Kypsyykö vai eikö?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Lupasin esittelyketjussa kertoa tänne oman stoorini nykyisen altaan perustamisesta ja kypsyttämisestä. Akvaariona siis Juwel 180L ja ulkosuodatin Eheim experience 350. Elikkäs nelisen viikkoa on nyt jo allas ollut käynnissä, kaikki olen tehnyt kuten pitääkin, hiekan pesu, vedenparannusaineet yms. Ostin siis paketin, missä kaikki mukana, kypsyttelin allasta parisen vkoa (tänä aikana ostin kasveja useamman kerran), kunnes vein purkillisen vettä akvaarioliikkeeseen testattavaksi, jotta joko niitä fisuja sinne saisi ostaa. No, kaikki muut arvot oli ok mut pH 7,7 ja tuomio oli et ei voi ostaa. Haluan siis taistelukalan ja kardinaalitetroja, monneja ja plekon. Liikkeessä sanottiin , että jos vaihdan kalalajit sellaisiin, jotka kestävät kovaa vettä niin asiahan olis ok. Tiedättekö sen tunteen, kun olette jo päättäneet, että mitä kaloja altaaseen tulee ja siitä selkeä visio niin kukaan ei käännä sun päätä 8-) :D
Vesi siis liian kovaa. No CO2 levittimellä sen kuulemma saa alas (tähän päädyin itsekin). Kauppias sitten myymään mulle 250€:n systeemiä ja sanoin jo alkuunsa et nyt budjetti paukkuu. Minut vähän kuin jätettiin siihen sitten ihmettelemään niin minähän marssin ovesta ulos ja mietin et muitakin liikkeitä löytyy ja joku ratkaisu tähän CO2-probleemaan. Aikani pähkäiltyäni ja täällä seikkaillessa ja juttuja lukemassa päädyin rakentamaan itse CO2 levittimen ja hinnaksi tuli muoviletku 5m 2,70€ sekä sokeripaketti lähikaupasta 0,72€ :D Kaikki muu tarvittava löytyi kotoa. Tiivistyksen kanssa oli ongelmia, mutta ne on nyt hoidettu.
Mutta pH ei meinaa painua alemmas 7,0.ssa pysyttelee ja nyt kaipaan neuvoja. Kannattaako laittaa toinen kilju käymään? Kalathan sitten hoitaa hiilidioksidin tuottamisen vaikka ilmeisesti silti olisi hyvä pitää ainakin yksi pönttö käymässä?

Toinen ongelma muodostui bakteereista sekä nitriittipiikistä. Akvaariopaketin mukana tuli Bactozymiä ja Safe Startia, niitä lisäilin ohjeiden mukaan juurikin tämän ensimmäisten kahden viikon aikana. Ja sitten kävin siellä liikkeessä mittauttamassa vesiarvot. Nitriitti oli ok, mutta vasta kun löysin tältä saitilta jutut, että niitä bakteereja täytyy myös ruokkia niin tajusin, että eihän siellä altaassa mitään piikkiä ole missään vaiheessa tullutkaan.
Tunsin itseni idiootiksi, kun en ollut aiemmin tajunnut, että tarviihan ne bakut ruokaa. Allashan on periaatteessa aika streriili noin alussa?
Mulla oli vielä Safe Startia hieman jäljellä ja viimeiset Bactozym kapselit olin lisännyt varmaan pari pv ennen tätä valaistumista tän bakujen ruokinnan suhteen. Safe Start tyhjentyi altaaseen ja hieman kalanruokaa perään.
Tilanne on nyt siis sellainen, että tän viimeisen kahden viikon aikana olen laittanut kalanruokaa joka toinen-joka kolmas päivä. Aika pieniä määriä olen jauhanut hiutaleita sinne, jotta en kuormita allasta liikaa. Nitriittitestin kävin ostamassa myös heti kun tajusin tän bakujen ruokinnan, jotta voin seurata tilannetta.
Muut vesiarvot on olleet mun mielestä ok, mulla on siis ihan vihko, johon olen taulukon tehnyt ja kirjaan vesiarvot ylös, kun mittaan ne. Käytössä siis Seran pH ja kH tippatestit sekä niiden Quick test-liuskat (jotka olen huomannut todellakin vain suuntaa antaviksi) ja JBL:n NO2 tippatesti. Jatkossa ostan kaikki JBL:ltä, kuten täällä suositeltu.
Mä voisin yrittää liittää tähän mukaan kuvat, joissa liikkeen mittaamat arvot sekä oma taulukko ja vaikka uusin kuva mun akvaariosta (näette myös leväongelman mikä mulla on mutta siitä en ole jaksanut stressata vielä). Ai niin, mulla valaistuksen suhteen led lamput LED DAY 17W ja LED COLOR 17W plus ajastin, aamulla n. 4h päällä ja illasta 5h, aloitin jollain 7h:lla ja viikottain pikkuhiljaa lisännyt valoaikaa.

Altaassa tuli siis nitriittipiikki tämän viimeisen kahden viikon aikana ja nyt pari päivää arvot olleet <0,1, eilen illalla tein vedenvaihdon 30% ja mittasin arvot sen jälkeen. Mua nyt vaan askarruttaa, että oliko se piikki tarpeeksi, kun toisilla täällä arvot huutaa punaista päivätolkulla ja mulla ne ylsi 0,2:een? Onko tuo riittävä piikki vai onko vaara, että kun tuon kalat niin tuleekin isompi nitriittipiikki ja raukoilla hengenlähtö lähellä?
Kuva altaasta
Kuva altaasta
Seura-akvaarion.pdf
Vesitestit
(379.59 KiB) Tiedosto ladattu 78 kertaa
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Pieni täsmennys: CO2:n lisääminen ei pehmennä vettä mutta happamoittaa. Siis pH-arvo laskee mutta KH- ja GH-arvot ei. Koska karbonaattikovuus (KH) on niinkin korkea kuin 4, niin pH ei laske kovin helposti. Karbonaatti puskuroi happojen vaikutusta. Jos haluat laskea sitä edelleen (ja kardinaalitetralle olisi kyllä hyvä), niin sinun kannattaisi käyttää lisäksi toista keinoa: lisätä suodattimeen vähän turvetta, turvegranulaattia tai lepän norkkoja ("käpyjä"). Kaikkia näitä saa akvaariokaupasta. Mitään kasvuturvetta ei saa laittaa, koska niissä on aineita, mitkä ei kuulu akvaarioon. Lepän norkkoja voi kerätä itsekin ja kuivata, mielummin puusta. Nämä luonnontuotteet toimivat heikkona ioninvaihtimena ja alentavat karbonaattikovuutta ja samalla niistä liukenee humushappoja, jotka laskevat pH:ta. Pitää aloittaa pienellä määrällä ja mitata kuinka paljon arvot alenevat. Ehkä kolmen kk kuluttua vaikutus on ohi ja turve pitää vaihtaa. Lepännorkkoja voi heittää myös akvaarioon. Mutta huom! kaikki nämä aiheuttavat sen, että vesi värjäytyy oranssinruskeaksi lievästi tai vahvasti riippuen turpeen/norkkojen määrästä. Väri voi häiritä, mutta kardinaalit ja muut mustanveden kalat kyllä tykkää siitä. Lisäksi humushapot vaikuttavat positiivisesti kalojen terveyteen (ainakin aineiden myyjien mukaan).

Kypsytyksestä. Tämä on vaikea teema, jota kukaan ei oikein täysin ymmärrä. Kuinka terävä nitriittipiikistä tulee, riippuu typpikuormituksen määrästä vesitilavuuteen nähden ja bakteerilisäyksen toimivuudesta eli siitä, paljonko eläviä bakteereja on akvaarioon saatu. Voit alkaa ottaa kaloja, mutta aluksi pieni määrä, tarkkaile nitriittiarvoja ja lisää kalamäärää vähitellen, niin bakteerikasvustot pääsevät kasvamaan samaa tahtia kalamäärän kanssa. Jos kalojen ollessa jo akvaariossa tulee uusi terävä piikki, tee iso vedenvaihto. Kalat kestävät vähän aikaa ainakin 0,2 mg/l.

Kyllä tuo aloitus hyvällä mallilla on. Minä vaan valitsisin kalat vedenlaadun mukaan mutta ymmärrän, että olet fiksautunut kardinaaleihin.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Kiitos kr70 tästä infopläjäyksestä, kyllä tuli jälleen tärkeetä tietoa :)
Avas jälleen hiukan enemmän tuota veden kemiaa, kiitos kun jaksat selittää näitä asioita. Ekana tuli mieleen kerätä noita lepän norkkoja, mutta niitä ei vielä taida löytyä, joten suuntaan lähimpään akvaarioliikkeeseen ostaan turvetta. Tästä syntyykin uusi pulma :D mä en muista ollenkaan miten ulkosuodattimen kanssa toimitaan niinkuin ihan käytännössä. Mulla on parkettilattia ja suodatin kaapistossa altaan alla. Sammutan sen ja nostan sen osan pois missä letkut? Paljonko sieltä tulee vettä ulos? Etten tuhoa vahingossa lattiaa. Mihin osastoon laitan sen turpeen? Tässä vaiheessa ei varmaan kannata vielä huuhdella mitään suodattimia tai vaihtaa, kun vasta kuukauden käynyt?

Mä teen nyt niin, että huomenna käyn hakemassa monneja tuonne altaaseen ja seuraan sun ohjeiden mukaan vesiarvoja ja tuon vasta sitten lisää kaloja kun se on turvallista eli uutta mahdollista nitriittipiikkiä ei ole syntynyt. Ja jos tulee niin teen veden vaihdon. Plus mittailen vielä tänään illalla vesiarvot.

Niin, mulle on siis jotenkin aivan mahdoton yhtälö muuttaa tuleva kalakanta veden laadun mukaan, mä olen jo kuvitellut tohon altaaseen kunnon kardinaaliparven, taistelukalauroksen värikkäinen huntuevineen, pohjalle kupari- tai täplämonneja. Plekosta haaveilen, en ole vielä päättänyt, mutta näin punaisia partamonneja kaupassa ja sellainen sopis just tonne mun altaaseen. Nyt en muista, että kävinkö jo tsekkaan millaisesta vedestä tuo partamonni tykkää...
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja doradi »

Se mitä kalastoa kannattaa pH:n suhteen suunnitella riippuu paljon siitä, millaista käytetty hana/kaivovesi on. Jos se ei ole kovin kovaa ja emäksistä, niin happaman puolelle kuitenkin pääsee suhtkoht helposti. Uskaltaisin ehkä noista liittämistäsi mittauksistakin hieman sellaista tulkita, että tässä se on ihan mahdollista. Kun aloittaa akvaariota ilman käynnistysapua jo toimivasta altaasta, on pH alkuun korkea, sitä ei aina muista kun "kylmästartteja" ei joudu juuri myöhempina oaikoina tekemään :mrgreen: Altaan kypsyttyä ja systeemin uptimen kasvaessa pH akvaariossa yleensä painuu joka tapauksessa enempikin alas kuin nousee ylös. Itselläni viimeisen kylmästartin pH oli kuukauden jälkeen 7.3 ja vuotta myöhemmin 6.9. Ja viime kädessä pH:n säätö on aina mahdollista, onpa vaan työlästä - esimerkiksi RO-vehkeillä, mutta tietenkin mitä vähemmän veden kanssa pitää säätää, sitä tuskattomampaa harrastus pidemmän päälle on..

Myöskin nuo kr70: edellä kertomat pH:n alennuskeinot on oikein hyviä, ja voisin lisätä listalle vielä tammenlehdet. Toki erilaisten lehtien ja lepänkäpyjen kanssa täytyy jossain määrin varautua niiden hajotessa syntyvään muhjuun ja muhjun siivoamiseen ajoittain. Akvaarion muukin sisustustavara voi vaikuttaa pH-arvoon molempiin suuntiin, kalkkipitoiset hiekat ja kivet ylös ja kannot yleensä alas - kantoja ei taida kuvan altaassa olla. Niiden vaikutus toki on pidemmän päälle pienenlainen, eli niitä pitää olla melko paljon että selvää vaikutusta on.
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja doradi »

No olipa huono ajoitus mun vastauksella. Joku ulkosuodattaja varmaan vastaa napakasti suodattimen käsittelyyn - mulla ei ulkosuodattimia ole ollut vuosiin. Mutta noilla lepännorkoilla taidettiin tarkoittaa lepänkäpyjä, siis niitä pieniä kovia, puisevia ja pyöreähköjä käpysiä, joita juurikin näin talvella on näppärä keräillä. Ne todella värjää vettä erittäin tehokkaasti ja säilyvät akvaariossa melko hyvin verrattuna erilaisiin puiden lehtiin mitä myös pH:n alentamiseen ja tanniinien lähteenä akvaariossa käytetään.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kyllä tarkoitin niitä puisia melkein mustia lepän "käpyjä", mistä siemenet on jo tippunut. Ei missään tapauksessa uusia vihreitä norkkoja! Kirjoitin norkko enkä käpy, koska oikeita käpyjä ei ole kuin havupuissa. En tiedä kyllä, onko norkkokaan oikea termi noille mustille. Kyllä niitä pitäs talvella löytyä.

Ennen suodattimen aukomista kannattaa varmuuden vuoksi vilkaista käyttöohjetta. Jos sellaista ei ole kotona, niin sen saa myös Eheimin nettisivuilta. Eikös siinä Experiencessä ole irroitettava hanayksillö. Letkujen molemmin puolin taitaa olla kytkimet, joiden kääntäminen 1) sulkee vedentulon, ja 2) irrottaa koko hanayksikön letkuineen. Eli ensin virta pois, sitten käännät nuo vivut ihan toiseen ääriasentoon, sitten otat koko hanayksikön pois. Vettä ei pitäis tulla kuin korkeintaan pari tippaa, koska ne vivut sulkivat vedentulon. Sitten kannat suodattimen kylppäriin ja avaat sen. DISCLAIMER: Tämän kirjoittaja ei ota vastuuta mahdollisista vesivahingoista.

Ei missään tapauksessa mitään suodatinmassojen huuhteluita eikä edes puristelua, ettei bakteereja mene hukkaan. Otat vain sen verran suodatinmassaa pois, että saat turvetta tilalle. Mahdollisimman nopeasti yrität saada homman suoritettua (mutta hutiloimatta!). Turve/lepänkävyt on paras laittaa lähelle ulostuloa eli aika ylös. Jos sinulla on siinä valkoinen vanu viimeisenä (ylimpänä), niin se kannattaa jättääkin ylimmäksi, koska sen tehtävä on suodattaa mekaanisesti hitusia pois. Vanun haittapuoli on, että se menee ensimmäisenä tukkoon. Siksi voit harkita, hankitko ehkä joskus erillisen esisuodattimen, johon laitat vanua, ja täytät ulkosuodattimen muilla aineilla. Silloin voi ulkosuodattimen jättää pidemmäksi ajaksi rauhaan. Toisaalta jos laitat sinne turvetta/käpyjä, niin noin 3kk välein pitää kuitenkin avata se. Viimeistään silloin pitää vaihtaa vanu. Turve/kävyt kannattaa laittaa suodattimessa pussiin, ettei ne leviä muihin suodatinaineisiin. Akvaariokaupassa pitäisi olla sopivia pusseja tai sitten teet naistensukista itse sellaisen. Turpeenkin voi kuitenkin laittaa myös pussissa akvaarioon sellaiseen paikkaan, missä on kunnon virtaus. Voisi olla sinulle aluksi hyvä vaihtoehto, koska ensin pitää vähän kokeilla, mikä on oikea turpeen/lepän määrä. Aloita varovasti pienellä määrällä.

Tammenlehtiä pitää olla aika paljon, että tulee yhtä voimakas vaikutus. Ne on kyllä hyvän näköisiä pohjalla mutta hankaloittavat siivoamista.

Nitriittipiikeistä. Sisäänajovaiheessa nitriitti voi vähän nousta joka tapauksessa. Jos nousee 0,05:een, ei tarvii vielä vettä vaihtaa. Sitten jos 0,1:een nousee, tekisin ison vedenvaihdon. Voi olla, ettei yksi vedenvaihto vielä riitä, vaan parin päivän päästä nitriitti on jälleen 0,1, mutta kyllä se aikanaan ohi menee. Ruoki säästeliäästi alussa.

Oliskohan sulle tuo partamonni hyvä ensimmäinen kala, niin söisi levää pois. Jos näen oikein, sulla on rihmalevää. Pidemmäksi päässyttä rihmalevää se tuskin syö, mutta pitkät rihmat on helpohko ottaa mekaanisesti pois. Rihmalevää tulee usein alkuvaiheessa.

Loppuun vielä oma mielipiteeni, että kardinaalitetra on hiukan yliarvostettu kala. Tokihan se on upean värinen, mutta paitsi että vesivaatimukset eivät sovi vesijohtovesiin, niin vanhempana ne ähöttävät kukin omassa nurkassa lähellä pohjaa ilman minkäänlaista parvikäyttäytymistä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Partamonnista vielä, että ne peruspartamonnithan elää vaikka missä vedessä, mutta tuosta punaisesta en ole varma, onko sillä erityisiä vesivaatimuksia. Varmasti joku muu tietää.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja GTX »

kr70 kirjoitti: 17:17, 21.02.2021 Eikös siinä Experiencessä ole irroitettava hanayksillö. Letkujen molemmin puolin taitaa olla kytkimet, joiden kääntäminen 1) sulkee vedentulon, ja 2) irrottaa koko hanayksikön letkuineen. Eli ensin virta pois, sitten käännät nuo vivut ihan toiseen ääriasentoon, sitten otat koko hanayksikön pois. Vettä ei pitäis tulla kuin korkeintaan pari tippaa, koska ne vivut sulkivat vedentulon.
Kyllä, juuri näin se toimii.

Parkettilattian tai muun vedelle aran lattiamateriaalin kanssa kannattaa ulkosuodattimen alle laittaa muovilaatikko tai -kaukalo, niin huoltotoimien yhteydessä pienet vesilirut eivät päädy lattialle.
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja Polar »

Itse oon käyttäny joskus Eheimin turvepalleroita (torf- turvepelletit) ja laittanut niitä sukkahousun sisään sisäsuodattimeen. Koin käytännöllisemmäksi sisäsuodattimen tähän hommaan kuin ulkosuodattimen siksi, ettei ulkosuodattimeen tarvitsisi koskea liian usein. Samoin olen ladannut joskus sisäsuodattimeen aktiivihiilipatruunan, jos on tarvinnut joskus poistaa lääkejäämiä vedestä. Ulkosuodattimen kanssa tämäkin olisi liian hankala.
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja Polar »

Ja se partis olisi varmaan just passeli ekaksi kalaksi altaaseen, kun ovat kestävimpiä ikinä. Värilläkään ei liene väliä kestävyyden suhteen :mrgreen:
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Kiitos doradi, kr70, GTX ja Polar vastauksista ja ohjeista ja neuvoista :) Arvostan todella paljon, että jaksatte kirjoittaa tänne ja neuvoa mua. Jos olis sellainen "kämmenet yhteen liitetty"-hymiö niin sen liittäisin tähän nyt :)

doradi: arvaa oliko helpottavaa lukea, että toivoa on saada pH alas ja just ne kalat mitä haluan altaaseen:D Yhdessä akvaarioliikkeessä kuulin, että täällä pääkaupunkiseudulla ne pH:n nostolla ja laskulla ilmeisesti puhdistavat vettä. Eli tarkoittaa varmaan, että huono säkä jos teet vedenvaihdon tai altaan ekan täytön just silloin kun tyypit on siellä nostaneet pH:n kattoon :mrgreen:
Mulla on siis mangrovepuun palanen tuolla altaassa, sekin varmaan pidemmän päälle pehmentää vettä, vaikka aika monta pv se sai liueta ämpärissä ja huolellisen harjauksen tein :D

Tajusin sen jälkeen kun olin kirjoittanut tänne noista lepän kävyistä, että tarkoitatte varmaan just niitä kävyn näköisiä pieniä pyöreitä, joita varmasti vielä löytyy. Mä haluan nyt ihan periaatteesta tehdä kaiken niin halvalla kuin mahdollista :mrgreen:
Jäin vain nyt pohtimaan, kun tänään pääsen hakemaan ekat kalat sinne eli kuparimonneja ja yhden punaisen partmonnin niin jätänkö käpyjen haun myöhemmäksi, kun tuota allasta ja suodatinta pitäis ronkkia just nyt eikä sitten kun kalat siellä yrittää totutella uuteen ympäristöön?

kr70: ulkosuodattimen mukana tuli siis kaikki tarvittava, myös ohjekirja, mutta ihan hirvittävän huonosti tai käytännössä ei ollenkaan siinä selitetty siitä hanayksikön irroittamisesta huollon yhteydessä. Vähän tiedätkö niin että sulje kytkimet ja nosta yksikkö pois :mrgreen: Heti tuli mieleen, että paljonkohan siitä roiskahtaa vettä lattialle, mutta näin jälkeenpäin ajatellen niin onhan siinä tietty systeemi mikä sulkee vedentulon.
Ja siellä suodattimessa on tosiaan päällimmäisenä vanu ja keskikerrokseen muistaakseni laitoin ohjeiden mukaan ne "makaronit" eli siihen osastoon sitten kävytkin ja sitä ennen pääsenkin nailonsukkahousujen ostoon :mrgreen: :mrgreen:
Itsellä oli kans sellainen ajatus suodattimen massoista, että niihin ei nyt saa koskea/puhdistaa, kun näin alkuvaiheessa ollaan. Ja kiitos tuosta levän nimeämisestä, en ole ehtinyt perehtyä siihen että mitä se on mutta hyvä tietää ja kuten Polar täällä kertoikin, niin partamonni sopii mun altaaseen, hyvä niin :D Mulla kasvit kasvaa nyt todella hyvin, jaavansammalta laitoin silloin ihan ensimmäisenä, kun tein tuon linnan alusen ja pengerrykset tuosta taustalevyjen jämäpaloista niin halusin nuo sammaleet peittään liitoskohdat. Voin kertoa, että oli ihan työ sahata ne paloiksi ja jiiriin, että sain niistä kaartuvia :mrgreen:
Kyllä mä silti hommaan kardinaaleja, vaikka aika ankealta kuulostaa nuo niiden vanhuudenpäivät 8O :mrgreen:

GTX: tätä olen juuri itsekin pohtinut, jonkin sortin laatikko tai kaukalo suodattimen alle niin suojelen parkettia. Täällä on se ketju, missä jengi kertoo kun ulkosuodatin hajonnut ja vedet lattialla ja siellä just oli hyviä vinkkejä miten yrittää ehkäistä tuhoja ja tuo kaukalolla suojaaminen oli mainittu myös siellä. Saatoin tarkistella monta päivää sen jälkeen suodattimen, kun olin lukenut sen ketjun :mrgreen:

Polar: kiitos, tämä vahvistaa sen että punainen partis tulee ehdottomasti akvaarioon :D Harmi, kun niitä ei voi ottaa useampaa, en halua partisinvaasiota :mrgreen:
Mullahan siis tuli tuon allaspaketin mukana Juwelin sisäsuodatin, mutta akvaarioliikkeen tarjoamassa paketissa oli tuo ulkosuodatin eli nyt se sisäsuodatin on varastossa, kun ei se mahdu enää mihinkään tuolla 8O :mrgreen: mun maisemointi ei kestä sen kokoista sisäsuodatinta :mrgreen:
Pitänee kysellä tuolla myyntipalstalla, jos joku haluais vaihtaa pienempään sisäsuodattimeen. Sellainen olis helppo kiinnittää tuonne ja ajais varmaan asiansa?

Vielä tähän loppuun lyhyt kysymys :mrgreen: Nyt kun menen hakemaan ekat kalat ja kr70:n ohjeiden mukaan aloitan varovasti ja pienellä määrällä niin yksi punainen partis ja sit kuparimonneja. Niin kysymys kuuluu, otanko kaikki kuparimonnit kerralla? Ajattelin kunnon parvea 8-10 yksilöä. Vai onko järkevämpää ostaa ne kahdessa erässä?

Mukavaa päivää kaikille!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minä laittaisin käpyjä niin pian kuin mahdollista, niin pääsee heti testailemaan kardinaalitetraveden laittamista. Sitäpaitsi monniset ja partiskin tykkää mielummin vähän happamammasta vedestä (vaikka tulevatkin hyvin toimeen kovemmassakin).

Jos sukkahousumyyjä katsoo kummasti, että käyttääkö tuo ukko naisten sukkahousuja, niin kannattaa sanoa "tämä tulee suodattimeen". :mrgreen:

Nyt vasta tajusin, että pengerrys on tosiaan linnan palasista. Hyvä idea! Ja hyvä idea myös laittaa sammalta liitoskohtiin. Tuohon taustalevyn liitoskohtaan voisi myös keksiä jotain.

Sisäsuodattimen voisit myös pitää varalla, jos ulkkari menee rikki.

Minä ottaisin aluksi vain sen partamonnin ja katsoisin sen kanssa, alkaako nitriitti nousta. Seuraavaksi vaikka monniset. Ja lopuksi muut. Jos välttämättä haluat ottaa aluksi myös monnisia, niin sitten aluksi vain puolet niistä. Katso liikkeessä, että monnisten viikset ovat kunnossa, eivät lyhentyneet.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Mittasin vähän aikaa sitten vesiarvot, Seran tippatesteillä pH ja kH, niin pH oli ekaa kertaa selkeesti alle 7,0, asteikon mukaan sijoittuis välille 6,5-7,0 ja kH 3. Nitriitti <0,1 ja Seran Quick test liuskassa nitraattia max 10. Käytän tuota testiliuskaa lähinnä vesiarvojen vertailuun, siitä kumminkin näkee muutokset vesiarvoissa, en niinkään luota niihin lukemiin. Tosin siinäkin pH 6,4-6,8 mutta sitä se on koko ajan näyttänyt vaikka seran tippatestillä selkeesti ollut 7,0 ja ehkä hieman ylikin.
Mutta joo, taidan lähtee metsään tarpomaan, hyvää liikuntaa vapaapäivälle ja kun en saanut autoa koeajolle, jota olen ostamassa. Uskomatonta mokailua autoliikkeen puolelta, kovasti ovat pahoillaan mutta eivät saa sitä tuotua mulle kotiin koeajettavaksi vaikka niin lupasivat [}:)] Hyvä päivä käyttää altaan paranteluun ja ensimmäisten kalojen ostoon. Ehkä mä haen sen partamonnin ja puolet kuparimonneista, katsotaan mitä siellä kaupassa on. ja kiitti vinkistä, tsekkaan viikset :D

Itseä myös häiritsee tuo taustan liitoskohta, kovin oli toiveissa et vallisneriat kasvais ja peittäis sen mut ehkä mietin jotain muuta siihen.

Kiitos, linnan olen siis ostanut liikkeestä, mutta sen alustan olen tehnyt tuosta taustalevystä, samoin tosiaan nuo pengerrykset. Linnan "perustuksen" kanssa oli haastavaa, kun se on tuollainen muotoiltu niin mun piti leikata taustalevyn palaset välillä tosi kapeiksi et saan ne samaan muotoon kuin linnan alareuna. Liimasin palaset toisiinsa ja sitten sahasin nuo aukot perustukseen, jotta veden virtaus säilyy hyvänä, kun imuputki siellä takana. Kolmatta aukkoa ei näy kun se jää piiloon tuonne taakse.

Kerron täällä sitten myyjän ilmeen, kun ostan ne sukkikset :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Laitan kuvan minkä verran löysin "käpyjä".
Lähden ostaan niitä sukkiksia :mrgreen: Ehtiikö kr70 kommentoida onko tarpeeksi?
Ja se on ihan must et suodattimeen ne? Tosin tässä vaiheessa olis hyvä testata toi ulkosuodattimen huollon sujuvuus niin sit kun oikee huoltoaika tulee niin sujuu jo helpommin.
C6A4409E-5570-4B9A-8CB0-96A51692C23C.jpeg
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

MarcJohan kirjoitti: 13:29, 22.02.2021 Mittasin vähän aikaa sitten vesiarvot, Seran tippatesteillä pH ja kH, niin pH oli ekaa kertaa selkeesti alle 7,0, asteikon mukaan sijoittuis välille 6,5-7,0 ja kH 3. Nitriitti <0,1
Tarkoittanet, että nitriitti <0,01 ? 0,1 olisi jo aika iso lukema.

Jos se pH nyt laskee, niin ehkä et ihan välttämättä tarvitse käpyjä. Kalojen myötä pH laskee vielä vähän. Mutta kyllä ne kävyt/turve varmasti kardinaalien hyvinvointia lisää. Ne elää luonnossa jossain pH 4 -arvoissa.

Vallisneria peittää varmaan liitoskohdan hyvin.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Sori, nitriitti <0,01

Sukkikset haettu, myyjän ilme ei värähtänytkään :mrgreen:

Laitan sinne nyt vaikka puolet tuosta määrästä mitä hain, kun kerran kaikille kaloille se on vaan hyväksi.

Kiitos jälleen kun jaksatte vastailla :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Laita ekaks vaan puolet noista. Noiden vaikutus on aika tehokas. Jos laitat kaikki, niin vesi saattaa mennä aika tummaks. Sitten kun ne on muutaman päivän lionneet akvaariossa, katot KH:n ja pH ja veden värin, ja voit päättää, laitatko lisää. Mutta ne kannattais kuivata ennen akvaarioon laittoa, joten et ihan vielä pääse kokeilemaan. Ne voi heittää akvaarioon ihan noinkin, tai sitten sukassa/pussissa tai suodattimeen sukassa/pussissa. Jos laitat tuollaisenaan akvaarioon, voi häiritä optisesti että käpyjä pyörii siellä täällä, ja sitten kun vaikutus lievenee, ne pitää keräillä akvaarion nurkista. Pussi on helppo ottaa pois mutta pussikin saattaa häiritä optisesti, jos sitä ei saa jonkin taa piiloon. Se pitäs olla kuitenkin sellasessa paikassa, jossa vesi kiertää (no joo, vesi pitäs kiertää kaikkialla akvaariossa). Partamonni saattaa jyrsiä niitä käpyjä ja saada niistä jotain ravinteita irti mutta olihan sulla juurakkokin siellä.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Jes, samoilla linjoilla olin sun kaa et puolet noista kävyistä. Mä seuraan vesiarvoja ja raportoin tänne niistä.

Mä nyt kuitenkin päätän olla koskematta suodattimeen, laitan sen pussukan tuonne linnan ja sen perustuksen väliin ja sinne takapuolelle piiloon. Siellä nurkassa on imuputki niin virtaus varmasti riittävä, se pussukka tulee aika lähelle imuputkea. Enkä ole liimannut tuota linnaa perustuksiin kiinni, kun tajusin ajoissa, et se vaikeuttais tosi paljon putsaus- ja huoltotöitä :D

Näillä mennään ja sit lähden kalojen ostoon :D :D Yhtään en ole innostunut :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Mitäs tänne kuuluu? Ootko jo kokeillut käpyjä akvaarioon?
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Moikka,

Pahoittelut, etten ole ehtinyt vastaamaan tänne. Monta päivää ollut jo mielessä, et pitää kirjoittaa kuulumiset altaan kanssa. Siis tännehän kuuluu oikein hyvää, 1 punainen partamonni ja 8 pandamonnia ovat jo viikon ajan kotiutuneet.
Viimeisen päivityksen jälkeen vaihdoin 30 prossaa vedestä, laitoin niitä käpyjä sinne akvaarioon ja lähdin kalakauppaan. Myyjä puhui mut ympäri ja ostin nuo 8 pandamonnia, tosin vakuutti minut sillä että nämä ei kasva niin suuriksi kuin kuparimonnit, joita alunperin haaveilin tuonne altaaseen. Mutta oon tyytyväinen ja niin näyttää olevan monnitkin, ne "kisailee" keskenään koko ajan ja onkohan ne ihan kutupuuhissa, kun siellä pareittain mennään melkoisella vauhdilla ympäri akvaariota? :D Ainakin ovat hauskaa seurattavaa :D Partamonni on huomattavsti rauhallisempi ja yleensä lymyää jossain linnan raunioissa.

Vesiarvot on olleet mun mielestä ok, nitriitti on ollut koko ajan <0,01, pH:n ja kH:n kanssa on hieman ollut vääntöä, kH ollut 3, 4, 3, 3 ja nyt viimeisin 4, tosin kolmannen tipan jälkeen vesi muuttui jo aavistuksen kellertäväksi (mulla siis Seran tippatesti käytössä ja nuo arvot siis viikon ajalta mitattuna, ihan joka pv en ole ehtinyt mittamaan), pH näyttää liukumaa 6,5-7,0 (väri lähempänä 7,0:aa mutta olen huomannut tän viikon aikana et pH painunut aavistuksen alaspäin, koska Seran pH tippatestissä verrataan nesteen väriä mukana tulevaan käyttöohjeen skaalaan ja nesteen väri on ihan aavistuksen muuttunut kellertävämpään suuntaan, mikä heidän mukaan alkais mennä lähemmäs 6,5:tä). Varmaankin kävyt alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa?

Eilen mittailin tosiaan kaikki arvot ja sen jälkeen tein viikottaisen vedenvaihdon ja kävin hakemassa lisää kaloja. Nyt uhkarohkeasti ostin 20 kardinaalitetraa ja 3 taistelukalanaarasta. Urosta en saanut kun tykästyin niiden turkoosiin yksilöön, mutta se oli varattu :|
Lupasivat varata mulle yhden, kun sellainen saapuu.

Nyt kun kaloja enemmän, mittaan joka pv vesiarvot. Mitä mieltä olette, vaihdanko JBL:n tippatesteihin jo nyt suosiolla nuo pH ja kH? Vai voiko tuohon Seraan sen verran nyt luottaa, että voisin käyttää ne loppuun? Nitriittitesti on JBL:n tippatesti.
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja Polar »

Itse en lähtis ostamaan uusia tippatestejä ennen kuin entiset on käytetty. Kyllä ne varmaan sen verran luotettavia on kaikki merkit. Pääasia ettei luota liuskoihin.

Hieno kuulla, että altaassa kaikki hyvin :)
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Mites veden väri? Onko muuttunut käpyjen myötä selvästi keltasemmaksi/ruskeammaksi? Jos ei tai jos väri ei häiritse, voit laittaa niitä käpyjä vähän lisääkin. KH 3-4 puskuroi jos pH:ta ihan kivasti eikä se ihan helposti laske. KH on ilmeisesti 3 ja 4 välimaastossa, ja kun tipat ei ole aina ihan täsmälleen samankokoisia, arvo vaihtelee, mutta ei sitä niin tarkasti tarvitse tietää.

Ei niitä vesiarvoja tarvii ihan joka päivä mitata. Nyt aloitusvaiheessa mittaisin joka toinen päivä, myöhemmin kerran viikossa ja sitten kun akvaario on ollut jo kauemmin toiminnassa onnellisesti ja arvot pysyvät vakaana, ei niitä tarvii välttämättä enää mittailla, jos ei mitään erikoista tapahdu.

KH-testinä voit pitää Seran jatkossakin. Kaikki kovuustestit (myös JBL) käyttävät samaa simppeliä metodia jo vuosikymmeniä. Sen sijaan pH:ssa JBL:llä on se etu, että kahden mittalasin systeemi (kuten nitriittitestissä) eliminoi värillisen veden vaikutuksen. Sinulla kun on niitä lepän käpyjä, niin vesi on kai vähän kellertävä, joten se voi vaikuttaa siihen, mikä pH-lukema vaikuttaa oikealta. En nyt sano, että mene heti ostamaan JBL:n pH-testi, mutta sanon vain, että sillä saat varmemman tuloksen. Päätä itse.

Pääasia, että nitriitti on pysynyt nollilla ja kalat viihtyy! Onnea siitä!
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Kiitos Polar ja kr70, eipä tätä iloa kauaa kestänyt, ihan hetki sitten poimin punaisen partamonnin altaasta, kuolleena makas siellä imuputken vieressä nurkassa :cry:
Varmaan ihan parin tunnin sisään kuollut, koska liikkui vähän aamulla kun valot syttyi altaaseen ja tsekkasin kaikki kalat. Mitään outoa en nähnyt päällisin puolin ja kaikki muut kalat ovat todella aktiivisia. Ihan mystinen juttu mulle, viikon eli tuolla. Se piileskeli viime päivinä aika lailla ja oli vaan paikoillaan, eikä muuten syönyt enää viime päivinä. Alussa oli tosi aktiivinen.

Kiitos kr70 tuosta analyysistä, että vesiarvot ok, tämäkin ihmetyttää tässä partiksen kuolemassa. Vesi ei ole kauheasti värjääntynyt, voipi olla että se suodattimen sisälle asennettu käpypussukka olis tehokkaampi mutta en nyt ala ronkkimaan suodatinta ennen kuin on huollon aika.

Täytyy tässä tällä viikolla varmaan hakea uusi partis, mutta en taida samasta kaupasta hankkia sitä.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

No voi, sepä surullista. Jos sinulla on mahdollisuus pitää uusia kaloja karanteenissa 2-4 viikkoa, se alentaisi sairauksien leviämisen mahdollisuutta.
MarcJohan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 14:10, 10.02.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kypsyykö vai eikö?

Viesti Kirjoittaja MarcJohan »

Joo, täällä otettu raskaasti tämä partiksen poismeno.

Mulla ei ole mahdollisuutta karanteeniin, varmaan nyt parempi olla ostamatta yhtään kalaa lisää ennen kuin näkee että ei ole tullut lisää kuolemia eikä kaloissa näy mitään sairauksia. Tähänkin varmaan auttais joku akvaario-opus niin pääsis kertaamaan nuo yleisimmät sairaudet ja niiden oireet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”