pH:n laskemisen tuloksista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

pH:n laskemisen tuloksista

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Teoriaa olen lukenut pH:n laskusta vaikka miten ja paljon.
Nyt haluaisinkin tietää millaisiin tuloksiin olette
käytännössä päässeet. Vaihtoehtoina siis kiljupöntöstä
käänteisosmoosiin...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

quote:
Teoriaa olen lukenut PH:n laskusta vaikka miten ja paljon.
Nyt haluaisinkin tietää millaisiin tuloksiin olette
käytännössä päässeet. Vaihtoehtoina siis kiljupöntöstä
käänteisosmoosiin...


Voi hyvä Sylvi!
Käytännössähän pääsee vaikka millaisiin tuloksiin.
Kysele taustatietoja myös: veden alkaliniteetti ja sähkönjohtokyky sekä mihin pH-arvoon on (oli) tarkoitus päästä, ja mikä oli alkutilanne.

Toisaalta myös ioninvaihtimet, jos pyrit täydellisyyteen.

En lainkaan ymmärrä kysymyksesi perimmäistä tarkoitusta.
Pääsen käytännössä aina ja poikkeuksetta haluamaani tulokseen, jos sen halusit tietää. Miten sen teen, riippuu veden muista arvoista.


www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tarkoitin paljonko esim. yksi kiljupönttö, turpeen lisääminen suodattimeen/ turveuutteen lisääminen jne. on käytännössä
vaikuttanut yksittäisenä asiana arvoon.
En siis kaipaa luentoa siitä miten hiilidioksidin lisääminen
teoriassa laskee PH:ta - sen voi lukea tuhannesta paikasta.

En itse voi kokeilla jokaista systeemiä läpi ja sen jälkeen mittaamalla todeta arvon muuttumista. Tämän vuoksi haluaisin
kuulla käytännön kokemuksista, kalojani ja rahojani
säästääkseni.

Huomiosi taustatietojen kyselystä oli hyvä. Se minun pitikin
lisätä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

quote:
Tarkoitin paljonko esim. yksi kiljupönttö, turpeen lisääminen suodattimeen/ turveuutteen lisääminen jne. on käytännössä
vaikuttanut yksittäisenä asiana arvoon.
En siis kaipaa luentoa siitä miten hiilidioksidin lisääminen
teoriassa laskee PH:ta - sen voi lukea tuhannesta paikasta.

En itse voi kokeilla jokaista systeemiä läpi ja sen jälkeen mittaamalla todeta arvon muuttumista. Tämän vuoksi haluaisin
kuulla käytännön kokemuksista, kalojani ja rahojani
säästääkseni.

Huomiosi taustatietojen kyselystä oli hyvä. Se minun pitikin
lisätä.



Hienoa!
Toivottavasti haluat vetää tämän tutkimuksen tuloksista yhteenvedon ja julkistaa sen täällä tai sivullasi?
Vaikkapa taulukossa, jossa akseleina on alkaliniteetti ja saatu pH-muutos. Kussakin solussa sitten vaikkapa käytetyt menetelmät tuossa tapauksessa. Toivottavasti käytetyt mittausmenetelmät ja niiden luotettavuus on jotenkin todennettavissa.

Itse en aio osallistua, koska Tanganjika-akvaariossa pH on noin 8,5 - 9,5. Tuon arvon saan suolaseoksella:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/tan ... #suolaseos

------------------

quote:
Tarkoitin paljonko esim. yksi kiljupönttö, turpeen lisääminen suodattimeen/ turveuutteen lisääminen jne. on käytännössä
vaikuttanut yksittäisenä asiana arvoon.



Unohtui noista taustatiedoista hiilidioksidin kulutus: pH laskee alhaisen alkaliniteetin omaavassa kasvittomassa akvaariossa eri lailla kuin reheväkasvisessa. Sekin on hyvä huomioida sitten tuloksia tarkasteltaessa. Samoin kiljun käymisnopeus yms.

Myös lisättävän turpeen laadulla on merkitystä; kaikki turpeet eivät ole happamia.

Mutta jään odottamaan mielenkinnolla tuloksia

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Teoriaa olen lukenut pH:n laskusta vaikka miten ja paljon.
Nyt haluaisinkin tietää millaisiin tuloksiin olette
käytännössä päässeet. Vaihtoehtoina siis kiljupöntöstä
käänteisosmoosiin...

Itselläni on hiilidioksidin annostelulaitteisto, ja pH:n kontrolleri. Käytännössä pääsee liiankin alas jos vain haluaa. Hiilidioksidihan alkaa olla myrkyllistä riitävissä pitoisuuksissa.

Eräällä paikallisella keikkojen kasvattajalla oli aikoinaan jostain syystä jäänyt hiilidiosidin syöttö jatkuvana päälle ja tämän huomatessaan ph oli 5:n paikkeilla ja 4 kipaletta seepraplekoja kuolleena.

Itse olen pidellyt ph:ta 6.7 paikkeilla ja tämän hetkisellä karbonaatikovuudella hiilidioksidia pitäis olla vedessä n. 15 mg/l. Yöllä laite ei hirveästi hiilidioksidia syötäkkään koska kalojen ja kasvien hengitys pitää pH:n aikalailla noissa lukemissa. Viinapannumetodihan syöttää hiilidioksidia öisinkin, mikä nyt väkistenkin aiheuttaa pH:n heilahtelua vuorokauden aikana (sehän vaihtelee ihan normaalistikin), tosin en ole kyllä kuullut kenestäkään joka olisi viinapannusysteemillä onnistunut kalansa hiilidioksidilla tappamaan

En tiedä onko joku mittailut elektronisella pH mittarilla juurakoiden ja turpeen vaikutusta pH-arvoihin. Veden kovuuskin vaikuttaa paljon mihin suuntaan mittari värähtää, vaiko värähtääkö ollenkaan. Tuvehan periaatteessa pehmetää vettä, mutta kuinka paljon käytännössä on mulle kyllä arvoitus.
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

jarvij:
Olet nyt ymmärtänyt väärin
En todellakaan ole vetämässä mitään tieteellistä tutkimusta.

Haluan vain kuulla käytännön tuloksista.
Ne voivat täältä lukea kaikki
niin haluavat - ilman taulukoita
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

quote:

En tiedä onko joku mittailut elektronisella pH mittarilla juurakoiden ja turpeen vaikutusta pH-arvoihin. Veden kovuuskin vaikuttaa paljon mihin suuntaan mittari värähtää, vaiko värähtääkö ollenkaan. Tuvehan periaatteessa pehmetää vettä, mutta kuinka paljon käytännössä on mulle kyllä arvoitus.


No, eiköhän tutkijamme selvitä tuonkin käytännön-merkityksen.
Muuttujien määrän hallinnassa tullee vaikeuksia. Ehkä moniulotteinen taulukko olisi ratkaisu.

Turpeita ja kantojahan on moneen lähtöön, samoin niiden koon ja vesimäärän suhde voisi olla yksi tai useampi muuttuja.

Mutta odotellaan edelleen.

------------------

quote:
jarvij:
Olet nyt ymmärtänyt väärin
En todellakaan ole vetämässä mitään tieteellistä tutkimusta.



Taisimme kirjoitella äsken yhtä aikaa.
En minäkään vakavissani tarkoita mitään tutkimusta, sillä siinä
ei tuollaisenaan ole mitään mieltä.
Ei myöskään kokemusten tutkailuissa. Se on joko ajan haaskausta, tai
ajanvietettä.

Ajattelin odottaa milloin se selviää.

Biologiassa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Teoriat auttavat ymmärtämään mitä tapahtuu, mutta vain niiden ja toisten kokemusta perusteella ei voi edetä. pH ei ole mikään erillinen suure, jota voi muuttaa ilman että jokin muu muuttuu, joka muuttaa pH:ta jne...

Laboratorio-oloissa muuttujia voisi tietyissä rajoissa hallita, mutta silloinkin olisi käytettävä tilastollisia menetelmiä. Sattuman osuutta esimerkiksi ei kotiakvaarioissa mitenkään tunneta. Mittauksetkin ovat mitä ovat.

Kyllä se on vain kokeiltava. Teorioista voit pähkäillä miten se on kannattavinta ja milloin suorastaan vaarallista. Kannattaa aloittaa varovasti. Kiljupannu on varmasti se halvin, ja saattaa olla riittävä.

Tämä ei tarkoita että keskustelun voi lopettaa tähän. Selviää ainakin millaisia tuloksia on saatu, ja toivottavasti ehkä myös miksi. Mutta kuten sanoin yksityisiä tuloksia ei voi eikä saa yleistää.

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Käytän akvaariossani turvetta ja hiilidioksidia, kasveille. En ole ikinä tarkemmin pohtinut sitä pH:n laskua, koska se ei ole se päätarkoitus. Tässä kumminkin vesiarvot altaastani:

6/2001: 151ns/cm, 6.8pH, 7GH, 4KH, NO2 < 0,1mg/l, N03 < 10mg/l, C02 19mg/l

11/2001: 264ns/cm, 6.9pH, 3GH, 2KH, NO2 < 0,1mg/l, NO3 30mg/l, CO2 7,7mg/l, Fe 0.1, PO4 < 0,1mg/l

Tuon jälkimmäisen aikana tuli vesi Vantaanjoesta ja oli kauheat ongelmat nitraatin kanssa, jos vaihdoit vettä, arvot nousivat, jos et vaihtanut vettä, arvot nousivat... Kesällä käytin vielä korallimurskaa, nyt en enää. Vesi pysyy tasaisena, pH vaihtelee 6.7 - 6.9 välillä.

Lisäilen hiukan turveuutetta päivittäin ja hiilidioksidinlisäyksestä huolehtii hiivaliivate-systeemi. Akvaariossa on paljon kasveja. Hanasta tullessaan pH oli marraskuussa noin 8.

Tiedä sitten onko tuosta paljon hyötyä.

menee nukkumaan... *zzz*
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

quote:
quote:
jarvij:
Olet nyt ymmärtänyt väärin
En todellakaan ole vetämässä mitään tieteellistä tutkimusta.




Biologiassa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Teoriat auttavat ymmärtämään mitä tapahtuu, mutta vain niiden ja toisten kokemusta perusteella ei voi edetä. pH ei ole mikään erillinen suure, jota voi muuttaa ilman että jokin muu muuttuu, joka muuttaa pH:ta jne...


Kyllä se on vain kokeiltava. Teorioista voit pähkäillä miten se on kannattavinta ja milloin suorastaan vaarallista. Kannattaa aloittaa varovasti. Kiljupannu on varmasti se halvin, ja saattaa olla riittävä.



Olen samaa mieltä. Lukemansa perusteella hiilidioksidikin kuulostaa hyvältä idealta pH:n säätöön. Voipi automatiikkaa käyttäessä ollakin, mutta omien kokemusteni perusteella suljin hiilidioksidihanan lopullisesti. Hiilidioksidi on kasveja varten. Se on minun mielipiteeni, ja jos kasvit pärjäävät ilman hiilidioksidin lisäämistä, en sitä lisää.
Alkuperäiselle kysyjälle mainitsisin, että parhaiten kontrolloitava ja tehokkain pH:n alentaja on kovuuden alentaminen. Siitä ei pääse mihinkään. Millä sitten sitä kovuutta saa alaspäin, niin sittenhän vasta oikeastaan puhutaan menetelmistä, joita taas on useita. Jotkut vaikuttavat suoraan, ja jotkut välillisesti. Suora vaikutus on tietysti paras, ja siihen tarvitaan käänteisosmoosi tai ionivaihdin (unohdinko vielä jonkun?) Välillisistä vaikuttajista tehokkain on omasta mielestäni happoon perustuvat pH:n alentaja tuotteet.
Itselläni turve ja kannot eivät auttaneet yhtään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”