Siinä tapauksessa kannattaa sitten jättää tollanen teksti julkasematta.Nniina+++ kirjoitti:Ihan kuulopuheisiin perustuvaa mututietoa
Näin harhaanjohtavia asioita lemmikkiliikkeessä
Valvoja: Moderaattorit
Re: Näin harhaanjohtavia asioita lemmikkiliikkeessä
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
No miksi sitten myydään väärillä nimillä??? Jos sulle myytäis lada mersuna ja hokaisit sen vasta kotona niin kyllä se harmittas...
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Tämä johtunee lienee suurimmaksi osaksi tietämättömyydestä, on se sitten välinpitämättömyydestä johtuvaa tai rehellistä inhimillistä tietämättömyyttä myyjien osalta. Erehdyksistä puhumattakaan, niistäkin löytyy kokemuksia.Nniina+++ kirjoitti:No miksi sitten myydään väärillä nimillä???
Monia tukkulistoja selaneena sekä kalalajeja tilanneena on vastaan tullut lajeja, jotka kulkevat liikkeisiinkin väärillä nimillä / kala sp:nä / kala cf:nä. Näistä ei siis tarkempaa lajimääritystä ole.
Jos tilataan tukusta vaikka ensimmäistä kertaa Pseudotropheus sp:tä, on ainakin selvitettävissä sen olevan malawijärven ahveniin kuuluva laji (vesiarvovaatimukset, allas seura, ruokinta) sekä pienen taustatutkimuksen kautta arvioitavissa mahdollinen kalan aikuiskoko. Loput kokemukset tulevat kalojen kasvaessa liikkeessä tai sitten asiakkaan altaassa. Tuollaisten kalojen tullessa liikkeeseen 2-4cm kokoisina, ei niiden lajitunnistusta pysty 100% sanomaan ennenkuin kala kasvaa.
Tässä kohtaa mielestäni on rehellisintä myyjän avoimesti mainita tämä tilanne ja antaa asiakkaalle yhteisvastuullinen mahdollisuus selvitellä kalalle tarkempaa lajimääritystä.
Kaloja toimittavat tukkuliikkeet tai yleisestikin liikkeet tuskin panevat pahakseen tiedosta, jos heidän kautta kulkeutuu kalaa väärällä/virheellisellä nimellä. Ja se tieto tulee asiakkailta, jos myyjät eivät ole tätä asiaa huomanneet.
Tässä kohtaa en voisi taas enempää painottaa palautteen antamisesta suoraan liikkeeseen. Hoituisi nuo asiat huomattavasti nopeammin.
Nämä kokemukset ovat sitten jotain muuta kuin mutua

Nyt puhutaan vähän, mutta asiaa.
On ihan turha itkeä jossain keskustelupalstoilla kun "kauppias rahastaa" tai "myyjä myi taas mitä vain". Tahattomia virheitä sattuu, mutta yhdelläkään tukkuliikkeellä ei todellakaan ole varaa lähteä myymään kaloja vaan mutu-linjalla.
On ihan turha itkeä jossain keskustelupalstoilla kun "kauppias rahastaa" tai "myyjä myi taas mitä vain". Tahattomia virheitä sattuu, mutta yhdelläkään tukkuliikkeellä ei todellakaan ole varaa lähteä myymään kaloja vaan mutu-linjalla.
-
- Starting Member
Eräässä Karkkilalaisessa akvaarioliikkeessä oli tälläisiä ältaita: Platyt ja taistot Platy/Miekkapyrstö ja neontetra ja joku kirjoahven -mukana oli myös muita sekameteli soppia ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Starting Member
Minäkin kun aikanaan ensimmäistä 100l allastani perustin, uskoin kaveriani, joka vuosia oli akvaarioita harrastanut.
Halusin helppoja peruskaloja, niinpä hän suositteli minulle seuraavaa kokoonpanoa: miekkapyrstöjä, kuparimonnisia ja neontetroja.
Menin ostoslistan kanssa akvaariokauppaan ja minulle myytiin parvi tetroja, 5 miekkapyrstöä ja pieni parvi kuparimonnisia.
Lisäksi sain kaupasta ohjeen lisätä merisuolaa vedenvaihtojen yhteydessä, koska miekkapyrstöt kuulemma vaatii sen.
No onneksi sitten älysin itse selvitellä asioita ja miekkapyrstöt lähtivät oikeanlaiseen altaaseen lajitovereiden seuraan.
Halusin helppoja peruskaloja, niinpä hän suositteli minulle seuraavaa kokoonpanoa: miekkapyrstöjä, kuparimonnisia ja neontetroja.
Menin ostoslistan kanssa akvaariokauppaan ja minulle myytiin parvi tetroja, 5 miekkapyrstöä ja pieni parvi kuparimonnisia.
Lisäksi sain kaupasta ohjeen lisätä merisuolaa vedenvaihtojen yhteydessä, koska miekkapyrstöt kuulemma vaatii sen.

No onneksi sitten älysin itse selvitellä asioita ja miekkapyrstöt lähtivät oikeanlaiseen altaaseen lajitovereiden seuraan.