Oo, okei, kiitoskiitos paljon Pullahiiri! Harmi kun tuota sakuraa ei ollut tuossa taulukossa ..Pullahiiri kirjoitti:Kirsikkasukarapu on red cherry, sakura on sakura. Molemmat Neocaridina heteropoda -lajia.

Valvoja: Moderaattorit
Oo, okei, kiitoskiitos paljon Pullahiiri! Harmi kun tuota sakuraa ei ollut tuossa taulukossa ..Pullahiiri kirjoitti:Kirsikkasukarapu on red cherry, sakura on sakura. Molemmat Neocaridina heteropoda -lajia.
No ..satuile kirjoitti:Kysäisempä tähän väliin. Minä olen katsellut ja ihaillut sukarapuja jo pitemmän aikaa. Minulla on allas, jonka pohjapinta-ala on 100 x 60. hieman viestejä selattuani kuullostaa, että teillä on pienoisia altaita näille eläjille. Onko tuommoiseen 330 litraiseen ihan älytöntä hankia kaunokaisia. Siis onko näin, että vaikka puolikymmentä sukarapua häviää sinne? En oikein osaa hahmottaa kuinka suuria ravut ovat, vaikka mittoja löytyykin. Altaassa on nyt 20 mustaneontetraa ja 16 puna-aavetetraa. Eikö nuo olekin ihan lempeitä rinnakkaiseläjiä ravuille? Allas tulee pääosin olemaan kasviallas, pohjamateriaalina on Ada Aquasoil Amazonia ja altaan etuosassa noin 15-20 cm kaitale hienoa vaaleaa jokihiekkaa. Mitä tämä tarkoittaa sukarapujen kannalta. Liitynkö teihin hurahtaneisiin, vai jäänkö suunnittelemaan parempaa asumustoa sukaravuille. Vielä en olisi valmis laittamaan kolmatta allasta. Unelmoin kahden keskenään risteytymättömän ja toisistaan väriltään poikkeavan lajin hankkimisesta.
Viisaampi ja kokeneempi tuskin olen, mutta kyllähän niitä voi pitää samassa. Toinen asia taas on, että haluatko pilata sakura/kirsikkakannan, ja tuottaa jälkeläisiä jotka taas menevät sekaisin kirsikoiden ja sakuroiden kanssa, ja pian ei ole kuin yksi sekalainen seurakunta, ja vain muisto kahdesta erilaisesta muunnoksesta?Valkoviklo kirjoitti:Kirsikkasukarapua ja sen sakura-värimuunnosta voi mielestäni pitää mainiosti samassa akvaariossa jos tahtoo. Kyseessähän on sama laji, vain sen eri värimuunnos. Jälkeläisiä ei sinäänsä mielestäni voi sanoa hybrideiksi. Itse ainakin jättäisin sen sanan oikeille risteymille, kuten esimerkiksi jos tulisukarapu ja tiikerisukarapu risteytyisivät keskenään. Jos sitten haluaa pitää samassa akvaariossa ns. normaalia kirsikkasukarapua ja sen sakura-värimuotoa, niin kannattaa varautua siihen, että jälkeläisten värit ovat jotain sakuran ja norm. kirsikan värin välimaastosta. Ja taas saa viisaammat ja kokeneemmat korjata
Mulla on 18-litraisessa kuutiossa ollut 5-10 rapua, paria eri lajia. Enempää en viitsi pitää, koska tuolla lailla niistä pystyy vielä melkein näkemään kuka on kuka ja niiden elämää on kivampi seurata. Olen itse pitänyt verkkopoikashäkissä sukarapuja syömässä liiat poikasruoat pois. Pitää kuitenkin muistaa pitää vedestä hyvää huolta niin poikasten, kuin rapujenkin takia. Poikasia ruokitaan paljon ja vesi menee helposti pilalle liikaruokinnasta.MA7xGE kirjoitti:Pistänpä tännekkin taas viestiä!![]()
Nyt on kalastosuunnitelmiin tullut muutos; hankinkin korurihmakaloja!![]()
Näiden mahd. poikasille olisi hyvä olla varuiksi poikasallas... Jonne kaiketi voisi laittaa sukarapuja!![]()
Tod. näk. tämä allas tulisi olemaan kahdeksankulmainen, 20 litrainen nano, kai tämä olisi sopiva myös sukaravuille? (ottaen huomioon, ettei poikasia jostain syystä tulisikaan yhtään...) Montako rapua tuollaiseen voisi pistää? Määrällä ei taida kuitenkaan olla mitään väliä lajin suhteen, mutta kuvitellaan, että altaaseen tulisi tuli- ja/tai kirsikkasukarapuja.
Kiitoksia vastaajille etukäteen!
Ei ne ravut (tai se kanta) mitenkään pilalle mene. Sitten kun ne tekevät keskenään poikasia niin ne eivät vain ole enää sakuroita vaan tavallisia kirsikkasukarapuja. Poikasten väri ei ole enää niin kirkkaanpunainen ja eteenpäin niitä ei tietenkään voi sakuran nimellä myydä. Eri asia on sitten, että kannattaako ostaa sakuroita ja sekoittaa niitä tavallisten kirsikoiden kanssa.. sakurat kuitenkin maksavat enemmän.Butterflies kirjoitti:Viisaampi ja kokeneempi tuskin olen, mutta kyllähän niitä voi pitää samassa. Toinen asia taas on, että haluatko pilata sakura/kirsikkakannan, ja tuottaa jälkeläisiä jotka taas menevät sekaisin kirsikoiden ja sakuroiden kanssa, ja pian ei ole kuin yksi sekalainen seurakunta, ja vain muisto kahdesta erilaisesta muunnoksesta?
Edit: Siis minulle on sanottu erittäin tiukasti että näitä kahta ei saa pitää samassa, koska silloin pilaisin koko kannan. Ja päädyin pelkkiin sakuroihin.
Näinhän minäkin juuri kirjoitinButterflies kirjoitti:Sillä ainakin perusteltiin, etten voi myydä tai antaa niitä sakuroina eteenpäin
Mulla on ollut sakuroita viime syksystä asti ja toistaiseksi kaikki poikaset on olleet hienon värisiä sakuroita.waldo kirjoitti:Tuleeko muuten aina kun sakura + sakura saavat poikasia (en keksi parempaa sanaa) niin tuleeko niistä lähes poikkeuksetta sakuroita vai onko niillä paljon väri virheitä ?