Sukarapurupatus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus
Oranssisilmä tiikereitä, sinisiä ja valkoisia helmisukiksia, tulisukia A-lk punaisia ja mustia sekä sakuroita.
Edellisessä lähetyksessä kesällä oli kuolleita A-luokan tulisukia 5-6 kpl, muut hengissä. Saas nähä nyt, omalla riskillä nää ulkomaankuljetukset tulee. Jännää siis.
Edellisessä lähetyksessä kesällä oli kuolleita A-luokan tulisukia 5-6 kpl, muut hengissä. Saas nähä nyt, omalla riskillä nää ulkomaankuljetukset tulee. Jännää siis.
^ Ai niin, oranssithan ne silmät on eikä keltaiset.
No, suurennuslasilla niitä joutuu meikäläinen kuitenkin kattelemaan, joten väliäkö tuolla.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Junior Member
Mitä mahtavat olla nää meidän sukaravut,ovat melkoisen tummia ja kermainen juovakulkee selässä.Olen ihan pihalla näiden nimistä kun veljeltä sain heidän akvaariostaan,kun heillä on vieläkin ihan ylituotantoa näistä.
Sinirapu,Lasikatkarapu,marmorirapuja
Kirjoahvenia ja huntupyrstöisiä eläjiä erilajeja,plekoja.
HAKUSESSA SINIRAPUTYTTÖ...
^ Ne saattavat olla kirsikan värimuunnosta, tai oikeammin sen alkuperäistä väriä. Aina joskus tulee poikueeseen erilaisia värimuunnoksia, ja jos väri johtuu dominoivasta geenistä, niin kanta voi pikkuhiljaa muuttua kokonaan tämän väriseksi. Ei sinulla olisi kuvaa niistä? Olisi kiva nähdä minkä näköisiä otuksia ne ovat. 

-
- Advanced Member
Myös "siniset" tekee noita ruskeita jälkeläisiä, joilla on kermanvärinen selkäraita. Ja vihreät muistaakseni myös, joskin niitä mulla ei ole ollut itselläni.
-
- Elite Member
Taitaa oikeesti tulisukarapu olla ainut sukarapu joitten kaikki yksilöt on väriltään punasia ja joilla on valkoset raidat,
muitten sukarapu lajien väritys saattaa kyllä vaihdella hyvinkii paljon eri yksilöiden välillä.
muitten sukarapu lajien väritys saattaa kyllä vaihdella hyvinkii paljon eri yksilöiden välillä.

Tuota noin, saattaako petokotilo syödä pieniä tulisukaravun poikasia? Mulla ois tulisukalassa kotiloita ja ne pitäs saada pois, ajattelin siihen tarkoitukseen yhtä tai kahta petokotiloa. Poikasia ei vielä ole mutta tulossa olisi...Eli onko kellään siis petoja ja tulisukia? Tosin ei taida peto saada rapua kiinni. 

-
- Junior Member
En ole vielä saanut kuvattua noita,mutta yritämpäs kuvata ja laittaa tänne. Tykkäävät olla noiden siniharjarapujen kanssa kylkikylkeä vasten,ja noi harjat jopa antaa seistä sukien ihan selässään
.Lisääntymään nämä ei ole meillä vielä ruvennut, onko nämä yleensä miten sikiävää porukkaa nämä sukaravut?

-
- Senior Member
Mulla on ollut peto rapulassa, mutta nyt se on hoidossa, kun kierteiskanta on kasvamassa. Ei se ole ravun poikasia mulla syönyt, mutta jos joku rapu on heittänyt henkensä, niin raadon se kyllä syö.. tai ainakin meidän Rauno tekee niin 

^^ Sikiävyys riippuu ihan sukarapulajista. Kirsikat on erittäin nopeita ja tehokkaita siinä hommassa, tulisukaset taas paljon hitaampia. Jälkimmäisten poikueet on usein pienempiä ja poikaskuolleisuus suurempi.
-
- Junior Member
Hitsit sentään,onko noi sukaravut hyviä piilottelijoita ,vai minkä ihmeen takia en löydä kuin enään kuin yhden sukiksen tuolta
Olisin valmis ottamaan noita sukarapuja lisää akvaarioon,jos jollain ylimääräsiä on
Tuo yksi sukarapu on ihan kimpassa noiden siniharjojen kanssa, makailee niiden kylessä kiinni ja nää isommat antaa jopa ratsastaa selässään tuon sukaravun,hellyyttävän näköistä 
--
Ainiin ja tuo jolla on noi vaaleat raidat selässä on kyliltään vihreä, ja toinen joka on piiloutunut jonnekkin on kyliltään ihan ruskea.

--
Ainiin ja tuo jolla on noi vaaleat raidat selässä on kyliltään vihreä, ja toinen joka on piiloutunut jonnekkin on kyliltään ihan ruskea.
Mulla on tuolla 102L altaassa tulisukarapuja helmirasboroiden kanssa. Laseja pitkin kiihdyttelee muutamia petoja. Löysin yhden pikkiriikkisen muuten tänään!
Toinen allas 53L jossa on kovetettu vesi ja muutama miljoonakala odottelee vielä rapusia. Olen tätä viestiketjua seuraillut odotellessani että jostain putkahtaisi helmiä- tai sinisiä helmisukarapuja.Nyt alkaakin toivo mennä(aikaa kulunu n. 12kk)joten..Anna S. ja Vallumaarit,olisko mitenkään mahdotonta päästä mukaan kokeneempien kimppatilaukseen kun seuraavan kerran sukasia tilailette?? Viitsiskö jompikumpi ystävällisesti laittaa minulle vaikka yksäriä..?

Toinen allas 53L jossa on kovetettu vesi ja muutama miljoonakala odottelee vielä rapusia. Olen tätä viestiketjua seuraillut odotellessani että jostain putkahtaisi helmiä- tai sinisiä helmisukarapuja.Nyt alkaakin toivo mennä(aikaa kulunu n. 12kk)joten..Anna S. ja Vallumaarit,olisko mitenkään mahdotonta päästä mukaan kokeneempien kimppatilaukseen kun seuraavan kerran sukasia tilailette?? Viitsiskö jompikumpi ystävällisesti laittaa minulle vaikka yksäriä..?
-
- Advanced Member
Toki! Keväällä varmaan seuraavan kerran tilataan, koska nyt alkaa olla jo liian kylmä.
Tänään saapui toinen kokeiluerä Saksasta, pienten kommelusten kautta sekin. Pakettinumerosta/seurannasta/ei tietoa, saapumispäivästä/ei tietoa/vesivuotoja paljon, paketti märkä.
Ylläreitä: Saatiin tavis tiikereiden seassa puolet sinisia upeita oranssisilmiä, kaikki A-lk tulisuat oli hengissä, A-lk mustavalkoisissakin vain 2 kuollutta.
Sakuroita, valkoisia helmisukarapuja ja sinisia helmisukarapuja, kaikki ok!
Nyt on tietenkin piinaviikot edessä, joskus kuolee koko kanta mystisiin muutto-ongelmiin/sairauksiin ja vesien vaihtumiseen, joskus ei.
Rapoa tulee taas!
Tänään saapui toinen kokeiluerä Saksasta, pienten kommelusten kautta sekin. Pakettinumerosta/seurannasta/ei tietoa, saapumispäivästä/ei tietoa/vesivuotoja paljon, paketti märkä.
Ylläreitä: Saatiin tavis tiikereiden seassa puolet sinisia upeita oranssisilmiä, kaikki A-lk tulisuat oli hengissä, A-lk mustavalkoisissakin vain 2 kuollutta.
Sakuroita, valkoisia helmisukarapuja ja sinisia helmisukarapuja, kaikki ok!
Nyt on tietenkin piinaviikot edessä, joskus kuolee koko kanta mystisiin muutto-ongelmiin/sairauksiin ja vesien vaihtumiseen, joskus ei.
Rapoa tulee taas!
-
- Starting Member
Pidetään peukkuja että rapuset selviävät muutosta!
Minuakin kiinnostaisi ottaa osaa seuraavaan kimppatilaukseen, joten myös minua saa asiasta sitten aikanaan muistuttaa ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toinenkin iloinen yllätys Saksan tilauksessa: 10 tilatun vaaleansinisen helmisuan sijaan tulikin 20!
Tosin yksi niistä on punertava...

-
- Junior Member
Hah löysimpäs toisenkin sukiksen tuolta,toinen on vihreä ja toinen mun mielestä sininen ja molemmilla raita selässä. Voi mäkin tahdon lisää näitä.Alunperin veljeltä tuli 6 näitä ja yhden tiedän varmuudeksi että on syöty,noita 3 muuta en ole nähnyt ihan viime aikoina,liekkö joutuneet taisto tyttöjen lounaaksi.
Siis ihan vietävästi harmittaa sen yhden sinisen menetys,oli aivan mahtavan vaalean sininen läpi kuultava
.
Siis ihan vietävästi harmittaa sen yhden sinisen menetys,oli aivan mahtavan vaalean sininen läpi kuultava

Lääh..!Mulle mulle mulle mulle..kans!Kivoja tuollaset laskuvirheet,niitä sais sattua useamminkin:)
Innoissaan täällä odotellaan kuulumisia kuinka uusien rapusten kotiutuminen sujuu.
Innoissaan täällä odotellaan kuulumisia kuinka uusien rapusten kotiutuminen sujuu.
-
- Advanced Member
Ihania!
Mun tarttee kans kokeilla tuota.

-
- Elite Member
Miula tulee kanssa sukaravut kättä nyppimään kun esim. lappoaa vettä akvasta, on ihan kivan tuntusta. 

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Hei,
Olen päättänyt hankkia itselleni sukarapualtaan ja kysyisin nyt hieman neuvoa teiltä kokeneemmilta.
Minkä kokoinen allas olisi "järkevä"? olen ajatellut ~20 litraista. Montako rapua tuohon litramäärään menee?
Mitä sukarapuja ei voi laittaa samaan altaaseen etteivät risteydy? ja jos risteytyvät niin tuleeko kaikista "värittömiä"?
Tarviiko hommata lämmitin? vai riitääkö huoneenlämpö?
Kuinka usein rapuja pitää ruokkia ja mitä kannattaa tarjoilla?
Tuossapa nuo tärkeimmät mitä nyt muistin, kertokaa oma mielipiteenne.
Olen päättänyt hankkia itselleni sukarapualtaan ja kysyisin nyt hieman neuvoa teiltä kokeneemmilta.
Minkä kokoinen allas olisi "järkevä"? olen ajatellut ~20 litraista. Montako rapua tuohon litramäärään menee?
Mitä sukarapuja ei voi laittaa samaan altaaseen etteivät risteydy? ja jos risteytyvät niin tuleeko kaikista "värittömiä"?
Tarviiko hommata lämmitin? vai riitääkö huoneenlämpö?
Kuinka usein rapuja pitää ruokkia ja mitä kannattaa tarjoilla?
Tuossapa nuo tärkeimmät mitä nyt muistin, kertokaa oma mielipiteenne.
^ 20-litrainen allas vaatii tarkkuutta ja huolellista hoitoa; vähän isomman hoito on selvästi helpompaa. 50-litrainen esimerkiksi antaa jo enemmän "anteeksi".
Kannattaa aloittaa vaikkapa kymmenellä ravulla, sillä jos ne viihtyvät, niin määrä alkaa kyllä pian kasvaa. Jos ne eivät viihdy, niin ei tule niin suurta taloudellista tappiota. Altaan nitrifikaatiobakteerien määräkin saa aikaa kehittyä. Altaan pitää sitten olla todella kypsä, varsinkin jos harkitset vaativampien sukarapujen - esim. tulisukien - hankintaa.
Caridina-sukuiset saattavat risteytyä keskenään, samoin Neocaridinat. Eri sukuiset taas eivät voi risteytyä.
Lämmittimen tarve riippu huonelämpötilasta ja sukarapulajista.
Rapuja ruokitaan niiden määrästä riippuen: jos isossa altaassa on vain muutama rapu, niin pari kertaa viikossa ihan pieni määrä ruokaa (mielellään sukaravuille tarkoitettua) riittää, ja jos taas pienessä altaassa on paljon niitä, niin kerran päivässä reilummalla kädellä on ihan paikallaan. Sukaravut syövät monenlaista altaasta löytyvää, esim. leviä ja pieneliöstöä, ja jos rapuja on vähän, niin ne eivät välttämättä tule edes syömään niille tarjottua ruokaa. Kaikki jäljelle jäävä ruoka on ehdottomasti poistettava, sillä varsinkin tulisuat ovat hyvin herkkiä veden pilaantumiselle. Veden bakteerimäärä on syytä pitää kurissa jokaviikkoisella 50%:n veden vaihdolla rapujen määrästä riippumatta. Suodatinhygienia on myös tärkeä asia.

Caridina-sukuiset saattavat risteytyä keskenään, samoin Neocaridinat. Eri sukuiset taas eivät voi risteytyä.
Lämmittimen tarve riippu huonelämpötilasta ja sukarapulajista.
Rapuja ruokitaan niiden määrästä riippuen: jos isossa altaassa on vain muutama rapu, niin pari kertaa viikossa ihan pieni määrä ruokaa (mielellään sukaravuille tarkoitettua) riittää, ja jos taas pienessä altaassa on paljon niitä, niin kerran päivässä reilummalla kädellä on ihan paikallaan. Sukaravut syövät monenlaista altaasta löytyvää, esim. leviä ja pieneliöstöä, ja jos rapuja on vähän, niin ne eivät välttämättä tule edes syömään niille tarjottua ruokaa. Kaikki jäljelle jäävä ruoka on ehdottomasti poistettava, sillä varsinkin tulisuat ovat hyvin herkkiä veden pilaantumiselle. Veden bakteerimäärä on syytä pitää kurissa jokaviikkoisella 50%:n veden vaihdolla rapujen määrästä riippumatta. Suodatinhygienia on myös tärkeä asia.
Jossain vanhassa viestissä oli linkki sukarapujen ristetymistaulukkoon. En millään löydä sitä..Viitsisikö joku kaivaa sen linkin tänne?