Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Poikasia näyttäisi olevan arviolta noin 30. Varmaan osa tippuu vielä matkalla. Muutama pv sitten huomasin yhden, jolla oli ilmeisesti uimarakon säätelyvika: se nousi koko ajan pintaan ja joutui ponnistelemaan pysyäkseen alempana. Seuraavana päivänä se makasi lehden alla hiljaa, mutta lähti karkuun, kun häiritsin. Sitten en ole enää sitä näkynyt, joten on luultavasti kuollut. Tällaisia pudokkaita varmasti tulee vielä. Jos nuo n. 30 jäisivät henkiin, niin ahdasta tulee muutaman kuukauden kuluttua.

Isommat poikaset ovat noin senttisiä ja saavat jo hiukan aikuisten muotoa. Niillä on jo pienet rihmat, näkyy vähän alimman kuvan vasemmanpuoleisella kalalla.

1cm-iso.jpg
1cm-kakka.jpg
1cm-monta.jpg

Ruoaksi olen antanut jo vähän eläviä grindal-matoja ja pakastettuja hankajalkaisia. Grindal menee hyvin, joskin pidemmät madot tekevät tiukkaa niellä. Hankajalkaiset ovat vasta totutteluvaiheessa. Osa syö, osa ei. Pääruokana edelleen artemia. Lisäksi myös mikromatoja. Juuri nostin lämpöjä jälleen yhdellä asteella. Nyt päivällä 28, yöllä 26 astetta.

Lisään säännöllisesti kasviravinnetta tarpeen mukaan sekä turveuutetta puolikkaan annoksen. Olen vaihtanut turveuutteen Tetran ToruMinista JBL:n Tropoliin. Jälkimmäinen tuottaa selvästi vähemmän ruskeaa sakkaa kasvien lehdille ja pohjalle.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Edellinen arvioni oli n. 30 poikasta. Se oli alakanttiin. Niitä on ainakin melkein 40. Lisään vedenvaihtomääriä. Olen alkanut vaihtamaan n. 25% joka toinen päivä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Nyt alkaa jo näkyä merkkejä aggressiivisuudesta: satunnaisesti joku poikanen ajaa toista muutaman sentin takaa. Mutta en ole vieläkään nähnyt, että joku menisi pinnalle hengittämään.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Isoimmat ovat melkein 2 cm ja niillä on jo himmeitä pystyraitoja:

2cm-1.jpg
2cm-2.jpg

Keskimitta jotain 1,5 cm. Yksi on jäänyt hyvin pieneksi, sillä on kyömy selkä ja on hidas. Muut näyttäisivät olevan terveitä.

Lopetan mikromadot. Ruoaksi saavat artemiaa, grindal-matoja ja pakastettuja hankajalkaisia, suunnilleen yhtä suurilla osuuksilla. Artemian osuus on vähentynyt ihan siksi, että minun vaatimattomat viljelmät eivät tuota niin paljon, mitä lauma ahneita kasvavia rihmakaloja syö.

Vedenvaihtoja entisestään lisätty. Nyt melkein puolet vedestä joka toinen päivä. Olen myös alkanut imuroida pohjaa - ovat jo sen verran isoja, että näkee, jos joku on vaaravyöhykkeessä tulla imetyksi.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Nyt ainakin osa poikasista käy pinnalla hengittämässä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kaksi grindalmatoviljelmääni ovat hiukan tyrehtyneet, kun olen ottanut niistä liikaa matoja poikasruoaksi. Ei pitäisi käyttää pääomaa vaan pelkkää korkoa. Kestää muutaman päivän, että lisääntyvät. Niinpä kokeilin ensin JBL Insect Stick hienoksi jauhettuna. Söivät ongelmitta. Sitten myöhemmin kokeilin vielä JBL Novo Bel -hiutaleita. Niitäkin söivät ongelmitta. Eli ovat jo kaikkiruokaisia kuten aikuiset, ja ruokaongelmat on selvitetty. Pakastettuja hankajalkaisia menee yhdellä ruokintakerralla puoli kuutiota.

Pientä takaa-ajoa käynnissä melkein jatkuvasti. Akvaario tulee käymään pian liian pieneksi. Olen tilaamassa uuden akvaarion, johon laittaisin ensin osan näistä ja myöhemmin toisen projektin, mutta siitä myöhemmin lisää.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Vaihdoin suodattimen. Vaikkei nitriittiä ollutkaan mitattavissa (ehkä osittain suurten vedenvaihtojen vuoksi), Dennerlen minisuodatin alkoi tuntua liian vaatimattomalta tuohon kuormitukseen. Laitoin Eheim Biopoweriksi muutetun Aquaballin. Eli Aquaball 130, jonka väliosan vaihdoin Biopowerin vastaavaan. Eronahan on se, että Aquaballissa molemmat suodatinkorit ovat avoimia eli vesi menee korin sivusta ritilän kautta sisään. Biopowerissa taas vain alin kori on avoin ja ylempi kori on suljettu, eli vesi menee sinne vaan alhaalta alakorista. Siten alakori toimii esisuodattimena ja ylempi pysyy kauan puhtaana, koska sinne menevästä vedestä on jo suodatettu roskat pois. Alakoriin laitoin vanua, ylempään sisäänajetut vaahtomuovipatruunat toisesta toimivasta suodattimesta. Sittenhän pumpun alapuolella on vielä yksi patruuna lisää. En ole koskaan oikein tykännyt Aquaballista, koska molempia vaahtomuovipatruunoita pitää pestä silloin tällöin, koska niihin menee roskaa, eikä niihin ehdi pesiytyä kunnon bakteerikasvustoja. Ei ole esisuodatusmahdollisuutta. Juwelin BioFlow-sarja on varmaan vielä parempi kuin Eheim Biopower mutta noita Eheimejä sattuu nyt olemaan taloudessa. Suuntasin vesisuihkun vinosti alas kohti sivulasia matalimmalla virtausteholla, mutta silti tulee aikamoinen myrsky verrattuna Dennerlen onnettomaan minisuodattimeen. Onneksi on kunnolla kasveja, että kauempana suodattimesta virtaus on hyvin kohtuullinen.

Pääruokana tällä hetkellä pakastetut hankajalkaiset ja JBL Novo Bel -hiutaleet. Lisäksi eläviä grindalmatoja ja artemiantoukkia mutta elävä ruoka on jäänyt vähemmälle ihan siksi, etteivät minun viljelmät tuota tarpeeksi noin isolle poikaslaumalle. Edelliset rihmakalapoikueet ovat olleet pienempiä, koska olen ottanut vain osan munista kasvatettavaksi tai osa munista on ollut hedelmöittymättömiä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Isoimmat poikaset ovat ehkä kaks ja puol senttiä. Keskimitta jotain kaks senttiä. Isoimmilla alkaa tulla vähän punaista selkä- ja peräevän reunoihin. Seuraavista kuvista näkyy kuitenkin, miten valtavia ovat kokoerot. Nuo kääpiökasvuiset saattavat jäädäkin pienemmiksi.

kaksjapuol1.jpg
kaksjapuol2.jpg

Yhden poikasen olen löytänyt kuolleena. Se oli tod.näk. se epämuodostunut heikko, josta mainitsin ylempänä. Muuten ei ole kuolleita näkynyt ja kaikki näyttäisivät olevan terveitä lukuunottamatta sitä, että osa kasvaa paljon hitaammin (mikä on normaalia rihmakaloilla).

Lämpötilaa olen nostanut taas yhdellä asteella. Nyt 29 päivällä ja 27 yöllä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Yksi kääpiökasvuinen kuoli.

Artemian olen lopettanut kokonaan. Grindal-viljelmät olen saanut toimimaan tehokkaammin. Nyt ruokana JBL NovoBel -hiutaleet, pakastehankajalkaiset ja elävät grindalmadot noin yhtä suurilla osuuksilla.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Apua mikä mielenkiintoinen jännitysnäytelmä täällä oli kun en aikoihin oo lukenut näitä! Onnea poikasista!

Koiraan muotokin on muuten sievä: ne nykykäppänät on niin kurmupäisiä että jotenkin vieroksun. Tällä näytti olevan ihan kunnon perusrihmakalan pää.

Mulla ei ole ollut näitä, joten yllätyin tuosta luonnollisesta lämpötilavaihtelusta. Pitääkin lukea näistä vielä lisää, aina olen vaan ohittanu kääpiörihmakalan koska ne tosiaan on liikkeistä ostettuna niin hankalia. Tai no, on mulla suklaarihmojakin ollut mutta niiden hankaluus tulee olosuhteiden luomisesta, ei itse kalasta.

Kerro ehdottomasti lisää poikueen kuulumisia! Onko epätoivottuja selvinnyt tuolla sisarusporukassa?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kertun viesti tulikin sopivasti, kun just oli tarkoitus kirjoittaa tarinaan jatkoa.

Tilaongelman ratkaisin sitten niin, että möin tänään suurimman osan poikasista tuttavalle, jolla oli vähän isompi akvaario tyhjänä. Niitä olikin yllättävän paljon. Edellinen arvioni "ainakin melkein 40" oli sekin alakanttiin. No, olihan siinä tuo "ainakin". Elikkä 44 poikasta sai uuden kodin ja minulle jäi vielä noin 15, joten niitä olikin noin 60.

Isoimmat ovat jo noin 3-senttisiä ja sukupuolierot alkavat näkyä isommissa. Tässä tyttö:

3cm-tytto.jpg

Ja tässä poika, jolla juovat näyttäisivät olevan sen verran epäsäännöllisiä, että tästä ei ainakaan tule uutta siitossonnia:

3cm-poika.jpg

Vammaisia ei ole selvinnyt tänne saakka. Aivan alussa oli joitain heikkoja, jotka kuolivat pian. Sitten jäi se yksi heikko epämuodostunut, joka selvisi ehkä senttiseksi tai vähän yli mutta kuoli sitten sekin. Aiemmin on ollut joissain poikueissa rihmavammaisia, joilta puuttuu yksi tai molemmat rihmat tai toinen rihma on kaksihaarainen, mutta nyt näyttäisivät rihmatkin olevan kaikilla kunnossa. Ja kaikki ovat luonnonvärisiä, neonväriä ei ole periytynyt kenellekään. (Joku esi-isä/-äiti on ollut neonvärinen, koska Siriuksen sisarusparvessa oli muutama neonvärinen.) Ainoa epätoivottu ominaisuus on, että kokoerot ovat suuria ja pienimmät saattavat jäädäkin kääpiökasvuisiksi. Pienimmät annoin kuitenkin pois ;)

Lämpötilaa nostin taas asteella. Nyt päivällä täydet 30 ja yöllä 28. Tästä en enää nosta, vaan pidän näissä lämmöissä kunnes ovat jokseenkin täysikasvuisia, jolloin voi tiputtaa muutamalla asteella. Vesisaniaiset ovat valloittaneet akvaarion. Ilmeisesti imevät ravinteita niin paljon, että pistia ja konnanputki kasvavat huonosti.

Kurmut päät ovat pistäneet minunkin silmään kaupoissa. En ymmärrä, mistä ne johtuvat.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Poikia näyttäisi olevan enemmistö. Useammalla niistä on jo komeat värit ja ne värittyneet yksilöt rakentavat jo pesää. Siten on aikamoinen takaa-ajo käynnissä. Vähän saisivat vielä kasvaa. Ruokana samat kuin edellä: JBL NovoBel, pakaste-hankajalkaiset ja elävät grindalmadot. Lisäksi annan silloin tällöin eläviä vesikirppuja, joitan syötän itse viljellyllä Chlorella vulgaris -keijulevällä (ks. viestit ketjun alkupuoliskolla). Kun kaloja on enää n. 15 eikä n. 60, niin vaihdan puolet vedestä vain joka kolmas päivä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ruokavalioon muutos: Kokelin, joko pakastetut hyttystoukat sopivat suuhun ja hyvin näyttävät sopivan. Siten päätin korvata pakastehankajalkaiset pakasteitikantoukilla, kun em. on jo turhan pientä hitua aikuisuutta läheneville käppänärihmoille. Nyt toistaiseksi siis pääruokana itikantoukat ja JBL NovoBel, vähän vähemmän eläviä grindalmatoja ja silloin tällöin eläviä vesikirppuja.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1937
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiörihmakalan viljelyprojekti

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Vaihdan tämän akvaarion vettä yleensä imemällä puolet lapolla pohjalta ja puolet koukkimalla kupilla pinnalta. Tänään kun aloin koukkimaan niin mitäs tuli kuppiin - juuri kuoriutumassa olevia munia! Eli nämä reilun 3kk ikäiset "poikaset" ovat jo kuteneet ja seuraava sukupolvi olisi aluillaan. No, tiedossahan oli että pesiä oli tehty ja niitä puolustettiin ankarasti. Uusia poikasia en ala kuitenkaan hoitamaan, jo sen takia että vanhemmat ovat täyssisaruksia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”