Minä olen laittanut kalibrointinestettä JBL:n kH-/GH-testin mittalasiin jonkun 7-10 ml siten, että elektrodi peittyy kunnolla. Ja kannattaa pitää sitä siellä ihan hyvän aikaa (itse pitänyt väh. 15-25 min.), koska kontrolleri kelaa jonkun aikaakin niitä lukemia edes takaisin. Ainakin siis minulla.
Jostain syystä en nyt itse ole saanut kontrolleria pitämään ihan "kutiaan" suhteessa JBL:n pH-tippatestiin, vaikka kalibrointinesteiden kohdalla näyttää kyllä ihan oikein. Mietinkin nyt tässä, olisko tuossa tippatestissä jotain vikaa, välillä kun tuntuu tulevan perättäisillä mittauskerroilla ihan eri lukemia. Katsotaan, jos asiaan tulisi jotain tolkkua kunhan saan uuden testin hommattua.
Palikkaohjeet hiilidioksidilevitinjärjestelmän käytöstä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Palikkaohjeet hiilidioksidilevitinjärjestelmän käytöstä
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Ai että noinkin kauan täytyy pitää? Itse yritin juuri kalibroida mittaria ja totesin, ettei onnistu. Yläpäässä ei ollut ongelmaa ja säädin ph:n tuohon 6,86:een. Sen sijaan alempaa lukemaa en saanut säädettyä, kalibrointinamiskaa ei saanut käännettyä riittävän alas. Olisi anturin luullut reagoivan selkeästi tuohon ph 4 nesteeseen, mutta se ei juurikaan värähtänyt. Uskoisin, että anturi on viallinen ja laitoin saksalaisfirmalle (TOP-messtechnik) jo viestiäkin siitä, miten palautuksen kanssa toimitaan. Nyt onkin mielenkiintoista seurata, tuleeko tämä "halpa" nettikauppa vielä hintoihinsa. Itse laitehan ei kyllä ollut kuin 85 € postikuluineen. Samaa laitetta myydään aquaristik-.netissä ja siellä he mainitsevat, että mittari itse on hyvä, mutta eivät anna mitä'än takuuta anturille.
Osaako joku sanoa, miksi tuo mm akvaarioon.fi:ssä myynnissä oleva ph-201-controllerin anturissa lukee, että sen saa upottaa vain 25 mm syvälle? Tosin omani tilasin Saksasta, mutta sama merkki. Ja mistä johtuu ettei anturi saa kuivua, kuivahan se on myymälässäkin... yksinkertaisen ihmettelyä...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Jep, käytännössä itse olen pitänyt elektrodia nesteessä niin kauan että lukema pysyy samana. Ekalla kalibrointikerralla taisin itse pitää vähintään puoli tuntia, ellei enemmänkin. Ohjeiden mukaan toimimalla en minä ainakaan saanut kontrolleria kalibroitua (ja tuo samainen 201-kontrollerihan minullakin taitaa olla). Ja jos tosiaan ekaa kertaa kalibroit, niin saat myöskin kalibroida monta kertaa. Se säätönamiska ei tosiaan käänny tiettyä pistettä enempää, meilläkin oli alkuun sama ongelma. Mutta kun kalibroitiin kerta toisensa jälkeen ja saatiin lukemia lähemmäs oikeita arvoja, niin sittenpä saikin tuota nappia jo käänneltyä sopivaan kohtaan.
? Erikoista, kun ei alkuperäisohjeissakaan ole ko. mainintoja. En ole sitten ainakaan minä käytellyt kontrolleria ihan oikeaoppisesti
.
Ai siellä lukee tuollaisia ohjeitadogfish kirjoitti:Osaako joku sanoa, miksi tuo mm akvaarioon.fi:ssä myynnissä oleva ph-201-controllerin anturissa lukee, että sen saa upottaa vain 25 mm syvälle? Tosin omani tilasin Saksasta, mutta sama merkki. Ja mistä johtuu ettei anturi saa kuivua, kuivahan se on myymälässäkin... yksinkertaisen ihmettelyä...

- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Joo, näin lukee. Ja kun valitin että ei onnistu kalibrointi, niin neuvoivat ensin "aktivoimaan" anturin pitämällä sitä tislatussa vedessä 4-8 tuntia... Yläpään kalibrointi ei ole ongelma, mutta kun siirrän tuosta 6.86 nesteestä anturin 4.01- nesteeseen, mittari ei värähdäkään. Kyllähän sen pitäisi ottaa lukemaa alaspäin ainakin jossain määrin. Eikä tosiaan riitä kierrokset ruuvissa, että saisi alaspäin kalibroitua.