Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
OrvokkiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 18:44, 19.01.2022

Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja OrvokkiT »

Olen lukenut paljon luonnonkivien ja luonnonpuiden soveltuvuudesta akvaarioon. Lukemani viestit ovat kuitenkin olleet vanhoja ja tietoa ja kokemuksia karttuu alan ammattilaisille ja pitkäaikaisille harrastajille koko ajan. Itse en kuulu edellä mainittuihin :D Toivoisin siis että jos joku voisi auttaa muutamassa kysymyksessä nyt kun vuosikausien jälkeen ajattelin lämmitellä nuoruuden harrastusta uudelleen.

1. Minulla on merestä kerättyjä sileitä luonnonkiviä. Jos kivet ovat lionneet siellä suolavedessä satoja vuosia, voiko niistä liueta edelleen suolaa veteen vaikka olen ne pessyt JA keittänyt? Eivät ole vähäsuolaisesta Itämerestä vaan Jäämerestä.

2. Olen kerännyt luonnosta myös liuskekiveä, voiko sitä käyttää akvaariossa?

3. Tahtoisin rakentaa kivistä kaloille luolia ja piilopaikkoja, seinämiä yms, mutta miten ja millä aineella saan kivet idioottivarman lujasti kiinni ettei rakennelmasta tule vaarallista kaloille tai ettei liimaus/saumausaineesta liukene mitään myrkkyä veteen? Mitä olette käyttäneet? Riittääkö pelkkä "liimausaine" vai pitääkö runkona olla joku tukirakennelma mihin ne kiinnitetään päälle, esim saviruukun puolikas?

4. Minulla on myös muutama reikäinen korallia muistuttava musta kivi. Netistä katsoin ja lähinnä niitä muistuttaa hohkakivi, mutta minun kiveni ovat mustia. Uskaltaako niitä käyttää edes keitettynä? Mietin, että voisivat olla hyviä piiloja pikku vauvakaloille jos niitä sattuisi ilmestymään. Voivatko tuollaiset kivet kerätä esim kalankakkaa tai jotain muuta kökköä alkaa mätänemään niissä rei'issä?

5. Minulla on myös muutamia kantoja ja puita, jotka on kerätty järven pohjasta. En kuitenkaan tiedä puulajia, joten onko haittaa jos joukossa sattuisi olemaan mäntyä tai kuusta tai muuta pihkapuuta tai myrkyllisiä pajun sukulaisia jos ne on vuosikymmeniä jo lionnut? Onko pihka ja muut mahdolliset myrkyt poistuneet?

6. Puut ja kannot pehmentävät käsittääkseni hieman vettä, vai olenko ihan väärässä?

Kiitos jo etukäteen jos joku auttaisi! :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja kr70 »

1. Ei liukene suolaa enää.

2. Voi. Kaikille luonnonkiville kannattaa tehdä happotesti: tiputetaan kivelle hiukan väkevää etikka- tai sitruunahappoa. Jos se alkaa vaahtoamaan, on kivessä kalkkia eikä se sovi akvaarioon, jos ei aio ottaa kovan veden kaloja. Kalkkikivet ovat Suomessa kuitenkin harvinaisia. Myös sellaiset kivet hylätään, joissa on ruostetta tai jotain kiiltävää (tämä ei tietenkään koske graniitinkin ainesosana olevaa kiillettä).

3. Silikonilla laittaisin. Kivirakennelmat pitää laittaa pohjalasille, ei hiekan päälle. Tarvitaanko runkoa, riippuu rakennelmasta. Turvallisinta on tehdä pyramidin muotoinen rakennelma.

4. Ilmeisesti kyse jonkinlaisista laavakivistä. Pitäisi olla sopiva materiaali. Plussaa on, että ne ovat kevyitä. Vauvakaloille sopivampia piiloja ovat kasvitiheiköt. Kakan menosta koloihin en olisi huolissani.

5. Jos ovat lionneet kauan järvessä, niitä voi käyttää. Kannattaa kuitenkin harjata kunnolla kaikki levä ja muu eloperäinen materiaali pois pinnalta. Keittääkin voi, jos sopii kattilaan.

6. Eivät juuri pehmennä mutta voivat happamoittaa (eli laskevat pH-arvoa) riippuen puun ominaisuuksista ja veden karbonaattikovuudesta. Jos karbonaattikovuus on hyvin alhainen, voi laskea pH:ta paljonkin. Jos karbonaattikovuus on vähintään 2, ei vaikuttane paljon. Jos vähintään 5, vaikutus on minimaalinen.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja GTX »

3. Luonnonkiviä liimaamalla on hankala saada aikaiseksi rakennelmaa, joka on yhtäaikaa hyvännäköinen, luonnonmukainen ja tukeva. Kun vielä lisätään, että rakennelmaa joudutaan todennäköisesti jossain vaiheessa siirtämään, huoltamaan tai siivoamaan, niin mitään kovin painavaa ei saa liimalla pysymään kasassa. Nämä liimatut kivikasat harvoin edes näyttävät hyviltä.

Kunnollisen luolan saa tehtyä käyttämällä yhtä isoa kiveä, johon leikataan halutun kokoinen luola kulmahiomakoneella ja kiven leikkaamiseen soveltuvalla laikalla. Pölyä tulee paljon, joten työ on tehtävä ulkona. Lopputulos on kaunis, tukeva ja siirreltävissä.

Vielä yksi niksi, jota olen käyttänyt luonnonkivien kanssa. Kun haluaa kiven pystyyn tai muuhun asentoon, jossa se ei muotonsa takia tahdo itsestään pysyä, niin kivelle voi tehdä tukijalat. Poraa kiveen pari reikää, reikiin muoviproput ja haponkestävät ruuvit, niin kiven saa tukevasti haluttuun asentoon. Ruuveissa on se hyvä puoli, että tukijalkoja saa säädettyä sopivan mittaisiksi.
OrvokkiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 18:44, 19.01.2022

Re: Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja OrvokkiT »

Suuri kiitos molemmille perusteellisista vastauksista ja lisävinkeistä!

Yritin etsiä noista rälläkällä tehdyistä luolista kuvia, mutta en löytänyt. Jos sinulla GTX tai jollain muulla on kuvia tai linkkiä mistä löytyy, voisiko laittaa tänne? Itsellä on niin köyhä mielikuvitus ettei osaa hahmottaa miten sellaisen leikkelisi kivestä.. :?
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Ohuista liuskekivistä voi myös rakennella pieniä melko luonnollisen näköisiä luolia jopa ilman liimamista. Jotta rakennelma olisi luonnollisen näköinen, kivet eivät saa olla liian sievässä järjestyksessä.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja GTX »

Kivi1.jpg

Olen ihan vaan leikannut kiveä alapuolelta ontoksi. Laikkana olen käyttänyt jotain halpahallin 5 € timanttilaikkaa, jolla on tehty jo useampi kivi. Valmista tulee melko nopeasti. Suojalasit päähän, ettei tule kivenmuruja silmiin.

Kivi2.jpg

Ennen leikkausta kannattaa kokeilla miltä kivi näyttää akvaarion valaistuksessa ja miten päin kivi on parasta asettaa. Luolan suuaukon teen mieluiten kiven omaan varjokohtaan, niin leikattu aukko ei näy huomiota herättävästi.

Kuten kr70 tuolla aiemmin mainitsi, niin kivet pitää aina asettaa tukevasti pohjalasia vasten. Kiviä ei saa laittaa hiekan päälle, koska hiekkaa siirtyy kalojen ja virtausten toimesta, jonka jälkeen kivi kaatuu tai kala voi jäädä puristuksiin. Kiveä voi tasoittaa alapuolelta leikkaamalla tai tukea muilla tavoin, ettei se keiku mihinkään suuntaan.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Jos on painava rakennelma, voi sen ja pohjalasin väliin laittaa vielä jonkun suojalevyn väliin.
OrvokkiT
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 18:44, 19.01.2022

Re: Kivistä, kannoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja OrvokkiT »

Kiitos taas molemmille ja erityiskiitos havainnollisista kuvista! Eikun rakentelemaan... :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”