Kloramiinin poistosta: Aquasafe jääköön kauppaan!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvij kirjoitti:Pitäisköhän ruveta lainailemaan ruotsalaisia ja saksalaisia tekstejä kääntämättä tänne?
Vai vaivautuvatko englannin kanssa touhuavat kääntämään omat lainauksensa.
Suomensin, mutta parempaan en pysty. Kelpaako? Mutta eihän kai se kloridi ollut kovin paha vedessä, niin mitä tuo chlorine sitten on? Kloorihan ei pysy vedessä vapaana!

Anna tulla vain niitä tekstejä, jos koet sen tarpeelliseksi! Aina niistä jotakin ymmärtää, mutta lopputulos niin on tietenkin huononlainen. Sellainen alan erikoissanasto olisi loistava apu vieraitten kielten kanssa!

Ehkä on parempi olla kääntämättä, jos ei osaa täsmällisesti sitä tehdä. Englanti on kuitenkin koulussakin pakollinen kieli, kuten ruotsikin. Silloin niitä mielestäni voi käyttää paikoitellen, jos tarpeelliseksi kokee.
sammu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sammu »

liina kirjoitti:eihän kai se kloridi ollut kovin paha vedessä, niin mitä tuo chlorine sitten on?
Nuo siis sanakirjasta, muuten en puutu kääntämisiin.
chlorine s, yks, kloori
chloride s, kem, kloridi
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minulle ruotsi ja saksa olivat pakollisia. Englanti oli vapaehtoinen. Pidän ruotsin ja saksan kielestä. Olen erittäin allerginen englanninkielelle; tulee näppylöitä, ja herneitä menee nenään. [}:)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kris kirjoitti:
Kaizu kirjoitti:Natriumtiosulfaattiahan nuo vedenparannusaineet kait yleensä sisältävät kloorin sitomiseen ja sitten ammoniumi jää vapaaksi, mutta joissakin tuo ammoniumikin käsitellään -> "tehoaa myös kloramiiniin".
Tässä taitaa olla väärinymmärrys. Ei se, että aine tehoaa ammoniumiin, tee siitä klooriamiinin rikkojaa.
Niin siis sanoin: "joissakin tuo ammoniumkin käsitellään", siis kloorin lisäksi. Vai ymmärsinkö tämänkin väärin ja tarkoitit jotain muuta :?
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvij kirjoitti:Minulle ruotsi ja saksa olivat pakollisia. Englanti oli vapaehtoinen. Pidän ruotsin ja saksan kielestä. Olen erittäin allerginen englanninkielelle; tulee näppylöitä, ja herneitä menee nenään. [}:)]
Tässä nykymaailmassa riittäisi sitten ihan keitoksi saakka! Minulla taas oli erittäin suuria vaikeuksia englannin kanssa, vaikka se alkoi jo ala-asteella. Se oli varmastikin asenne, etten sitä halua ja tarvitse, olemmehan Suomessa. Kotoolta opittua.

Myöhemmin tuli ruotsikin sitten ja se kyllä meni vähän paremmin ja saksaakin tuli pakollisena lukiossa, vaikkei sitä tarvinnut kirjoittaa. Kaikki vieraat kielet olivat aina viittä ja kuutta, mutta englannista sain oikein ehdotkin (!) lukion ensimmäisen päätteeksi! Se oli vain uskomatottoman vaikeata, vaikka luin ja sanavarastoni kasvoi, en tajunnut niitä lauseita millään. Siinä rakenteessa oli se outous, joka ei vastannut aivojen lokeroita. Opettaja päästi toiselle sentään, kun näki että olin yrittänyt. :)

Minulla oli läpi kouluaikojen kaksijakoinen todistus, ilman vieraita kieliä keskiarvokin olisi ollut jossain yhdeksän lähellä.

Vasta vuosia myöhemmin, kun joutui oikein sanakirjan kanssa ymmärtämään jotakin kirjaa, alkoi englanti vähän sujua. Puhetta en vieläkään ymmärrä, en erota sanoja toisistaan ja kieli kuulostaa todella oudolta, mistään ei saa kiinni. Ruotsin ja saksan kanssa ei tällaisia vaikeuksia ole ollut. Niitä olen vain niin vähän opiskellut, ettei taidosta voi puhua. Mutta pidän kummastakin, miltä ne kuulostavat ja helpponakin ne olen kokenut.

Mutta kyllä minä ymmärrän jotakin tuosta muutoksesta, missä saksantaitoiset häviävät vähitellen ympäriltä ja ruotsistakin aletaan puhua pakkona. Se on oikein outoa. Kyllähän meillä voisi olla tärkeimmät vieraat kielet nimenomaan ruotsi, venäjä ja saksa. Luonnollisesti.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Kaizu kirjoitti:
Kris kirjoitti:
Kaizu kirjoitti:Natriumtiosulfaattiahan nuo vedenparannusaineet kait yleensä sisältävät kloorin sitomiseen ja sitten ammoniumi jää vapaaksi, mutta joissakin tuo ammoniumikin käsitellään -> "tehoaa myös kloramiiniin".
Tässä taitaa olla väärinymmärrys. Ei se, että aine tehoaa ammoniumiin, tee siitä klooriamiinin rikkojaa.
Niin siis sanoin: "joissakin tuo ammoniumkin käsitellään", siis kloorin lisäksi. Vai ymmärsinkö tämänkin väärin ja tarkoitit jotain muuta :?
Tämä ei olekaan ihan helppo selittää ;-) mutta yritetään...
Ymmärsin pari erillistä viestiäsi siten, että tarkoitit seuraavaa: kun aineen mainitaan "tehoavan klooriamiiniin" valmistaja tarkoittaa sitä, että se sitoo ammoniakin (tai ammoniumin) sen jälkeen kun klooriamiini on rikottu (ja kun siis vapautuu klooria ja ammoniakkia).

Mm. seuraava lauseesi johti minut tähän ajatukseen:
Kaizu kirjoitti:Mutta siis, natriumtiosulfaatti sitoo kloorin ja myös kloorin tuosta kloramiinista jolloin ammonium jää vapaaksi ja biologisen suodatuksen murheeksi. Tällöin ei varmaankaan sanota vedenparannusaineessa että se sitoo kloramiinin. Jos vedenparannusaine sitoo/neutraloi myös ammoniumin, niin silloin se tehoaa kloramiiniin.
Olen tietty pahoillani jos ymmärsin sinut väärin.

Halusin itse tarkentaa nyt tässä sitä, että ainakin minä olen toistaiseksi ymmärtänyt erinäisten tekstien pohjalta, että "tehoaminen klooriamiiniin" tarkoittaa vain sitä, että aine kykenee rikkomaan klooriamiinissa olevan kloorin ja ammoniakin sidoksen ja siis rikkomaan sen molekyylin. Osa aineista jättää homman siihen ja osa kykenee vielä sitomaan ammoniakin/ammoniumin.
The plural of anecdote is not data.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kris kirjoitti:Ymmärsin pari erillistä viestiäsi siten, että tarkoitit seuraavaa: kun aineen mainitaan "tehoavan klooriamiiniin" valmistaja tarkoittaa sitä, että se sitoo ammoniakin (tai ammoniumin) sen jälkeen kun klooriamiini on rikottu (ja kun siis vapautuu klooria ja ammoniakkia).
Juuh, noin minä olen ymmärtänyt. En sitten tiedä mitä valmistajat tarkoittavat, varmaankin valmistajasta riippuen omalla tavallaan :roll:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”