Ensin ostin parvekelaatikon, kun olin todennut vanha parvekelaatikon olevan aika lailla laho. No, hyvä mallikappale se oli testata, ettei systeemi oikein vielä pelannut. Kokeilin ensin tiivistää letkujen kohtia kumitulpilla joita sain putkiliikkeestä, eipä ne tuntuneet toimivan kunnolla.
Motonetistä ostin ikkunasilikonia ja nyt vedenvaihdon yhteydessä koeponnistin laatikkoa, totesin etteivät ne silikonit pidäkään. En sitten tiedä, oliko väärä valinta tuo lasisilikoni. Onko ideoita, millä saisi nuo putket tiivistettyä? Moni on käyttänyt muoviputkia ja niihin soveltuvia tiivisterenkaita mutta täällä idässä niitä ei tunnu löytyvän mistään kaupasta. Ei muoviputkia saati muovirenkaita. Toisaalta ei tässä minun tapauksessa ole kovin suuri ongelma se tihkuttelu kun se on akvaarion kehyksen päällä (luin netistä että pitäisi kestää).
Huomasin testauksen aikana myös, että käyttämäni pumppu (Eheim compact+ 3000) ei pienimmälläkään virtauksella 1500 l/h oikein sovellu tähän. Mistään netistä enkä videoista ole löytänyt suosituksia valutussuodattimen pumpulle, mutta ovat ne kyllä olleet aika pienennäköisiä. Minun ideani oli, että pumppu makaa pohjassa mistä se työntää veden laatikkoon. Akvaarioni on vieläpä 70 cm korkea. Voinpa ainakin sanoa, että 70 cm parvekelaatikolle 1500 l/h on liikaa virtausta. Onneksi olin juuri ennen koettani kolvannut ylivuotoreiät, jotka toimivat hyvin, vesi tuli altaaseen mutta jos olisin pitänyt pumppua pidemmän aikaa niin vesi olisi ollut yli äyräiden!

Huoh. Pitänee jatkaa vedenvaihtoa ja pähkäillä lisää tätä projektia, rahanmenoa ei tietenkään voi estää mutta vahingoista viisastuu, toivottavasti...