Mulla on siis 240 litrainen allas, johon olen suunnitellut helmirihmoja, mutta myös muita rihmakalalajeja olen miettinyt, kuten keltarihmakalaa...
Varjon kirjan mukaan helmirihmakalalle riittäisi minimissään 200 litran vetoinen allas. Sinirihmakalalle kirjan mukaan riittäisi vähintään 160 litran allas. Ja keltarihmahan on sinirihman luonnollinen värimuunnos, joten riittääkö sille vähintään sama? Jostain luin että keltarihmakala kasvaa vonkaleeksi, mutta jos se on "vain" ssinirihmakalan värimuunnos, miksi niin suuri ero koossa?
Joten, unohdanko kokonaan tuon keltarihmakalan?
Eri rihmakalojen tilantarve
Valvoja: Moderaattorit
Re: Eri rihmakalojen tilantarve
Keltainen on tosiaan sinisen värimuoto ja tietääkseni tulee samankokoiseksi ja tarvitsee saman verran tilaa. Sinirihmakalalla on laaja levinneisyysalue ja väri vaihtelee luonnossakin. Jossain päin kalat on ruskeahkoja ja ilmeisesti näistä on keltaiset jalostettu.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Eri rihmakalojen tilantarve
Minä en ihan ymmärrä miksi helmirihmakala vaatisi enemmän tilaa kuin kelta/sinirihmakala? Nehän kasvavat aikalailla saman kokoisiksi, mutta helmirihmakala on (yleensä) huomattavasti rauhallisempi. Tarkoitetaankohan että parvelle helmirihmakaloja riittää 200 mutta yksin kelta/sinirihmakala menee pienemmässäkin? En ole kuullutkaan keltarihmakala kasvaisi isoksi vonkaleeksi, miksi se kasvaisi isommaksi kuin sininenkään versio? Tämä on nyt ihan mutu-tuntumaa mutta oman kokemuksen mukaan keltaiset ovat kyllä leppoisampia kuin siniset? MItään järkisyytä en tälle ole keksinyt mutta olen kuullut että myös vannekirjoahvenilla tietyt värimuodot ovat aggressiivisempia kuin toiset. Tai ehkäpä nämä keltaiset ovat enemmän jalostettuja ja sen vuoksi myös leppoisampia.
Mutta itse kyllä pistäisin tuon kokoiseen ihan hyvillä mielin keltarihmakaloja, hankaluutena on sitten ettei tule ostaneeksi useampaa koirasta ne kun todennäköisesti tappelevat keskenään. Jos olisi oma allas ostaisin sinne haaremin helmirihmakaloja ja lisäksi trion keltarihmakalatyttöjä. Ovat molemmat niin ihania lajeja että en osaisi varmaan valita kahden lajin väliltä vaan ottaisin molempia. Mutta minulla on taipumus kyllä ahtaa kaloja liian paljon yhteen altaaseen kun tykkään vähän liikaakin eri lajeista.
Mutta itse kyllä pistäisin tuon kokoiseen ihan hyvillä mielin keltarihmakaloja, hankaluutena on sitten ettei tule ostaneeksi useampaa koirasta ne kun todennäköisesti tappelevat keskenään. Jos olisi oma allas ostaisin sinne haaremin helmirihmakaloja ja lisäksi trion keltarihmakalatyttöjä. Ovat molemmat niin ihania lajeja että en osaisi varmaan valita kahden lajin väliltä vaan ottaisin molempia. Mutta minulla on taipumus kyllä ahtaa kaloja liian paljon yhteen altaaseen kun tykkään vähän liikaakin eri lajeista.
30 litran rapula, 100 litran taistelukalan valtakuntaa+nanokalat, 120 litran sekametelisoppa ja 720 litraa pusukaloille ja kavereille.