Mustatetra

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Tätä ketjua hieman selatessani innostuin sitten itsekkin mustatetroista. Mulla on 160l akvaario jossa on 15 inkkaria uivana parvena, ja mietin että mahtuisiko noiden kanssa vaikkapa 10 mustatetraa? Lämpötila on noin 22-23 astetta
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minusta mahtuu hyvin, jos vaan on vapaata uimatilaa tarpeeksi. Meillä ainakin arvostavat avaraa aluetta, kun taas kardinaalit uivat mieluiten kasvien lomassa. Noin 10 kappaletta ainakin on minusta hyvä parvikoko mustatetralle, pienissä parvissa nahistelevat minusta enemmän keskenään.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Sussu1974
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:16, 25.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Mustatetra sairas??

Viesti Kirjoittaja Sussu1974 »

Hei,

Sairasko fisu, pitäskö lopettaa?? Apua..

Mustatetroja on 7 kpl. Yhdellä niistä menee niinkuin verisuonen näköinen raita selkärangasta alaevään, joka näyttää punaiselta eli on varmaan alkanut vuotaa verta?? Onokkut jo 2 kk, mutts kala syö ja liikkuu normaalisti... Kala noin 6-7 vuotta vanha..
Sussu1974
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:16, 25.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Mustatetra sairas - kuva

Viesti Kirjoittaja Sussu1974 »

Jahas, en näköjään osaa laittaa kuvaa tällä kirjoitinohjelmalla...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Jos se onokkut tarkoittaa, että "on ollut" jo 2kk, niin mitäpä tuosta huolehtimaan. Iän puolesta tuo taitaa kyllä kohta siirtyä oikoeväisten pataljoonaan muutenkin.
Sussu1974
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:16, 25.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja Sussu1974 »

Just niin eli on ollut jo 2 kk, pikkuhiljaa vaikuttaa pahenevan. Minua vain hirvittää, jos sairastuttaa muut kalat, on nuoliaisia ja piikkisilmiä - eli ihokaloja, mut joo ei kait se auta ku odotella. Pitää varmaan ottaa viis uutta mustista ku tuo kuolee, ku jää sitten vain kuusi :)

Miettinyt vaan että pitäskö päästää kärsimyksestä, mut käyttäytyy muuten normisti. Verrattuna muihin on sillä vähä. Suu kumman muotoinen ja kiduskansi hieman pieni, eli raollaan ja näkyy punainen kisus, no, mut käyttäytyy normaalisti..
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulla ainakin vanhemmille mustiksille alkaa tulla vanhuuden vaivoja, saattaa tulla pientä pattia leukaan tai evään tms. Niin kauan kuin ovat syöneet hyvin ja olleet vilkkaita niin olen antanut vain olla enkä ole alkanut lopettamaan. Vanhin naaras on jo ainakin 10 vuotta vanha, melkoinen lätty kooltaan, värit alkavat olla melko harmaat ja evissä näkyy elämisen jälkiä, mutta innostuu jopa joskus kutemaankin muiden mukana. Sain tuon n.4 vuotta sitten työkaverilta, jolla oli jäänyt parven viimeiseksi muiden kuoltua pikkuhiljaa pois. Työkaverin altaassa kala oli ollut yli viisi vuotta ja ei ole kuulemma ollut ihan sintti ostettaessakaan. Ihailtavan sitkeitä kaloja, kestänyt minulla muuton ja altaanvaihdon ja ties kuinka monta altaanvaihtoa ennen minulle tuloaan, elämänsä varrella :)
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
zenzzz
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 14:31, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja zenzzz »

Mistähän johtuu, että minun mustatetrat eivät tule toimeen keskenään!? minun 120litrasen akvaarion mukana tuli 3mustatetraa, jotka vaan lymyilivät kasvillisuuden keskellä? 8O noh luin sit netistä et on laumakala ja tarvii kavereita! ostin sit 4 mustatetraa lisää ja nyt sit yks vanha mustatetra jahtaa uusia kokoajan, mutta on tullut pois kasvillisuuden lomasta ja ne 2vanhaa jatkaa vain piileskelyään ja näykkivät myös uusia jos sattuvat liian lähelle heitä.. nyt alkaa myös uudet mustatetrat laskeutumaan kasvillisuuteen, koska noi vanhat mustat jahtaa vaa niitä!! [:I]
Missäköhän vika?? Edellinen omistaja ei osannut sanoa kalojen ikää... :|
Onnimanni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 20:21, 10.10.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja Onnimanni »

Olisko vielä liian pieni porukka. Muistelen jostain lukeneeni että mustatetrojen kärttyily loppuu yleensä jos fisuja on vähintään 10 kappaleen parvi. Minulla on 10 kpl ja sopuisaa on elo, eivät nypi edes lehtikalojen eviä. Lehtikset sen sijaan antavat mustatetroille kyytiä kutuaikanaan. :D Tietty jos on kovin pieni akvaario niin varmaankin helpommin tulee nokkapokkaa fisujen kesken. Minun laatikkoni on 200 litrainen.
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

No, jos ne noin isoiksi kasvavat, niin sittenhän on hyvä, että mulla on vain 10 160 litran altaassani, seuranaan vain partamonni. En ole (millisakvaarioiden omistajana...) halunnut täyttää tuota isointa allasta kovin täyteen. Enpä tosiaan taida sinne muuta enää ostaakaan.
Helde
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 10:08, 26.07.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karkkila

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja Helde »

Montakos mustatetraa kannattaa ottaa 112 l ? Tällä hetkellä altaassa 5 mustatetraa ( näitä oli 6 kpl ), pohjalla helmimonnisia 8 kpl + partis. Meinaan siis sitä, että jos ostan yhden lisää niin saakos se heti "köniinsä" uutena tulokkaana?
Suomisusse lpkn & Espanjan rescue gigolo, sekä 65 l & 112 l ja käynnistymässä 54 l....
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Hei! Minulla on mustatetroja n.10 yksilön parvi. Näiden lisäksi on timanttitetroja, pohjaelämää ja lehtikaloja. Lehtikalani eivät ole vielä aikuisia, mutta olen ajatellut affenten olevan kuitenkin sen verran "hurjaa" seuraa, että mustat jättävät ne rauhaan. Näin ainakin toistaiseksi... Kasveja, kantoja ja litroja (yli 400) on toki paljon. Luulisin kaikille riittävän tilaa.

Mustatetrat ovat aika rauhallisia uimareita. Ne levittäytyvät ympäri allasta puuhastelemaan, toisin kuin timantit, jotka ovat melko vilkkaita uimaan ja liikkuvat enemmän porukassa. Ruokinta tekee mustatetroista huomattavan vilkasliikenteisiä, täysiverisiä pirajoita. Sellaista kiven- tai kannonkoloa tai mitään muutakaan paikkaa ei ole, mihin mustatetra ei ruoan perässä menisi. Mahtui se tai ei. Tosin mun nähdäkseni niiden taktiikka on enemmänkin niellä kaikki (KAIKKI! Isot tabletit ja ötökät mukaanlukien) kokonaisena tai kaapata ja uida karkuun. Eivät ala muiden kalojen kanssa tapella ruoasta. Toisiaan ajavat kyllä. Tai siis parvi ajaa takaa sitä yhtä, jolla on kokonainen tabletti suussaan. Myös lehtikset ja monnit (partikset, banjot, plekot) pystyvät pitämään puolensa niitä vastaan. Enemmänkin mustat jäävät vain kytikselle viereen. Olen nähnyt verrattain pienen mustatetran syövän lähes itsensä kokoisen kärpäsen pinnasta kokonaisena ettei kukaan muu vain saa...

Ehkä tähän vaikuttaa myös se, että mustatetra ei oikein pääse käsiksi pohjalle tippuvaan ruokaan. Se keskittyy enemmänkin hyeenoimaan kaiken mahdollisen pinnalta ja "matkalta".

Mulla on joskus aiemmin ollut mustatetroja 200-litraisessa. Muistelin, että ne haalenivat vanhemmiten. Nämä nykyiset ostin liikkeestä melko pieninä ja tummina. Yksi sai vesipöhön ja jouduin lopettamaan. Lisäksi ostin toiselta harrastajalta muutaman vanhan mustatetran n.100-litraisesta akvaariosta oman parveni jatkoksi. Ne olivat jo tullessaan melko isoja ja väriltään kokonaan harmaita. Suomut olivat sameita ja törröttivät kummallisesti. Vähän jo emmin, uskallanko niitä altaaseen edes laittaa. Tulokkaat olivat naaraita ja parveni kaksi urosta pöllyyttivät niitä ensimmäisen päivän tai pari ihan urakalla. Mitään vammoja en kuitenkaan havainnut. Viikko-pari isossa akvaariossa, parvessa teki niistä kuitenkin "ihan uusia kaloja". Värit tummuivat mustiksi ja repsottavat suomut korjaantuivat.

Omien kokemusteni perusteella sanoisin siis, että hyvissä oloissa, isossa akvaariossa säilyvät mustina vanhoinakin. Varsinkin tuo yksi vanha naaras lähenee kahden euron kolikon sijaan kokoluokkaan viiden euron seteli (tai ainakin puolikas siitä:)) ja on minun altaassani ihan yhtä musta kuin "teinitkin".

Kaiken kaikkiaan sanoin, että todella kivoja kaloja. Ei perus neontetroja ulkonäöltään, melko suuriksi kasvavia, uskaltavat haahuilla ympäri allasta yksinäänkin. Eivät kiusaa lehtikaloja tai muitakaan (altaan koko toki huomioiden), mutta eivät toisaalta tule ensimmäisinä syödyiksikään. Välillä ajavat toisiaan vähän, mutta eivät kuitenkaan intoudu tappelemaan keskenään.
niinanen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 13:40, 18.06.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja niinanen »

Meillä on hoidossa lapseni koululuokan akvaario. Siellä on kolme mustatetraa pituudeltaan 3-5cm ja akvan tilavuus on 100l. Mustatetrat ovat kovin hyvin vaaleita. Voiko ruoka vaikuttaa väriin, vai voiko haaleus johtua vain liian pienestä parvesta...? Kaloille on nyt syötetty jotain marketti ruokaa. Minulla on valtuus ostaa akvaarioon tarvittaessa lisää kaloja ja mietin lisätäkkö mustatetrojen määrää, jotta ne voisivat paremmin.

Lisäksi akvaariossa on partamonni, monnisia, keltabapeja ja sinitetroja sekä yksi ehkä kirsikkatetra, jonka kohtaloa myös tässä mietin.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Hienoa, jos olet ottanut akvaarion hoitoosi! Julkisten paikkojen altaat ovat aina kimurantti juttu, koska akvaarion pitäisi olla mahdollisimman esimerkillinen ja hyvin hoidettu. Tuossa voi olla nyt parikin ongelmaa, ensinnäkin allas saattaa olla ylikuormitettu ja toisekseen, parvikalat stressaavat pienessä porukassa. Kuusi kalaa olisi minimi. Keltabarbit voivat olla altaaseen turhan isoja.

Ruuat kannattaa tosiaan ostaa ihan varsinaisesta akvaarikaupasta, marketeissa valikoima on yleensä varsin surkea.

Mites kasvit? Jos altaassa ei ole kunnon kasvillisuutta, kalat saattavat olla vaaleita ihan vaan siksi, että stressaavat suojapaikan puutetta.
Suodatin ja sen huolto?
Missä on lähin akvaarioseura, sieltä voisi saada monenlaista apua ja lisää hoitajia?
Voisiko vanhimpien lasten kanssa laittaa pystyyn akvaarioprojektin niin että lapset itse osallistuisivat akvaariotiedon opiskeluun ja miettisivät, miten altaan saisi mahdollisimman hyvään kuntoon?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
tiitu84
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:11, 03.10.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja tiitu84 »

pH 6,0–8,0, lämpötila 21–26 °C,pehmeä tai keskikova vesi.Akvaarion minimikoko pienelle parvelle 80 L, mutta mitä isompi sen parempi. Viihtyy vain parvessa, ja parven minimikoko 6 kalaa. Mitä suurempi parvi, sen paremmin mustatetra viihtyy ja sen paremmin se jättää muiden
kalojen evät rauhaan. Parvensukupuolijakaumalla ei ole juuri väliä. Nuoret kalat ovat hyvinvahvan mustankirjavia, vanhemmiten ne muuttuvat usein harmaammiksi. Värit pysyvät parhaiten kirkkaina, kun kalat saavat asua isossa akvaariossa ja hyvässä hoidossa. 

 Sopii useimpien kalojen seuraksi, mutta saattaa näykkiä isoeväisten kalojen eviä ja vilkkaudellaan ja ahneudellaan voi häiritä herkem‐
piä kaloja. Pelästyessään ui tiukassa parvessa, mutta rauhallisina hetkinä mustatetrat levittäytyvät koko akvaarion alalle. Koi‐
raat mahtailevat toisilleen, mutta se on vaaratonta, eivätkä ne yleensä vahingoita toisiaan.

 Mustatetraa on aika helppo kudettaa. Kutupari eristetään omaan akvaarioonsa (koko väh.10 L, pH 6,0–7,0, 24–26 °C, dH 0–5) ja poistetaan heti kudun tapahduttua. Mädinsirottelija.Poikaset ovat hyvin pieniä ja syövät aluksi likoeläimiä.

Siinäpä perustietoa tästä lajista ja sen perustarpeista.

Itse huomasin aikoinaan että Mustatrat osaavat myös vaalentaa väriään ja tummentaa taas normaaliksi sen mukaan mikä sen mieli on milläkin hetkellä ja tarkkailemalla tuota värin vaalenemista ja tummenemista huomasin että kun tetra oli tyytyväinen se oli tumma kun taas jos ei ollut tyytyväinen niin väri oli paljon vaaleampi.

Tästä seikasta minun pitikin joskus kysyäkin täältä että onko joku huomannut saman Mustatetroissaan mutta sitten en enää muistanut kirjoittaa asiasta kun en enää omistanut Mustatetroja.

Jos joku ei ole huomannut tälläistä käyttäytymistä Mustateroillaan vielä niin jatka tarkkailua niin sen voi huomata silloin ja vain siten. Itse käytän osan ajastani päivittäin siihen että tarkkailen kalojen puuhasteluja ja samalla katson, näkyykö missään akvaarion asukissa esim. merkkejä sairastumisesta, syövätkö kaikki kalat normaalisti jne..
Minulle akvaarion katselu päivittäin on oiva tapa rentoutua ja kiireet ja tressi helpottuu kummasti kun vain istuu hetkeksi tarkkailemaan oman akvaarion asukkien touhuja.
450 l kiekkola, 315l ja 30l nano+ Jemenin kameleontti sekä Ranskanbulldoggi
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

"Tekstin kopiointi kielletty"

Nämä kannattaisi laittaa ihan linkillä ;)
http://www.faunatar.fi/sites/default/fi ... tra-12.pdf
Pallokala06
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:18, 17.03.2022

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja Pallokala06 »

Viihtyvätkö mustatetran valkoiset muunnokset yhdessä mustien mustatetrojen kanssa vai muodostavatko omat parvensa?
Boucicaut
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 22:47, 04.04.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Mustatetra

Viesti Kirjoittaja Boucicaut »

Onkos kokemuksia mustatetrasta ja kulmatetrasta samassa akvassa? Molemmista on näkynyt vähän ristiriitaista tietoa, että saattavat näykkiä, äksyillä jne. Toki kulmatetrojen pitäisi oleilla likempänä pintaa ja mustatetrojen enempi keskikerroksessa, mikä ehkä hiukan vähentää selkkausten todennäköisyyttä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”