Paludaarioprojekti

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja hx »

Hienosti kasvaa vehreys pytyssä.
Eikä ollenkaan pahasti häiritse noi sivuvalotkaan. Mulla on sellanen melkein kaksmetriä korkea paludaario, johon olen koittanut keksiä toimivaa valaistusmallia alaosaan. Täytyy suorittaa kokeiluja.

Kiitos, inspiroivaa.
-Gone fishing-
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja snore »

hx kirjoitti:Hienosti kasvaa vehreys pytyssä.
Eikä ollenkaan pahasti häiritse noi sivuvalotkaan. Mulla on sellanen melkein kaksmetriä korkea paludaario, johon olen koittanut keksiä toimivaa valaistusmallia alaosaan. Täytyy suorittaa kokeiluja.
Onko sun omastas jotain kertomusta jossain? Olisiko kuvia? :) Mulla olisi myös n. 2 metriä korkea vitriini johon oon suunnitellut tekeväni paludaarion tai jonkun vastaavan...
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja hx »

snore kirjoitti: Onko sun omastas jotain kertomusta jossain? Olisiko kuvia? :) Mulla olisi myös n. 2 metriä korkea vitriini johon oon suunnitellut tekeväni paludaarion tai jonkun vastaavan...
Kertomusta ei ole, mutta pari vanhaa kuvaa saattaa löytyä...

Kuva
Kuva

Laitan ehkä stooria, jahka saan tehtyä taustan ja valaistuksen uusiksi.
-Gone fishing-
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja snore »

Lupaava alku :) Mitä on valaistuksena tällä hetkellä?
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja hx »

Ei siinä ole kun jotain 40 W T8/T5-tehoa ylhäällä, yks 11 W pienoisputki tossa alareunan lipassa lyysaamassa veteen ja sit muutama 20 W halogeeni antamassa spottivaloa.
Haluaisin eroon tosta alalipasta kokonaan. Se olis jotenkin paremman näköinen, kun ei olis sellasta estämässä just sen vesiraja-alueen näkemistä. Siks tarttiskin saada jotain valoajatusta sivulta/mielettömän kapealla keilalla ylhäältä.
-Gone fishing-
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Jännän muotoinen systeemi. Tuohonhan saisi sivuvaloilla mukavasti watteja, ne ovat yllättävän huomaamattomat.
rauli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 20:34, 24.10.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja rauli »

Hienolta näyttää. Kiinnostaa tuo tuuletinsysteemi. Jos oikein ymmärsin, tuulettimet ja muuntaja ovat Biltemasta? Muistatko tuotenumeroita, kun en luettelosta tahdo niitä löytää?

T: Rauli
Maria L-A
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 21:33, 17.08.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Aivan upean näköinen! Lisää kuvia!! :o :D

Laittakaa ihmeessä kuvia myös te hiljaiseläjät jos teillä on vastaavia projekteja kotonanne, näitä on mukava katsella, jos vaikka itsekin joskus? :P
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Muuntaja on biltemasta, siis niitä pienimpiä halpismuuntajia. Tuotenumerolla 38111 taitaa olla tuo mikä tässä on käytössä. Tuulettimet vie niin vähän virtaa, että pienimpiinkin voi kytkeä 4 kpl tuulettimia. Itse tuulettimet on tietokonekaupasta. Siellä niitä on myynnissä monenkokoisia. Tässä käytössä olevat on 8 cm. Tehot vähenee, kun tuuletin pienenee. Sitten vaan vähän liittimiä johtoihin, että saa systeemin kytkettyä.
Felis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 14:17, 16.11.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Felis »

Lisää kuvia ja juttua, kiitos.
Itsellä on vain ihan pieni paludaariolaatikko, mutta haaveissa on kauan ollut isompi projekti akvaaario-osioineen.
Mielessä siintelee allasosa, johon sopii kaksi rakasta haarniskamonniani ja jokin pieni mieluiten samoilta alueilta oleva parvikala (ideoita?). Kuinka tuollainen allasosio kestää kuivanalueen lasien ja kasvimateriaalin painon?
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Allasosa kestää ihan mainiosti maaosan painon. Lasin paksuus mitoitetaan käytännössä vesiosan korkeuden mukaan ja vesihän painaa aika reipaasti enemmän, kuin muutama kasvi. Epi-web, johon kasvit on kiinnitetty ei paina juuri mitään.
Jos maaosasta haluaa oikein hirmuisen korkean täytyy lasien paksuutta tietysti nostaa ja laittaa vähän välitukia. Tämä kaappi on tehty 6 mm lasista ja vesiosan korkeus on 25 cm.
Felis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 14:17, 16.11.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Felis »

Kiitos vastauksesta. Täällä piirrellään omia suunnitelmia ja kerätään vinkkejä :D .

Uiko kalat ihan pystyasennossa, vaikka sivuilla onkin ne pystysuunnassa olevat loisteputket?
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Kalat ui ihan normaalisti sivuputkista huolimatta. Ei ne valot kuitenkaan painovoimaan vaikuta. [;)]
Felis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 14:17, 16.11.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Felis »

Juu, tiedän kyllä ettei painovoimaan vaikuta, mutta kalathan ovat tavallaan painottomassa tilassa ja jos valo tulee akvaarioon kovastikkin viistosti, niin kalathan kääntävät selkänsä valon suuntaa. Itsellä huomasi hyvin, kun talviaamuna katossa oleva kasvilamppu laitettiiin päälle ja allasvalot menivät päälle vasta myöhemmin ajastimella, niin kalat uivat kenossa siihen asti, että altaan valot syttyivät.
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Ja hatari mielikuvia olisi :? , että jossain kirjassakin olisi sanottu yhtenä perusteena sille, että miksi akvaa ei saisi sijoittaa auringovaloon, se että ne kalat voi alkaa uimaan vinossa, jos voimakasta valoa tulee vinosti. Lukemastani on kyllä aikaa, ja kirja saattoi olla myös siltä ajalta, että akvassa oli hehkulamput tai muut vastaavat, joiden päälläkin ollessa aurinkogonvalo olisi voinut voittaa valotehossa ja kalat olisivat menneet vinossa.
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Tuossa systeemissä tulee suoraan ylhäältäkin 180 w, eli aika tasaisesti valotettua on.
Felis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 14:17, 16.11.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Felis »

:D No, tuskin tuolla valolla alkaisivat kenollaan uiskennella. Eli omissa suunnitelmissanikin pitää siispä laittaa sinne kattoon riittävästi valoa, vaikka ei olisikaan tarkoitus mitään harvinaisia ja paljoa valoa vaativia kasveja kuivaosiossa kasvatella. Kiitos vastauksista.
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
Hohhoi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 18:31, 02.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nastola

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Hohhoi »

Pakko nostaa tätä hieman.
Missä kohdassa paludaariota tuulettimet ovat ja miten kiinnitetty?
Itse rakentelen vähän samantyyppistä, mutta paljon pienempää. :mrgreen:
klorofylli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 00:31, 09.12.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Naantali

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja klorofylli »

Tuulettimet ovat takaseinässä ihan ylhäällä. Ideana on, että tuulettimet puhaltavat lamppujen luota lämmintä ilmaa kohti etuseinää ja estävät lasia huurustumasta. Lisäksi ilmavirta helpottaa ylimpänä kaapissa olevien kasvien oloja. Lampussa kiinni kasvaessa saa toki valoa, mutta vähän lämmintä on myös. Tässä systeemissä tuulettimet ovat kiinni Epi-webissä katkaistuilla vanupuikoilla. :mrgreen:

Laitathan sitten kuvia omasta systeemistäsi.
Hohhoi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 18:31, 02.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nastola

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Hohhoi »

Ok. Kiitos vastauksesta!
Mun paludaarion valmistumisessa menee vielä vaikka kuinka, suunnittelen vasta sitä... Mutta tietenkin laitan kuvia kun on valmis! :mrgreen:
Felis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 14:17, 16.11.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Felis »

Vieläkös saisi päivitystä ja asiaa tähän ketjuun? Missä tuo aloituksen lasilaatikko tehtiin ja paljonko sillä tuli hintaa? Oma suunnitelma on teettää sopivan kehysakvan päälle lasilaatikko, tai peräti tehdä se itse, toki niin, että lasiliikkeessä leikkaavat lasin sopiviksi ja tekevät johdotuksille aukot.

Oma suunnitelmani alkaa ehkä jo edistyä hitai ja pienin askelin, mutta kuitenkin :D
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
Suomu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 131
Liittynyt: 09:55, 30.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja Suomu »

Mitäpä kuuluu tälle projektille nykyään? Ois kiva nähdä kuvia paludaarion nykytilasta :P . Ja entäpä Hohhoi, Felis ja hx; miten teidän projektinne ovat edistyneet, niistäkin ois mukava kuulla. Haaveissa itselläkin paludaario, kunhan nyt ensin pääsis remonttihommista eroon..
kaktus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:40, 09.04.2007
Paikkakunta: Naantali

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja kaktus »

Ei ole tullut päivityksiä, eikä tuu nytkään koko kaapista :P
Taustakasvien kanssa meinaa olla ongelmia, joko kasvavat liikaa tai eivät ollenkaan.

Akvaarion puolella melalehti suunnittelee kukkivansa :)
http://i292.photobucket.com/albums/mm12 ... 27-028.jpg

Tämä on siis mun kaappi, kaverin kirjoittama juttu.
kaktus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:40, 09.04.2007
Paikkakunta: Naantali

Re: Paludaarioprojekti

Viesti Kirjoittaja kaktus »

Tämän kanssa innostus on laantunut ja kaappi menossa joko varastoon taikka myyntiin. Jos jollakulla on kiinnostusta, saapi kysellä tietoja joko yksityisviestillä tai sähköpostilla (saa varvemmin kiinni) s.huhtala(at)kolumbus.fi
Ihan kaikesta ei ole täysin varmuutta toimiiko mm. yksi kattovalaisinparista. Tutkin tarkemmin jos jotakuta oikeasti kiinnostaa :)
Sijainti on Naantalissa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”