Kiekkolaprojekti
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kiekkolaprojekti
Kyllä mulle kypsytys on tuttua, ja tiedän mikä homman pointti on.
Tuossa paketissa on valmiit bakteerit, ja siinä luvataan, että kalat voi kotiuttaa vaikka seuraavana päivänä.
Tosin pienellä varauksella suhtaudun siihen varsinkin kiekkojen ollessa kyseessä.
Millään hirvensarvisuolasysteemeillä en lähde akvaariota kypsyttämään, enkä tosin täällä ihan käytännön syistä voisikaan niin tehdä (apteekista ei saa ostettua edes ammoniakkia).
Olen pohtinut, mitä eroa sillä loppuviimein on, ruokkiiko niitä valmiita bakteereja kalanruoalla (tai ammoniakilla), vai kalojen tuottamilla jätteillä, jos vettä vaihtuu runsaasti?
Kaikkihan ei kiekoilla käytä suodattimia lainkaan, jos vettä vaihtuu 100% päivässä.
Ja toisekseen, mä en aio tuohon altaaseen muita kaloja laittaa, tiikerinuoliaisia lukuunottamatta. Ja niiden kiinni saaminen on niin hankalaa hommaa, etten viitsi laskea sen varaan.
Lisää mielipiteitä?
Tuossa paketissa on valmiit bakteerit, ja siinä luvataan, että kalat voi kotiuttaa vaikka seuraavana päivänä.
Tosin pienellä varauksella suhtaudun siihen varsinkin kiekkojen ollessa kyseessä.
Millään hirvensarvisuolasysteemeillä en lähde akvaariota kypsyttämään, enkä tosin täällä ihan käytännön syistä voisikaan niin tehdä (apteekista ei saa ostettua edes ammoniakkia).
Olen pohtinut, mitä eroa sillä loppuviimein on, ruokkiiko niitä valmiita bakteereja kalanruoalla (tai ammoniakilla), vai kalojen tuottamilla jätteillä, jos vettä vaihtuu runsaasti?
Kaikkihan ei kiekoilla käytä suodattimia lainkaan, jos vettä vaihtuu 100% päivässä.
Ja toisekseen, mä en aio tuohon altaaseen muita kaloja laittaa, tiikerinuoliaisia lukuunottamatta. Ja niiden kiinni saaminen on niin hankalaa hommaa, etten viitsi laskea sen varaan.
Lisää mielipiteitä?
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Tuo Biodigest on kyllä tehokasta ja riittää kun seuraa ohjetta mikä pakkauksessa on. Tuntuu hieman aikaiselta heti seuraavana päivänä laittaa ne kiekot altaaseen, mutta jos seuraa altaan tilannetta joka päivä ja varautuu tarvittaviin toimenpiteisiin niin eiköhän sitten onnistu.
In numbers of ten the power is in one.
-
- Senior Member
Siksi mä kiirehdin, kun säälittää ne kiekot siellä kaupan "akvaariossa" (max. 60 l).
Huomenna saadaan tekniikkapaketti haettua himaan, aion laskea vedet heti altaaseen, ja haen kiekot keskiviikkona. Meinasin täyttää aluksi vain puolilleen, että on tuo vedenvaihto helpompaa tuossa "tarkkailuvaiheessa".
Vitsi mä en jaksaisi millään enää venata yhtään!
Mä olen tosissaan kahden vaiheilla jonkun pikkukalaparven kanssa. En kuitenkaan ole löytänyt täältä mitään, mikä menisi kiekkolämmöissä, joten siihen asti annan asian olla.
Täällä on neontetroja (ei käy), ja mustaneontetroja väittävät kardinaalitetroiksi. Kardinaalitetraa en erota neontetrasta, joten en voi edes arvata.
Punapäätetroja löysin, mutta sekään ei taida kiekkolämmöistä pitää.
Huomenna saadaan tekniikkapaketti haettua himaan, aion laskea vedet heti altaaseen, ja haen kiekot keskiviikkona. Meinasin täyttää aluksi vain puolilleen, että on tuo vedenvaihto helpompaa tuossa "tarkkailuvaiheessa".
Vitsi mä en jaksaisi millään enää venata yhtään!
Mä olen tosissaan kahden vaiheilla jonkun pikkukalaparven kanssa. En kuitenkaan ole löytänyt täältä mitään, mikä menisi kiekkolämmöissä, joten siihen asti annan asian olla.
Täällä on neontetroja (ei käy), ja mustaneontetroja väittävät kardinaalitetroiksi. Kardinaalitetraa en erota neontetrasta, joten en voi edes arvata.
Punapäätetroja löysin, mutta sekään ei taida kiekkolämmöistä pitää.
-
- Starting Member
Itsellä 500 litrasessa 6 kiekkoa,puna/musta-aavetetroja ja pikkutetroja.Asteita on 28 plussaa.
-
- Senior Member
Onko tuo pikkutetra nyt sitten sama asia kuin Hyphessobrycon serpae? Tiedä millä nimellä niitä nykyään kutsutaan, olen kuullut serpatetraksi ja pikkutetraksi nimitettävän.
Noita nimittäin olisi kyllä hyvin saatavilla, ja omassa 170-litraisessa niitä onkin parvi. Se olisi jo sitä kokoluokkaa, ettei päädy kiekkojen ruokalistalle.
Noita nimittäin olisi kyllä hyvin saatavilla, ja omassa 170-litraisessa niitä onkin parvi. Se olisi jo sitä kokoluokkaa, ettei päädy kiekkojen ruokalistalle.
-
- Starting Member
Hyvä kysymys.Pikutetroina ne ostin,hyvin samannäköisiä kuin kuin puna-aaveet.Ainut et kyljessä oleva pilkku on pienempi.
-
- Senior Member
Mulla H. serpae on melkein täysin samannäköinen kuin musta-aavetetrani, poikkeuksena isompi koko, punainen väri, pienempi selkäevä ja kyljen salmiakkikuvio musta. Mun musta-aaveilla salmiakkikuviolla on hopeinen reuna.
Onko sulla hyvin menestynyt ne kiekkojen kanssa, ovatko nyppineet kiekkoja?
- Liitteet
-
- H. serpae
- serpatetra.JPG (48.13 KiB) Katsottu 5106 kertaa
-
- Starting Member
Joka päivä tulee töllötettyä tota akvaa,tetrat siirtyy ku kiekot liikkuu,aika veikeitä ovat.En oo huomannu nyppimistä. Puna-aaveita tippu parina ekana päivänä muutama,pikkutetrat on voinu hyvin.Ne on varmaan kestävämpiä kuin puna-aaveet.
Joka päivä tulee töllötettyä tota akvaa,tetrat siirtyy ku kiekot liikkuu,aika veikeitä ovat.En oo huomannu nyppimistä. Puna-aaveita tippu parina ekana päivänä muutama,pikkutetrat on voinu hyvin.Ne on varmaan kestävämpiä kuin puna-aaveet.
-
- Senior Member
Nyt se sitten vihdoin täyttyy tuossa. Onpa tätä odotettukin! Ihan outo fiilis, että tässäkö tämä kaikki suunnittelu, odottelu jne. nyt sitten oli. Että ei kun nauttimaan
Olihan tässä vielä vastustuksiakin.. Suodatin ei meinannut aueta, yliviennit ei mahtuneet ja joutui vähän askartelemaan, täyttöletku oli niin viheliäisen sitkeää että rystyset valkoisina ja kynnet katkenneina sai raapia liitintä kiinni, ja toinen monimetalli särisee. Mies kyllä tarjosi apuaan, mutta kun olen tämmöinen suomalainen "itsenäinen/-päinen" nainen niin halusin välttämättä "itte".
Mutta iloinen lorina nyt kuuluu! Taidanpa nauttia yhten olusen

Olihan tässä vielä vastustuksiakin.. Suodatin ei meinannut aueta, yliviennit ei mahtuneet ja joutui vähän askartelemaan, täyttöletku oli niin viheliäisen sitkeää että rystyset valkoisina ja kynnet katkenneina sai raapia liitintä kiinni, ja toinen monimetalli särisee. Mies kyllä tarjosi apuaan, mutta kun olen tämmöinen suomalainen "itsenäinen/-päinen" nainen niin halusin välttämättä "itte".
Mutta iloinen lorina nyt kuuluu! Taidanpa nauttia yhten olusen

-
- Junior Member
- Viesti:
Onnea Vesipeukalo, mukava joululahja ihan ittelle
Perässä tullaan...

Perässä tullaan...

-
- Senior Member
Ei olis ihan vielä pitänyt iloita. Täytön jälkeen kun suodatinta käynnistelin niin alkoi taas vastustaa. Lappoilmiötä ei saanut aikaan sitten millään. Täytin sitten suodattimen letkulla, ja loput mies pumppasi hiki hatussa ja varmaan kiroili, minkälainen vaimo olikin tullut otettua. Kaikki tarkistettiin kolmasti, enkä vieläkään tiedä, miksi suodatin ei täyttynyt. Lopulta saatiin letkuihinkin sen verran vettä, että uskalsi laittaa vekottimen päälle, ja vartissa se pikkuhiljaa rupsutteli imuputken toimintaan. En tajua mikä meni vikaan, mutta imuputkessa senkun pysyi ilma, venkoili edes sun takaisin, ja lopulta lähti vetämään (siinä seistiin miehen kanssa katselemassa kuin suomalaisen olympiakultamitalistitoivon finalisuoritusta, hengitystä pidättäen ja välillä suodatinta hellästi ravistaen).
Nyt on aivan voittajafiilis, enkä mä tajua miksi ihmiset väittää, että Tetratec EX2400 metelöi. On ihan äänetön. Tämä onkin sitten hyvä aika laittaa pää tyynyyn.
Onnea vaan Katillekin projektiin, ja kaikille hyvää joulua!
Nyt on aivan voittajafiilis, enkä mä tajua miksi ihmiset väittää, että Tetratec EX2400 metelöi. On ihan äänetön. Tämä onkin sitten hyvä aika laittaa pää tyynyyn.
Onnea vaan Katillekin projektiin, ja kaikille hyvää joulua!
-
- Senior Member
Tässä nämä nyt ovat tänä aamuna, kun laitoin ekan kerran valot päälle (hain ne eilen illalla kotiin). Olen aivan sanaton. Tuijotan vaan niitä. En olisi uskonut, että näin ison reaktion saavat minussa aikaan. 
Pieniä vielä ovat, about 4-5 cm. Noista väreistä tunnistan blue diamondin ja sitten taitaa olla pigeon bloodeja. Onko tuossa joku turkoosi, en tiedä. Löytyisikö teiltä apuja, vai näkeekö vasta sitten kun hieman kasvavat?
Ph miinusta joutuu laittamaan, siitä vähän miinusta.. Tässä altaassa pysyi pH aika tarkkaan kahdeksassa, mutta ennen kalojen tuontia sain sen JBL:n tökötillä seitsemään, eli samaan kuin liikkeessäkin. Lt 28, GH on 10 ja KH 6. Nitraatti kympissä, nitriitit nollilla. Ihanaa kun sain tuon "testilaboratorion", saa kunnon tulokset. Vesi OLI kristallinkirkasta ENNENKUIN lisäsin vedenparannusaineen, jonka pitäisi tehdä vedestä "kristallinkirkasta"
Paras joululahja minkä ikinä olen ITSELLENI ostanut

Pieniä vielä ovat, about 4-5 cm. Noista väreistä tunnistan blue diamondin ja sitten taitaa olla pigeon bloodeja. Onko tuossa joku turkoosi, en tiedä. Löytyisikö teiltä apuja, vai näkeekö vasta sitten kun hieman kasvavat?
Ph miinusta joutuu laittamaan, siitä vähän miinusta.. Tässä altaassa pysyi pH aika tarkkaan kahdeksassa, mutta ennen kalojen tuontia sain sen JBL:n tökötillä seitsemään, eli samaan kuin liikkeessäkin. Lt 28, GH on 10 ja KH 6. Nitraatti kympissä, nitriitit nollilla. Ihanaa kun sain tuon "testilaboratorion", saa kunnon tulokset. Vesi OLI kristallinkirkasta ENNENKUIN lisäsin vedenparannusaineen, jonka pitäisi tehdä vedestä "kristallinkirkasta"

Paras joululahja minkä ikinä olen ITSELLENI ostanut

-
- Junior Member
- Viesti:
Toinen sinisistä ja yksi raitapaitasista on selkeästi lupaavia linssiluteen alkuja
Yhdeksänkö niitä on kaikkineen?

-
- Senior Member
No niin näkyy, ne ovatkin koko ajan lasissa tapittamassa! Nyt kaikki ovat jo uskaltautuneet tutkimaan koko allasta, hieman tummissa puvuissa kulkevat, mutta se lienee tässä kotiutumisvaiheessa aivan normaalia?
Juu, yhdeksän noita nyt on. Hankin ehkä vielä pari lisää.
Juu, yhdeksän noita nyt on. Hankin ehkä vielä pari lisää.

-
- Advanced Member
No niin, ei muuta kuin usemman kerran päivässä sapuskaa kiekoille. Kuivaruokaa ainakin kuusikertaa päivässä siten että joka kerta syövät läheskaiken suht nopeasti ja vielä parikertaa päivässä kiekkoille tarkoitettua sydänmixiä mitä varmaan saa valmiina akvaliikkeestä. Tietysti parikertaa viikossa vaihdetaan vettä vielä noin 25-40% kerrallaan niin eiköhän kiekoista kasva komeita köriläitä.
-
- Senior Member
Tuosta mun pitikin kysyä, mutta Tuukkis ehti lukea ajatukset
Paketissa tuli myös JBL:n Discus Granaa, joka menee varmaan peruskuivaruokana.
Jos itse tekee mixejä (akvakaupassa ei ollut mitää pakasteita/elävää), voiko antaa katkarapua, kalkkunansydäntä jne? Mitäs muuta sopisi laittaa sekaan? Voiko sydäntä antaa ihan sellaisenaan, vai pitääkö se aina sotkea muuhun ruokaan?
Mulla on tuolla pikkupurkissa lisääntymässä Paleomonetes sp.-katkarapuja, joiden poikasia annan sitten aina kun niitä on.
Akvaariokauppias suositteli miljoonakalaa, jotta saa elävää ravintoa
Vettä ajattelin vaihtaa kolmisen kertaa viikossa näin alkuun ainakin, ettei tarvitse aina kerralla niin hirveiden määrien kanssa lotrata (hankalaa valmistaa vesi etukäteen, kun käytössä on vain 80 l saaveja..).

Paketissa tuli myös JBL:n Discus Granaa, joka menee varmaan peruskuivaruokana.
Jos itse tekee mixejä (akvakaupassa ei ollut mitää pakasteita/elävää), voiko antaa katkarapua, kalkkunansydäntä jne? Mitäs muuta sopisi laittaa sekaan? Voiko sydäntä antaa ihan sellaisenaan, vai pitääkö se aina sotkea muuhun ruokaan?
Mulla on tuolla pikkupurkissa lisääntymässä Paleomonetes sp.-katkarapuja, joiden poikasia annan sitten aina kun niitä on.
Akvaariokauppias suositteli miljoonakalaa, jotta saa elävää ravintoa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vettä ajattelin vaihtaa kolmisen kertaa viikossa näin alkuun ainakin, ettei tarvitse aina kerralla niin hirveiden määrien kanssa lotrata (hankalaa valmistaa vesi etukäteen, kun käytössä on vain 80 l saaveja..).
-
- Advanced Member
Kalkkuna on erinomainen ja siihen sekaan katkarapua, pinaattia,banaania ja vitamiinia. Miljoonakaloja tuskin viitsivät syödä, ainankin minulla villejä kiekkoja aikoinaan ei kiinnostanut ja sittenhän miljoonakaloja olikin jonkin ajan kulttua riittämiin. Katkoja varmaan syövät jos saavat kiinni ja ovat varmasti hyvää ruokaa kiekoille.
Muuten tuo ph on hyvä olla päälle 7 koska ovat kasvavia kiekkoja ja luultavasti myöhemminkin kun ei tarvitse niin hirveästi viritellä vesiarvoja, helpottaa harrastusta.
Muuten tuo ph on hyvä olla päälle 7 koska ovat kasvavia kiekkoja ja luultavasti myöhemminkin kun ei tarvitse niin hirveästi viritellä vesiarvoja, helpottaa harrastusta.
-
- Senior Member
Tuhat kiitosta taas 
Vielä yksi tyhmä kysymys, pitääkö sydän/katkarapu keittää ennen kiekoille tarjoilua?

Vielä yksi tyhmä kysymys, pitääkö sydän/katkarapu keittää ennen kiekoille tarjoilua?
Onnea uusista kiekoista minunkin puolesta.
No oho, onkohan mulla jotain vikaa. Nyt kun on äänieristetyssä kaapissa on suht hiljainen mutta jos nostan kaapin pois niin käyntiääni kuuluu eteiseen asti jonne on suodattimesta matkaa sentää 16metriä. Huomasin kyllä että kansi jotenkin resonoi koska kun laitoin käden kannen päälle hiljeni huomattavasti.Vesipeukalo kirjoitti: enkä mä tajua miksi ihmiset väittää, että Tetratec EX2400 metelöi. On ihan äänetön.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Vesipeukalo, hienoja kiekkoja! Eniten pisti silmään tuo keltainen jolla ei ole pippuria!
-
- Senior Member
Vege:
Mulla suodatin on "kaapissa" (=metallijalusta, jossa verhoilu, ei takaseinää). Seisoo styroksilaatan päällä. Mä en kuule mitään ääntä kaapin ulkopuolelle. Jos avaan oven, kuuluu vain minimaalinen humina.
Ja mä olen myös tarkka äänistä, eli kuulovikaakaan mulla ei pitäisi olla
Kimsl:
Yksi olikin tuollainen "pippuri", mikä sullakin on, kuten muistelin
Eilen illalla kiekot alkoivat jo näyttää persoonaansa, ja laittelemaan nokkimisjärjestystä. Riisuivat tummat vaatteet päivän aikana, lukuunottamatta kaikkein pienintä rääpälettä, joka on täysin musta, ja piilottelee kantojen takana. Mulla on vähän huono kutina siitä yksilöstä
Ja nämä ei muuten syö JBL:n granulaattia
Annan toisenlaista raetta ja koitan hivuttaa pikkuhiljaa tuota niiden "omaa" sapuskaa. Tänään menen lihaostoksille ja alan sotkemaan niille kunnon pöperöä.
Mulla suodatin on "kaapissa" (=metallijalusta, jossa verhoilu, ei takaseinää). Seisoo styroksilaatan päällä. Mä en kuule mitään ääntä kaapin ulkopuolelle. Jos avaan oven, kuuluu vain minimaalinen humina.
Ja mä olen myös tarkka äänistä, eli kuulovikaakaan mulla ei pitäisi olla
Kimsl:
Yksi olikin tuollainen "pippuri", mikä sullakin on, kuten muistelin

Eilen illalla kiekot alkoivat jo näyttää persoonaansa, ja laittelemaan nokkimisjärjestystä. Riisuivat tummat vaatteet päivän aikana, lukuunottamatta kaikkein pienintä rääpälettä, joka on täysin musta, ja piilottelee kantojen takana. Mulla on vähän huono kutina siitä yksilöstä

Ja nämä ei muuten syö JBL:n granulaattia

Annan toisenlaista raetta ja koitan hivuttaa pikkuhiljaa tuota niiden "omaa" sapuskaa. Tänään menen lihaostoksille ja alan sotkemaan niille kunnon pöperöä.
-
- Advanced Member
Mielestäni mitä vähemmän pippuria sitä kauniimpi kiekko on, vaikka minun kiekollani aika reilusti sitä pippuria on, mutta tarkoitan sellaista mikä on melkein kokonaan musta (reilusti yli puolivälin), s eei ole mielestäni enään kaunis, ja huon. tämä on vain minun mielipiteeni... Sellaisen koko pippursenkin olen nähnyt...!
-
- Senior Member
Mä yritän a) saada nämä pidettyä hengissä ja b) kasvatettua isoksi. Sitten vasta aion miettiä väriskaalaa tarkemmin, ja siinä vaiheessa jo varmasti näkeekin, mikä miellyttää eniten. 

-
- Senior Member
Mies oli hiukan pettynyt kun tuli kotiin, ja sille selvisi, ettei liedellä porisekaan päivällinen, vaan tekeillä on kalanruokaa
Jos ei mun hieno mixini niille maistu, niin sitten en kyllä tiedä mitä tarjoaisin.
Löysin netistä reseptin ja hiukan hienosäädin sitä, eli lampaansydäntä (muuta ei ollut), katkarapuja, rasvatonta kalafilettä, herneitä, banaania, kaurahiutaleita ja hiutaleruokaa.
Kiekot ovat pitäytyneet normaaliväreissä ja käyttävät koko akvaariotilan. Yksi pomotyyppi sieltä jo erottuu, ja se laittaa jonoon kaikki muut.
Vesi hiukan teehen vivahtavaa kantojen takia, vaikka niitä useamman viikon liottelinkin. Ei kai siitä haittaa ole?
Jos ei mun hieno mixini niille maistu, niin sitten en kyllä tiedä mitä tarjoaisin.
Löysin netistä reseptin ja hiukan hienosäädin sitä, eli lampaansydäntä (muuta ei ollut), katkarapuja, rasvatonta kalafilettä, herneitä, banaania, kaurahiutaleita ja hiutaleruokaa.
Kiekot ovat pitäytyneet normaaliväreissä ja käyttävät koko akvaariotilan. Yksi pomotyyppi sieltä jo erottuu, ja se laittaa jonoon kaikki muut.
Vesi hiukan teehen vivahtavaa kantojen takia, vaikka niitä useamman viikon liottelinkin. Ei kai siitä haittaa ole?
-
- Advanced Member
Ei, muutenku et se vesi ei varmaan oo kovinkaan hienon näköstä!Vesipeukalo kirjoitti:Vesi hiukan teehen vivahtavaa kantojen takia, vaikka niitä useamman viikon liottelinkin. Ei kai siitä haittaa ole?