loiset akvaariossa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

loiset akvaariossa

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Voiko loiset piileksiä akvaariossa niin että ne eivät anna moneen vuoteen itsestään mitään merkkejä? Voiko jotkut kalat kantaa jotakin loisia, eikä niistä ole sille haittaa? Voiko kala siis tottua loiseen? Tai voiko loiset elää ilman isäntää altaan pinnoilla? Mietin sellaista teoreettista mahdollisuutta että uusiin kaloihin iskee karanteeniajan ja altaaseen siirtämisen jälkeen loinen, joka onkin ollut vanhassa altaassa jo olemassa?
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: loiset akvaariossa

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Mä oon ollut siinä uskossa, että se on ainakin teoriassa mahdollista, mutta en tiedä sen yleisyydestä tai todennäköisyydestä. Esimerkiksi osa sairauksista puhkeaa vasta, kun kalan vastustuskyky laskee esim. siirron aiheuttaman stressin myötä. Osa kaloista voi myös olla sairastanut aiemmin taudin, jolloin ne eivät enää välttämättä itse sairastu, mutta jäävät kantajiksi. :)

Tuossa pari omaa suosikki-linkkiäni kalojen sairauksien osalta:
https://world.mongabay.com/finnish/fish/10.html
http://aquahoitoinfo.kasvikauppa.fi/suo ... oirmuk.php
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”