Killipark-kokemuksia
Valvoja: Moderaattorit
Re: Killipark-kokemuksia
Jos kala on koko ajan pinnassa ja aukoo suutaan, se on merkki hapensaannin vaikeuksista. Ymmärsin, että sinulla on täysin seisova tuo vesi, koska sanoit, että siellä ei ole suodatinta. Kun saisit muutaman euron uhrattua suodattimeen, tilanne helpottuisi. Kasvit eivät sinänsä tilannetta auta.
Kyllä minulla suodattimia olisi, mutten halua laittaa. Ärsyttää tuo meteli mikä lähtee vanhasta akvasta, kun en uskalla sen suodatinta ottaa pois. Vaikka kuinka olen yrittänyt vähentää resonointia vaahtomuovilla yms.
- 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
54l: Nothobranchius korthausae - smaragdiviuhkapyrstö
Niin en siis ole varma onko se hapenpuutetta vai syökö se tuosta pinnasta jotain. Tai ihailee peilikuvaansa. En näe noin pienestä aukooko se suutaan. Ja jos aukoo niin miksi.
- 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
Laiton kokeeksi väliaikaisen suodatin/hapettimen, ja sen jälkeen kalaa ei olekaan näkynyt. Toivottavasti on vain piilossa.
Haa, hengissä! Bongasin sen taas uiskentelemassa pinnan tuntumassa. Ehkä se etsii ruokaa? Se on viime näkemän jälkeen, eli 2 päivässä, muuttunut melkein läpinäkyvästä melkein mustaksi! Mikähän noin dramaattisen muutoksen on aiheuttanut? Jokin mitä se on syönyt varmaankin, mutta mikä. Kasvanutkin se on joten ei ole syömättä ollut.
Onkohan tuo nyt tyttö kun se ei ole keltainen eikä punainen? En myöskään huomannut kirjata ylös kumpaa väriä se on, eli nyt menee kyllä keltaiset ja punaiset yksilöt sekaisin samaan akvaan, vaikka jossain vaiheessa ajattelin sittenkin jakaa ne 2 eri tankkiin.
Onkohan tuo nyt tyttö kun se ei ole keltainen eikä punainen? En myöskään huomannut kirjata ylös kumpaa väriä se on, eli nyt menee kyllä keltaiset ja punaiset yksilöt sekaisin samaan akvaan, vaikka jossain vaiheessa ajattelin sittenkin jakaa ne 2 eri tankkiin.
Akvaarion yksinäinen on jo 1,5 cm pitkä. Muut eivät ole kasvaneet yhtään. Tilasin postimyynnistä verkkopoikasaltaan, jotta voisin siirtää muutkin kalat akvaan ilman että niistä tulee kalanruokaa.
Olen tietysti itsekin melko noviisi killiasioissa, mutta lueskelin erään saksalaisen veteraaniharrastajan kirjoitusta ja sieltä ilmeni (kuvien kera), että vitamiinien puute aiheuttaa ainakin värien haalistumista killeissä. Yksipuolinen elävä ravinto voi olla vitamiinisisällöltään riittämätöntä myös kasvun kannalta. Käytän itse hw Wiegandtin Multivit-valmistetta pari kertaa viikossa suoraan veteen ennen elävää ruokaa.
http://www.hw-wiegandt.de/hw-mulitvit-seng.html
http://www.hw-wiegandt.de/hw-mulitvit-seng.html
Tilasin kokeeksi vitamiinia postimyynnistä. Toivottavasti ehtii tulla jo loppuviikosta.
Olen yrittänyt syöttää akvaariossa olevaa pakastekuivatulla artemia-tubifex-vesikirppu-surviais -murskalla, mutta en tiedä syökö. Se lähinnä nököttää paikoillaan tekemättä mitään. Ei vaikuta kovin onnelliselta kalalta.
Posti on hukannut tilaamani poikasverkon, mutta toivottavasti kohta saisin laitettua loputkin poikaset akvaarioon. Mietin vain, että onko parempi laittaa kaikki samaan 54-litraiseen (jossa siis ennestään 1 "punainen"), vai pitäisikö laittaa keltaiset tuohon miniakvaarioon, joka on siis vain 30 litraa.
Olen yrittänyt syöttää akvaariossa olevaa pakastekuivatulla artemia-tubifex-vesikirppu-surviais -murskalla, mutta en tiedä syökö. Se lähinnä nököttää paikoillaan tekemättä mitään. Ei vaikuta kovin onnelliselta kalalta.
Posti on hukannut tilaamani poikasverkon, mutta toivottavasti kohta saisin laitettua loputkin poikaset akvaarioon. Mietin vain, että onko parempi laittaa kaikki samaan 54-litraiseen (jossa siis ennestään 1 "punainen"), vai pitäisikö laittaa keltaiset tuohon miniakvaarioon, joka on siis vain 30 litraa.
Jos eri notho-lajit käyttäytyvät yhtään samalla tavalla, niin muutaman saman lajin koiraan laittaminen samaan pieneen altaaseen voi johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin. Jos taas koiraita on useita, keskinäiset taistelut eivät ole kovin häijyjä tai pitkäkestoisia. Mielestäni sinun ei kannata myöskään laittaa samaan altaaseen kahta eri lajia, koska naaraiden erottaminen toisistaan voi olla hankalaa ja näin ollen niitä ei voi oikein menestyksellä kudettaa. Kaikki notho-lajien naaraat ovat hyvin samannäköisiä.
Ei kun nämä ovat samaa lajia, mutta eri lajiketta.
Laitoin sitten molemmat värit samaan tankkiin - syystä että löytyi vain 2 elossa olevaa poikasta, ja nekin huonokuntoisia 
Vitamiinityksen aloitan tänään.

Vitamiinityksen aloitan tänään.
Minua kiinnostaisi tietää, kuoriutuvatko nuo mätimunat vielä, jotka sinulla on jäljellä. En ole mistään löytänyt tietoa siitä, kuinka pitkään ne säilyvät.
Noh, kokeilin ihan sinua varten! 
Nyt uiskentelee uusi poikanen purkissa. Onpa se pieni! Ja minä kun luulin että vanhemmat poikaset eivät ole kasvaneet yhtään.
Munien keräyspäivä on 8.8.-12 ja kuoriutumispäiväksi oli suositeltu 19-26.9.-12.

Nyt uiskentelee uusi poikanen purkissa. Onpa se pieni! Ja minä kun luulin että vanhemmat poikaset eivät ole kasvaneet yhtään.
Munien keräyspäivä on 8.8.-12 ja kuoriutumispäiväksi oli suositeltu 19-26.9.-12.
Poikasia on jo 5. Ei näköjään ole yhtään huonontunut tuo kuoriutuvuusprosentti.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Onko killien munia saatavilla näin talvella mistään? Tilaaminen varmaan mahdotonta. Onko suomalaisilla liikkeillä munia?
Saa niitä kuulemma Kouvolasta joltain pitkäkaluis... kaulaiselta elukalta.
Tätä kuvaa olen jahdannut pitkään. Tiesin kyllä, että koiras pitää selkäevällään naarasta paikoillaan, mutta vasta tänään sain kuvan.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Ilmeisesti postitus ei onnistu näin talvella? Harmi, kun asun niin kaukana Kouvolasta
. Täytyy palailla keväämmällä asiaan, jos sinulla näitä vielä on?

Juu, tässä on tosiaan se ongelma, että jäätyminen tappaa nuo munat. Toinen mysteeri, joka pitää selvittää, on kalojen elinikä. Jos näyttää siltä, että nämä alkavat tippua vanhuuttaan, niin minun tulee talvella itse kasvattaa uusia mätimunista. Tämä jälkeen inkubaatio kestää pari kuukautta ja sukukypsyyden saavuttaminen toiset kaksi kuukautta. Mutta eiköhän tässä vielä päästä postittelemaan. Kyselyjä on ollut.
Miten neiti L:n projekti edistyy? Täällä mennään samoja ratoja. Noita koiraita on aivan liikaa, eikä niitä juuri kukaan tunnu haluavan. 145 päivää alkaa kaloilla olla mittarissa ja niistä huomaan jo keski-iän armottomat merkit. Kasvua ei enää juuri ole ja punaista väriä on huomattavasti vähemmän kuin nuorempana. Saa nähdä milloin nuo alkavat vanhuuttaan kupsahdella. Jotkut Notho-lajithan elävät korkeintaan noin 80 päivää.http://eggersi.blogspot.fi/
Punaisia on 2 kappaletta ja molemmat lienevät naaraita. Lisäksi tänä aamuna huomasin, että tuolla 30-litran kasviakvaariossani, johon kuukausi sitten kippasin keltaisia poikasia, uiskentelee myös kala! En ole millään lailla ruokkinut sitä, koska en ole aiemmin huomannut siellä mitään elonmerkkejä. Se on siis selvinnyt ihan itsestään monta viikkoa. Luulen että sekin on naaras. Ei siis kauhean hyvin mene.
Käytän nykyään ruokana vain pakastekuivattua hyönteissekoitusta. Hyvin se maistuu. Vitamiinia lisään veteen pari tippaa ennen ruokintaa.
Käytän nykyään ruokana vain pakastekuivattua hyönteissekoitusta. Hyvin se maistuu. Vitamiinia lisään veteen pari tippaa ennen ruokintaa.
Tässä on muuten linkki saksalaiseen kauppaan, joka myy killinmunia. Täytyy joskus itsekin tiedustella:
http://www.interaquaristik.de/aquaristi ... 53m3fs38ej
http://www.interaquaristik.de/aquaristi ... 53m3fs38ej
Voiko killinkasvattaja pitää kesälomaa?