Miekkakasvin lisääminen
Valvoja: Moderaattorit
Miekkakasvin lisääminen
Miten miekkakasvia lisätään?
quote:
Emokasvi kasvattaa vartta kohti pintaa johon tulee taimia, vaikkapa 5-...kpl. Kun taimiin alkaa pukkaan tarpeeksi juurta (5cm) voit leikkoa varren ja istuttaa taimet pohjaan.
Mulla oli n. 80 kpl taimia kasvamassa kun tulin joululomalta kotiin, tosin olivat päässeet levääntyyn hoidon puutteessa ja ne piti osittain heittää mäkeen
Emokasvi kasvattaa vartta kohti pintaa johon tulee taimia, vaikkapa 5-...kpl. Kun taimiin alkaa pukkaan tarpeeksi juurta (5cm) voit leikkoa varren ja istuttaa taimet pohjaan.
Mulla oli n. 80 kpl taimia kasvamassa kun tulin joululomalta kotiin, tosin olivat päässeet levääntyyn hoidon puutteessa ja ne piti osittain heittää mäkeen
Minun mielestäni on vielä oletettavampaa (ihanaa suomenkieltä
, että miekkakasvi lisääntyy jakaantumalla juuripaakustaan(ei ole oikea termi, en ole vain taaskaan nukkunut
, kukkavanan avulla(siemenet, poikaset) tai kasvattamalla sivutaimia (kuten vallisneria).
Top3 lisääntyjät ja lisääntymistavat altaassani:
Kääpiömiekka= "runners" eli se jälkimmäinen tapa
Jättimiekka= kukkavana, juurisysteemi
Herttamiekka= kukkavana
(Pitäisiköhän joskus nukkua...)

Top3 lisääntyjät ja lisääntymistavat altaassani:
Kääpiömiekka= "runners" eli se jälkimmäinen tapa
Jättimiekka= kukkavana, juurisysteemi
Herttamiekka= kukkavana
(Pitäisiköhän joskus nukkua...)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Tästähän herää kysymys kumpi heiluttaa koira vai häntä. Uskaltaakos kysyä mitä se kroppasi sitten mielestään tarvitsee vai meneekö liian yksityiseksi?
Minun kroppani kaipaa nyt kohtapuoliin kotiin pesemään pyykkiä, vaihtamaan vettä ja valmistautumaan huomiseen Tallinnan loskaisten katujen tarvontaan.
-Holzig-
Minun kroppani kaipaa nyt kohtapuoliin kotiin pesemään pyykkiä, vaihtamaan vettä ja valmistautumaan huomiseen Tallinnan loskaisten katujen tarvontaan.
-Holzig-
quote:
Tästähän herää kysymys kumpi heiluttaa koira vai häntä. Uskaltaakos kysyä mitä se kroppasi sitten mielestään tarvitsee vai meneekö liian yksityiseksi?
-Holzig-
Veikkaan että ihan molemmat heiluvat.
Kysyä saa, mutta enpä minäkään vielä ole keksinyt mitä se tarvitsee
Tarpominen on kivaa, varsinkin ulkomailla. Päästääköhän ne enää sinua takaisin suomeen ollenkaan?
Ja sitten kasviasioihin.
Oli hienot "siemenpalot" Eichhornia sp:llani. Harmi van että tuli katkaistua kyseinen kasvi ennen kuin olivat ehtineet kehittyä.
-Holzig-
Veikkaan että ihan molemmat heiluvat.
Kysyä saa, mutta enpä minäkään vielä ole keksinyt mitä se tarvitsee

Tarpominen on kivaa, varsinkin ulkomailla. Päästääköhän ne enää sinua takaisin suomeen ollenkaan?
Ja sitten kasviasioihin.
Oli hienot "siemenpalot" Eichhornia sp:llani. Harmi van että tuli katkaistua kyseinen kasvi ennen kuin olivat ehtineet kehittyä.
-
- Advanced Member
quote:
Riippuu siitä mitä eräs neiti malttanut kertoa paikallisille tullimiehille. Isäntämme voi varmaan opastaa jos jotain kiinnostaa miten tullin mielenkiinto saadaan herätettyä?
Ja niin paljon kuin tämä miekkakasvien lisääntymiseen liittyykin niin täytyy tunnustaa että Echinodorukset ei kiinnosta joten niitä tuskin olen maahan tuomassa yli sallitun rajan.
-Holzig-
Riippuu siitä mitä eräs neiti malttanut kertoa paikallisille tullimiehille. Isäntämme voi varmaan opastaa jos jotain kiinnostaa miten tullin mielenkiinto saadaan herätettyä?
Ja niin paljon kuin tämä miekkakasvien lisääntymiseen liittyykin niin täytyy tunnustaa että Echinodorukset ei kiinnosta joten niitä tuskin olen maahan tuomassa yli sallitun rajan.
-Holzig-
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Olivat säästäneet loskat ja liukkaat meille viikonlopuksi...
Ilahtuneilta näyttivät ainakin ne Ciklidistit, jotka saivat kadulta
loskaryöpyn niskaansa erään akvaariokaupan edessä, bussin ajaessa
ohi... Pahin v..tutus tuntui tasottuvan siitä sitten pikkuhiljaa, kun
lääkeputeli tyhjentyi
T: Mari
Ps. Löytyi kaikenmoista kivaa kasvista! Cryptocoryneita ja
Aponogetoneita ainaskin... Nam!
Ilahtuneilta näyttivät ainakin ne Ciklidistit, jotka saivat kadulta
loskaryöpyn niskaansa erään akvaariokaupan edessä, bussin ajaessa
ohi... Pahin v..tutus tuntui tasottuvan siitä sitten pikkuhiljaa, kun
lääkeputeli tyhjentyi
T: Mari
Ps. Löytyi kaikenmoista kivaa kasvista! Cryptocoryneita ja
Aponogetoneita ainaskin... Nam!
-
- Advanced Member
Neljään liikkeeseen pääsimme sisään, yhden pienen kauppias oli taukoilemassa emmekä viitsineet odotella oven takana vaan jatkoimme matkaa. Muisti sen verran hatara, liittyykö sitten nestetankkaukseen vai mihin, ettei niitä nimiä tai osoitteita tullut paineltua mieleen.
Viimeisessä liikkeessä oli ihan antoisaa myös kasviharastajan kannalta. (Osoite oli tataarikatu 3 tai ainakin jotain sinnepäin eli todennäköisesti meni ihan pieleen. Kuitenkin se kaksikerroksinen jossa kalat ja kasvit ylhäällä ja piskikamat sekä muut tarvikkeet alhaalla.)
Sitten sellainen pieni liike, hieman maantietason alapuolella kaltereiden takana, oli myös ihan mielenkiintoinen.
Olisit sinäkin maisu mahtunut mukaan, en minä olisi purrut, korkeintaan hakenut tanssahtelemaan. Ehtikö hän seminaareiltaan käydä missään?
-Holzig-
Viimeisessä liikkeessä oli ihan antoisaa myös kasviharastajan kannalta. (Osoite oli tataarikatu 3 tai ainakin jotain sinnepäin eli todennäköisesti meni ihan pieleen. Kuitenkin se kaksikerroksinen jossa kalat ja kasvit ylhäällä ja piskikamat sekä muut tarvikkeet alhaalla.)
Sitten sellainen pieni liike, hieman maantietason alapuolella kaltereiden takana, oli myös ihan mielenkiintoinen.
Olisit sinäkin maisu mahtunut mukaan, en minä olisi purrut, korkeintaan hakenut tanssahtelemaan. Ehtikö hän seminaareiltaan käydä missään?
-Holzig-
-
- Advanced Member
Se on muuten omituista miten poteissa maksoi esim. ilmakasvatetut melalehdet reilu 100 kruunua ja sitten ne yksinäiset piilotetut potittomat aarteet, maksoivat n. 40. ( Tai siis maksoivat siihen asti kunnes kauppias huomasi, että noiltahan voi periaatteessa kiskoa mitä vaan kun havaitsevat jotain haluamaansa. )
Vähän vielä rankemmalla vertauksella kärjistäen logiikkaa Aponogetoneilla: Osta kalliilla komea puska ja 2 viikon päästä sinulla on vain limaa, osta kenellekään kelpaamaton mukula ja...
Mitä maisun näppeihin tarttui? Veitkö juuri sen mitä minä himoitsin?
-Holzig-
Vähän vielä rankemmalla vertauksella kärjistäen logiikkaa Aponogetoneilla: Osta kalliilla komea puska ja 2 viikon päästä sinulla on vain limaa, osta kenellekään kelpaamaton mukula ja...
Mitä maisun näppeihin tarttui? Veitkö juuri sen mitä minä himoitsin?
-Holzig-