Eheim thermocontrolin kalibrointi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Huoh, taas tämän äärellä. Vääntäkää nyt rautalangasta miten tuon vehkeen saa kalibroitua oikein. Olen katsonut videoita ja lukenut vinkkejä ja ohjeita, eikä sittenkään onnistu. Ongelmaa aiheuttaa se punainen nuoli. Missä lukemassa sen pitää olla, kun kalibrointi aloitetaan? Uskon, että lämppäri on ehjä vaikka lämmittää just nyt vähän yli, eli ilmeisesti vaatii kalibrointia. Valitettavasti käytössä ei ole tähän hätään erillistä niin syvää ämpäriä missä kalibroinnin voisi suorittaa vaan ihan akvaariota pitää käyttää. Mielestäni olen tuon samaisen lämppärin aiemmin saanut tsägällä kalibroitua, mutta nyt lyö ihan tyhjää kun tuntuu ettei siinä punaisessa nuolessa riitä säätö. Ja siis tiedän että haluttu lämpötila asetetaan sinistä kiertämällä.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Koss »

Lämmitin laitetaan vaikka ämpäriin jossa on lämpömittari. Jos merkitty lämpötila on väärin, merkataan sillä punaisella nuolella se numero jonka lämpömittari näyttää. Eli nuoli käännetään todelliseen lämpötilaan.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Ei auttanut tämä ohje. Kuten mainitsin tarpeeksi syvää ämpäriä ei löydy just nyt, kalibrointi on tehtävä altaassa. Tämän ohjeen mukaan tuon värkin kalibrointi olisikin liian helppoa. Pointti on siinä minkä lämpötilan kohdalla punaisen nuolen täytyy olla, kun kalibrointia lähdetään tekemään? Jos se on missä tahansa kohdassa, kalibrointia ei välttämättä voi tehdä kun sen liikelaajuus ei riitä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Teet asiasta liian monimutkaisen ajattelemalla, että ensin pitäisi tehdä joku kalibrointiprosessi ennen kuin sitä alkaa käyttää. Säädät yksinkertaisesti ensin lämmittimen siihen lämpötilaan, mihin haluat akvaarion lämpenevän välittämättä kalibrointimahdollisuudesta ja laitat sen akvaarioon lämmittämään. Eli jos haluat 25-asteisen veden, käännät sinisen kiekon siten, että punainen nuoli näyttää 25. Laitat sen akvaarioon lämmittämään. Laitat akvaarioon lämpömittarin. Sitten odotat, että lämmitin lopettaa lämmittämisen ja lämpötila pysyy vakiona. Jos et ole käännellyt punaista kiekkoa, lämpömittarin näyttämän pitäisi olla aika lähellä lämmittimen asetusta. Nyt tehdään se "kalibroiniti". Jos lämpömittari näyttää vaikka 24, käännät punaista kiekkoa siten, että se punainen nuoli näyttää 24 eikä 25 (ilman että käännät sinistä kiekkoa!). Valmis. Oliko nyt tarpeeeksi rautalangasta väännetty?

Vaikeaksi kalibroinnin tekee oikeastaan vasta se, että se lämpömittarikin pitäisi kalibroida. Akvaariokäyttöön tarkoitetut pienet lämpömittarit näyttävät nimittäin hyvin usein asteen tai kaksi pieleen. Tämä pätee yhtä hyvin digitaalisiin mittareihin: niissä hämää se, että lämpö saatetaan näyttää kymmenyksen tarkkuudella - se ei tarkoita lainkaan sitä, että tarkkuus tosiaan olisi kymmenesosa asteen.

Hyviä lämmittimiä nuo Thermocontrolit - paljon parempia kuin JBLlät. Lämpötila pysyy jopa puolen asteen tarkkuudella vakiona. Mulla on kaksi kappaletta käytössä.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Koss »

Neomarica kirjoitti: 16:38, 06.12.2022 Ei auttanut tämä ohje. Kuten mainitsin tarpeeksi syvää ämpäriä ei löydy just nyt, kalibrointi on tehtävä altaassa. Tämän ohjeen mukaan tuon värkin kalibrointi olisikin liian helppoa.
Totesin tuon ohjeen sillä käsityksellä että lämmitin oli jo ollut akvaariossa, ja tiesit lämpötilan johon lämmitin lämmittää veden. Nuo Eheimit on jo tehdaskalibroituja. Se säätäminen tehdään vain silloin jos nuo lämppärin numerot ei vastaa lämpömittarin esittämää lukua.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Koss, ymmärsit ihan oikein, lämppäri on vanhassa altaassa ja siellä siihen pitäisi muuttaa lämpötilaa pikkuisen. Mutta ei onnistunut se pikkuisen muutoksen tekeminen vaan lämppäri paahtoi entisiä lukemia vaikka kiersin sinisestä pienemmälle. Niinpä ajattelin kalibroida laitteen. Meillä on kiekkokaloja ja lämmöt korkealla. Olen ehkä sekoittanut punaisen rinkulan ja sinisen kiekon suhteet koettaessani saada laitetta kalibroitua, sillä kun sen punaisen rinkulan liikkuvuus on rajallinen, se ei väänny näyttämään sitä lukemaa mikä on altaassa oikeasti. Ja kun sen viimein saan sinne kikkailemalla, ja sinisen haluttuun lämpötilaan, lämppäri paahtaa veden entisiin lukemiin. Tosin nyt taisin taas tsägällä onnistua kun yön ja viimeisimmän säädön jälkeen allas näyttää haluttua lämpötilaa. Mutta lukemat lämmittimessä ovat päin perää. Haluttu lämpötila (joka siis nyt on viimein altaassa) on 28° ja lämmitin näyttää että säädöt olisivat 26,5°.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Nyt sun pitäs siis kääntää punasta kiekkoa siten että punanen nuoli näyttää 28. Ilman että käännät sinistä kiekkoa
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Kr70 usko tai älä mutta se punainen rinkula on ääriasennossa, eikä sitä voi kääntää yhtään siihen suuntaan mihin pitäisi :mrgreen:
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Sitten joko lämmitin on viallinen (lämmittää liian lämpimäksi) tai lämpömittari näyttää reilusti pieleen. Mahdollisesti molemmat. Veikkaan eka vaihtoehtoa jos lämmitin paahtoi eilen jatkuvasti. Olis myös harvinaista jos lämpömittari näyttäis peräti 3,5 astetta pieleen. Ainakin mun thermocontroleissa on +/- 2 asteen kalibrointivara.

Toinen mun Thermocontroleista on asetettu 29 asteeseen, kalibrointikiekko on säätövaran keskellä ja vesi on tosiaan 29 asteista. JBLn lämpömittari näyttää 28 mutta olen muilla vehkeillä tarkastanut että se näyttää asteen liian vähän.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Luulen, että olen itse sekoittanut tuon toiminnan kiertelemällä noita sinisiä ja punaisia miten sattuu. En usko että lämppäri olisi rikki, koska termostaatti toimii ja lämpö pysyy tasaisena kun sen saa viimein asetettua haluttuun. Ja altaan lämpömittarikin on ehjä, sen pystyy tarkistamaan kun taloudessa on useampia lämpömittareita. Luultavasti tuon punaisenkin saisi normaaliin kohtaan (että riittäisi säädöt kaikille lämpötiloille) kun jaksaisi jossain saavissa sen kanssa pelata. Lähinnä alun perin kysymykseni olikin se missä lämpötilassa punainen nuoli on ollut kun lämppäri otetaan ensimmäisen kerran käyttöön. Siitä jos lähtisi säätämään, luultavasti laite toimisi niin kuin ohjeessa luvataan. Tämä lämppäri malli oli oikeastaan ainut vaihtoehto kiekkokalojen kanssa, koska niiden kanssa saattaa tarvita reilusti yli 30° lämpöjä esim loishoitojen aikana.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Varmaan kannattaa punanen nuoli laittaa siihen säätövaran puoleen väliin, kun aloittaa käytön, ja siitä sitten alkaa säätelemään, jos tarve vaatii. Pääasia, että pitää lämmöt tasasina ja että voi hakea lämpömittarin avulla oikean säädön.
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Näin itsekin järkeilin sen punaisen paikan, mutta koska olen kieritellyt sinistä varmaan yhtä holtittomasti, senkin aloituspaikka on ratkaiseva, muuten sen punaisen säätövara ei riitä. Mutta kaikesta huolimatta olen nyt hetken tyytyväinen näytti lämmittimen lukemat mitä vaan, kunhan altaassa haluttu lämpötila ja lämmitin toimii. Ei ne varmaan Eheimilla voi kuvitellakkaan millaisten tumpeloiden käsiin heidän tuotteensa voivat päätyä :mrgreen:
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja totoro »

Eheimin lämmittimet ovat kyllä muuten hyviä mutta minulla tuo kalibrointi menee yli hilseen. Siksi olen tyytynyt hankkimaan lämpötilansäädinyksikköjä, nyt uusin kokeilussa oleva ja aika lupaava yksilö on Inkbirdin akvaarioihin suunniteltu, wifi malli ITC-306A vedenkestävillä antureilla. Siinä on siis kaksi anturia: se lopettaa toiminnan ja lähettää hälytyksen sovelluksella jos kahden anturin lämpötilaero on liian suuri. Aluksi se hälytti koko ajan mutta syynä oli riittämätön lämmitysteho, piti pistää toinen sauva kippoon. Noita 300 watin sauvoja on onneksi aina varalla! :mrgreen:
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Tiedätkö totoro onko noita mainitsemisia lämmittimiä saatavilla EU alueella, ettei tarvitsisi tullata? Heräsi mielenkiinto vaihtoehtoon Thermocontrollille...
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja totoro »

Neomarica kirjoitti: 10:13, 16.12.2022 Tiedätkö totoro onko noita mainitsemisia lämmittimiä saatavilla EU alueella, ettei tarvitsisi tullata? Heräsi mielenkiinto vaihtoehtoon Thermocontrollille...
Valitettavasti tuo ostamani malli ITC-306A on ainakin hetkellisesti poissa myynnistä, mutta toinen malli, joka on wifitön, on myös myynnissä Saksan Amazonilla. Kannattaa aina varmistaa kuvista, että anturi ei ole metallinen vaan musta vesitiivis malli.
https://www.amazon.de/dp/B07WXG7564/ref ... E_SCE_dp_1
https://www.amazon.de/Inkbird-Thermosta ... VRB4&psc=1
Neomarica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 07:51, 18.05.2022
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura

Re: Eheim thermocontrolin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Neomarica »

Kiitos vinkistä. Itselleni Wifi ei ole mikään vaatimus, joten hyvin sopisi tuo wifitönkin malli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”