Kiekkolaprojekti

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

No hyvä. Eihän se kaunista ole, ei, mutta varmaan kirkastuu muutamassa viikossa kun vettä vaihtuu. Tai sitten ei :roll: toivossa on hyvä elää.

Nyt tiedän mikä on karmein haju maailmassa. Kiehuva katkarapu. MEGAYÖK 8O
Samalla meni vähän maku lihaankin, en ole koskaan mikään suuri lihanystävä ollut, vaikka kunnon pihvistä tykkäänkin. Olen juuri sitä tyyppiä, joka muuttuisi kasvissyöjäksi, jos joutuisi itse tappamaan ruokansa. Ja mun lihaystävällisyys sai kovan kovan kolauksen kiehuvan lampaansydämen "tuoksusta".
Onneksi tein tuota sotkua sen verran, ettei tarvi vähään aikaan keitellä. Pakkasessa on varmaan muutaman viikon tarpeet.
Mutta pääasia on, että mixi teki kauppansa, siitä tuli oikein tappelu. Mä ilostun nykyään aivan hillittömästi aivan pienistä jutuista (kuten jos vauva sanoo blaablaablaa), ja tämän päivän pelasti kyllä kiekkojen ruokailu :mrgreen:
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Siis keitit tuon kiekkomixin jos oikein ymmärsin. Herää kysymys että mixi. Ei ne kalaset keitettyä kaipaa. Ei nuita kiekkomixjä ole koskaan keitetty. Tosin en ole koskaan kenenkään tehneen sitä mixiä lampaan sydämmestä. Aina ovat olleet raakaa ainesosaa nuo liharuuat.
In numbers of ten the power is in one.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Niin, mä kyllä kysyin tuosta keittämisestä jo aiemmin, mutta koska kukaan ei vastannut, päätin keittää varmuuden vuoksi :roll:

Mutta hyvä tietää, ettei mun tarvi tuota hajua enää kärsiä :mrgreen:
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Pää asia kuitenkin taitaa olla, että kiekoille maistui, vaikka olikin keitettyä! :D
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tuo lampaansydän ei muutenkaan taida olla paras vaihtoehto. Naudansydämessäkin kun on joidenkin mielestä liikaa rasvaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Näkyy monet tekevän kalkkunan ja sian sydämistäkin, ja kun muuta sydäntä ei ollut tarjolla, niin ajattelin että ei se lampaan sydän varmaan tätä rojektia kaada.
Tarkoitus oli kyllä tehdä naudan sydämestä, ehkä ensi kerralla sitä olisi saatavilla.
Mitenkäs kävisi kanan sydän?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Päivitelläänpä taas hieman.

Kiekkolaiset ovat kotiutuneet mielestäni hyvin, ja nyt kun suodattimen suihkunkin sai askarreltua pieneksi, ovat käyttäneet koko altaan tehokkaasti hyväkseen, ja liikuskelevat kolmen ryhmissä.
Nokkimisjärjestyksen muodostusta on hauska seurata. Kun tuntuu siltä, että on pomo selvillä, jostain kannon takaa pyyhältää se kaikkein pienen sintti ja ottaa isoimmalta luulot pois :mrgreen:
Jännitän kovasti värien muodostusta.
Kiekot ovatkin mukavia siitä, että eivät pelkää hoitotoimenpiteitä. Lappoan pohjan pari kertaa päivässä, ja aina ollaan ryhmässä lapon kimpussa, josko se vaikka olisi jotain syötävää.
PH:lle en nyt ole tehnyt mitään, en ole lisännyt pH-miinusta vedenvaihtojen yhteydessä, ja se on lähellä kahdeksaa.

Taas on herännyt muutama kysymys:
- Miksi suihkuputki (tarkoitan sitä reikäputkea, joka jakaa virtausta, ja jossa on tulppa päässä) pitää olla veden pinnan yläpuolella (ohjeessa sanottiin näin)? En jaksaisi tuota lorinaa.. :roll: Voiko sen laittaa pinnan alapuolelle?
- Jos myöhemmin joskus kutupuuhat alkavat, pitääkö kutualtaan pH:ta säätää, vaikka olisivat tottuneet tuohon korkeampaan? Jostain luin, ettei kutu kuoriudu, jos pH on yli 7. Mutta eikös se ole sitten melkoinen shokki, jos siirtää pääaltaasta kutualtaaseen, jos pääaltaassa pH on melkein 8 ja kutualtaassa lähempänä kuutta?
- Onko kutualtaan kokona hyvä tuo monien mainitsema kuutio, eli 50*50*50?
- Mikä on paras lämpötila pääaltaassa? Nyt on 28, auttaisiko se kiekkoja jos nostaisin sitä vielä?

Sivuhuomautuksena, ihan turhaan pelkäsin tuota veden haihtumista. Mulla on olohuoneessa kosteusmittari, ja näyttää alituiseen noin 40%. Tuossa altaassahan ei ole kansilaseja.
Matti2000
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Matti2000 »

"- Miksi suihkuputki (tarkoitan sitä reikäputkea, joka jakaa virtausta, ja jossa on tulppa päässä) pitää olla veden pinnan yläpuolella (ohjeessa sanottiin näin)? En jaksaisi tuota lorinaa.. :roll: Voiko sen laittaa pinnan alapuolelle?"

Laita se suihkuputki juuri pinnan alle ja suuntaa se pinnan mukaisesti, niin pintavesi liikkuu, mutta ei tarvitse kuunnella sitä lorinaa.

"- Mikä on paras lämpötila pääaltaassa? Nyt on 28, auttaisiko se kiekkoja jos nostaisin sitä vielä?"

Yleensä lämpöjä pidetään 28 ja 30 välissä. Korkeammilla lämpötiloilla yritetään parannella jotain tauteja. Jos kiekot viihtyy hyvin, niin kai tuo 28 on oikein hyvä lämpö. Lämmöllä on myös suuri vaikutus kasvien viihtymiseen, joten se varmaan puoltaisi lämmön pitämistä tuossa 28:ssa.
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Vesipeukalo kirjoitti:
Taas on herännyt muutama kysymys:
- Miksi suihkuputki (tarkoitan sitä reikäputkea, joka jakaa virtausta, ja jossa on tulppa päässä) pitää olla veden pinnan yläpuolella (ohjeessa sanottiin näin)? En jaksaisi tuota lorinaa.. :roll: Voiko sen laittaa pinnan alapuolelle?
Itse olen aina pitänyt pinnan alapuolella, tosin ex 2400:ssa en käytä suihkuputkea ollenkaan.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Vesipeukalo kirjoitti: Kiekot ovatkin mukavia siitä, että eivät pelkää hoitotoimenpiteitä. Lappoan pohjan pari kertaa päivässä, ja aina ollaan ryhmässä lapon kimpussa, josko se vaikka olisi jotain syötävää.
Miksi ihmeessä lappoat pohjaa noin usein?
Kyllä kerran viikossa veden vaihdon yhteydessä riittää ihan hyvin noin pienten kiekkojen vielä ollessa kyseessä.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Koska sinne jää syömätöntä ruokaa. Ei ole iso homma (5 min) imaista ruoanjämät ja kakat pois hiekan päältä.
En siis möyhi pohjaa, imuroin vaan roskat pois.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Eihän tuosta jokapäiväisestä altaan huollosta ole mitään haittaa kiekoille, pelkästään hyötyä. Kasvavat nopeammin ja pysyvät terveenpinä kun saavat uutta vettä päivittäin.
In numbers of ten the power is in one.
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Vesipeukalo kirjoitti:Koska sinne jää syömätöntä ruokaa. Ei ole iso homma (5 min) imaista ruoanjämät ja kakat pois hiekan päältä.
En siis möyhi pohjaa, imuroin vaan roskat pois.

aivan loistava systeemi :) se on paras mitä mä on lukennut.

Kerran viikossa on kyllä riittävästi jos on aikuisia kiekkoja, mutta kun on pieniä, niin pajon ruokaa ja paljon vettä :)

Kun mulla oli kiekkot joka pitäsi kasvata isoksi, ruka 3-5 kertaa päivässä ja vedenvaihto 2-3 kerta :)

sitte saat terveitä isoja mötköjä :D
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Mörrikkä kirjoitti:
Vesipeukalo kirjoitti: Kiekot ovatkin mukavia siitä, että eivät pelkää hoitotoimenpiteitä. Lappoan pohjan pari kertaa päivässä, ja aina ollaan ryhmässä lapon kimpussa, josko se vaikka olisi jotain syötävää.
Kyllä kerran viikossa veden vaihdon yhteydessä riittää ihan hyvin noin pienten kiekkojen vielä ollessa kyseessä.
tämä on niin väärä kun se vaan voi olla. :o

pieniä kiekoja tarvitse paljon ruokaa ja sitten he tarvitsevat paljon vedenvaithoja.
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Deicide
Elite Member
Elite Member

Jos kyseessä olisi pienempi poikas allas, niin ymmärtäisin tuon joka päiväisen lappoamisen. Allas on kuitenkin melkein kuusisataa litraa, joten ei se vesi aivan hetkessä pilaannu. Malttia ruokintaan, niin säästyy paljon vähemmällä. Ruokaa voi antaa useamman kerran päivässä, siltikään yliruokkimatta. Jos allasta pitää joka päivä lapota ylimmääräisen ruuan takia, niin silloin sitä menee liikaa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Bucket kirjoitti:
Mörrikkä kirjoitti:
tämä on niin väärä kun se vaan voi olla. :o

pieniä kiekoja tarvitse paljon ruokaa ja sitten he tarvitsevat paljon vedenvaithoja.
Ei kait sitä ruokaa sinne tarvitse ylenmäärin laittaa. Ymmärrän toki, että kasvavia kiekkoja tarvitsee ruokkia useammin. Olen itsekkin kasvattanut ihan sintistä asti nämä omani. Vettä toki pitää vaihtaa usein, mutta ei nyt sentään päivittäin 600-litraisessa altaassa, jossa on 9 pientä kiekkoa. Tämä siis vain minun mielipiteeni asiasta. :?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Mä ruokin 6-8 kertaa päivässä, ja vaikken paljoa kerralla, niin kyllä sitä aina pohjalle jotain jää. Ja kakkaa kanssa tulee kun ruokaakin saavat usein.
Vettä vaihdan 30% kaksi kertaa viikossa.

En mä nyt ymmärrä, mitä haittaa mun hoitorutiineista on. Varmaan vähemmälläkin pärjäisivät, mutta keneltä se on pois, jos haluan lapota kaksi kertaa päivässä? [;)]

Bucket, just semmosia "mötköjä" mä haluan :mrgreen:

Muoks. Piti vielä lisätä, että nyt olen vaihtanut vettä joka päivä, koska heitin kiekot altaaseen jo seuraavana päivänä Start-Up-paketista. Jatkossa sitten tuo 30% kaksi kertaa viikossa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Toki saat tehdä niin kuin itse haluat. Kunhan vain ihmettelin tuota asiaa.
Vastauksen tuohon kysymykseeni sain, kiitos siitä.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Ei ollut tarkoitus vähätellä kenenkään mielipiteitä. Sain vähän semmosen kuvan, Mörrikkä, että otit itseesi, joten anteeksi jos töksähtävästi kirjoitin. :?
Mä tykkään touhuta noiden kanssa, ja mulla on aikaa lapota vaikka kymmenen kertaa päivässä [;)]
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Älä huoli, sillä en suinkaan sinun kommenteistasi loukkaantunut. :)
Hyvähän se vain on, että huolehdit kiekoistasi noinkin hyvin. Varsinkin nyt kun noin nopeasti kiekot altaaseen kotiutit. En jaksanut koko ketjua lukea, joten tuo jäi minulta huomaamatta.
Meillä vaihdetaan 900-litraisesta kiekkolasta vesi kaksi kertaa viikossa n. 30-40 % kerrallaan. Lisäilemäänkin joutuu välillä tuon veden haihtumisen takia kun on avoallas. Itse emme lappoa allasta ollenkaan, koska on hiekkapohja ja monniset sekä plekot syövät kiekoilta jääneen ruoan.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Mullakin varmaan pohjan tilanne helpottaisi, kun saisin noi *keleen tiikerinuoliaiset kiinni ja siirrettyä kiekkolaan. Pitää todennäköisesti tyhjentää koko 170-litrainen kaikista kannoista, ja jotenkin en saa ittestäni kovin helpolla irti..

Onkos jotkut plekot sitten erilaisia luonteeltaan kuin partikset? Niitä kun ei vissiin sovi kiekkojen kanssa laittaa, olen ymmärtänyt että roikkuvat kiekkojen kyljissä kiinni liman takia.
Mitä monnisia sulla Mörrikkä on siellä seurana?

No, riittäähän tuonne pohjalle nuo tiikerinuoliaisetkin, mutta tuli vaan mieleeni kun täältäkin yhdestä nettikaupasta noita kauniita L-sarjalaisia saa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Meillä on helmimonnisia 17kpl parvi ja lisäksi on noita plekoja sitten mm. kultajuovapleko ja pallotulipleko. Plekot eivät ainakaan meillä välitä yhtään noista kiekkojen kyljistä vaikka toki niinkin saattaa ajan kanssa käydä kun kasvavat. Toistaiseksi kiekot ennemminkin häiritsevät noita plekoja kun yrittävät syödä niitä niiden pisteitä. :mrgreen:
Deicide
Elite Member
Elite Member

Eikös tuo liman perässä juoksentelu ole ennemminkin nuoliaisten touhuja? Eikös partis ole tuohon touhuun hiukan liian kömpelö?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Ahaa. Enpäs ole tuota kuullutkaan ennen. Olisiko sitten parempi viedä nuoliaiset kauppaan?

Olisko täällä joku pleko mikä soveltuisi kiekkolaan?
Mä olen plekojen kanssa ihan täysi uuno.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Ei mulla ole tiikerinuoliaiset koskaan ketään kiusanneet. Verkkonuoliaiset sitä kyllä harrastivat aiemmin, mut joutuivat kaupan kohteeksi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”