Btw mulle tulee huomenna 20 kpl sakuroita

Valvoja: Moderaattorit
Noniin, siinä se. Munkaan mieelstä ei ole tarpeen sekoittaa näitä muunnoksia (vai mitä ikinä ovatkaan), nkiitähän on nimenomaan jalostettu erilleen, joten miksi sotkea se? Tietysti on mukavaa saada kirsikkasukarapuihin lisää väriä sakuroilta, mutta silloin ne eivät ole kuitenkaan kumpaakaan muunnosta, vaan saman lajin muunnosten välinen risteymä.Retu kirjoitti:Joseph Mendels aikoinaan tutki banaanikärpäsiä, ja ulotti tutkimustensa tulokset jopa ihmisiä koskeviksi.
Eli saman lajin yksilöt kantavat eri määrän erilaisia värejä määrittäviä alleeleja, jotka sitten periytyvät dominoivasti tai resessiivisesti.
Jos jalostettu kanta on hyvin ohut geneettisesti, se yleensä heikkenee.
Sakuroiden kohdalla asiat eivät ole onneksi kovinkaan huonosti.
Suomessakin löytyy eri lähteistä olevia kantoja, ja vastuulliset kasvattajat uudistavat kantaansa riittävän usein.
En näe syytä sekoittaa tavallisia kirsikoita ja sakuroita tässä tilanteessa, jos pyrkii pitämään rapunsa punaisina.
Mutta kun kirsikkasukarapu ei ole muunnos.. Sakura on, värimuunnos kirsikkasukaravusta. *no voi muoks sentään* Tai näin itse ainakin sen ymmärrän, Neocaridina heteropoda on kirsikkasukarapu, josta on eri värimuunnoksia kuten esim. sakura ja keltainen.Butterflies kirjoitti: Noniin, siinä se. Munkaan mieelstä ei ole tarpeen sekoittaa näitä muunnoksia (vai mitä ikinä ovatkaan), nkiitähän on nimenomaan jalostettu erilleen, joten miksi sotkea se? Tietysti on mukavaa saada kirsikkasukarapuihin lisää väriä sakuroilta, mutta silloin ne eivät ole kuitenkaan kumpaakaan muunnosta, vaan saman lajin muunnosten välinen risteymä.
Nimenomaan noin sen yritin selittää. Sakura on värimuunnos kirsikkasukaravusta, mutta havainnollistin asian niin, että ne molemmat ovat muunnoksia, vaikka oikeasti se on niin että sakura on muunnos ja kirsikka se 'originaali'. Siltikään minusta ei ole syytä sekoittaa näitä. Pidetään muunnokset muunnoksina ja originaalit originaaleina, kuten ennenkin!Pullahiiri kirjoitti:Mutta kun kirsikkasukarapu ei ole muunnos.. Sakura on, värimuunnos kirsikkasukaravusta. *no voi muoks sentään* Tai näin itse ainakin sen ymmärrän, Neocaridina heteropoda on kirsikkasukarapu, josta on eri värimuunnoksia kuten esim. sakura ja keltainen.Butterflies kirjoitti: Noniin, siinä se. Munkaan mieelstä ei ole tarpeen sekoittaa näitä muunnoksia (vai mitä ikinä ovatkaan), nkiitähän on nimenomaan jalostettu erilleen, joten miksi sotkea se? Tietysti on mukavaa saada kirsikkasukarapuihin lisää väriä sakuroilta, mutta silloin ne eivät ole kuitenkaan kumpaakaan muunnosta, vaan saman lajin muunnosten välinen risteymä.
Jos ne sun sakurat on vallumaaritilta kotoisin, niin nehän on ihan nuoria vielä, eikä voi iän takia haalistua. Jos sulla on kovin pehmeä vesi, niin sitä vois kovettaa vähän ja voisit antaa niille välillä kiehautettua paprikaa.malawi kirjoitti:Jätkät ovat kylläkin läpikuultavia, mutta nyt olen huomannut jotain naaraita jolla heikko väritys. Voisitko ne olla niin vanhoja että väri haalistuu?
Itse asiassa tämä jäi mietityttämään. Ensinnäkin tarkennan, että leväsukaravut eivät lisäntymiseen sitä murtovettä tarvitse, mutta jotta poikaset kuoriutuisivat, niiden pitää päästä murtoveteen.Valkoviklo kirjoitti:"Oikea" leväsukarapu ja tulisukarapu eivät risteydy keskenään. Tähän ei tarvita avuksi edes mitään risteytystaulukkoa. Sen tajuaa jo siitä, että toinen tarvitsee lisääntymiseen murtovettä ja toinen ei. Ei siis mitenkään ole mahdollista, että näin eri tavalla lisääntyvät risteytyisivät keskenään.
Jos joku on erimieltä, niin kuulen mielelläni perusteita.![]()
Kyllä caridina- suvun lajit risteytyvät keskenään, mutta leväsukarapu ei risteydy esim. tulisukien, tiikerisukien ja mehiläissukien kanssa.Butterflies kirjoitti:Jos jollakulla on täysin satavarma tieto, että Caridina -suvun lajit eivät missään tapauksessa kykene risteytymään, niin korjatkaa sitten.
Selvä.Mauiwee kirjoitti:Kyllä caridina- suvun lajit risteytyvät keskenään, mutta leväsukarapu ei risteydy esim. tulisukien, tiikerisukien ja mehiläissukien kanssa.Butterflies kirjoitti:Jos jollakulla on täysin satavarma tieto, että Caridina -suvun lajit eivät missään tapauksessa kykene risteytymään, niin korjatkaa sitten.
Okei kiitos! Vaikka en ostaisikaan kirjaa niin haluan vähintään silmäillä sitä! Tuureporinkadulla käyn muutenkin melko useinMauiwee kirjoitti:Nyt kun rapuinnostus on tuossa vaiheessa kannattaa painella suoraa tietä Tureporinkadulle Uuteen akvaarioon ja ostaa Nanoakvaariot -kirja. http://www.tuchosoft.net/akv/tuotteet/tuote.php?id=913
Ostin itse tuon opuksen jokunen kuukausi sitten ja siinä on kaikki tarpeellinen tieto sukaravuista.. tai ainakin kaikki se, mitä itse olen tähän asti kaipaillut.