Olen perustamassa ensimmäistä (vaikkakin hyvin pientä sellaista) seura-akvaariotani, joten nyt iski kyselyikä. Haluan tehdä kaiken kerralla oikein, ettei tule takapakkia sitten myöhemmin. Olen myös uusi tällä sivustolla

Se tulee näillä näkymin olemaan käytettynä ostettu 80-litrainen Superfish Home 80, kooltaan siis akvaariokeitaan sivujen mukaan 66 x 31 x 56 cm

Olen ajatellut, että haluaisin kalastoon jonkinlaisen "pääkalan", pienen kalaparven sekä joitain pohjakaloja puhdistamaan levää ja ruoantähteitä. Monipuolinen ja värikäs, 3-4 lajin kalasto olisi siis hakusessa, josta olisi iloa silmälle opiskelijaelämään.
Markku Varjon kaikki teokset on jo hommattu lueskeltaviksi, niitä olenkin selaillut enemmän kuin muita kirjoja yhteensä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Näitä kalalajeja olen katsellut;
*Pääkalana hunajarihmakalahaaremi (1+2). Tämän ympärille lähdin kalastoa rakentamaan, ja vaikkei olekaan Etelä-Amerikan lajeja, niin kovasti houkuttelisi kyllä hankkia. Kauniita ovat! -> laskeskelin näille menevän minimissään ~15-20l.
*Parvikalana hehkutetraparvi 15kpl tai punatetraparvi 10kpl -> laskeskelin noille hehkutetroille menevän minimissään ~19-20l ja punatetroille ~20-22l.
*Pohjakala onkin sitten ihan auki. Haluaisin melko rauhallista, muttei liian arkaa, pienikokoista lajia. Pitäisi olla melko lämpimän veden sieto noiden rihmakalojen takia. Vesimäärän puolesta altaaseen jäisi siis hunajarihmakalahaaremin sekä isomman joko hehku- tai punatetraparven jälkeen noin 40 litraa tilaa, johon menisi jokin n. 5cm monnislaji?
Käytin kalamääriä/vesimääriä laskiessani Varjon akaariokalat-kirjan ohjetta -> jos kalanpituus 2-4cm = 2cm kalaa/1 vesilitra ja jos kalanpituus 5-7cm = 1cm kalaa/1 vesilitra.
Omistan tällä hetkellä vain 30-litraisen nanoakvaarion, joten tällainen näinkin pieni seurala on aikamoinen harppaus ylöspäin. Onko jotain erikoista mitä pitäisi ottaa huomioon hoidossa? Myös hyvään kypsytykseen otan vinkkejä vastaan (saa olla siis ihan osta tämä ja tämä, 1. tee näin, 2. tee näin- tyyppinen listakin)!
Kiitos kaikista neuvoista ja avusta jo näin etukäteen