikin seassa posket pullollaan. Olivat pelastaneet poikaset vedenvaihdon tieltä. Kun tilanne rauhottu niin poikaset pääsi takas monttuunsa pohjalle.

Ohhoo jos sä hommaat simmoisen hianon kasvikirjan niin sitten me voidaan täälä vongata sulta neuvoo millon mihinkin kasvirobleemaan. [;)]
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Tänään saan vihdoin postista tuon Satekin kipsin ja pääsen siis alustavasti laittamaan tuota 63-l milliksille ja platyille! Nyt erotan taas naaraat ja koiraat toisistaan ja alan katsomaan tuota jalostushommaa vähän sillä silmällä, sain aiemmasta poikueesta "vahingossa" upeita mustapyrstöisiä miljoonakaloja aikaan, on tosi näyttäviä!
Kasveja ei vielä ole varaa hankkia enempää, mutta vedensuosikki näyttää hurahtaneen taas sellaisiin mittoihin, että siitä saa hyvät pistokkaat aikaiseksi!
Platyn poikaset haetaan tänään myös uuteen kotiin :)
Tänään siis tiedossa vedenvaihtoa & kovettamista 63-l!

Edit. Kyllä mekin haaveillaan jatkuvasti siitä vieläkin isommasta akvasta, mutta nyt kun on eka lapsi tulossa ja opiskellaan vielä, niin ei taida lompakko antee myöten ennen sitä :( Ellei sitten käy ihmettä raha-asioissa ;)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Vinkiksi vastaisuuteen^, että kovetat veden huomattavasti halvemmalla a)ruokaupan ruokasoodalla (tarkistat, että on lisäineeton) tai b) askarteluliikkeen kipsillä. Apteekistakin saa kipsiä, ainakin tilaamalla.

Jouduin luopumaan sukkula-ahveista, kun yhteiselo lehtisten kanssa ei sujunut. Tai sukkula-akka ilkeili välillä isoille lehtiksille, että ei siinä sen suurempaa draamaa ollut, mutta lehtikset pelkäsi sitä hulluna. Ja meidän lehtiksiähän ei kukaan kiusaa. Sukkulat lähtivät eilen junakyydillä Helsinkiin. Oli vähän kurja olo koko hommasta, kun tykkäsin niistä kovin ja ukko oli tosi kiltti. Sitten illalla en löytänyt ihanaista isovaanija (vai onko tuo kultavaanija?) ukkoa. Etsin lattioilta, turhaan. Olin vaihtanut veden päivällä, joten ainoa vaihtoehto oli, että se on mennyt alas viemäristä. Melkein porasin kalaparan ja jälkeen jääneen lesken puolesta. Tuijotin vessanpönttöä, mutta ei, se ei tullut takaisin. Tein välissä muita juttuja, mutta päätin sitten kerran vielä katsoa akvan ympäristön ja sieltähän tuo löytyi, pölyisenä mutta muuten yllättävän hyväkuntoisena. Akvassa haukkoi tietysti kovasti, mutta oli uimassa pinnassa pirteänä akkansa kanssa jo 10 minsan kuluttua. Nyt näyttäisi, että sen evät ja pyrstö on vähän kärsineet kuivumisesta, täytyy seurailla tulehdusten varalta, mutta muuten se on ihan oma itsensä.

Olen aina vannonut, johtuen karuista kokemuksta partisten kanssa, ettei meille tulee enää yhtäkään sen tyyppistä kalaa, plekoa tai muuta imuttelijaa. Viime viikolla kuitenkin lähdin hakemaan banjoja, mutta palasin juovanokkamonniukon kanssa kotiin. Se onkin oikein hyvätapainen, on aina esillä, rauhallinen, jyyskyttää hyvin levää kannoista, ei koske kasveihin (ainakaan vielä....) eikä pöllytä hiekkkaa. Tänään on ohjelmassa akkaseuran nouto sille. Tarjosin eilen ukolle kurkkua, mutta se oli sen mielestä ällöä ja aina kurkkuun osuessaan väisti toisen suuntaan. Se on aivan järjettömän surkea uimari. Luultavasti tuolla tyylillä kävelykin sujuisi paremmin....Lähinnä lennähtelee sinne tänne sattuman varaisesti.

Keskiviikkona on ohjelmassa Helsingin reissu ja käydään samalla Akvaariokeskuksessa. Ei (eieieieiei) kaloja, ehkä joku kasvi, jos löytyy tarpeissiin sopiva.Samalla olisi tarkoitus hakea ison akvan pohjalle toistakymmentä safiirimonnista eräältä harrastajalta. Olen innoissani niistä! Meidän piti hakea niitä jo keväällä, mutta sitten iski se saakutin loinen ja kaikki meni ihan plörinäksi. Haaveilen Kongontetraparvesta, mutta taitaa mennä aika sekavaksi, kun tuolla ui jo melkoinen joukko timanttitetroja. Tosin osa niistä voisi siirtyä pojalle, mutta njaa, voi mennä silti sekasopaksi. Kahdelle nuorelle golden-lehtikselle pitäisi löytää uusi koti, isot marmorit välillä komentelee niitä. Lähinnä siirtävät pois tieltään, että ei sen pahempaa kuitenkaan. Sen sijaan ne sietävät pikkumarmoria hyvin, se on niille ihan kuin joku maskotti ja saa peesailla isojen touhuja!

Jotenkin lohdullista kuulla, miten muidenkaan siipat ei-vaan-ymmärrä. Meillä käytiin uudesta (tai siis käytettyhän tuo oli) monimetallivalaisimesta oikein jo vääntöä, mutta tuli se sitten lopulta. Mies olisi halunut ledin, mutta kun tarjolla on ei oota ja sitä yhtä en minä puolestani halunnut, monestakaan syystä. Toisaalta lohduttelin miestäni, että monimetallin myötä watit itseasiassa tippui verrattuna entisiin T5iin.... Nyt sitten odottelen leväinvaasiota paikalle, vaikka valaisin on suht korkealla ja ajastin laittaa pimennyksen päivällä kolmeksi tunniksi. Tulee ne kuitenkin. Mutta jos ei ihan vyöryttämällä vaan sillain levälaji kerrallaan, kuten tähänkin asti on uusien akvojen kanssa tapahtunut. Hope so....
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Jotenkin lohdullista kuulla, miten muidenkaan siipat ei-vaan-ymmärrä.
Se taitaa olla aika yleistäkin :mrgreen: Itse meinaan pudota jo kärryiltä välillä vesikippojen määrästä, ja uusia (tosin vanhojen tilalle vain) pitää koko ajan kehitellä mielessä. Mies sanoo ettei yhtään enään, mutta kuitenkin se juuri eilen sanoi, etteihän hällä ole yhtään akvaa, sellainen kuulemma pitäisi vielä saada 8O Taitaa siis kuitenkin tykätä, vaikkei myönnäkkään :mrgreen:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
eriador
Member
Member

Eikö se ruokasooda lähinnä nosta vaan karbonaattikovuutta ja ph:ta eikä kokonaiskovuutta?! Näin olen aina luullut.
Täällä siippa onneksi tykkää akvaarioista ja kaloista, mutta kyllä uuden kipon hankkiminen on aina vaatinut sellaista pientä suostuttelua :) Jättiakvaario sais kuulemma tulla meille heti, jos vaan luovun jostain toisesta akvasta, eli taidan nyt kuitenkin odotella rahaa ja lisätilaa :)
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

eriador kirjoitti:ja alan katsomaan tuota jalostushommaa vähän sillä silmällä, sain aiemmasta poikueesta "vahingossa" upeita mustapyrstöisiä miljoonakaloja aikaan, on tosi näyttäviä!

Oi voi, tuokin on varmaan mielenkiintoista hommaa. Minua biologina kiehtoisi tuo. Eikös niissä pyrstönmuotojen periytymisessä ollut jotain säännönmukaisuutta ellen väärin muista? Tähänkin vois joskus perehtyä.
Mulla on ollut aika tylsää nyt viime päivinä, mies reissaa ja olen lasten kanssa. Eksyn haaveilemaan kaikenlaista ja päässä muhii sata ja yksi erilaista ideaa. Mun täytyy vaan muistaa, että syksyllä kun jatkuu opiskelu ja vähän töitäkin (sain vähän osa-aikaista opetustyötä) niin aikaa ei ole samalla tavalla. Mutta onneksi haaveilu ja ideointi on ilmaista ja sitä voi tehdä hiekkalaatikon reunalta käsin.

Seuraavia ideoita tässä pyörittelen:
- pitkä allas imunuoliaisille, "puro"
- pienehkö kuutio kasveille (ehkä jokin pieni kalakin?)
- korurihmalan uudistus
- allas monnisille
- se iso Amazon lehtikaloille
- isompi kuutio allas ahvenille
Tilaa siis olisi ja hauska suunnitella, vaikkei sitten toteuttaiskaan. Neuleinnostus saapuu aina syksyisin, joten ehkä siihen tyssää hetkeksi uusien altaiden pystytys. Viime syksyn ja talven aikana neuloin seitsemän villapaitaa tai takkia (ja huiveja, pipoja,lapasia). Mutta nyt onkin mahdollista neuloa akvaarioita tuijotellen, kun saan olkkarin nojatuolin viereen dimerus altaan pystyyn. :mrgreen:

Dimerukset on ahnaita. Rubiinitetrat on sentään vielä liian suuria niille, mutta kaiken limaskan ne ovat popsineet. Pitäis varmaan laittaa joka altaaseen yksi dimerus vähäksi aikaan, niin päästäisiin siitä riesasta. Eilen ekaa kertaa pääsin seurailemaan dimerusten normaalia oleilua, kun hiivin illalla altaan vierelle tarkkailemaan. Yleensä ne ovat aina vaan kerjäämässä, jos oleskelen samassa huoneessa. Ne uivat koko ajan ruokaa etsien, yksi on selvä pomo ja näyttää sen muille. Mitään pahaa rökitystä ei kuitenkaan taida olla, kunhan kukkoilevat.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

^Dimeruksia pitää ihailla kaukaa, jos liian lähelle menee niin ne tosiaan kerjää vaan ruokaa :mrgreen:
Mulla on akva olkkarin sohvan takana joten siitä on hyvä seurailla niiden menoa. Nyt on taas jotku kutupuuhat meneillään ja isoin koiras ja naaras on välillä ihan mustia ja kisailevat ja suukottelevat vähän väliä. Tuota nuiden touhua jaksais seurata tuntitolkulla.

Mulla on vielä hankkimatta parvikalat tuonne Dimerusten sekaan. Niitä tiikeribarbeja mietin, mutta vähän väliä muutan mieleni ja haluan tetroja, eiku tikruja, eikö tetroja.. No, niin kauan ku tuolla on nuo kaksi ylimääräistä koiras dimerusta niin saa tetrat tai barbit odottaa kaupan hyllyllä.

Ja salamanteri se päivä päivältä tulee rohkeammaksi ja touhuaa jo valosallakin muualla kuin kannon tai kiven alla :D Se on kyllä nätti kala <3
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Eikös kaikki ahvenet (ja muutkin kalat) ole ihan samanlaisia? Heti lasissa, kun saapuu paikalle.

Kalojen elämää pääsee vakoilemaan, kun järjestää akvaan kuutamovalon. Kun muu kämppä on pimeänä, ne eivät näe ihmistä ja touhuavat silloin niitä kalojen juttuja. Hauskaa seurattavaa! Tympii, kun aina akvan ohi kulkiessaan kaikki kalat tetroja myöten tulee perässä kuin koirat. Njaa, monniset ei sentään, mutta leväbarbit kyllä.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Meilläkin sama juttu leväbarbien kanssa. Seuraavat kuin hai laivaa. :) Monniset taas siirtyvät vaivihkaa jonkin kannon taakse kaivelemaan jos jää puuhailemaan tankin eteen pidemmäksi aikaa. Helmirihmakalat taas haluaisivat nähdä tankkia töllisteleviä ihmisiä vain ruoka-aikana. Tuntuvat viihtyvän paremmin taka-alan pusikoissa kuin etualan avoimessa tilassa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
eriador
Member
Member

Tänään saatiin vihdoin tosiaan muutettua tuo 63-l hammaskarpeille. Tähän sijoitettiin pelkät naaraat, uroksia mulla lähteekin uuteen kotiin pian eikä jäljelle jää kuin muutama valikoitu sitten tuohon jalostukseen. Kasveja ei ole kuin 1 miekkalehti ja 2 vedensuosikkia sekä tuollainen sammalpallo, seuraavana hankintalistalla onkin sitten tuohon kasvit sekä 2 eri väristä platy urosta platyjen värijalostuksiin [;)]
Ompun poikasiakin sijoittelin eri altaisiin kasvamaan, hienoja värejä näkyy tulevan :mrgreen:

Tänään miehen kanssa suunniteltiin kovasti tuota seuraavaa, isompaa allasta. Tasapainoitellaan 400L+ - 600L+ välillä eli varmaan se meille kuitenkin heti tulee kun rahapuoli antaa periksi, mies totesi että hankiudutaan sitten eroon jommasta kummasta pienemmästä akvasta sitten :D
Seuraava projekti onkin laittaa kuntoon miniakva uudelle ukkotaistolle, siinä ei nyt paljoa laitettavaa kyllä ole [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”