Keltakääpiöahven (Apistogramma borellii)

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maami80
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Keltakääpiöahven (Apistogramma borellii)

Viesti Kirjoittaja Maami80 »

Miten teidän keltakääpiöahvenenne käyttäytyy? Mulla on tuolla akvaariossa kaksi viime Perjantaina hankittua pikkuista affenta, ja tuntuu että ne joko piilottelevat toisiltaan tai jahtaavat toisiaan. Että se siitä rentouttavasta akvaario näkymästä. :?
Tuntuu myös että ne eivät löydä ruokaa sitten millään, hiutaletta ja raetta oon kokeillu ja tuollahan nuo näyttäs akvaarion pohjalla suurin osa lojuvan. Varmaan on ruokittu noita sitten tableteilla.
Tuntuu että oon onnistunu löytämään planeetan tyhmimmät ja agressiivisimmat pikku sintit! :cry:
Herpit <3
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Akkeli on ollut kuukauden ja on sen ajan hengaillut rauhallisesti, napsinut hiutaletta ruokinta-aikana jne. Ukon siirsin toissapäivänä altaaseen ja tähän asti on ollut myös rauhallinen tyyppi, vasta tutustuu altaaseen, karanteenissa söi jo hyvin sapuskaa ja sama jatkunut altaassa. Saas nähdä miten sitten käytös kehittyy kunhan kotiutuu kunnolla ja akkakin kasvaa. Mutta on kyllä tosi komean värinen tuo ukko. 8-)
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Meillä ollaan tosi rauhallisia. Meinaavat "hukkua" tuonne 160l. Ajattelin että kokeilen meniskö tuolla 63l. Jos ei niin takas 160l, mutta toi pikku purkki n enemmän noiden kokoa. Kun akkaa näin kaksi-kolme kertaa viikossa kun on niin piilottelevainen ja ukolla on mennyt hermot ristiin hunajarihmakala ukon kanssa. Ne siellä pörhistelevät toisillee ja joskus taas vahtivat yhteis tuumin artemia pakastekökköä, ettei muut kalat vaan saa syödä siitä. (ne ei tajua että se sulaa ja artemioita "tippuu" koko ajan kököstä :mrgreen: )

Maami80,
Onko ne sun kalat minkä värisiä? Kun sukupuolet erottaa ihan selvästi väreistä. Naaras keltainen/kellertävä ja koiras siniharmaa/sinertävä. Koiraassa vähän muitakin värejä, mutta siniselle pohjalla. Naarassa pikkuisen mustaakin. Että jos sulla on kaksi sinertävää niin toinen kannattaa viedä kauppaa. Voihan naaraatkin tapella. Meillä tapeltiin ja toinen kuoli heti kun karanteenista siirrettiin isompaan. Entiädä mikä iski, mutta toinen naaras sitä reippaalla evällä kyllä löyttyttikin.

Onnea keltakääpiöahventen uudelle huoltajalle ! [;)]
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Maami80
Starting Member
Starting Member

Toinen on ihan selvä uros värityksen puolesta, toinen todennäköisesti naaras kun on niin keltainen, toisessa valossa sekin kyllä näyttää siltä että ehkä onkin uros, siis tuosta ihan pyrstön juuresta on tummempi. Noin pienistä on vielä paha mennä sanomaan.
Ehkä niillä vaan on tylsää kun ovat kahdestaan tuolla :mrgreen: Se on sentään positiivista että eivät ole arkoja tosiaankaan :)
Mutta oishan se kiva jos elelisivät rauhassa keskenään. Tietenkin jos toinenkin varmistuu urokseksi niin siitä pitää luopua. Hassua muuten, eläinkauppa ei aikonut ottaa takaisin jos tulee väärää sukupuolta toinen. Aika surkeaa asiakaspalvelua!
Herpit <3
peltsi92
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Aika monessa paikassa on keltakääpiöille erilaisia minimiallas kokoja, mitäs mieltä te ootte voinko laittaa 63l altaaseen mihin on tulossa tällä hetkellä vain sukarapuja niin keltis parin? Mulla pari vuotta sitten oli 120l seuralassa pari ja oli kyllä mukavia affenia, nyt taas alkanu uudesttaan kiinnostamaan koko akvaario touhu ja keltakääpiöille toi lajiallas olis kiva vaihtoehto. En oikeen osaa päättää ottaisko hunajarihmoja vai affenia, molemat tuskin menee vai meniskö?
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jos rauhallisia niin voit, jos ei niin et. Onko sinulla isompi allas mihin voit laittaa keltsut jos homma ei toimi? Mun keltsut on niin nyhveröitä (hyvällä tavalla), että menisivät kyllä tossa 63 litrasessakin. Mutta onhan niissäkin niitä pipipäitä. [;)]
Maami80
Starting Member
Starting Member

Minulla on kaksi keltakääpiöahventa 85 litran altaassa ja en kyllä pienempään niitä laittaisi. Toisaalta pintavettä ne eivät hyväkseen käytä että pohjapinta-alaa pitäisin kuitenkin tärkeämpänä kuin tiettyä litra määrää. Itsellä on 70*35 eikä jää kyllä hukka senttejä yhtään. Noilla minun ahvenillani on myös luonnetta sen verran paljon että harkitsisin monta kertaa ennen kuin ostaisin näitä kaloja pienempään akvaarioon. Itse aion hankkia isomman altaan viimeistään kun nykyiset asukkaat saavat vähän kokoa lisää. :)
Herpit <3
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niin, luonne erojahan näillä on. Ja kauppiaat eivät ole kovinkaan innokkaasti ottaneet näitä myyntiin, kun ovat kuulleet ärhäkkyydestä. Mutta mulla ei -niin kuin sanoin monta kertaa-, ei ole ongelmia. Mutta kyllä minä ne tuolla 160l pidän. Ja ajattelin etä hankkisinko joko toisen naaraan vai koiraan ja naaraan. Mutta katsotaan nyt. [;)]
peltsi92
Member
Member

Tuli sitten ostettua pariskunta tohon 63l, ovat kyllä komeita kaloja. Kaupassa oli ainoastaan 1 varma koiras joka tietenkin lähti matkaan ja sille naaras joka ainakin toistaiseksi näyttää naaraalta. 8-) Ovat kyllä niin pikkusia ettei luulisi tuo 63l tulevan ahtaaksi, kai ne tosta vähän vielä kasvavat.
peltsi92
Member
Member

Ahaa nyt alkaa näyttään siltä, että alkavat heti suunnittelemaan kutua. Samanlaista liehittelyä ja luolien tutkimista kun joskus aikoinaan kun näitä ihanuuksia mulla asusteli. Koiras vaan jotenkin näyttää välillä olevan pihalla, kattoo naarasta siihen malliin, että "mitä sä multa odotat?". Naaras asustaa tällä hetkellä melki koko ajan yhdessä luolassa ja koiras toisessa. Ihmetyttää onko niillä erimielisyyksiä luolan valinnassa vai mikä mättää, eipä sillä väliä on nämä vaan mielenkiintoisia kaloja.

Terv. Peltsi jolla koko ajan nenä kiinni akvaariolasissa. 8-)
Maami80
Starting Member
Starting Member

Minulla alkaa loppua ymmärrys noiden pikku terroristieni kanssa. Ei olisi kannattanu niin sokeasti uskoa väitettä siitä että ovat kilttejä kaloja, toisaalta jos nuo ovat kilttejä ahveniksi niin en kyllä ikinä hanki mitään muuta ahventa ellen välttämättä halua laji-allasta laittaa. Tuntuu että jo nuo kaksi pitäisi laji-altaaseen laittaa, ja koko noilla on alle 3 senttiä. Hirvittää millaista tuo meno on sitten kun kalat ovat täysikasvuisia!
Eli annanpa sora-äänen ja varoituksen sanan tästä kalasta kaikkien kehujen keskelle. Täällä jahtaillaan ja näykitään sekä lajitovereita että kaikkia muita allas tovereita paitsi kotiloita. :frown:
Herpit <3
peltsi92
Member
Member

Kyllähän tuo lajitovereiden jahtailu on ihan normaalia, mulla noi jahtailee ja pyörii toistensä ympärillä aina kun kohtaavat. Mitää vaurioita eivät kyllä toisille aiheuta, näyttää lähinnä kosioleikeiltä. Muutama päivä sitten ostin kuparitetroja 12kpl ja eipä ole mitää jahtailua tai näykkimistä niitä kohtaa esiintynyt, samaa survaria vedetää vierekkäin kilpaa. Sukarapuja myöskin laitoin eilen altaaseen, niitä ne tykkää väijyä mutta eipä niiden suu ole tarpeeksi iso. Mulla ainoastaan hyviä kokemuksia toistaiseksi.
peltsi92
Member
Member

Nyt on todistetusti kutu kookoksen kuressa, onneksi siirsin tetrat isompaan. Nyt keltseillä on koko allas itsellään joten voi kasvatella poikasia rauhassa, jännää odotella kuoriutumista jos semmonen tulee.
peltsi92
Member
Member

Ääh, eilen illalla oli vielä kutu tallessa, mutta äsken kotiin tullessa kadonnut. Ihmettelin miksi naaras tulee kerjäämään ruokaa, lampulla luolaan kurkistus ja kutu hävinnyt. Annettakoon eka kerta anteeksi, seuraavalla kerralla kyllä hajotan kaikki taskulamput ettei ne häiriinny kun meikäläinen käy uteliaana siellä kurkkimassa vähän väliä. :twisted:
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Sori laiskuuttani, mutta en nyt viitsi selata 8 sivua tekstiä läpi joten kysyn nyt suoraan: Mahtuvatko keltakäppänät noille plekoille tarkoitettuihin kutuluoliin ja jos mahtuu, niin mikä sen sisähalkaisija pitäisi olla? Kyllähän noi nyt kookosluolaan mahtuisi, mutta kun en kookosta akvaarioon haluaisi.
Jykke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jykke »

They2 kirjoitti: Mahtuvatko keltakäppänät noille plekoille tarkoitettuihin kutuluoliin ja jos mahtuu, niin mikä sen sisähalkaisija pitäisi olla?
Eiköhän mahdu, kun löysin niiden kooksi uros 7 senttiä ja naaras 4 senttiä ja korkeutta ei paria senttiä enempää varmaan ole ainakaan omasta mielestäni, kun kuvia olen katsonut niin pituutta on selvästi enemmän kuin korkeutta.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Okei. Pelkäsin vaan että juuttuisivat niihin jumiin. :mrgreen:
peltsi92
Member
Member

Varmasti mahtuvat, Itellä noitten kookoskutuluolan kulkuaukon halkasija on n. 2cm korkeintaan. Noi kookokset on mun mielestä ihan kivan näkösiä kun siihen istuttaa vaikka jaavansammalta kasvamaan.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Kyllähän niiden päälle vois laittaa jaavansammalta kasvamaan. Katotaan kumpi tulee halvemmaksi/hienommaksi
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mulla apistot (töyhtö, loisto, kelta, rubiini, puna ja liekki) ovat arvostaneet kutuluoliksi kookoksen kappaleita, jotka ovat niin pieniä, että sisätilassa kalat mahtuvat juuri ja juuri kääntymään ja kulkuaukko on niin pieni, että naaras mahtuu juuri ja juuri sisään kyljellään luikahtaen. Eli ei mitään puolikasta kookospähkinää, vaan ihan parin sentin korkuinen pala pähkinän kärjestä, siten että leikkauspinta on vino (jotta toiselle reunalle jää se matala kulkuaukko). Samoin ovat kuteneet litteistä liuskekivistä tehtyihin kasoihin, kivien väliin jääneisiin pieniin luoliin.
A. baenchit kutivat juurakon koloon, joka oli myös hyvin ahdas.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Miten tuollaisesta kookosesta saadaan sitten se liha pois?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Mä oon ihan terävällä veitsellä kaivanu sen lihan veks. Suikaleina lähtee.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Siis 2 sentin reiästä?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

No ei! :D Ku vasaralla kappaleiks se pähkinä (tai taltalla ja vasaralla ni menee hallitummin) ja sit kaivelet sen syötävän osuuden pois. Kutuluolaks jätät sitte pähkinän päästä parin sentin korkuisen kappaleen, tai jos jää isohkoja kappaleita siitä kuoresta muuten, ni niitäki voi käyttää.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Aijaa, siis tollasia pieniä kappaleita. Luulin et tarkoitit yhtä isoa kookosta, jossa päässä pieni kolo. Mitä jos niistä tulee liian pieniä? Onko kuvaa? :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”