Aksun merivesipytyn pystytys

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Aksun merivesipytyn pystytys

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

mikaelll kirjoitti:Miten kauan totuttelit kaloja enne kuin päästit altaaseen? Koralbreven mukaan 2 tuntia olis maximi aika, mitä mieltä olette.
kiitos :) Mä suunnittelin tota aika kauan ja oli kyllä tosi vaikea rakentaa. Porailin myös kiviin paljon reikiä, ja sidoin kiinni aika runsaasti, ettei vaan putoa tuosta ajan kanssa. Tukirakennetta ja nippusiteitä jäi rumasti näkyviin, etenkin ton rakenteen takaa, mutta onneksi tukirakenteet ei heijastu takalasista katselijan silmiin. Suunnitelmissa on liimailla koralleja, zonathuksia jne tässä ajan kanssa sitten kasvamaan paljaaksi jääneiden tukirakenteiden päälle. Hiljaa hyvä tulee :)
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
iso5817
Member
Member
Viesti:

Oho, nyt vasta huomasin, että osa kuvista tuli kahteen kertaan [:I]

Eilen illalla vuokko näytti yhtäkkiä tosi huonolta, oli ihan kutistuneena vetäytyny omaan koloonsa, väri oli tosi voimakkaan fluorenssi vihreä ja suuaukko oli turvonnu ja suhteessa tosi iso verrattuna niihin kutistuneisiin lonkeroihin. Mitään erikoista altaan olosuhteissa ei kuitenkaan ollu, joten totesin, että kattelen huomiseen. Nyt en oo kotona, eli jännityksellä odotan, miltä se näyttää ku kotiin pääsen... :roll:

(Kirjasta luin, että juuri tuo kuplavuokko tekee joskus tämmösen kutistumisen, mutta siitä ei ole syytä huolestua. siispä odottelen vaan ihan "öönä aapisenlaidassa" että mitä tuleman pitää ;) )
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Nuo vuokot on tollasii. Välillä auki ja välillä kiinni. Yleensä illalla/yöllä kiinni.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Yhden kuvan "levä" näyttäis ihan cyanolta, häviää itekseenki kunhan saat altaasi joskus tasapainoon, saattaa mennä aikaakin kun alussa allasta häiritään jatkuvasti :)

Viimeisimpiä keinoja sen poistamisesksi on red slime removerin käyttö. Hienosti olet kivet asetellut.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Samanlaisen vihreän vuokon ostin itselleni ja kaikki sinun kertomat ovat kuin kopio omani touhuista :)

Kannattaa muuten koralliliimalla tukea noita nippuside "virityksiä". Itse olen käyttänyt niitä aika paljon kivien ja noin vuoden päästä ne alkavat luistaa takaisinpäin, jos niihin tulee vetoa --> liimaa koloihin kannattelemaan kiviä. Minun nykyiset kivirakennelmat jäivät aivan liian löysiksi, pitänee käyttää melko reilusti liimaa. Harmittavan vaivalloista ja sotkuista puuhaa...
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Se karvainen mato on bristleworm, anna niiden vain olla altaassa ovan ns.hyviä talonmiehiä. Yhtenä yönä kattelin allasta ja huomasin taskuravun vetävän bristleä hyvällä ruokahalulla poskeen.

Tässä linkki kun olet merivesi harrastuksen alussa niin suosittelen sen lukemaan, hyvää asiaa paljon.
iso5817
Member
Member
Viesti:

Aah mitä jännityksen hetkiä täälä eletään!

Leukakaloja ei ole näkynyt sen jälkeen ku ne altaaseen laitoin. Pois ne ei ole hypänneet, koska allas on niin hyvin verkotettu. Yhden olen aina silloin tällöin nähnyt "väärässä päässä" allasta, kivien alla piilottelemassa. Yhdestä 1cm kolosta sitä on voinu hyvällä onnella nähdä, ja samantien se on vetäytyny syvemmälle koloon. Eilen sitten yksi tuli esiin, ja makasi kivien vieressä. Ja laihana kuin mikäkin! Maha oli ihan kuopalla! :( Mä olin ihan varma, että ei siitä oo raukasta eläjäksi. Tänään kun tulin kotiin, niin olikin siirtynyt altaan "oikeaan" päähän, mihin on helppo ruokkia ja katsella. Siihen se teki pesääkin, kun pöllytti hiekkaa niin hienosti! :D Arka se on, kun heti ku katselin niin meni kivien koloon, mutta sieltä se sitten mulkoili. Nyt on altaan ympärillä "liikkumiskielto" ja annan kalan tehdä rauhassa pesäänsä. Toivottavasti kotiutuu siihen, koska siihen on helppo pudotella ruokaakin jne. Niistä kahdesta muusta leukakalasta ei sitten ole tietoa, mutta toisaalta toivo elää niidenkin suhteen. Kyllähän tonne kivikasoihin pääsee ihan niin piiloon ku vaan haluaa...

EN muista mainitsinko, että toi Aquastarin pinnantasausanturikin tuli postissa saksanmaalta. Ja oli kuulkaas tosi helppo asettaa!!! Mä olin aivan 8O ku oli niin looginen asennettava! :) Nyt viimein helpotti toi korvausveden käsinaanostelu! *phew*

Ja kalalistoja luen ku raamattua.... tähän tulee himo!! ;) Onneksi rahatilanne vähän rajoittaa tällä hetkellä, mutta eipä toisaalta tartte miettiä, että mitä sitä hommais itelleen joululahjaksi ;)
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Onko Aksulla päivitettyä kuvaa? Ois kiva nähdä miten siellä edetään.
iso5817
Member
Member
Viesti:

Tarkoitus olisi tässä parin viikon sisään ottaa nyt kuvia ja laittaa tietoja altaasta yleensäkin tuonne merivesi-portaaliin. Voinhan minä tästä muutaman "wanhan" välivaihekuvan laittaa *odottakaas*
iso5817
Member
Member
Viesti:

Äh, en saa ny kuvia siirrettyä tähän koneelle :( Ja sitäpaitsi -osaako kukaan neuvoa, mille palvelimelle kuvat kannattaa ladata, jotta ne eivät parin kuukauden päästä katoaisi sieltä? Noi mun vanhojen postien kuvat ei näköjään enää näy, kun olin laittanu ne Aijjaahin...

Sitten: mä tein sen VIIMEINKIN! Eli siis järjestin noita laitojen kiviä "hieman" uudelleen. Kunhan saan ton kuva-asian selväksi, niin laitan teille kuvat miten muutin järjestystä. Oon tienny jo monta kuukautta (melkein alusta asti) että mun PITÄÄ muuttaa kivien paikkoja vähäsen, koska lasia ei kyenny putsaamaan kaikkialta. Ensin ajattelin, että enköhän mä nyt jollakin saa rapsuteltua, mutta nyt ajan kanssa on vasta tajunnu, miten veemäistä hommaa toi on, jos se pitää tehä noin vaikeen kautta. Lisäksi allas ei oo kivan näkönen. kun levä kasvaa siinä kivien ja lasin välissä... :(

No, nyt on sitten kivet järjestely. Ja täytyy myöntää, että oli hermot PIKKUISEN kireellä, kun niitä siellä kääntelin ja vääntelin. Tiedän just ihan hyvin, että ei enää tässä vaiheessa kannattais sorkkia, mutta toisaalta, nyt oli aikalailla viimeiset mahikset. Nimittäin jos aion kohta alkaa oikein "urakalla" laittamaan koralleja tonne altaaseen, niin sitten ei kyllä enää kiviä paljon käännellä siinä vaiheessa.... :roll:

No, nyt on siis kaikki taas hyvin, ja olo on upea -viimeinkin sain aikaiseksi tehä ton! Vesi on sumeaa, ja kivien välistä tuli kaameat määrät likaa, mutta kalat reagoi yllättävän hyvin. Viitisen minuuttia operaation jälkeen ilmestyi mandariinikala paikalle ja tutki uutta kivikasaa innoissaan. Se kulki pitkin kiviä ja otti möhnää suuhunsa ja purskautteli sitä.

Mitä tästä opimme rakkaat ystäväni?
No sen, että älä koskaan laita kiviä sellaista lasia vasten, minkä lävitse akvaariota on tarkoitus katsella. Ei edes vähäsen. Eikä edes niinkään vähäsen. Usko! Sitten kun kivikasa on mielestäsi hyvä, niin kokeile vielä sillä levämagneetilla, että se mahtuu menemään joka paikasta vaivattomasti.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Photobucket on ollu ihan toimiva kuvien säilytys paikka, suapi näppärästi img tagit mukaan niin ei tarvi enään tänne kirjotellessa niitä värkätä :)
jacks
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: RK ry

Viesti Kirjoittaja jacks »

Vaikka altaassa ei niitä näppylöitä kuulukkaan jatkuvasti liottaa,niin olen myös oppinut,että jos siinä altaassa, jokin asia häiritsee,niin se on paras korjata mahdollisimman nopeasti,niin asia ei jää kiusaamaan.Kyllä ne korjattavat asiat sitten vähenee.Eivät, kyllä lopu koskaan,mutta vähenevät. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”