Muita rihma-altaita pitäviä?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Täällä palautin hunajarihmojen poikaset vielä mato dietille, eivät koskeneet kahteen päivään yhtään tarjotuun kuivaruokaan eli olivat sitten kaksi päivää syömättä
ja nyt kun tänään annoin matoja niin kyllä ahmivat mahan pullolleen, kasvakoon nyt tuolla muonalla isommaksi. :)
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Mä vaihdoin juuri perjantaina lampun ja nyt tuntuis että kasvit on saaneet uutta virtaa. Jopa se kitukasvuinen vallisneria on alkanut kasvaa pituutta. Tilasin intianmantelipuun lehtiä eilen. Niitä odotellessa. Kuinkahan nuo muukalaiskalat kestää ne. Tuolla on kolme miljoonakala urosta, yks partamonni ja kaksi ottoa. Muut ovat tuolta aasian suunnalta. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
buke
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja buke »

No voihan puo... Tämän siitä saa kun on pienen lapsen kanssa puoli unessa: Laitoin tosiaan niitä intianmantelipuun lehtiä isoon altaaseen ja enkä muistanut käyttäväni sitä vettä pikku altaassa (jossa poikaset). Niitti sitten satoaan kalma. :(

Mitäs muiden altaissa?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Täällä voi hunajarihmat/korurihmat/hunajarihmojen poikaset oikeen hyvin, isompi hunajapoikanen on jo 2cm pitkä, minkähän ikäsenä noitten poikasten poikasväritys lähtee pois eli millon tuo kyljen musta juova katoaa? :)
O_oFrost
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja O_oFrost »

Täällä on aika hiljaista altaissa. Toisen tuon isomman altaan putkista sain vaihdettua. Tuli hieman valoisamman näköiseksi jo siitä. Mennyt selvästi turhan pitkä aika edellisestä lamppujen vaihdosta [:I]

Tyhjien kierteiskuorien määrä kasvaa pienemmässä altaassa vaikka niitä hurjia tappajakotiloita ei juuri näykään. Hauskoja otuksia kyllä. Varmaan siirrän jonkun murisijan sinne asustelemaan vaikka hvyin pärjäävät isossakin keskenään.

buke, menikö kaikki pienokaiset vai selvisikö joku?

miljoonakala84, kannattaa joo antaa sitä mikä maistuu. Ehtii sitä opettamaan pienokaiset syömään muutakin sitten kun kokoa on vähän enemmän :D
63l----kaksi koiruutta
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

JUU pitää syötellä noita matoja vaan, tuossa kun lähetään huhtikuussa viikoksi laskettelemaan niin toivottavasti noi poikaset oppii soitopaikassaan syömään kuivamuonaa. :mrgreen:
buke
Junior Member
Junior Member

O_oFrost kirjoitti: buke, menikö kaikki pienokaiset vai selvisikö joku?
Itseasiassa taisi mennä... Kävimme eilen anoppilassa niin katastrofi odotti kotona: Hapetusjärjestelmä oli pettänyt ja se oli sitten pikkasille lopullinen niitti. :cry: Saa nähdä miten onnistun seuraavien kanssa. laitan jonkun varajärjestelmän, että olisi edes jotain! Pahalta näytti kun pohjalla lojui matto pienokaisia (Ei ole hiekkaa).
Ninium85
Member
Member

^ Voi ei. :( Ei oo yhtään kivaa. Mäkin laittelin toissapäivänä Intianmantelipuun lehtiä ja vedestä tuli todella tummaa. En oo eilisen jälkeen ollu kotona, joten en osaa sanoa onko siellä tapahtunu mitään ihmeellistä... Innolla ootan et pääsen kotiin tänään.... :)
buke
Junior Member
Junior Member

Ninium85 kirjoitti:^ Voi ei. :( Ei oo yhtään kivaa. Mäkin laittelin toissapäivänä Intianmantelipuun lehtiä ja vedestä tuli todella tummaa. En oo eilisen jälkeen ollu kotona, joten en osaa sanoa onko siellä tapahtunu mitään ihmeellistä... Innolla ootan et pääsen kotiin tänään.... :)
Laitoitko paljonko ja mitkä on litrat? Mulla taitaa olla liian vähän, kun ei oo vedessä näkynyt värissä muutosta. Tai lehdet ei oo enää hyviä... :roll:
Ninium85
Member
Member

Mun allas on 100 litraa ja laitoin kolme lehteä. Tästä lähin lisään vaan kaks sitten kun noista kolmen viikon päästä loppuu kyty. :) Ja noi ei tajua enää tehdä mitään kun se toinen naaras kuoli. Sen koommin ei ole näkynyt minkäänlaista pesäviritelmää..... :?
O_oFrost
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja O_oFrost »

No voi kurjuus :( Tuo poikasten kasvatus menee selvästi niin että onnistuu kun ei yritä ja kun yrittää niin kaikki mahdolliset katastrofit iskevät päälle.
63l----kaksi koiruutta
naranj_a
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja naranj_a »

Moi!

Mulla on helmirihmakaloja (2n+1u) tuolla noin 200litraisessa altaassa ''pääkaloina'' :D Ovat todella komeita. Odottelun jälkeen oon ollu todistamassa kutupuuhia: pesän rakennus, uros kiertyy naaraan ympäri, munat ja poikasetkin.. Poikasia tulee lisää lisää ja lisää.. Ovat todellatodella pieniä! 8O Poikasruokaa oon koittanu antaa (ihan jauhetta), mutta eivät näyttäisi syövän sitä. Ruoka tekee inhottavan kalvon pinnalle, joten tästä lähin en varmaan ruoki niitä sitten mitenkään :D Julmaa..
Uros on aivan vinksahtanut tämän poikaskuumeen myötä. Se on vallannut puoli allasta itselleen ja sinne tunkeutujat saavat maistaa äkäpussia. En ole nähnyt sen syövän mitään yli viikkoon! Ei se malta mitään syödä (edes surviaista), omaa valtakuntaa pitää vahtia, vaikka olisinkin ottanut poikaset pois. Naaraita se ei kiusaa niin paljon, että ne hengästyisivät, mutta itse se on kyllä riutuneen näköinen välillä. Se ottaa ''altaan päästä päähän'' -spurtteja kun se jahtaa tunkeutujaa ja törmää 100km/h päätylasiin, auts! :? Ruhje on silmien yläpuolella. Se vain jaksaa pörhistellä minulle, kun menen katsomaan sen pesää lasin läpi :D
Naaraat eivät ole silmätikkuina urokselle, pikemminkin se vihaa kaikkea mikä liikkuu.. Naaraat tosin epäröivät urosta, koska ne ovat ''värittömiä'' uroksen nähdessään. Niillä on myös ruhjeita siitä, kun ne tappelevat keskenään.
Mulla ei oo tarkotus ollu tehtailla noita poikasia ja nyt tarttisinki neuvoja, miten lopettaa tuo jatkuva kuteminen noilta rihmoilta. Helmirihmojen kutemispuuhat ressaavat myös muita kaloja, kun ne eivät voi liikkua vapaasti altaassa. En haluaisi erottaa uroksia ja naaraita, koska mulla on toinen akvaario alle 50l ja siksi toinen sukupuoli pitäisi myydä, kun ei ole laittaa mihinkään. Onko mitään muita vaihtoehtoja? Lämpötilan muutto johonkin suuntaan? (nyt 26C)

----------------------------------

Kirjoittaja naranj_a » 11:00, 11.03.2010

Selventääkseni: puhuin vahingossa uroksista, vaikka minulla on vain tuo yksi. Ja päätylasiin törmääminen on ihan sen oma vika, tilaa luulisi olevan (p120 k45 s35). Jos teillä on jotain vinkkejä poikasten kasvatukseen niin otan myös niitä vastaan! Erityisesti tuohon ruokintaan liittyen, pitäisi löytää ruoka, joka ei jätä kalvoa veden pinnalle.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Aargh taas on 128L akvaariossa yksi hunajarihmakala naaras sairaan olonen ei ole syöny moneen päivään ja olla möllöttää paikoillaan jossain nurkassa. [}:)]
buke
Junior Member
Junior Member

naranj_a kirjoitti:Moi!

Mulla on helmirihmakaloja (2n+1u) tuolla noin 200litraisessa altaassa ''pääkaloina'' :D Ovat todella komeita. Odottelun jälkeen oon ollu todistamassa kutupuuhia: pesän rakennus, uros kiertyy naaraan ympäri, munat ja poikasetkin.. Poikasia tulee lisää lisää ja lisää.. Ovat todellatodella pieniä! 8O Poikasruokaa oon koittanu antaa (ihan jauhetta), mutta eivät näyttäisi syövän sitä. Ruoka tekee inhottavan kalvon pinnalle, joten tästä lähin en varmaan ruoki niitä sitten mitenkään :D Julmaa..
Uros on aivan vinksahtanut tämän poikaskuumeen myötä. Se on vallannut puoli allasta itselleen ja sinne tunkeutujat saavat maistaa äkäpussia. En ole nähnyt sen syövän mitään yli viikkoon! Ei se malta mitään syödä (edes surviaista), omaa valtakuntaa pitää vahtia, vaikka olisinkin ottanut poikaset pois. Naaraita se ei kiusaa niin paljon, että ne hengästyisivät, mutta itse se on kyllä riutuneen näköinen välillä. Se ottaa ''altaan päästä päähän'' -spurtteja kun se jahtaa tunkeutujaa ja törmää 100km/h päätylasiin, auts! :? Ruhje on silmien yläpuolella. Se vain jaksaa pörhistellä minulle, kun menen katsomaan sen pesää lasin läpi :D
Naaraat eivät ole silmätikkuina urokselle, pikemminkin se vihaa kaikkea mikä liikkuu.. Naaraat tosin epäröivät urosta, koska ne ovat ''värittömiä'' uroksen nähdessään. Niillä on myös ruhjeita siitä, kun ne tappelevat keskenään.
Mulla ei oo tarkotus ollu tehtailla noita poikasia ja nyt tarttisinki neuvoja, miten lopettaa tuo jatkuva kuteminen noilta rihmoilta. Helmirihmojen kutemispuuhat ressaavat myös muita kaloja, kun ne eivät voi liikkua vapaasti altaassa. En haluaisi erottaa uroksia ja naaraita, koska mulla on toinen akvaario alle 50l ja siksi toinen sukupuoli pitäisi myydä, kun ei ole laittaa mihinkään. Onko mitään muita vaihtoehtoja? Lämpötilan muutto johonkin suuntaan? (nyt 26C)

----------------------------------

Kirjoittaja naranj_a » 11:00, 11.03.2010

Selventääkseni: puhuin vahingossa uroksista, vaikka minulla on vain tuo yksi. Ja päätylasiin törmääminen on ihan sen oma vika, tilaa luulisi olevan (p120 k45 s35). Jos teillä on jotain vinkkejä poikasten kasvatukseen niin otan myös niitä vastaan! Erityisesti tuohon ruokintaan liittyen, pitäisi löytää ruoka, joka ei jätä kalvoa veden pinnalle.

Voit todella kokeilla laskemalla lämpötilaa, saadaksesi ne lopettamaan kutemisen. Hirveän alas en suosittele. Jos ei onnistu, vaihda isompaan altaaseen/myy uros/osta lajialtaaksi niille oma.

Poikasia ruokitaan aluksi likoeläimillä. Joita saat tekemällä seuraavasti: Akvaariovettä+banaanin kuorta samaan purkkiin. Itse käytän lasia, jotta näen veden samentuvan, jolloin siinä kuuluisi olla niitä öttiäisiä. Voit myös ostaa likoeläinympin, mikäli et halua alkaa lutraamaan. Sen jälkeen, kun alat näkemään niiden syövän, voit siirtyä kasvattamaan artemiaa. Siihenkin on oma kotikikkansa. Minä kun olen laiska, en jaksa alkaa sen kanssa säätämään, olen ostanut hautomon. Ei ne minun mielestä kovin kalliita ollut. Taisin pistää niihin n.20€

Onnea kasvatteluihin!
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä sanoudun irti rihma-altaan pitämisestä. Nyt niitä on enää 4. [}:)] Kai tuo nyt on pantteriallas.. :roll:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
naranj_a
Starting Member
Starting Member

buke kirjoitti:
Voit todella kokeilla laskemalla lämpötilaa, saadaksesi ne lopettamaan kutemisen. Hirveän alas en suosittele. Jos ei onnistu, vaihda isompaan altaaseen/myy uros/osta lajialtaaksi niille oma.

Poikasia ruokitaan aluksi likoeläimillä. Joita saat tekemällä seuraavasti: Akvaariovettä+banaanin kuorta samaan purkkiin. Itse käytän lasia, jotta näen veden samentuvan, jolloin siinä kuuluisi olla niitä öttiäisiä. Voit myös ostaa likoeläinympin, mikäli et halua alkaa lutraamaan. Sen jälkeen, kun alat näkemään niiden syövän, voit siirtyä kasvattamaan artemiaa. Siihenkin on oma kotikikkansa. Minä kun olen laiska, en jaksa alkaa sen kanssa säätämään, olen ostanut hautomon. Ei ne minun mielestä kovin kalliita ollut. Taisin pistää niihin n.20€

Onnea kasvatteluihin!
En uskalla laittaa alemmas lämpötilaa, ku noita muitaki kaloja pitää aatella. Semmonen 25-26C sielä altaassa on ilman lämmitintä ja eikös se ole melkeimpä alaraja noille rihmoille. Tykkäävät enemmän lämpimästä. Tein nyt sillä tavalla, että jätin koko altaan peittäneestä pintakasvimassasta vain 5kpl pintakasveja altaaseen. Rihmakala herra ei tykännyt :D Koitti tehdä pesää nurkkaan mutta eipäs onnistunutkaan [;)] Siihen loppui kuteminen :D Aiemmin tehny pintakasvien sekaan. Äkkiä niistä pintakasveista kyllä tulee iso lautta.. pitää ottaa pois sitä mukaa, kun lisääntyy.
Pitääkin kokeilla tuota likoeläin juttua viikonloppuna :) kai ne sen aikaa jauheella pärjäävät. Taitaa olla hitaita kasvamaan, ku niin pienenä syntyvät ja niin isoja pitäisi tulla.. Ehkä monen yrityksen jälkeen saan muutaman kasvamaan nähtävän kokoiseksi :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Miun täytyy kyllä lopettaa toi sairas hunajarihma naaras. :cry:
naranj_a
Starting Member
Starting Member

miljoonakala84 kirjoitti:Miun täytyy kyllä lopettaa toi sairas hunajarihma naaras. :cry:
iomeron kirjoitti:Minä sanoudun irti rihma-altaan pitämisestä. Nyt niitä on enää 4. [}:)] Kai tuo nyt on pantteriallas.. :roll:
miljoonakala84: Voi harmi :( onko sulla aavistustakaan mikä sille tuli? jääkö sulle vielä huniksia? mitä oot lajista tykänny? ajattelin että itekki voisi kokeilla niitä, ovat pieniä ja söpöjä, rihmakalat ovat muutenki tosi lepposia :) kääpiörihmakin on käynyt mielessä, mutta ovat vissiin melko vaaativia fisuja.

iomeron: Sinirihmatko sulla noin vaan kupsahtelee? 8O
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Hyppivät lattialle, en tiiä mistä ihmeen välistä. [}:)]
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Siis yhtään en osaa sanoa mikä tolle on tullu tossa naarashunajassa ei näy päälle päin mitään sairauden merkkejä. :?
Yksi juttu mikä on tässä tullu mieleen että kun mie kudetin noita hunajarihmoja 40L akvaariossa, niin en kaiketi ole tehny noitten kalojen totuttamista toisen laiseen veteen tarpeeksi hitaasti ja sen takia tämä naaras nyt on sairas jotenkii [:I]
Ninium85
Member
Member

Tänään sai meidän hunajarihmakaksikko pakastesurvareita ja noin viikon tauon jälkeen alkoi uros kupliskella taas. Olishan se kiva jos noita vauvoja tulis mutta ei se oo mienkään pakollista vieläkään. Jäljelle jääneestä naaraasta on tullut arka. Se pujottelee vallisnerioiden välissä ja viettää aikaansa toisessa päässä allasta kuin uros. Ei kuitenkaan vaikuta sairaalta. Onkohan se masentunut kun kaveri kuoli? No joka tapauksessa ekakertalaisilta matoset meni kurkusta alas kuin spagetti. Huvittavan näköistä touhua. :)
buke
Junior Member
Junior Member

Ninium85 kirjoitti:Tänään sai meidän hunajarihmakaksikko pakastesurvareita ja noin viikon tauon jälkeen alkoi uros kupliskella taas. Olishan se kiva jos noita vauvoja tulis mutta ei se oo mienkään pakollista vieläkään. Jäljelle jääneestä naaraasta on tullut arka. Se pujottelee vallisnerioiden välissä ja viettää aikaansa toisessa päässä allasta kuin uros. Ei kuitenkaan vaikuta sairaalta. Onkohan se masentunut kun kaveri kuoli? No joka tapauksessa ekakertalaisilta matoset meni kurkusta alas kuin spagetti. Huvittavan näköistä touhua. :)

Mulla rihmat pälyilivät hyvin pitkään piilossa, kunnes tuli lisää kavereita. Nykyään ovat rohkeampia (Eipä sitä ruokaa jää, jos ei ole ekana hakemassa). Vitsit, törmäsin Rihmojen biotoopin kuvaukseen ja nyt sitten innostuin. :) Pitäänee alkaa rymseeraamaan allasta, jotta saisin näköisensä paikan. Tuo väittää vaan, että intianvesitähdikkiä ei rihmojen altaassa ole... Katsotaan nyt mitä tulee. Pakko pitää pusikkoja tuolla jo naaraiden takia.
Ninium85
Member
Member

Missä sä sellaiseen törmäsit ja miltä sen pitäis näyttää? Kiinnostais itseäkin. :)
buke
Junior Member
Junior Member

naranj_a kirjoitti:
buke kirjoitti:

Onnea kasvatteluihin!
En uskalla laittaa alemmas lämpötilaa, ku noita muitaki kaloja pitää aatella. Semmonen 25-26C sielä altaassa on ilman lämmitintä ja eikös se ole melkeimpä alaraja noille rihmoille. Tykkäävät enemmän lämpimästä. Tein nyt sillä tavalla, että jätin koko altaan peittäneestä pintakasvimassasta vain 5kpl pintakasveja altaaseen. Rihmakala herra ei tykännyt :D Koitti tehdä pesää nurkkaan mutta eipäs onnistunutkaan [;)] Siihen loppui kuteminen :D Aiemmin tehny pintakasvien sekaan. Äkkiä niistä pintakasveista kyllä tulee iso lautta.. pitää ottaa pois sitä mukaa, kun lisääntyy.
Pitääkin kokeilla tuota likoeläin juttua viikonloppuna :) kai ne sen aikaa jauheella pärjäävät. Taitaa olla hitaita kasvamaan, ku niin pienenä syntyvät ja niin isoja pitäisi tulla.. Ehkä monen yrityksen jälkeen saan muutaman kasvamaan nähtävän kokoiseksi :D
Joo, no kyselit sitä laskemista, joten kommentoin siihen. Olen hieman unessa nykyään tuon pienen lapsen kanssa (yöt olleet katkonaisia), joten väsymyksessä en edes tajunnut tuota nykyistä lämpötilaasi. :D

---------------------------------------

Kirjoittaja buke » 21:52, 13.03.2010

http://fish.mongabay.com/biotope_stream_peru.html

En sitten osaa sanoa kuinka luotettava, mutta osa oli ihan ok. :) Tuon mukaan tosiaan olisi vain tiikerilumpeita ja melalehtiä. 8O Mieti sinne naiset mielessä oleva rihmauros...
naranj_a
Starting Member
Starting Member

miljoonakala84 kirjoitti:Siis yhtään en osaa sanoa mikä tolle on tullu tossa naarashunajassa ei näy päälle päin mitään sairauden merkkejä. :?
Yksi juttu mikä on tässä tullu mieleen että kun mie kudetin noita hunajarihmoja 40L akvaariossa, niin en kaiketi ole tehny noitten kalojen totuttamista toisen laiseen veteen tarpeeksi hitaasti ja sen takia tämä naaras nyt on sairas jotenkii [:I]
iomeron kirjoitti:Hyppivät lattialle, en tiiä mistä ihmeen välistä. [}:)]
miljoonakala84: kannattaa etsiä googlesta jotain informaatiota mahollisesta sairaudesta niitten oireitten perusteella mitä tiiät. Onko niissä vesissä kovin paljo eroa ja mitä? millon alko oireileen, heti uuteen akvaarioon laittamisen jälkeen? en kauheesti usko että totuttamisesta ois kiinni. Muutenki pitäs olla helppohoitosia kaloja nuo hunikset.

iomeron: voi että :( ettei ois kissa kalastanu?

ja buke ei se mitään :) luen aina lajeista kaikkee tietoa ennen ostamista koska en luota enää akvaariokauppiaisiin, niillä on vähän eri tarkotus mielessä kun saada kalalle hyvä koti tai välillä ainakin tuntuu siltä :? Siksi tiiän noista mun lajeista niitten vaatimuksia/suosituksia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”