Akvaarion kalasto

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Niin eli meikäläiselle on sitten tulossa se 317 litran akvaario kai ensi viikolla.

Kalastoksi ainakin 10-20 kirsikkabarbea ja 6 tiikerinuoliaista. Pohjalle ehkä partamonni. Vai olisiko jollain parempi ehdotus tuon partamonnin tilalle? Haluaako joku ehdotella muita lajeja mitä ottaa?

Kasvillisuudeksi tulee vallisneriaa, intianvesitähdikkiä, melalehtiä jne.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Haluisin ehdottaa ettet ottaisi kuutta tiikerinuoliaista. Tulee ahdasta ja lasit kolisee. Ovat sen verran vauhdikkaita veijareita. Ota kolme, mikä riittää tikruille parveksi. Kuudelle ei kyllä ihan ole tilaa

Kyllä kuusi kaverusta vaativat jo kuusisatasen että mahtuvat temmeltämään. Tule katsomaan mikä vauhti on jo kolmella kuusisatasessa niin ymmärrät


Retveisin:Laura
Kysyväkin voi eksyä tieltä jossei välillä kysy lisää

Muokattu - Rääkky on 24/01/2002 10:38:57
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Kalastoksi ainakin 10-20 kirsikkabarbea ja 6 tiikerinuoliaista. Pohjalle ehkä partamonni. Vai olisiko jollain parempi ehdotus tuon partamonnin tilalle? Haluaako joku ehdotella muita lajeja mitä ottaa?
Vieläkö tästä pitää tulla aasialainen, vai jotain siltä väliltä
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Joo, olen kyllä lukenut/kuullut (taisi olla täällä), että ne ovat vilkkaita, joten olen tietoinen asiasta.

Tiikerinuoliaisille on suositeltu tuota 300 litraa vähimmäisenä. Mitä olen itse lukenut.

Kuinkas monta itselläsi on siinä 600-litraisessa?
Vieläkö tästä pitää tulla aasialainen, vai jotain siltä väliltä
No aasialainen on lähinnä käynyt mielessä. Kuinka niin? Onko hyviä ehdotuksia sitten aasialiseksi?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Unohda ainakin ne tiikerinuoliaiset. Samaa suosittelen ihan kaikille jotka kyseisestä kalasta ihannoivat. Olen aika vakuuttunut siitä, että ks. laji viihtyy jokseenkin huomattavasti paljon paremmin kotijoessaan kuin kotiakvaariossa.

-Holzig-
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Unohda ainakin ne tiikerinuoliaiset. Samaa suosittelen ihan kaikille jotka kyseisestä kalasta ihannoivat. Olen aika vakuuttunut siitä, että ks. laji viihtyy jokseenkin huomattavasti paljon paremmin kotijoessaan kuin kotiakvaariossa.
Kyllä kun mulla oli aikoinaan tossa 470 litran purkissa 5 cm pitkiä tiikerinuoliasia niin se meni joten kuten, 10 cm pitkinä ne oli jo liian isoja ja ei oikein täyskasvuisena olis mennyt mitenkään, mikäli sinne asti olisi edes päässsyt. Siis ei ne kuolleet, vaan vein ne liikkeeseen ja otin monnisia tilalle, olen yrittänyt tän jälkeen pysytellä Amazonin tienoilla

Muokattu - jusa on 24/01/2002 11:38:13
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Tuntuu kyllä ikävältä luopua tiikerinuoliaisista.
No onneksi ei ole vielä niin isoja. Mahtuvat vielä olemaan tuossa 317 litraisessa. Katsotaan sitten luopumista kun kasvavat.

No jos sitten kun on niistä luopunut niin olen sitten miettinyt otavani lehtikaloja pienen parven. Komeita kaloja nekin.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Tuntuu kyllä ikävältä luopua tiikerinuoliaisista.
No onneksi ei ole vielä niin isoja. Mahtuvat vielä olemaan tuossa 317 litraisessa. Katsotaan sitten luopumista kun kasvavat.
Siis tuon 317 l altaanhan sanoit saavasi "ehkä ensiviikolla", missäs nuo nyt joutuvat olemaan?
No jos sitten kun on niistä luopunut niin olen sitten miettinyt otavani lehtikaloja pienen parven. Komeita kaloja nekin.
Aasialaisia lehtikaloja?

--
Not all men are fools...some are bachelors.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

>Tiikerinuoliaisille on suositeltu tuota 300 litraa vähimmäisenä. Mitä olen itse lukenut.

Kyllä tuo kolmelle yksilölle riittää, mutta ei kyllä enemmälle.


>Kuinkas monta itselläsi on siinä 600-litraisessa?

Kolme. Kyllä se määrä voi kasvaa kunhan rahaa jostain raha-keijulta ilmaantuisi

Ongelmahan on se, että liian pienessä altaassa kala ei kasva suuremmaksi, jolloin et siis pysty siirtämään näitä kaloja pois silloin kun siitä vielä hyötyä on vaan kyllähän seuraus on auttamatta kitukasvuiset kalat .

Niin kysyn sama kuin tämä viimeinen. Oletko jo hankkinut nämä tikrut vai oliko kyseessä vasta suunnitelma? Jos ne ovat sinulla jo, niin kyllä olisi parasta toimia nopeasti ja hankkia toiselle puoliskolle nopsaa uusi koti.

Khöh. Nojoo, siis kalat voit myydä minulle, mutta en minä tätä huvikseni tätä vaihtoehtoa suosittele vaan siksi että se nyt olisi kovasti tarpeen kalojen kannalta.

Onneksi tikrun elo akvaariossa ei ole samanlainen kuin haibarbin. Olen nähnyt suuressa tilassa kasvaneita haibarbeja, jotka ovat kolme kertaa pidempiä ja kaksi leveämpiä kuin minimiakvaarion kasvatit.
Tikru jää akvaariossa kymmenen senttiä alle luonnon pituuden, joskus vähemmänkin, mutta en minä sitä toivottomaksi akvaarion asukiksi kutsuisi kunhan se akvaario todella on iso ja parvi löytyy ja muutkin olot täsmäävät.


Niinjoo ja...

>Olen aika vakuuttunut siitä, että ks. laji viihtyy jokseenkin huomattavasti paljon paremmin kotijoessaan kuin kotiakvaariossa.

Ja minä jaksan olla vakuuttunut että mikään laji ei viihdy akvaariossa paremmin kuin kotijoessaan, ellei sattuisi asumaan esimerkiksi Venäjällä, kultakalana vartioimassa kahden maan välistä tilannetta tms.

En jaksa kuvitella että panssarimonni asuisi mieluummin aloittelijan akvaariossa kuin siellä himpulannevadassa missä se asuu luonnossa.
Pointtina se, että mikään huonosti ja väärissä oloissa pidetty kala tuskin on erityisen onnellinen- onnellisempi kuin joessa, mutta kyllähän se menettelee. Ja se petojen puuttuminen - kala joutuu usein ihmispedon kynsiin. Ihmispeto tappaa sen koko lauman kaatamalla akvaarioon fairyä, sillä akvaarion lasin sisäpinnalla näkyi vihreä läikkä!

Pitäisi tietää enemmän kalan sielunelämästä jotta saisi kunnon argumentin siihen, onko kala oikein pidettynä sitten onnellinen. Vain luoja tietää -jos sekään. Holzig nyt taas vaan leikkii luojaa

Kysyväkin voi eksyä tieltä jossei välillä kysy lisää
Viimeksi muokannut Rääkky, 02:41, 07.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Rääkylle ja Kaizulle:
Nuo tikrut mitkä nyt ovat minulla joutuvat vielä jonkun aikaa odottelemaan pienemmässä akvaariossa. Mahtuvat vielä onneksi olemaan siinä.

Ja Kaizulle vielä:
Tarkoitin noilla lehtikaloilla sitä, että sitten kun luovun tikruista kun niille ei enää ole tilaa, niin ajattelin sitten poiketa aasialaisesta kalastosta hieman ja hankkia Amazonialaisia (Etelä-Amerikka) lehtikaloja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”