540l Akvaario

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Tuoppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 08:17, 19.05.2019
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

On tossa fluvalissa esisuodatin . Viikon kahen välein sen putsannu.
540l 260l 128l
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Palaan joululomamatkan jälkeen tähän. (Hyvää uuttavuotta vaan!)

Toinen vinkki ulkosuodattimen puhdistusvälin pidentämiseen. Monissa suodattimissa (liekö sinunkin) viimeinen suodatusmateriaali on vanu, jonka tehtävänä on suodattaa leijuvaa hitua pois vedestä. Samalla vanu on kuitenkin myös se vaihe, joka ensimmäiseksi menee tukkoon. Siksi vanun voi vaihtaa tiheään vaahtomuovilevyyn. Hitua leijuu silloin vähän enemmän, riippuen virtauksesta, pohjakaloista, sisustuksesta, pohjamateriaalista, ruokinnasta jne, mutta huoltoväli pitenee selvästi. Tämän vinkin olen saanut kokeneemmilta akvaristeilta.

Ennen viimeistä peruspuhdistusta pari kuukautta sitten vaihdoin vanun silloin tällöin ja samalla puhdistin ulkosuodattimen oman esisuodattimen, mutta biologiset vaiheet olivat kokonaisen vuoden koskematta, enkä huomannut eroa virtauksessa peruspuhdistuksen jälkeen. Nyt vanun tilalla on mittoihin leikattu vaahtomuovilevy ja vielä reunoissa tilkkeinä vähän vanua. Aion kokeilla pitää koko ulkosuodattimen avaamattomana kokonaisen vuoden. Erillisen imuletkun päässä olevan esisuodattimen puhdistan kerran viikossa. Aion myös kokeilla vanua esisuodattimessa vaahtomuovipatruunan tilalla; niin lähtisi leijuvaa tavaraa pois ja esisuodatus olisi ehkä tehokkaampi; haittapuoli on, että vanu pitää vaihtaa, jolloin sitä kuluu paljon. Vai onko vanu huono esisuodatusmateriaali jostain syystä?
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

En vaihda aina, huuhtelen hanan alla ja takaisin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja kr70 »

kr70 kirjoitti:Aion myös kokeilla vanua esisuodattimessa vaahtomuovipatruunan tilalla; niin lähtisi leijuvaa tavaraa pois ja esisuodatus olisi ehkä tehokkaampi; haittapuoli on, että vanu pitää vaihtaa, jolloin sitä kuluu paljon. Vai onko vanu huono esisuodatusmateriaali jostain syystä?
Eka viikko takana vanua esisuodattimessa. Toimii loistavasti, näyttäisi jäävän enemmän roskaa kiinni kuin standardi-vaahtomuovipatruunaan. Vanun peseminenkin onnistuu, koska se ei ole muotoon prässätty kuten ennen ulkosuodattimessa sisällä ollut vanulevy. Ja hinta lyömätön: alkuperäiset patruunat (2 kpl) on 6 euroa, samalla hinnalla saa puoli kiloa vanua! Miksen ole tätä ennen tajunnut! Ainoa haittapuoli on, että vanu on vähän isotöisempi, kun pitää vedellä vanutuppoja ja sulloa niitä suodattimeen samalla varoen, etteivät mene liian tiukkaan.
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Olen itse tottunut, että vanu on puuvillaa. Käytetäänkö akvaarioissa jotain tekukuituvanuja, jotta itse vanu ei ala "mädäntyä", (vaikka viikossa tuskin näin käy)?
Otapas kuva sun esisuodatin-härpäkkeestä
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Suodatinvanu on polyesteriä. Tällaista:
https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... ol/183120/

Olen viime päivinä kahlannut vanhoja aqua-web -ketjuja opiskelumielessä. Yhdessä joku kertoi, että oli erehtynyt laittamaan puuvillavanua suodattimeen. Seuraavan kerran kun aukaisi suodattimen vanu oli hävinnyt ja tilalla oli jättikokoisia kierteisiä!

Mun esisuodatin on ihan kaupallinen standardituote:
https://www.eheim.com/en_GB/products/ac ... _prefilter

Se tulee kiinni ulkosuodattimen imuputken päähän. Sinne tulee standardina sisään kaksi aquaball-vaahtomuovipatruunaa:
https://www.eheim.com/en_GB/products/fi ... cartridges
mutta minusta vanu on parempi valinta. Hinnasta selviää hyvin, miksi Eheimin mielestä sinne pitää laittaa niitä originaalipatruunoita [;)] . Suosittelen tätä tai muuta esisuodatinta jokaisen ulkosuodattimen kanssa, niin ulkkaria tarvitsee availla vähemmän.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tadaa, onko sitä Aquaristikissa jälleen tarjolla? Pitää mennä kurkkaamaan. Olen laittamassa tilausta taas menemään ja pariin otteeseen etsinyt tuota hienoa vanua, ei ole ollut. Minulla ison altaan jokaisessa sisäsuodattimessa (3kpl) tuota.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
terolist
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:37, 23.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja terolist »

kr70 kirjoitti: Mun esisuodatin on ihan kaupallinen standardituote:
https://www.eheim.com/en_GB/products/ac ... _prefilter
Nuo minullakin ulkosuodattimien (2 x Eheim 2080) tulopuolella, esisuodattimet pesen kahden viikon välein. Toinen ulkosuodatin pöhissyt nyt 8 kk pesemättä enkä huomaa (ihan mutu tosin) että virtaus olisi pienentynyt. Toisen pesin 6 kk kohdalla ja olihan se viimeinen vanu toki vaihtokunnossa mutta ei mitenkään tukossa silti. Lisäksi purkissa pyörii yksi sisäsuodatin (Eheim 2252) roskaa keräämässä. Akvaario on 720l ja kalastoa tavallaan melko maltillisesti nyt vielä kun kiekot on pieniä.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

terolist kirjoitti:
kr70 kirjoitti: Mun esisuodatin on ihan kaupallinen standardituote:
https://www.eheim.com/en_GB/products/ac ... _prefilter
Nuo minullakin ulkosuodattimien (2 x Eheim 2080) tulopuolella, esisuodattimet pesen kahden viikon välein. Toinen ulkosuodatin pöhissyt nyt 8 kk pesemättä enkä huomaa (ihan mutu tosin) että virtaus olisi pienentynyt. Toisen pesin 6 kk kohdalla ja olihan se viimeinen vanu toki vaihtokunnossa mutta ei mitenkään tukossa silti. Lisäksi purkissa pyörii yksi sisäsuodatin (Eheim 2252) roskaa keräämässä. Akvaario on 720l ja kalastoa tavallaan melko maltillisesti nyt vielä kun kiekot on pieniä.

No aika samanlaiset on suodatukset meillä. Olen ottanut vain vähän varmanpäälle :D , 1 Eheim 2048, 1 2252 ja yksi pick-up. Allas 2 metriä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

kr70 kirjoitti:Olen viime päivinä kahlannut vanhoja aqua-web -ketjuja opiskelumielessä. Yhdessä joku kertoi, että oli erehtynyt laittamaan puuvillavanua suodattimeen. Seuraavan kerran kun aukaisi suodattimen vanu oli hävinnyt ja tilalla oli jättikokoisia kierteisiä!
Ai sillä on semmonen (sivu)vaikutus! :P

Oliko täällä ylipäätään ketjua, jossa kerrotaan altaan koko ja siihen liityvä tekniikka ja minkä verran siellä on kalastoa? Toukopouko ja terolist jo kertoivat omat suodattimensa, tosin Toukopoukon altaan koko oli vielä epäselvä.

Olisi siis vähän luettavaa, silläaikaa kun haaveilee tulevaisuudesta :mrgreen:
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Kröhöm, anteeksi. Eli 600l, l 200, s 60, k 50. Luulen, että Terolist:n allas on l 200, s 60 ja k 60, niistä tulee 720l. Itse jätin suosilla pois tuon 10 cm korkeudesta, koska ennen 600 litraista meillä oli 350 litrainen kulma-akva, ja se opetti sen, että jos haluat pitää rintsikkasi kuivina, kun istuttelet taka-alalle jotakin, ÄLÄ osta enää 60 cm korkeaa allasta :mrgreen: .

NeNithelo, empäs osaa suorilta heittää, saattaapa hyvinkin olla sellainen ketju, pitää vähän tutkiskella. Mitenkäs olet pärjännyt levätaistossa?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

toukopouko kirjoitti:Tadaa, onko sitä Aquaristikissa jälleen tarjolla? Pitää mennä kurkkaamaan. Olen laittamassa tilausta taas menemään ja pariin otteeseen etsinyt tuota hienoa vanua, ei ole ollut. Minulla ison altaan jokaisessa sisäsuodattimessa (3kpl) tuota.
No olihan sitä siellä, ja varmaankin ollut koko ajan. Jostain syystä on vanupussin kuva kadonnut valikoimasivulta, niin enhän mä sellaista valkoisesta laatikosta onnistunut bongaamaan 8-) .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
terolist
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:37, 23.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja terolist »

toukopouko kirjoitti:... Luulen, että Terolist:n allas on l 200, s 60 ja k 60, niistä tulee 720l.
Juu, niin on.
Tuoppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 08:17, 19.05.2019
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

Enpä ole taas hetkeen tänne kirjoitellut. No ei oikeestaan mitään kummempaa ole tapahtunutkaan.

Kalat on kasvanut. Pantterit erityisen paljon ja sulkaripsarikin on jo aika jötikkä.Sokkeloripsarit on jonkinverran kasvaneet ja niitä on alkanut näkymään jatkuvasti. Matoja on saanu kaivaa koko talven kun ei ole maa kerenny missään vaiheessa jäätymään. Palettikalat eivät ole kuteneet aikoihin, kuitenkin jatkuvasti jotain tanssia harrastavat pesäkolon suulla. Ensimmäisen poikueen yksi selviytynyt paletti naaras on jo n. 4 cm pituinen.
Kerran viikkoon saa lisätä akvaarioon kourallisen pikkulimaskaa kun se sieltä häviää. Kongot ainakin syö sitä ja ehkä joku ripsarikin saattaa yön pimeinä tunteina sitä syödä.
Tiikerilumme tekee kyllä edelleen uusia lehtiä jatkuvasti mutta kovin matalaksi kasvi jää. Odotin että olisi kasvanut pintaan mutta on vaan joku 15-20 cm korkea. Saako sitten niin paljon valoa ettei tarvitse kasvaa pintaan?
540l 260l 128l
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Sullahan pyyhkii sitten ihan kivasti.

Tiikerilumpeesta sen verran, että valo vaikuttaa, mutta jos sinulla on se yhtään virtauksen alapuolella, se ei yleensä lähde ainakaan mielellään kurottelemaan kohti pintaa.

Itse nimenomaan pyrin pitämään tikrun matalana, on minusta kauniimpi, kun punaiset lehdet näkyy puskana kunnolla altaassa, toisin kuin kelluslehtinä niitä ei oikeastaan näe kun vedenvaihdoissa katsellessa ylhäältä. Silloin tosin lumme ei kuki.

Laitatko altaaseen rautaa, neste ja pohja? Saa tikrulle intensiivisemmän värin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Tuoppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 08:17, 19.05.2019
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

Lumpeelle on laitettu 7 kugel ja tetra crypto ja sitten vielä plantamin veden vaihtojen yhteydessä. Saattaa olla että joku virtaus käy lumpeeseen tosin ei se kyllä heilu tai painu mihinkään suuntaan niin että ei ainakaan kovaa virtausta suoraan lumpeelle tule.
540l 260l 128l
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Tuoppi kirjoitti:Lumpeelle on laitettu 7 kugel ja tetra crypto ja sitten vielä plantamin veden vaihtojen yhteydessä. Saattaa olla että joku virtaus käy lumpeeseen tosin ei se kyllä heilu tai painu mihinkään suuntaan niin että ei ainakaan kovaa virtausta suoraan lumpeelle tule.
Juurikin näin. Lumme ei pidä virtauksesta, eli ihan hyvä ettei heilu eikä hulmua. Itselläni on keskellä 2m allasta, johon puhaltaa molemmista päistä, reilusti kuitenkin puhalluksen alapuolella. Siinä heiluu juuri ja juuri sen verra, että näkee pohjavirtaustakin altaassa olevan, muttei halua kurottaa varsinaiseen virtaukseen, joka käy yläpuolella. Välillä yrittää alkaa kasvattamaan yhtä lehtivartta vähän pidemmäksi, mutta jos päätyy lähelle virtausta, joko lehti alkaa pikkuhiljaa sulamaan ellei tarhuri kerkeä itse sitä ensin nappaamaan poikki, koska haluan sen puskana säilyttää.

Jos haluat siihen kelluslehtiä, laita se vähän syrjempään kirkkaimmista valoista ja sellaiseen katveeseen, jonne ei puhallus käy/ menee ohi.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Olen hieman eri mieltä siitä ettei lumme tykkään virtauksesta. Mulla on tuossa 660l akvaariossa samassa päädyssä Fluval FX6 3500l/h, Eheim Powerlinen XL 1200l/h ja lisäksi Tunze nanostream 2500l/h ja samassa päädyssä tiikerilumme kasvaa ja voi hyvin. Tämä tiikerilumme on akvaarion kirkkaimmalla paikalla ja kasvattaa kelluslehtiä jos sen vaan antaa kasvattaa. Yhden kelluslehden jos laskee pintaan niin kelluslehtiä tulee niin että lumme kasvattaa pinnan täyteen lehtiä jolloin akvaariosta tulee pimeä. Toisessa päässä akvaariota on toinen lumme joka voi myös hyvin. Välillä annan kelluslehtien tulla pintaan jonka jälkeen lumme tekee pintaan hienon lumpeenkukan. Kukkaa ei tule jos lumpeella ei ole kelluslehtiä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Niin siis onko lumme sinulla siinä puhurissa, minne nuo puhaltaa, vai suoran puhalluksen alla ?

Omassa altaassani on Eheim 2080 ulkosuodatin, 2 x Powerlinet 2048 ja 2252 + Eheimin kippi. Eli kyllä siellä virtaa jonkin verran, mutta lumme pysyy matalana virran alapuolella. Jos lehti kasvaa suoraan puhuriin, niin haperosta olemuksestansa johtuen, hajoaa aika nopeasti, joten pysyy virran alapuolella.

Tässä tapauksessa, kun aloittaja miettii, miksi ei kasva, ihan ensimmäiset kokeiluni olisi siirtää suorasta valosta sellaiseen akvan kohtaan, jossa virtaus ei puhise sen yläpuolella. Sitten taas siirtely itsessään on yksi tekijä, jonka vuoksi jotkut alkavat mököttämään kasvamatta.

MUTTA, jotta päästään taas tähän rakastamaani ja kuluneeseen fraasiin, "akvan pidossa mistään et voi sanoa ikinä ja koskaan, koska heti löytyy joku, kuka on tehnyt päin vastoin ja hyvin on mennyt".... niin täytyy mainita omassa 600l altaassa eräästä n. vuosi sitten ostamastani tiikerilumpeen taimenalusta, jonka tilasin harrastajalta. Kun se tuli, se oli minivaavi, n. 5-6 lehteä, korkeutta huimat 3-4cm. Vuoden aikana kokeillut kasvattaa kahdessa eri altaassa, yhteensä neljä eri kasvupaikkaa, tiikeri on noin 4cm korkea ja siinä on noin 6 lehteä. Samassa altaassa kasvaa 2 muuta tikrua tuuheina, isolehtisinä puskina. Tämän minitikrun lehdet ovat n. 1-1.5cm leveät. Ei kasva ihan vain ärsyttääksensä minua, havuja ..rkele. :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Itse en lähtisi lummetta siirtämään toiseen paikkaan vaan varmistaisin että lumme saa tarvitsemansa ravinteet. Valoa kasvi tuskin saa liikaa. Kannattaa kokeilla eri pohjalannotteita ja lisätä niitä säännöllisesti. Itsellä ei ole mitään hyvää sanottavaa noista seiska kuulista tai muista pitkävaikutteisista lannotteista.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Tuoppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 08:17, 19.05.2019
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

Tänään huomasin että yhdeltä leväbarbilta puuttuu osa päästä.
Alaleuka näyttää puuttuvan. Joku haukannut palasen, pantterikiipijä tai käärmekala.
Leväbarbit hankittu aikaisemmin kun pantterit tai käärmekset mutta niitten kasvuvauhti ei lähellekään semmoista kun petokalojen.
Tuo alaleukansan menettänyt oli joukon pienin.
aikani yritin ottaa kiinni että olisi voinut lopettaa mutta oli niin pirun vikkelä.
Yritetään tuomenna uudestaan.
Huomenna pitäisi siirtää toi 128 litranen akvaario toisaalle niin saa sen tilalle 260 litrasen.
Ja kunhan se on valmis kaloille, niin pääsee vähäripsimonnitkin isompaan purkkiin. Tosin ovat edelleen aika pieniä joku 3-4 cm pitkiä.
128 litraseesa ollu petokotiloita tammikuusta asti ja tänään näin ensimmäistä kertaa että on siellä niitten poikasiakin.
540l 260l 128l
Tuoppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 08:17, 19.05.2019
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

Hmm. En tiedä vippaako mulla päässä vai mikä on. Mutta viime viikolla kattelin että leväbarbilta puuttuisi alaleuka ja sitä yritin pyydystää akvaariosta pois. No en saanut pois ja nyt kun sitä katsellut niin en huomaa enää mitään vikaa kalassa. No hyvä näin , mutta ihmetys on vain suuri siihen mitä viime viikonloppuna olin näkevinäni.
Tiikerilumpeesta aikaisemmin kyselinkun ei oikeen kasvanut.
No hiukan useammin rauta pillereitä juureen olen nyt taittanut ja pari uutta 7kuukelnia laitoin ja jotain ferropol tippojakin laitettu päivitäin.Lumpeen lehdet on nyt tuplasti suuremmat. Varretkin ovat kasvaneet noin kaksin kertaiseksi. Pintaan asti lehdet eivät ylety edelleenkään.
Pistiat ilmeiseti myös tykkää päivittäis tipoista kun ovat kasvaneet hyvin.
540l 260l 128l
Tuoppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 08:17, 19.05.2019
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

Reilu vuoden nyt ollut toi Fluvalin g6 käytössä. Luultavasti ihan hyvin imee roskaa mutta se ilman puhaltelu on kyllä ärsytävää.
Tiivisteitä vaihdettu ja letkujakin hiukan leikelty. Mutta aina vaan ilmaa puhaltelee ja monesti siihen yöllä herää kun ilma viheltelee.
2 kpl Eheim 2426 eXperience 350 on myös käytössä ne ei koskaan ilmaa puhaltele ja todella hiljaisia muutenkin.
Saattaapi olla että toi fluvali lähtee pois ja sen tilalle hankin samanlaisen eheimin kun mitä muutkin on.

Sulkaripsimonni tuntuu lihoavan. Muut kalat ihan normaaleja. Sulkis on kyllä semmonen imuri että kaikki menee heti, ja on nimettykin teletappien imurin NuuNuu mukaan. Ja jos vähänkin vähentää ruokaa niin kasvit syödään heti. Kurkkua ja kesäkurpitsaa myös tarjoan mutta ei sekään tunnu riittävän. Tarjoan myös räkmiksiä missä herneitä mukana , että kyllä se vihreetäkin saa syödäkseen.

Tiikerilumme on sentäs saanut olla rauhassa. Ja se onkin kasvanut reilusti. Ei vieläkään pintaan asti ylety mutta lähellä jo on.
Jättimiekka myöskin saanut olla rauhassa sekä vesisaniainen. Pistiat kasvaa myöskin hyvin , kunhan muistaa aika-ajoin lisätä Pikkulimaskaa.
Jos limaskat loppuu niin pistia alkaa jollekin maistumaan.
Limaskaa onneksi kasvaa muissa purkeissa hyvin.
540l 260l 128l
Tuoppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 08:17, 19.05.2019
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

https://www.youtube.com/watch?v=b-PvJ-B ... e=youtu.be
Laitetaan nyt vähän videokuvaakin akvaariosta..

Takaseinää en ole reilu vuoteen puhdistellu. En tiedä onko siitä haittaa että levää takaseinässä kasvaa mutta itteä se ei haittaa niin on saanut siinä olla.
540l 260l 128l
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 540l Akvaario

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Aikamoinen vilinä!

Minusta vain hyvä, jos takaseinä kasvaa viherlevää, niin ei näy omaa kuvaa sieltä. Jotkut kalat voivat löytää ruokaakin levän seasta. Ja ne leväthän ovat yhteyttäviä kasveja siinä missä miekkakasvitkin, eli tuottavat happea, käyttävät nitraattia jne vaikka vaikutus ei tietenkään ole suuren suuri.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”