Kehitysehdotuksia / 240 l + "kääk"

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Linnea75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 13:41, 03.07.2024

Kehitysehdotuksia / 240 l + "kääk"

Viesti Kirjoittaja Linnea75 »

Hei,
minulla on 240 litrainen Aquael akvaario. Siellä asustaa kuparimonneja, joista tullut jo yksi uusi poikanen. Nyt kutua itseviritellyssä poikasakvaariossa eli lisää jännää tiedossa.
Muita asukkaita ovat seuraavat parvet; rusokiilakyljet, safiiritetrat ja rusoseeprakalat.
Perinteinen yksi partamonni, puuklovnipleko ja piikkisilmiä.

Vähän polttelee a) toinen allas b) tämän altaan vaihto suurempaan. Vai mitähän sitä tekisi? Mietin, että alkaako kaduttaa, jos nappaa toisen ison altaan ja olisiko sitä "maltillinen" ja menisi tuolla yhdellä tai vaihtaisi sen suurempaan. Tämä nykyinen on ihan älyttömän hieno, että ei kyllä siitä huvittaisi luopua.

Eli aika perinteinen "kääk". Täällä lienee muitakin samaa tautia potevia, eli vinkatkaa nyt, miten ei lähtisi tämä nyt ihan laukalle.

*Etelä-Karjalassa asustelen, eli jos alueella on joku, joka tarvitsee kodin mainittujen lajien parvikaloille / kalusteakvaariolleen, niin ehkä voin näitä ottaa vastaan* :D :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2079
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kehitysehdotuksia / 240 l + "kääk"

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Vaihtoehdot siis: 1) uuden isomman akvaarion hankinta vanhan lisäksi, ja 2) akvaarion vaihto isompaan. Oletko sellaista tyyppiä, joka innostuu usein uusista jutuista ja jolla kiinnostuksen kohteet vaihtelevat taajaan? Jos kyllä, niin ottaisin mietintään kohdan 3) pitäytyminen vanhassa akvaariossa, varsinkin kun se on älyttömän hieno. Kuten tiedät, akvaarion pystyttäminen on iso homma ja tyhjentäminen myös, eikä käytettyä akvaariota nykyään saa välttämättä kaupaksi edes pikkurahalla. Jos sinulla taas harrastukset säilyvät pitkiä aikoja, niin ehdottomasti 1): miksi luopua vanhasta kun se on älyttömän hieno, ja uudesta isommasta tulee varmasti myös älyttömän hieno!
MyllyviitaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 16:20, 15.05.2019
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kehitysehdotuksia / 240 l + "kääk"

Viesti Kirjoittaja MyllyviitaT »

Haaveiletko jostain isoista kaloista jotka eivät mahdu nykyiseen altaaseen? Jos et niin ehkä se isompi allas ei ole niin tarpeen vaikka onhan isot altaat näyttäviä. Mutta iso allas on kalliimpi ja tarvitsee kalliimpaa tekniikkaa jne. Ja en tiedä onko se vain minun ongelma mutta minusta iso allas on vaikeampi saada sisustettua kauniiksi? Omista altaista 100-litrainen on aina ollut se kaunein, pienet ovat liian pieniä ja isommat liian isoja minun sisustustaidoille.

Itse pitäisin mieluummin kahta allasta kun on omasta mielestä on mielenkiintoisempaa kun eri altaisiin voi laitella vaikka kaloja jotka eivät tulisi toimeen keskenään. Ja kahteen eri altaaseen saa erityyppisen sisustuksen. Ja jos joskus joku kala tai kasvi ei sovi altaan kokoonpanoon syystä tai toisesta ei tarvitse heti lähteä kaupittelemaan torissa vaan voi siirtää toiseen. Ja tosiaan käytettynähän saa altaita tosi halvalla.

Ja joo, itselläkin on ollut vaiheita jolloin tuntuu että homma lähtee lapasesta ja altaita tekisi mieli pistää lisää pystyyn. Mutta vaikka minä sinänsä jaksaisin hoitaakin useampaa allasta niin niiden kauniina pitäminen vie kyllä aikaa. Itsellä on nyt 4 allasta ja se on kyllä maksimi mihin pystyn (ja suoraansanottuna ei ne kaikki aina näytä mitenkään kauniilta). Eikä se kotikaan ole kovin viihtyisän näköinen jos joka nurkassa on joku levääntynyt purkki odottamassa että joku rapsuttaisi levät ja vaihtaisi vedet. Mutta kahden altaan pitäminen menee siinä missä yhdenkin, ainakin melkein.
30 litran rapula, 100 litran taistelukalan valtakuntaa+nanokalat, 120 litran sekametelisoppa ja 720 litraa pusukaloille ja kavereille.
Linnea75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 13:41, 03.07.2024

Re: Kehitysehdotuksia / 240 l + "kääk"

Viesti Kirjoittaja Linnea75 »

Kiitos teille, mahtavasti osattu jäsennellä minun ajatuksia. Olen tosiaan sellainen "helposti innostuva" ja malttia tarvitaan. Ja toisaalta toinen allas olisi hyvä, koska kasveja voisi jakaa sinne. Kalastosta unohdin kertoa neljästä leväbarbista. Ne olisivat varmaan riemuissaan vielä isommasta altaasta, tosin onhan tuo nykyinenkin 120 cm pitkä. Nyt lähden vaihtamaan vesiä nykyiseen ja yritän saada tavaroita paikalleen seinän maalauksen jäljiltä. Palaan vielä noihin kirjoituksiinne ja kiitos niistä vielä. Autoi yllättävän paljon ja pohdinta jatkuu, mutta yritän olla tekemättä.mitään liian äkkinäisiä liikkeitä. :)
Linnea75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 13:41, 03.07.2024

Re: Kehitysehdotuksia / 240 l + "kääk"

Viesti Kirjoittaja Linnea75 »

Juu, no sehän menikin siis siten, että toinen allas tulla tupsahti tupaan. 300l ja sinilevän takia tuli myyntiin. Ajattelin, että "jännää olla pittää". Ja suattaapi tuo ollakin.
Aika onnellinenhan mie olen, vaikka haasteita tiedossa. Mutta ne on näin harrastetasolla kuulemma elämän suola. Palataan. 😅😅
MyllyviitaT
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 16:20, 15.05.2019
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kehitysehdotuksia / 240 l + "kääk"

Viesti Kirjoittaja MyllyviitaT »

Onnittelut uudelle altaalle, toivottavasti siitä tulee yhtä upea kuin edellisestä. Ihmettelen kyllä miksi sinilevän takia pistivät myyntiin kun itse olen siitä levästä päässyt aina hyvin helposti pimentämällä muutamaksi päiväksi. Ehkä on sitten ollut tosi sitkeä leväinvaasio. Moneksi käytettynä saa kyllä todella halvalla tosi hienoja akvaariosettejä kun omistajat syystä tai toisesta kyllästyvät altaaseen. Itsellä kotiin muutti juuri 700-litrainen ja tässä juuri mietin tuliko haukattua liian iso pala kun se näyttää ihan valtavalta.. Mukava kyllä että on tälläinen palsta jossa saa kanssaharrastajien(akvaariohullujen..) kanssa kertoa suunnitelmistaan, ns. normaalit ihmiset ovat sitä mieltä että max 1 allas/kotitalous ja tilavuus korkeintaan 100 litraa on riittävä, kaikki sen yli on akvaariohulluutta.
30 litran rapula, 100 litran taistelukalan valtakuntaa+nanokalat, 120 litran sekametelisoppa ja 720 litraa pusukaloille ja kavereille.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2079
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kehitysehdotuksia / 240 l + "kääk"

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Onnittelut uusista altaista sekä Linnealle että Myllyviidalle!

Minulla just samat kokemukset ja samoilla sanoilla: hulluksi kutsutaan. Vastaan aina että todellisia akvaariohulluja eivät ole nähneetkään, joilla kymmeniä altaita seinien täydeltä.

Käytettyjä altaita saa tosiaan puoli-ilmaiseksi, kun niistä on ylitarjontaa. Huomautettakoon että käytetty akvaario on aina pieni riski, jos se on ollut kauan tyhjillään, varsinkin jos ei ole asiantuntemusta tarkistaa ja tarvittaessa korjata saumoja. Jos haluaa pelata varman päälle, kannattaa ostaa sellainen joka on myynnissä mutta vielä käytössä eli täynnä vettä. Silloinkin on toki pieni riski että kuljetuksessa saumojen eläessä ne alkavat vuotaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”