Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Nonih. Sitten kun joku keksii vielä mulle sopivan teeman taistotädeille :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

Siltsu kirjoitti:
tulkku kirjoitti:Sehän oli nopeaa toimintaa. :) Olisipa minullakin sellainen "miehen paypal-tili"... :D
Juu, tuo tili on oikein kätevä ja pätevä. Tuossa kohtaa olen tekeytynyt tyhmäksi ja todennut aina, että en osaa näitä maksujuttuja, niin asia hoituu. Ei ole mies vielä ihmetellyt miten saan kuitenkin tilauksen siihen vaiheeseen... :mrgreen:

Ei tuota tilausta tarvinnut kauaa miettiä, kun ollaan sitä ananastaloa jo etitty vaik mistä. Pitää myöhemmin miettiä sitä Jalmarin taloa tai ravintola Ravunkuorta. Tuolta voi jatkossakin tehdä ostoksia, kun oli mieleisiä ruokiakin valikoimissa monta sivullista.
Hihii, siitä tuleekin sitten mainio akva! :D Mihinkäs akvaarioon meinasit väkertää tuon paavo pesusieni maailman..? :) Minä jo hulluna odotan kuvia!! :D Nyt rupeaa tosissaan tuntumaan, että nyt pitäs minunkin päästä ja äkkiä sisustelemaan tuota taiston allasta! :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Nonih. Sitten kun joku keksii vielä mulle sopivan teeman taistotädeille :mrgreen:
Noo, mitenkäs olis joku salaperäinen metsämaisema..? :) Rakentelisit käkkyräisistä puunoksista ja kannoista muutamia puita esim jaavansammalella tai pienemmillä anubiaksilla.. Sitten jotain pikkusuokin tapaista leviämään pohjalle ruohikoksi! :) Sitten vaikka eri melalehtilajeista pensaita myös sinne metsään... :) Sinnekkinhän voisi myös jotain teemaan sopivaa koristusta etsiä.. Esim joku hieno pikku metsämaja ( tai sitten itse väkrätty maja puolikkaasta kookoksenkuoresta ja sammalestä katto! :D ) johonkin hämyiseen kohtaan..yms, yms..! [;)] Iiiik, kun tämä akvamaisemien suunnittelu on niiiin mukavaa!! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Hmmm... Pitää pohtia. Täällä on nuo sopivat käppyrät aika harvassa, mutta mutta... Pohditaan. Sais kuitenkin olla jotain korkeitakin kasveja niiden taistojen takia... Tässä on aikaa tuumailla hyvä tovi ennen kuin allas joskus kotiutuu :P
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Hmmm... Pitää pohtia. Täällä on nuo sopivat käppyrät aika harvassa, mutta mutta... Pohditaan. Sais kuitenkin olla jotain korkeitakin kasveja niiden taistojen takia... Tässä on aikaa tuumailla hyvä tovi ennen kuin allas joskus kotiutuu :P
Noo, entäs sitten itämainen teema..? :) Ne käyvät taistoloihin hyvin! :) Vai jokohan olen sitä jo ehdottanutkin..? :? Sinnehän käy hyvin esim; vedensuosikki, karttulehti, viuhkalehti, pikkurasvalehti ja tietty mataliakin kasveja löytyy hienoja, tyyliin sopivia! :) Näin muuten akvaarioon.comissa sellaisen bambumaisen oloisen kasvinkin, ja sehän kävisi aivan äärettömän hyvin tähän teemaan.. Sillä kasvilla oli joku outo nimi, jota en nyt yhtään muista! :| :) Sitä ajattelin itsellekin etsiä sitten, kunhan saan hyvät valot tuohon taistelukalan purkkiin! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Itämainen vois olla kyllä aika jees! Et ole sitä ehdottanut :) En ihan helposti osta kyllä mitään muovikoristeita, mutta siinäpä onki haastetta, kun luonnon matskuista sitä yrittää vääntää pelkästään :mrgreen:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

jennali kirjoitti:Hihii, siitä tuleekin sitten mainio akva! :D Mihinkäs akvaarioon meinasit väkertää tuon paavo pesusieni maailman..? :) Minä jo hulluna odotan kuvia!! :D Nyt rupeaa tosissaan tuntumaan, että nyt pitäs minunkin päästä ja äkkiä sisustelemaan tuota taiston allasta! :mrgreen:
Tuo 250 litrainen hammaskarppiallas on tyttären, sisustus ja kalasto on hänen valitsemia. (Toki vesiarvojen puitteissa annetuista vaihtoehdoista.) Siihen laitan tuon ananastalon. Muuta aiheeseen liittyvää pitänee pohtia vielä, kunhan näkee sen mökin koon livenä. On tuon altaan muokkaus muutenkin kesken, joten kunhan viikonloppuna pääsen jatkamaan, niin pitääkin katsella uudelle sisustukselle paikka valmiiksi. Edellisellä viikolla hankin muutaman kalkkikiven hoitamaan veden kovettamista ja niiden sijoittelusta tuo mylläys lähtikin. :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Itämainen vois olla kyllä aika jees! Et ole sitä ehdottanut :) En ihan helposti osta kyllä mitään muovikoristeita, mutta siinäpä onki haastetta, kun luonnon matskuista sitä yrittää vääntää pelkästään :mrgreen:
Ei siihen mitään muovikoristeita tarvitse! :) Esimerkiksi luonnonhiomia erikokoisia pyöreitä kiviä ryhmissä tai peräkkäin isommasta pienempään käytetään aika paljon noissa itämaistyylisissä akvaariossa.. Niin ja voihan johonkin sopivan mallisesta kannosta tai oksasta tehdä sellaisen bonzaipuun..! ;) Itse ajattelin aluksi että tekisin bonzaipuun, tuohon taistelukalan akvaarioon, mutta sitten päädyinkin tuohon buddhanpäähän, osittain siksikin, kun ei alussa (eikä muuten vieläkään..! :D ) ollut sitä kunnon valaisinta, niin en olisi saanut puuhun eläviä viherryksiä! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:
jennali kirjoitti:Hihii, siitä tuleekin sitten mainio akva! :D Mihinkäs akvaarioon meinasit väkertää tuon paavo pesusieni maailman..? :) Minä jo hulluna odotan kuvia!! :D Nyt rupeaa tosissaan tuntumaan, että nyt pitäs minunkin päästä ja äkkiä sisustelemaan tuota taiston allasta! :mrgreen:
Tuo 250 litrainen hammaskarppiallas on tyttären, sisustus ja kalasto on hänen valitsemia. (Toki vesiarvojen puitteissa annetuista vaihtoehdoista.) Siihen laitan tuon ananastalon. Muuta aiheeseen liittyvää pitänee pohtia vielä, kunhan näkee sen mökin koon livenä. On tuon altaan muokkaus muutenkin kesken, joten kunhan viikonloppuna pääsen jatkamaan, niin pitääkin katsella uudelle sisustukselle paikka valmiiksi. Edellisellä viikolla hankin muutaman kalkkikiven hoitamaan veden kovettamista ja niiden sijoittelusta tuo mylläys lähtikin. :mrgreen:
Niin se mylläys lähtee pienestäkin liikkeelle.. Olen huomannut! :D Nimim; -" laitan vain tuon pohjalta irronneen kasvin takaisin pohjaan, ei siinä kauaa mene... Sitten alkaakin hirvittävä mylläys!! 8O :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
kirahvi1 kirjoitti:Kaunista on, täytyy kyllä sanoa. Pystyisitkö kertomaan vielä tarkemmat speksit eli mitä kemikaaleja nyt käytät, valaistusaika ja millaiset valot jne.
Kiitos, kiitos! :) Tuosta kauneudesta vastuussa taitaa olla tuo vasta hankittu lisävalo.. :) Muutoksen selvästi parempaan huomasi jo viikossa! 8O ..Ja sitä olen edelleen ihmetellyt, että miten ne kasvit nyt noin innostu lisävalaistuksesta! :D

Minäpäs yritän kertoa mahdollisimman tarkkaan noita valaistus- ja kemikaaliyksityiskohtia, mitä minulla nyt on käytössä.. :)

Eli valaistuksena minulla on sylvanian aquastar putki 18w, T8 kannalla. Valolämpötila siinä on 10 000 kelviniä. Toisen putkena on vanha sylvanian (standard) daylight putki, myöskin 18w ja T8 kannalla oleva.. Värilämpötila on tässä putkessa vain 6500 kelviniä. Valaistusaika on 13,5 tuntia/päivässä. Daylight putken laitan päälle noin 1-1,5 tuntia myöhemmin. Aquastar putki siis päällä koko tuon 13,5 tuntia/päivä.

Lannoituksena käytän nestelannoite profitoa, noin kahden viikon välein ( eli joka toinen vedenvaihtokerta.. ). Välillä olen käyttänyt sitä myös viikottain, mutta harvemmin. Seurailen tuota kasvien kuntoa ja kasvua ja siitä päättelen, tarvitseeko joka viikko profitoa, vai riittäkö tuo joka toinen viikko.. Profitoa laitan hieman vähemmän kuin ohjeessa sanotaan, eli jotain 5-6 milliä. Kasviryhmien juurille olen laittanut yhden palasiksi murretun 7 kuulan ( siis yksi/kasviryhmä.), sitten grypto -nimisiä juurilannoite tabletteja on myös esim melalehtien ja tripartitan juurilla, mutta voin sanoa, että mielestäni nuo 7 kuulat ovat parempia ja aionkin laittaa niitä seuraavan kerran myös näille. Rusolehti "rubinille" laitan juurille 1 ferrotabsin murrettuna paloiksi. Nämä kaikki juurilannoitteet ovat pitkävaikutteisia, joten niitä ei tarvitse kovin usein lisäillä.. Minä vaan olen niitä joutunut välillä laittamaan uusiksi, kun on tullut vanhat imaistua vahingossa lapolla pois! :roll:

Aquasafekin varmaan luetaan kemikaaliksi, ja sitä siis käytän jokaisessa vedenvaihdossa! :)

Tässäpä ne taisi ollakkin kaikki, mitä nyt on ollut käytössä, valaistuksesta lannoitukseen! :) Ai niin; hiilaripulloja sun muita ei mulla olekaan ollenkaan. Silloin tällöin on tullut laitettua easycarboa, mutta nyt en ole sitä piiiitkään aikaan käyttänyt. ( hiililannoitehan se enempi on, eikä oikeaa hiilidioksidia.. Mutta kumminkin..! :D )
Näkikös kirahvi1 jo tämän pitkän sepostukseni..? :D Taisi jäädä jutustelumme jalkoihin tämä, niin ajattelin sinulle tätä varmuudeksi nostella! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Itämainen vois olla kyllä aika jees! Et ole sitä ehdottanut :) En ihan helposti osta kyllä mitään muovikoristeita, mutta siinäpä onki haastetta, kun luonnon matskuista sitä yrittää vääntää pelkästään :mrgreen:
Ei siihen mitään muovikoristeita tarvitse! :) Esimerkiksi luonnonhiomia erikokoisia pyöreitä kiviä ryhmissä tai peräkkäin isommasta pienempään käytetään aika paljon noissa itämaistyylisissä akvaariossa.. Niin ja voihan johonkin sopivan mallisesta kannosta tai oksasta tehdä sellaisen bonzaipuun..! ;) Itse ajattelin aluksi että tekisin bonzaipuun, tuohon taistelukalan akvaarioon, mutta sitten päädyinkin tuohon buddhanpäähän, osittain siksikin, kun ei alussa (eikä muuten vieläkään..! :D ) ollut sitä kunnon valaisinta, niin en olisi saanut puuhun eläviä viherryksiä! :)
Ei tietenkään tarvita, mutta saattaa se olla haasteellisempaa kuitenkin ;) Mutta ei se haittaa! Ompahan jotain, mitä saa ihmetellä ja pohtia vähän pidempäänkin. Etten kohta ole taas tunkemassa tänne jotain uutta allasta. Ei siinä muuten, mutta ku ei mahdu :roll:
jennali
Senior Member
Senior Member

Heipä hei taas pitkästä aikaa! :D Tänne päiväkirjaan kirjoittelu meinasi ihan kokonaan unohtua, loppuremontin tiimellyksissä ja kaiken maailman arkisissa hommeleissa, mutta nyt remontin loputtua palaan taas akvaarioineni entistä ehompana! :D Kalaset ovat voineet mainiosti ja nyt seuralassa myllerretään ja kovasti, teen sinne nimittäin lisää tilaa järkkäilemällä kasvit, kannot ja somisteet uusille paikoille! :) Voi olla että en taas ole pitkään aikaan tyytyväinen akvaarion uuteen ilmeeseen, kun luultavasti näyttää alkuunsa todella tyhjältä ja kummalliselta.. :roll: Mutta lohduttaudun ajatuksella, että entiseen voi palata, jos uusi järjestys ei silmiini rupea hyvältä näyttämään! :D Ja sekin ajatus lohduttaa kummasti, kun kalat saavat lisää tilaa temmeltää ja uusia paikkoja tutkittavakseen! :) laittelen kuvia, kunhan saan projektia etenemään! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

No nyt on kuvaa uudesta seuralan järjestyksestä!:) Kasvit eivät olekaan kovin paljoa kauemmas paikoiltaan muuttaneet.. Vähän vain väljemmin istutettuna, intianvesitähdikkiä vähentelin ja vedensuosikki siirtyi peittämään suodatinta.. Pikkurasvalehti muutti ehkä kauimmaksi alkuperäisestä paikastaan! :) Jätin sittenkin muutamia pieniä somisteita (ja lisäsinkin! :D ), että kaloille olisi piilopaikkoja siksi aikaa kunnes kasvit taas kasvavat ja tuuheentuvat. Jätin liuskavesitähdikit kokonaan pois, koska vievät niin ison tilan, samoin sammalet jäivät pois, koska tahtovat roskata sen verran, että alkoi jo ihan ärsyttämään! :D Tilaukseen lähti tänään uusi kasvi, oikein kivan punainen melalehti! :) Ajattelin istuttaa sen suurin piirtein tuohon pienen kukkaruukun kohdalle ja antaa tuon tripartitan levitä sen ympärille.. Tulee kivaa kontrastia! :) Seurala oli aiemmin niiin vihreä, että ajattelin lisätä punaista yhden kasvin verran. Yllätyin, kun en pitänytkään tuota uutta järjestystä kummallisen tuntuisena ja liian tyhjän näköisenä, vaan tykästyin siihen heti! 8O Nyt on jotenkin kivemman näköinenkin, ainakin omiin silmiini, kun on väljempää ja vesikin tulee paremmin oikeuksiinsa! :)

Ai niin! Laitanpas kuvaa myös seuralan melko uusista asukkaista,sukaravuista! :) (tai siis kuvassa vain yksi niistä! :D ) Niitä asustaa tuolla 6 kipaletta! :) Hommasin niitä levän puhdistustehtäviin ja ihan seurattavaksi.. Ovat nimittäin mielestäni aika mielenkiintoisia ja hauskoja otuksia! :)
Akvaarion kuvaa muokkasin hieman hämärämmäksi, koska vesi oli mylläyksestä niin sumeaa, että kameran linssin läpi katsottuna akvaario vaikutti olevan "yliYLIvalaistu", niin että hyvä kun sai kasveista selvää! :mrgreen:
Liitteet
akva nyt.jpg
akva nyt.jpg (158.08 KiB) Katsottu 4555 kertaa
sukarapu.jpg
sukarapu.jpg (77.1 KiB) Katsottu 4560 kertaa
jennali
Senior Member
Senior Member

Tässäpä olis vähän valoisampia kuvia! :) Nyt on kaloille hyvin tilaa polskutella! :D
Liitteet
akvaario.jpg
akvaario.jpg (164.87 KiB) Katsottu 4494 kertaa
akva.jpg
akva.jpg (176.61 KiB) Katsottu 4494 kertaa
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kivalta näyttää kyllä tuo uusi järjestys :)
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Kivalta näyttää kyllä tuo uusi järjestys :)
Kiitos! :) Tuli tosiaan mukavasti lisää uintitilaa! :) Kardinaalitetrat oli pari päivää muutoksesta vähän hämillään ja uivat pitkin takaseinämää parvessa, kun ei ollut enää keskellä allasta ollutkaan enää tuuheita sammalia ja kantojen "huippuja"! :D Nyt uiskentelevat jo ihan normaaliin tapaansa pitkin poikin akvaariota, eivätkä hakeudu enää tiiviiksi parveksi, vaan uskaltaavat hajaantua taas omille teilleen! :) monniset taas ovat tapansa mukaan nostelleet vielä pohjaan juurtumattomia kasveja kellumaan pintaan! :roll: :D
jennali
Senior Member
Senior Member

Olen muuten mietiskellyt tuota taustankin vaihtoa.. Olisikohan musta, tai oikein tumman sininen/ - harmaa tausta hieno..? :? Musta ainakin toisi kasvien värit hienosti esiin, mutta tuntuu että menee sitten liian tummaksi.. Hmmp.. Hankalaa! :D
stompy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stompy »

Onpas kivan näköinen allas sulla, nuo kasvit kasvavat todella upeasti!
Mulla oli vanhassa altaassa kardinaaleja iso parvi ja laitoin siihen ensin ruskeasta voimapaperista taustan tuollaisen kasvikuvan tilalle. Allas näytti jotenkin "saviselle" ja tylsälle omaan silmään, joten parin viikon päästä teippailin mustia A3-papereita taakse ja toiselle lyhyelle sivulle (kun se oli aurinkoiseen ikkunaan päin). Kiersin vielä kaikki papereiden reunat teipillä, ettei pääse vettä väliin. Tuli todella hyvä! Kavien ja varsinkin kardinaalien värit alkoivat oikein hehkumaan sitä mustaa vasten. Ehdottomasti suosittelen!
jennali
Senior Member
Senior Member

stompy kirjoitti:Onpas kivan näköinen allas sulla, nuo kasvit kasvavat todella upeasti!
Mulla oli vanhassa altaassa kardinaaleja iso parvi ja laitoin siihen ensin ruskeasta voimapaperista taustan tuollaisen kasvikuvan tilalle. Allas näytti jotenkin "saviselle" ja tylsälle omaan silmään, joten parin viikon päästä teippailin mustia A3-papereita taakse ja toiselle lyhyelle sivulle (kun se oli aurinkoiseen ikkunaan päin). Kiersin vielä kaikki papereiden reunat teipillä, ettei pääse vettä väliin. Tuli todella hyvä! Kavien ja varsinkin kardinaalien värit alkoivat oikein hehkumaan sitä mustaa vasten. Ehdottomasti suosittelen!
Kiitos! :)
Kasvit ovat nyt kyllä voineet tosi hyvin, kun hommasin jonkin aikaa sitten toisen putken ja uudet heijastimet. Sitä ennen kasvit tahtoivat roskata ja murjottaa. :roll: Tässä akvassa siis oli vain 1 putki ennestään. Minäkin ajattelin ihan kartonkia hommata ja kontaktimuovilla päällystää sen vielä varmuuden vuoksi (minulla kun tahtoo altaan huoltohommissa "vähän" vettä räiskyä, joten on pakko päällystää koko pahvi sitten! :D ) Sitten ajattelin myös jätesäkkiä yhtenä vaihtoehtona, mutta se saattaa sitten näyttää ryppyiselle ja liimautua lasiin kostuessaan.. :roll:

Mustaa tosiaan itsekin mietin, mutta sitten rupesin miettimään että säikähtääköhän kalat sitä.. Että jos se näyttää niiden silmiin paikalta, jossa on säkkipimeää ja paljon pelottavia petoja! :mrgreen: :D Mutta mustako ei siis näytä liian hallitsevalle värille taustana ja ei pimennä akvaarion ilmettä..? Pitäisi ihan käydä katselemassa niitä kuvia akvaarioistanne -ketjuja tarkemmalla silmällä, jos vaikka jollakin siellä olisi kuvaa tuosta mustataustaisesta akvasta.. Vai olisikos sinulla kuvaa siitä jossain täällä aquawebissä? :)
stompy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stompy »

Kalat taitavat kyllä kaikki tykätä luontaisesti hämärästä ja varjosta ja lasin heijastumisen takia tuskin edes sitä taustaa tajuavat. Kyllä se on ihan ihmisiä varten viihdyttämässä :) Mulle tuli liian kiiltävä siitä taustasta, kun koitin ensin muovitettuna. Että kannattanee testailla, ennen kun muovittaa ikuisuuden, varsinkin jos saa samanlaisia ryppyjä aikaan, kun itse sain :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

stompy kirjoitti:Kalat taitavat kyllä kaikki tykätä luontaisesti hämärästä ja varjosta ja lasin heijastumisen takia tuskin edes sitä taustaa tajuavat. Kyllä se on ihan ihmisiä varten viihdyttämässä :) Mulle tuli liian kiiltävä siitä taustasta, kun koitin ensin muovitettuna. Että kannattanee testailla, ennen kun muovittaa ikuisuuden, varsinkin jos saa samanlaisia ryppyjä aikaan, kun itse sain :mrgreen:
No niinhän se kyllä on! :D :D Oma mielikuvitus rupesi vaan kalojen puolesta laukkaamaan luvatonta vauhtia! :mrgreen: Kyllähän tosiaan, tarkemmin kun ajattelee, olen huomannut juuri tässä sisustuksen muutossa ( ja puhdistuksessahankin sen huomaa, kun kalat häviää kasvien taakse piiloon ym..) , että kalat hämääntyy kun ne totutut varjoisat kasvi- ja kantoasetelmat ovatkin erikohdassa..! :D
Mulla on sellaista mattapintaista kontaktimuovia.. Ja oon aika haka jo noissa muovituksissa, kun on kouluikäinen kersakin! :D Muutenkin olen kallistunut pieneen näpertelyyn askarteluissa, käsitöissä ja piirtämisessä ym, joten tottunut tekemään pikkutarkkaa hommaakin. :) (Nyt kun tuon sanoin, katsohan vaan, että sitten meneekin kaikki pieleen!! :mrgreen: )
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
stompy kirjoitti:Kalat taitavat kyllä kaikki tykätä luontaisesti hämärästä ja varjosta ja lasin heijastumisen takia tuskin edes sitä taustaa tajuavat. Kyllä se on ihan ihmisiä varten viihdyttämässä :) Mulle tuli liian kiiltävä siitä taustasta, kun koitin ensin muovitettuna. Että kannattanee testailla, ennen kun muovittaa ikuisuuden, varsinkin jos saa samanlaisia ryppyjä aikaan, kun itse sain :mrgreen:
No niinhän se kyllä on! :D :D Oma mielikuvitus rupesi vaan kalojen puolesta laukkaamaan luvatonta vauhtia! :mrgreen: Kyllähän tosiaan, tarkemmin kun ajattelee, olen huomannut juuri tässä sisustuksen muutossa ( ja puhdistuksessahankin sen huomaa, kun kalat häviää kasvien taakse piiloon ym..) , että kalat hämääntyy kun ne totutut varjoisat kasvi- ja kantoasetelmat ovatkin erikohdassa..! :D
Mulla on sellaista mattapintaista kontaktimuovia.. Ja oon aika haka jo noissa muovituksissa, kun on kouluikäinen kersakin! :D Muutenkin olen kallistunut pieneen näpertelyyn askarteluissa, käsitöissä ja piirtämisessä ym, joten tottunut tekemään pikkutarkkaa hommaakin. :) (Nyt kun tuon sanoin, katsohan vaan, että sitten meneekin kaikki pieleen!! :mrgreen: )
Niin ja kalvotinhan mä muuten tuon taistiksen akvaarionkin taustan! Sekin kun on ihan tavalliselle valkoiselle kartongille maalattu kuva. :)
Icecube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Multa löytyy musta taustainen allas. [;)] Paksuhko muovipussi(ei näe läpi), minkä leikkasi 'auki' ja teippasin laidoista kiinni. Halpa, toimii ja koska rehuja paljon ei sitä edes oikeastaan huomaa.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
jennali
Senior Member
Senior Member

Icecube kirjoitti:Multa löytyy musta taustainen allas. [;)] Paksuhko muovipussi(ei näe läpi), minkä leikkasi 'auki' ja teippasin laidoista kiinni. Halpa, toimii ja koska rehuja paljon ei sitä edes oikeastaan huomaa.
Joo, kyllä mäkin nyt siihen tulokseen tulin, että kokeilen sitä mustaa taustaa.. Saahan sen poiskin, jos ei silmää miellytäkkään! :)

Mullekin tulossa 2 kasvia lisää (pennilehti ja punainen melalehti, mi oya -taisi olla sen nimi.. Eli ei mullakaan se tausta sieltä hirveesti tule näkymään! :D Piti hommata pidempi kasvi tuohon vasempaan laitaan... (tuon majan kohdalle suurin piirtein..) ...altaan keskiosaan, että tulee kaloille, varsinkin noille kardinaaleille vähän piiloa.. Oikeaan laitaan, kannon eteen, kasvattelen tuolla takaseinämällä pikkurasvalehteä. Yritän saada siitä sitten muutaman hyvän pitkän pistokkaan ja yritän pitää ne sellaisena.. Samoin pennilehteä meinasin pitää sellaisena ilmavana ja vain muutamia oksia, ettei näytä sitten niin täyteen tupatulle koko akvaario! :D Nyt kun tuossa taustassa on painettuna noita kasveja, niin tuntuu, että se tekee jo akvaarion täydemmän näköiseksi ja tuntuu myös siltä, että sotkee tuota nykyistä kasviston ryhmittelyä.. :roll: Tummaa taustaa vasten nuo ryhmittymät ja kasvien värit voisi näyttää tosi kivalta ja ehkä kolmiulotteisuus efektikin tulisi paremmin esille! :)

Mun pitää muuten käydä taas katselemassa sun akvaariopäiväkirjaasi, kun en oo aiemmin pistäny merkille sieltä mustaa taustaa! [;)]
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
Icecube kirjoitti:Multa löytyy musta taustainen allas. [;)] Paksuhko muovipussi(ei näe läpi), minkä leikkasi 'auki' ja teippasin laidoista kiinni. Halpa, toimii ja koska rehuja paljon ei sitä edes oikeastaan huomaa.
Joo, kyllä mäkin nyt siihen tulokseen tulin, että kokeilen sitä mustaa taustaa.. Saahan sen poiskin, jos ei silmää miellytäkkään! :)

Mullekin tulossa 2 kasvia lisää (pennilehti ja punainen melalehti, mi oya -taisi olla sen nimi.. Eli ei mullakaan se tausta sieltä hirveesti tule näkymään! :D Piti hommata pidempi kasvi tuohon vasempaan laitaan... (tuon majan kohdalle suurin piirtein..) ...altaan keskiosaan, että tulee kaloille, varsinkin noille kardinaaleille vähän piiloa.. Oikeaan laitaan, kannon eteen, kasvattelen tuolla takaseinämällä pikkurasvalehteä. Yritän saada siitä sitten muutaman hyvän pitkän pistokkaan ja yritän pitää ne sellaisena.. Samoin pennilehteä meinasin pitää sellaisena ilmavana ja vain muutamia oksia, ettei näytä sitten niin täyteen tupatulle koko akvaario! :D Nyt kun tuossa taustassa on painettuna noita kasveja, niin tuntuu, että se tekee jo akvaarion täydemmän näköiseksi ja tuntuu myös siltä, että sotkee tuota nykyistä kasviston ryhmittelyä.. :roll: Tummaa taustaa vasten nuo ryhmittymät ja kasvien värit voisi näyttää tosi kivalta ja ehkä kolmiulotteisuus efektikin tulisi paremmin esille! :)

Mun pitää muuten käydä taas katselemassa sun akvaariopäiväkirjaasi, kun en oo aiemmin pistäny merkille sieltä mustaa taustaa! [;)]
No niinpä näkyy sinulla olevan musta tausta! En mä oo tajunnukkaa! :mrgreen: :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”