Hiekkafanaatikot heps!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulla nyt toista kertaa kokeilussa hiekkapohjainen akvaario, mutta homma kusee ihan niinkuin eka kerrallakin.

Akvaario Aqua-el:n 130l kuutio jossa suodattimena JBL:n 901 ulkosuodatin. Pohjalla musta sansibar, joka ajaa mut hulluuden partaalle.

Kalastona 5 miljoonakala urosta, 3 platyä, partamonni, pari jokihelmisimpukkaa ja muutama platyn poikanen. Liikaa kaloja ei siis missään tapauksessa ole ja suodatuskin on mietitty ihan loppuun asti. Siitä huolimatta akvaarion pohjalle kertyy ihan sitä itseään. Sitä ei saa sieltä edes lapottua pois koska kakkaa kevyempi hiekka on ensin putkessa ja kakkakikkareet jää altaaseen.

Onko tosta mitään toivettakaan saada toimivaa ja olohuonekelpoista settiä vai vaihdanko suosiolla soraan josta mulla ei ole mitään huonoa sanottavaa?
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja tellie »

Olen miettinyt viime aikoina, ihan noin filosofisesti, pohjakalojen puhdistavaa vaikutusta. Omiin kokemuksiin reflektoiden olen tullut siihen tulokseen, että ainakin monnisten puhdistava vaikutus nro 1 on se, että riehuvat moskan pohjalta liikkeelle, jolloin se pääsee kulkeutumaan suodattimeen.

Omassa altaassahan on Bilteman hiekka pohjana vielä tovin, ei se kaikkein hienoin kuitenkaan. Kun oli kuparimonniset aikanana, niin pitivät pohjan puhtaana liikkumalla. Kun ei ollut kaloja (tai oli pelkkiä ei-pohjakaloja), moska kertyi pohjalle. Kun tulivat monniset (edit: uudestaan), allas oli... hyvin... jännän näköinen hetken, kun kilpukoiden juuret saivat ruskean moskakuorrutteen, kun monnisten nostattama mönjä tarttui juurihipsuihin.

Sittemmin mönjät ovat paremmin löytäneet tiensä suodattimeen, kun pikkuiset viikset ja pyrstöt ovat nuohonneet pohjaa ja pöllyttäneet mähnää. Itselläni on kylläkin pelkkä sisäsuodatin.

Sansibarista ei ole kokemuksia, mutta minulla ei ole kyllä ollut mitään isoja ongelmia lapota jotain roskia pois. Tosin hiekkani onkin sellaista sekaväristä, josta ei muutama pökäle niin erotukaan. Mutta luulisi ettei mustastakaan? Pics or didn't happen? :D

Ettei se muuten levää ole? Minula oli Bilteman hienoimman hiekan kanssa sellainen ärsyttävä ongelma, että sen pintaan muodostui tosi törkeän näköistä levämattoa, joka ei lähtenyt irti hyvällä eikä pahalla, eikä varsinkaan rakkaudella. (Rahaa en koittanut.)
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Toki voisi kuvaa laittaa, mutta kun tänne niiden laittaminen on niin helkutin hankalaa.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja tellie »

Nykyaikanahan niitä voi ladata viestiin suoraan koneelta. Lähetä-nappulan alla on se palkki, josta voi poistaa allekirjoituksen. Saman palkin yhteydessä on toinen tabi Liitteet. Sinne vaaan lisää tiedoston koneelta ja klikkaa kohdan "näytä viestin yhteydessä"
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Sansibar menee kyllä lappoon - lappoaminen ei onnistu. Ootko kokeillut hämmentää paskaa liikkeelle ja suodattimeen?

Oon miettinyt sellaista pohjaratkaisua, että olis vanhanaikainen pohjasuodatin ja sen päällä ei soraa vaan erikokoista kiveä. Vois näyttää hyvältä jokiakvaariossa. Kasveja ei toki voi laittaa muuta kuin sammalta, jaavansaniaista jne. Roskat ja paskat menis kiven välistä alas suodattimen imuun. Mitä luulette - toimisko? Onko pohjasuodattimia enää edes saatavilla vai pitäskö tehdä ite?
niin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 23:59, 04.04.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja niin »

Minulla on nyt vaatimaton alle puolen vuoden kokemus Bilteman hienommasta hiekasta.
Alkuun joihinkin kohtiin ja pökäleitä, mutta kun vaihtoin suodattimen (JBL kulmamalli, eli sisäsuodatin) niin pökäleitä ei enää ole näkynyt. Siisti on pinta.
Minulla ei ole monnisia eikä pahemmin pohjakaloja muutenkaan.
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja Sania »

Siis onko tuo Sansibar oikeasti jotain kevythiekkaa, joka lähtee liikkeelle helpommin kuin muunlainen hiekka?

Itsellä kokemusta sekä Bilteman että Weberin hiekoista. Silloin kun ei ole ollut pohjakaloja, kakkamöhnää on kerääntynyt suvantokohtiin kasvien ja kantojen juurelle ja niistä paikoista olen sen imaissut aina vedenvaihtojen yhteydessä pois. Toki hiekka nousee lappoon, jos vain vie lapon suun lähelle hiekan pintaa. Möhnä lähtee liikkeelle tällöin yleensä samaan aikaan kuin hiekkakin. Mutta olen pyöräyttänyt hieman lapon suuta hiekan yläpuolella (siis sopiva välimatka hiekkaan, etäisyyden ja pyöräytysvoimakkuuden oppii ajan kanssa) niin, että syntyy pieni pyörre, joka nostaa möhnän ensin vähän irti hiekasta (ilman että hiekka pöllyää) ja sen jälkeen se oikeastaan siitä yleensä jo imeytyykin lähelle tuotuun lappoon. Omistan ihan vanhanaikaisen "manuaali"lapon ja säädän virtausta tarvittaessa sormella letkun toisesta päästä. Esim. pyöräytyksen voi halutessaan tehdä ilman imua ja sitten heti perään imulla leijailevat kakat pois. Leveämpi lappopää on helpompi kuin pelkkä letku, mutta letkun kanssa pääsee ahtaampiin paikkoihin (esim. vallisneriaviidakon lomaan). Tärkeintä on se pyöräytys/lapon liikuttaminen etäisyyden päästä, jotta saa kakan ensin liikkeelle.

Toisaalta minulla ei ole ollut hirmu isoja kaloja (aikuinen partamonni isoin), joten kakka on ollut kevyttä ja yleensä hajoaa päivässä niin, ettei se ole enää pökäleitä vaan sellaista muhjua. Jos kakka on oikeasti raskaampaa kuin hiekka 8O, täytyy varmaan vaan odottaa, että se hajoaa muhjuksi ennen lappoamista (tähän auttaa varmaankin akvaarion hyvä bakteeritoiminta/-tasapaino) tai keksiä joku muu juttu. Toisaalta silloin sitä ei varmaan saa liikkeelle myöskään suodattimen virtauksella tai kädellä hämmentämällä. :?
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Sansibar ei tietääkseni ole sen kevyempää kuin muukaan hiekka. Raekoko on vain niin pieni, että se menee helposti lappoon. Tarkoitin, että sellainen perinteinen lappoaminen ei ole mahdollista, jossa putki työnnetään sisälle soraan ja odotetaan hiukan, että sonta nousee putkeen. Kuvaamasi "pintalappoaminen" on mahdollista mutta vaikeaa, kun pitää löytää se oikea etäisyys, jossa sonta lähtee mutta hiekka ei. Hyviä neuvoja joka tapauksessa, pyöräyttäminen jne.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Vai että hiekkafanaatikot.Yllätys että kokeilit hiekkaa kun olet varmaan toistakymmentä vuotta puhunut hiekkapohjaa vastaan vaikka moni sitä on kehunut kuten minä. Vai erehdynköhän henkilöstä. Mutta kuitenkin kuullostaa oudolta että kakka on hiekkaa painavampaa. Tosin ei mulla ole mitään kokemusta sansibarista mutta bilteman hiekka ainakin oli kakkaa painavampaa ja kakan pystyin lapolla imaisemaan hiekan pinnalta pois jos tarvetta oli.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Mulla on toisessa altaassa myös musta/valkoista Sansibaria jos en ihan väärin muista. Toisessa on Tampereen Akvaariokalasta hankittua mustaa hiekkaa. Lyhyesti hiekoissa on eroja ja Sansibar on myös mun mielestä herkemmin pölisevää kuin tuo Akvaariokalan hiekka. Sormituntumalla raekoko on molemmissa sama ja ovat tosi hienoja hiekkoja. Esim. mutakalat ja streameri roudaa hiekan altaan toiseenpäätyyn päivittäin ja minä takaisin toiseen päätyyn kerran kuukaudessa. Itselläni tuo maansiirtokoneiden allas näyttää siistiltä ilman lappoamistakin, mutta oot oikeassa että Sansibari pölyää tosi korkealle ja sitä on hankalampi lapota pinnaltakaan. Tuon toisen hiekan kanssa ei oo samaa ongelmaa ja voi vaan imuroida siitä pinnalta. Itse teen useimmiten niin, että pöllytän kädellä hiekan pinnalta roskat lentoon (vähän niinkuin vilkuttaisi niille) ja sitten lappo imee yläpuolelta kyytiin. Sillä saa aika hyvin pidettyä hiekan altaassa ja roskat ämpärissä.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja GTX »

SiriusAng kirjoitti: 13:58, 01.04.2022Itse teen useimmiten niin, että pöllytän kädellä hiekan pinnalta roskat lentoon (vähän niinkuin vilkuttaisi niille) ja sitten lappo imee yläpuolelta kyytiin.
Jostain syystä mulle tuli mieleen tällainen tekninen ratkaisu, jonka voisit kiinnittää lappoletkuun, niin ei tarvitse omaa kättä uittaa akvaariossa :D

https://www.ikea.com/fi/fi/p/handskalad ... -90424146/
Liitteet
Ikea käsi.jpg
Ikea käsi.jpg (47.39 KiB) Katsottu 1696 kertaa
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Hiekkafanaatikot heps!

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Olisi kyllä loistava tai joku ilmapumppu kiinni siihen lapon reunaan? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”