Nitraatti 400 mg/l kypsyvässä akvassa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Kypsytyksestä

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Kimbela kirjoitti:Olen yhä kiinnostunut niistä kypsytyskokemuksista. Vesitestien päivittäinen käyttö näyttää aika turhalta noilla ammoniakkimäärillä, JBL testit eivät pysty mittamaan noin isoja arvoja ja ainakin Tetran nitriitti testi muuttuu on tai ei ole tarkkuuteen.
Joo olen itsekin sitä mieltä, että testeillä kannattaa katsoa lähinnä milloin nitriittiä alkaa tulla ja milloin se häipyy. Loppuvaiheessa voi olal hyödyllistä nähdä arvojakin joa haluaa arvoida "kypsyystasoa" eli nopeutta, jolla ammoniakki muuttuu nitraatiksi. Seran testejä en itse suosittele, mutta JBL:kään ei kelpaa isompien nitrriitiarvojen mittaamiseen kunnolla. Mikä muuten on JBL:n nitraatin maksimi?
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

JBL nitraattitesti

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

JBL:n nitraattitestin maksimi on 240 mg/l. Testi toimii jollakin lailla vielä hieman lantrailemalla eli kun muistaa tämän niin sillä voi mitata sinne viidensadan hujakoille. testin resoluutio on: 0,1,5,10,20,40,60,80,120,160 ja 240 mg/l erikseen makealle ja suolaiselle vedelle.

Kuten taisin jo mainostaa niin Tetran nitriittitestiin en toise enää kajoa, sehän on surkea verrattuna JBL:n testiin. Ostin hätäpäissäni kun ison altaan ulkosuodatin levisi ja JBL loppui tuon pikkualtaan kypsytyksen yhteydessä. Oli halvempi ja olivat pääkaupunkiseudulla kehuneet.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Tuija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tuija »

Hei,

Kaipasitte muiden kypsytyskokemuksia, tässä 'minun tarinani' marraskuulta :) :

Akvaario on n. 190-litrainen (120*35*45)
Pohjalla optirocin sokkelihiekkaa (0,1-0,6 mm) n. 30 kg

Kypsytys tapahtui ammoniumkloridilla, jota lisäsin joka 2. ilta noin 1/4 tl, sekä kalanruokahiutaleilla, jota lisäsin joka ilta vajaan 1/4 tl. Lisäksi laitoin pari kertaa 1-2 Bactozym-kapselia ja yhden kerran 2 dl multavettä (noin puolivälissä). Viikon verran pidin pohjalla vanhaa soraa (n. 2 dl) sukan sisällä. Vanhasta akvaariosta laitoin 1 kannon ja vedensuosikkeja. Vesiruttoa laitoin muutaman oksan (syö nitraatteja erityisen tehokkaasti?). Vaihdoin sisäsuodattimen uuteen mattosuodattimeen 6. päivänä.

Testeinä Tetran 5 in 1-liuskat sekä JBL:n no2- ja nh4-tippatestit.

Ammoniumarvot vaihtelivat 1-3 välillä, paitsi lopussa jolloin laskivat.
Nitriitti- ja nitraattiarvot muuttuivat seuraavasti:

1-6. pv: no2 0 no3 0
7. pv: no2 0 no3 <10
8. pv: no2 0,1 no3 <10
9. pv: no2 0,2
10. pv: no2 0,3
11. pv: no2 1 no3 10
12. pv: no2 2 no3 20
13. pv: no2 5 no3 50
14. pv: no2 5 no3 50 (kotilomyrkyn vuoksi olin vaihtanut 1/3 vedestä)
15. pv: no2 10 no3 100
16. pv: no2 >10 no3 >100 (liuskan väristä hieman vaikea tulkita, ehkä 15 ja 150?)
17. pv: no2 10 no3 100
18. pv: no2 5 no3 50 (kasvit syövät nitraatin?)
19. pv: no2 <5 no3 <50
20. pv: no2 2 no3 30
21. pv: no2 <0,1 no3 < 10
22. pv: vedenvaihtoja, uudet ja vanhat kalat purkkiin

Tämän jälkeen no2 on ollut koko ajan 0 ja no3 < 10 ennen vedenvaihtoa, jonka teen kerran viikossa (noin 40 %). Levää ei ole toistaiseksi ollut.
Ongelmia on ollut vain uusien kalojen sairauksien vuoksi .. :(

Toivottavasti näistä muistiinpanoistani on jollekin jotain apua.

t. Tuija
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

kypsytys

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Kiitoksia tiedoista ja hyvästä selonteosta, veikkaanpa että näistä jorinoista voi olla monellekin hyötyä. Vielä noista JBL:n testeistä joita olen kehunut, toisaalla täällä aw:ssä ilmoitettiin että osa testeistä pilaantuu herkästi (eli väri ei enää näy), muistaakseni varoiteltiin Fe, PO4 ja NH4 testeistä. Itselläni ainoastaan kH on mennyt haaleaksi (jäi autoon pakkasella, kun oli kaverilla lainassa), mutta sekin kun on titrattava, niin näkyy valkeata alustaa vasten. Mutta siis tarkkuuden parantuessa säilyvyys nähtävästi huononee. Niin ja joku (en nyt muista kuka) kehui tuota mid range pH testiä (JBL). Itse pidän NO2 ja NO3 testejä hyvinä ja ovat minulla säilyneet n. 2,5 vuotta ja näyttäneet oikein.

Ai niin - lisää kypsytyskokemuksia, varsinkin pelkällä ruokaa + ammoniakkia tyylillä tehdyt kiinnostavat!
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”