Elämäni ensimmäinen kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Moikka vaan kaikille :)
Minulla on kypsymässä elämäni ensimmäinen akvaario (lapsuudenkodissa näitä kyllä aina oli, että ihan tuntematon käsite ei ole....), jonka valmistumista odotan jo innolla... (pvä6 menossa ja nitriittiä ei vielä näy....) Ja siksi onkin aikaa pohtia kaloja...

Allas on 180l, lämpö ~24’c, pehmeä vesi (kokonaiskovuus 4-<7liuskatesteillä ja lähes samoin ilmoittaa vesilaitos), PH 6.4-6.8. Hienoa hiekkaa pohjalla. Sisäsuodattimia on 2kpl Eheimin powerline 2048 (oletettavasti, kun tuli altaan mukana ja kuvien perusteella olen päätellyt) ja lisäksi Eheimin biopower 240. Ensin mainittu antaa aikamoista virtausta, saatan tähän liittää suihkuputken, joka vähän hillitsee virtaa? Pöhinä ei muuten haittaa, mutta kun yksi nurkka on kokoajan tyhjä hiekasta..... :D

Ajatuksia kalastosta itselläni on:

Pohjalle:
-pariskunta punaisia noitamonneja
- parvi (8kpl) leopardi-, jaguaari- tai helmimonnisia (näiden kuviointi viehättää silmää)

Keskelle/Pintaan:
- kirjoviiripyrstö parvi (10kpl?) nämä ehdoton suosikkini ja ensi viikonloppuna menossa näitä vielä liikkeeseen katsomaan, että ovatko oikeasti sitä mitä haluan vai ovatko kuvat vain kuvia...
-punapää- tai kirsikkabarbi parvi (6-8kpl)
-vyövaanija/ loistovaanija (kummalla nimellä näitä nyt kutsutaan?) parvi (6-10kpl)

Onko tämä ihan tuhoontuomittu ryhmä? Lukemani perusteella pitäisi onnistua, mutta kokemusta kun ei ole, niin otan kokeneempien mielipiteet mielelläni vastaan :)
Onko määrät ihan sopivat altaan kokoon nähden?
180l sekametelisoppaa
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

(Pvä 8)

Ja nyt ”isoakättä” aloittelijalle :)
Vihdoin nitriitti-arvo nousussa!!!! (Tosin tähän asti on ollut nitriitin mittaukseen vain jbl:n liuskatesti käytössä)
Kyllä tämäkin allas vielä kypsymään saadaan!

Tässä kun olen vielä joululomilla ollut, niin on ollut aikaa kiertää akvaarioliikkeitä (Hyvinkää/Vantaa ja Riihimäki —> huomenna akvaariokeskukseen), niin on aika paljon yllättänyt kalojen hintahaitari.. Näitä selvästi kannattaa vertailla ja käydä useammassa paikassa ennen ostopäätöstä! Esimerkiksi omat ehdottomat suosikit, leopardimonniset ovat osuneet hintahaarukkaan 6.90-11.90e, eli paikasta riippuen näitä saattaa saada toisaalta melkein tuplamäärän!?! samaan rahaan 8O
Noitamonnin hinta on nyt ollut 18.00-21.90e.. Tämä on sentään melko kapea haarukka. Tämä on kuitenkin hyvä pitää mielessä, kun usein tulee käytyä myös Tampereella ja tästä lähin tuskin voin olla koluamatta akvaarioliikkeitä [:I] :roll:

Jokohan pian uskaltais kasveja ostaa... Kovasti jo syyhyää akvaariota laittaa ”paraatikuntoon”, mutta takaraivossa vielä kaikuu luetut neuvot muille kärsimättömille aloittelijoille, että ei vielä... Sitten vasta kun nitriittipiikki on ohi, ettei kalliit ostokset sula pohjalle ja ennenkaikkea, ettei levät yllätä kun valot joutuis laittaan päälle.. Ehkäpä jo viikon päästä?

Mutta vielä kerran: ”Wooohooooo, nitriitti nousussa!!!!”
180l sekametelisoppaa
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Nopeana kommenttina, että jättämällä barbit pois kokonaan voisi olla parempi soppa. Punapääbarbi on tässä seurassa jo kohtuullisen iso ja roteva kala, ja myös vilkas ja ahne ADHD höselö, joten sitä en laittaisi ainakaan. Sen kohdalla varoitetaan myös evien nyppimistaipumuksesta, jos sattuu pahapäisiä yksilöitä kohdalle. Nuo killit evineen voivat houkutella nyppimään. Eikä kirsikkabarbikaan ihan pieni ole, kun aikuiseksi saakka pääsee, mutta se on kuitenkin paljon parempi vaihtoehto tähän seuraan barbeista. Noille killeille tekee kuitenkin enemmän oikeutta, jos saavat temmeltää omineen altaan yläosassa. Kasvitiheikköä saisi olla paljon, jos toivot killeiltä jälkeläisiä. Killit ovat lyhytikäisiä ja olisi varmaan mukava, jos ne lisääntyisivät ja sitä kautta lajin elinkaari altaassa jatkuisi. Näille tosin suositellaan erillistä kudetusallasta, joka parantaa lisääntymismahdollisuuksia huomattavasti.
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Tosi hyviä tiedonjyviä!
Ja oikeastaan nyt kun näin punapääbarbit livenä, ei ne olleetkaan ihan sitä mitä luulin ja ihastuin kirsikkabarbien väriloistoon, mutta nuo killit kyllä houkuttaa niiiiiiin paljon ja kasveja on todella tulossa, näissäkin haluan vähän leikkiä väreillä 8-)

Olen nyt kuitenkin päättänyt, että ensimmäisenä tulee joko nuo 2kpl noitamonnia tai 6-8 leopardimonnista. Killejä toivon huomenna pääseväni ihailemaan, elleivät ole jo jonkun kotiakvaariota koristamassa. Onko nyt kuitenkin niin, että kirjoviiripyrstö ja jopa loistovaanija eläisivät 1-2v, eli eivät ihan muutaman kuukauden lajia ole kuitenkaan? Vai olenko ihan ulalla....

Saa nähdä montako kertaa tässä vielä kaikki muuttuu, nyt jo vilkuilen toista ”vähän” isompaa allasta ja hallitus pyörittää silmiään, sillä tämä on minun harrastukseni ja hän vain nauttii sen kauneudesta :D Mutta kun haluais vähän kaikkia lajeja jaja.... Tää ihan koukuttaa :)
180l sekametelisoppaa
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Kävin juuri itse tänään ihastelemassa vyövaanijakaloja ja Viirikirjokaloja! Ihastuttavia otuksia ja hauskaa seurattavaa! Etenkin vyövaanijakaloihin ihastuin, kun tulivat poseeraaman kännykameran eteen. Sinuna ottaisin kunnon kokoiset parvet noita aiemmin mainittuja, ilman barbeja. Onnea harrastuksen parissa!
Itse olen aina istuttanut kasvit altaaseem kypsytysvaiheessa, eikä ole ollut mitään ongelmia. Pohjassa aina kunnon lannoitus, niin hyvin on lähtenyt kasvamaan.
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Jatkan vielä... Vyövaanijan värit näkyivät hyvin liikkeessäkin, mutta monet loisteliaankin väriset kalat näyttävät autiossa, vaaleapohjaisessa ja mahdollisesti vielä taustaisessakin akvaariossa aika mitättömiltä väreiltään. Omassa kotiakvaariossa pääsee parhaiten oikeuksiin sitten :D kannattaa myös kalojen hintoja vertaillessa kysyä, että onko heillä jotain takuuta jos kalat sairastuu tai jopa kuolee...
180 l
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Samoja ajatuksia heräsi minullekin, kun kävin näitä ihailemassa. Olen siis varma, että haluan vyövaanijakaloja ja kirjoviiripyrstöjä, sekä päädyin samaan lopputulemaan, että jätän barbit nyt pois. Haen ensimmäisenä leipardimonniset ja sitten noitamonnit. Killit suunnittelin keväälle, huhti-toukokuu, jos nyt saisin tuon kypsytyksen onnistumaan [:I]
Meni vähän överiksi tuo HSS annostelu ja kun sain ammoniakki-testin, niin se nyt oli iiiiiihan överiksi menny.... Nyt vähän vaihtelin vettä ja tänään tulee kasvit, niin saan vielä ison vedenvaihdon tehtyä ja josko sitten ammonium olisi selkeästi se 5mg/l testissä, nyt se on 10mg/l (isoin arvo testissä siis...)... :roll: Perhana sentään.... Heitän kasvien ja vedenvaihdon jälkeen vielä biodigestit uudestaan taas pyttyyn, josko ne vähän jeesais ja homma etenis! Nyt ei ole siis tuo nitriitti noussut kuin tuohon 0,05 ja nitraattia ei näy tippatestissä ollenkaan :roll: (liuskatestissä ollut aina alusta asti se sama 10mg...) Onkos nyt sitten pvä15 menossa 8-) Kyllä Mä tän vielä saan toimimaan .... Pikku säätöä vaan [:I] :D
180l sekametelisoppaa
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Nitraatit tulevat varmasti perässä, etenkin kuin akva saa ne kasvitkin, niin edesauttaa hommaa. Kyllä se siitä! :)
180 l
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Nyt on kasvit paikallaan ja veden ammoniakki pitoisuus on nyt sen 5mg/l, eiköhän tämä nyt tästä pikkuhiljaa etene sinne ”piikkeihin” ja kypsyyteen kaloja varten.. Huh... Onpa ollut kuitenkin ihanan opettavainen matka ja on saanut rauhassa lukea kaikkea mahdollista ja mahdotonta akvaarioiden maailmasta! Vielä kun löydän sen Akvaariokalat 2.0 opuksen, niin olen tyytyväinen taas hetken :D

Aina se on kivijalkakaupoista loppu, enkä viitsisi maksaa kalliiseen kirjaan vielä postikulujakin [:I] Kohta on työasioita toiseen kaupunkiin, niin täytyy käydä vähän tutkimusmatkalla akvaarioliikkeissä :D (Psssst... Pääsen vielä ilman valvovaa silmää/ hallitusta, kun olen hottellimajoituksessa, niin saa rauhassa shoppailla [;)] )
180l sekametelisoppaa
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Jes :)
Nitriitit noussu seuraavaan arvoon, eli puolivälissä mittaustaulukkoa ollaan! Homma etenee ja voin sanoa, että on ilo ihailla akvaa, nyt kun kasvit on paikallaan :D
180l sekametelisoppaa
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Nitriitit punaisella ja nyt odotellaan, että koska se nitraattipitoisuus tajuaa kunnolla lähteä nousuun!! Aivan mahtavaa :D Enää ei siis mene kauaakaan, kun oikeasti saa varata ekat kalat!! Jessss... Mä olin ihan varma, että olin ryssinyt koko kypsytyksen, kun se kesti muka ikuisuuden muihin verrattuna [:I]

Allas on tosiaan Giantin 180L ja valaistus on 2x30w loisteputkea, toinen on powerglow (ihanan sävyn antaa akvaarioon) ja toinen oli ihan perus joku ”tropical aquarium light” [;)] Nämä siis tulivat tuon akvan mukana ja tuntuu pienen opiskelun jälkeen ihan oikeilta ja riittäviltä omaan tarpeeseeni?
Kasveja mulla on (..tai no katsotaan hetken päästä onko :D Mutta siis näitä tulee ainakin olemaan ja uusin, jos käy huonosti kypsytyksen takia...) :
-papukaijanlehti ”pink”
-aaltomelalehti ”broad leaves”
-palleroahdinparta ”marimo”
-ruusuvesimiekka ”rose”
-intianvesitähdikki ”rosanervig”
-suorusolehti ”red”
-pinnalle olin ajatellut pistiaa, sitä ei ollut ja nyt mulla on ilmeisesti Amerikan kilpukkaa ja jotain pientä, aika hentoisennäköistä, ehkäpä pikkulimaskaa.. [:I] En muista nimiä, kun puhelimessa lennossa otin nämä testiin, kun soittivat, ettei pistiaa tullut kuormassa :D Ja oikein kivoilta kyllä nämäkin vaikuttavat!!

Kasveja olen nyt hoitanut rautakuulin juurelle ja tippoja veteen joka päivä, pitää ehkä vielä selvitellä tarvitaanko jotain täsmähoitoa!?!
180l sekametelisoppaa
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Pintakasvit olivat selvästi liian herkkiä kypsyvään akvaan.... Näitä haettava lisää, kun ”myrkkyvesi” saatu neutraloitua [;)]
Edistystä tapahtuu taas, sillä nyt on nitraattikin nousussa. Vielä ollaan jbl:n testin keltaisilla/ hailakan oransseilla palloilla, mutta pikkuhiljaa :D Nyt on menossa siis pvä19..
Ensi viikolla on muutaman päivän Riikan reissu edessä ja täytyy opettaa oma äiti, joka talon/lasten vahdiksi tulee kellottamaan valoa kasveille ja lannoittamaan niitä, sekä ruokkimaan tyhjää akvaa :mrgreen:
Luulenpa, että ensi viikon jälkeen ollaan jo hyvin lähellä sitä, että allas alkaa olemaan kypsä 8-)
180l sekametelisoppaa
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Pieni päivitys taas...

Annoniumit sujahtaa nollille tunneissa HSS lisäyksestä, eli alkupään bakut toimii. Nitriitit on punajuuren värisenä edelleen, joten odotellaan näiden laskua, nitraatit jbln tippatestin mukaan 50 (ei kuitenkaan vielä yhtä oranssi kuin 120 arvo), eli noussut, muttei mitään hurjaa ryntäystä vielä näy :roll: Noh, summasummarum: suunta oikea, mutta vaatii vielä malttia :D

Minun viiniköynnös, jonka uppoamista odotan, on kasvattanut karvat itselleen... ensin se oli valkoista nöyhtää, nyt paikoitellen vihertää 8O Harjaan tuon kunhan saan altaan kypsäksi....
Kaikkea tuolla veden alla tapahtuukin :D
180l sekametelisoppaa
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin! Ja totta kyllä se siitä kypsyy, suunta on oikea. ^^

Komppaan edellisiä, että saat enemmän parvikaloista irti jos otat 1 ison parven, mutta ymmärrän hyvin myös valinnanvaikeuden ja itsekin monesti päädyin kahteen parveen. :)

Ja nou worries jos joku kasvi ei lähdekään toimimaan. Itselläni meni tuossa juuri pari kivaa rehua kotiloiden evääksi, joten jäljellä luottokasvit jaavansaniainen ja anubias (altaassa maansiirtokoneita kasvamassa, joten en edes haaveile saada mitään pohjaan kiinni). :D
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Näin se tuli valmiiksi minunkin pönttöni, vaikka ”vanhalla” vai jopa muinaisella HSS kypsytyksellä sen teinkin [;)]
Aika monta aloittelijan virheitäkin tuli innoissaan tehtyä, mutta onneksi sopassa ei vielä ole eläviä otuksia mukana.... Ensimmäinen bakteeriymppi oli muuten varmasti melko hengetön, kun mitään ei alussa piiiiiiiitkäään aikaan tapahtunut. Ostin siis tietämättömänä sen typerän mustan muovipullon ja ehkä se oli saanut kylmää... Sitten vasta kun hain biodigestin ampulleja, alkoi homma pikkuhiljaa rokkaamaan...

Nyt on siis matkalla tapahtunut niin, että aluksi HSS annostelu meni vähän vasemmalla kädellä ja ilman vesitestiä, no sehän ampui itsensä 10mg/l ja pysyi siellä, kunnes vaihdoin vettä.... Sen jälkeen pidin sen vesitestin kanssa hallinnassa ja nitriitit alkoi nousta, ne oli yli mitta-asteikon ehkä viikon päivät, kunnes putosivat ns. keltaisille palluroille jbln testiin, eli 0,05. Nitraatti on suurimmillaan ollut jossain 50-100mg/l välissä, mutta kasvit on tainneet tätä vähän hillitä. Kun nitriitti putosi, nakkasin tekstiksi vielä HSS puoli teelusikalla ja sehän ampaisi yli asteikon kun raketti ja ammonium nousi 5mg/l. Ammonium tuli alle 12h nolliin ja nitriitillä meni hiukan yli 1vrk pudota 0,2mg/l ja nitraatti oli samaan aikaan ~15mg/l... Eli tänään menen kaloja varaamaan ja ehkäpä saan viikonlopun niitä jo tuijottaa omassa altaassa :D

Onneksi tein tämän aloituksen pitkän kaavan mukaan, olen saanut rauhassa miettiä/oppia ja pohtia ja olen edelleen varma omista lajivalinnoista tähän hetkeen! Vaikka siellä varmaan joku ruudun takana puhiseekin, että typerä ihminen, mutta pääasia että kivaa on ollut :D
180l sekametelisoppaa
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Eeeeeeeiiii.... Mitä Mä kirjoitin aamulla ”olen varma valinnoistani...” ja sit menin tänään akvaarioliikkeeseen ja ihastuin taas uuteen monniseen :D Kirjomonniset oli kuin pieniä rosvoja naamioineen ja ihana kultainen niskapanssari.... Kääääk... Mä tarvin toisen akvaarion!! Nyt Mä kuumeisesti pohdin, että haluanko leopardi- vai kirjomonnisia, leopardeja saisin parin viikon päästä (karanteenin jälkeen) ja kirjomonniset olis jo noutokunnossa ja ne tais viedä palan mun sydäntä!
180l sekametelisoppaa
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Joo se on aina mukava kun varaa aikaa riittävästi. Ehtii hyvin miettiä ja valikoida. Itsellänikin nykyinen allas pyöri varmaan vuodenpäivät kotiloaltaana ennenkuin tuli ensimmäiset ja ainoat kalat (päädyin lopulta tekemään lajialtaan). :D

Ja hyvin mahdollista, että ensimmäinen ymppi ei ollut enää ihan elinkelpoinen, mutta hyvä jos noilla toisilla lähti kypsyminen etenemään. :))

Monniset on kyllä kaikki hienoja otuksia ja ei se toinen allaskaan huono idea ole. Voi tehdä hieman erityyppisiä.. :D Jos tästä on mitään apua, niin yksi tapa lähestyä valintoja on odotettu elinikä eli esim. itse mietin että haluanko pitää allasta pari vuotta vai seuraavat 20 vuotta. Ja lopulta päädyin, että eiköhän tuo allas tule pysymään eläkeikään asti ja otin aika pitkäikäisiä veijareita kasvamaan. Toinen vaihtoehto rajata vaihtoehtoja on katsoa miten laajoissa vesiarvoissa kaverit viihtyvät (teoriassa mitä laajemmat vesiarvot sitä vähemmän ne rajaavat myöhemmin vaihtoehtoja). :)
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Tuo eliniän mietintä on kyllä melko hyvä idea, toki tällä hetkellä ajattelen ihan samoin, että kun tähän nyt ryhtyy, niin tämä on pysyvä, tietysti muotoaan muuttava pitkäaikais-harrastus... Ikinähän elämää ei voi ennustaa, mutta silti! [;)]

Nuo kirjomonniset olivat nyt minun valintani ja ovat niiiiiiiiiin mahtavia otuksia! Kaikki on mennyt oikein hyvin ja mun altaan rauhassa rakennettu kuormituskapasiteetti ei ole liikahtanut mihinkään! Nitriitit nollilla ja nitraatti pyörii siinä ~15-20 paikkeilla.

Tyypit on olleet kotialtaassa 2pvää ja ovat sitä innoissaan tutkineet. Minä jumitan jatkuvasti sohvannojalla ihailemassa ja isäntä jo aamulla muistutti töihin lähdöstä :P Työt häiritsee harrastusta :roll:
Taidan näitä kirjomonnisia hakea vielä parin viikon (onko ok?) päästä 6kpl lisää, niin saan 15 päisen parven. Tuntuu, että ovat vähän isommassa parvessa parhaimmillaan, ovat toki nytkin jo valloittavia otuksia.

Ps. Vihreitä, nopea kasvuisia kasveja on kyllä käytävä ostamassa, jotta saan viidakon kukoistamaan :)
180l sekametelisoppaa
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Nyt on kuuvalo mietinnässä tai oikeastaan selvityksen alla, että mistä sais edullisesti! Niin ihania nuo kirjomonniset ovat ja menevät pitkin pohjaa, kasveja, viiniköynnöksen pintaa imuttelevat ja suhaavat välillä pinnalle tai nauttivat suodattimen puhurissa vastavirtaan uiden porukalla, joten olis ihana näitä illallakin ihailla :mrgreen:

Pssst... Olen yllättänyt myös muun perheen nenä lasissa tuijottamassa tai isännän kommentoimassa kalojen menoa, vaikka onkin ”vain minun” harrastus ja mielenkiinnon kohde [;)] Ehkä ne ei edes huomaa, jos se isompi allas myöhemmin meille ilmestyy...
180l sekametelisoppaa
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

No niin, onnea perheenlisäyksestä! :mrgreen:
Itse ajastan akvaarion valon n. tunniksi päälle aamulla, että näkee ennen töihin lähtöä ja päälle iltapäivästä iltaan, että voi rauhassa katsella illalla.
Ja ihan hyvillä mielin voit lisätä kaloja, hyvältä kuulostaa kaikkinensa. :)
180 l
jinni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 23:05, 30.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja jinni »

Ja miten sitten kävikään....

Altaassa polskuttelee nyt seuraavanlainen orkesteri :D

-9kpl kirjomonnisia
-1kpl noitamonni
-18kpl ruusutetroja (näitä varmasti lisää myöhemmin)

Luovuin kirjoviiripyrstö/ loistovaanija ajatuksesta, koska ne ansaitsee lajiakvaarion ja minun täytyy varmaan sellainen joskus järjestää [;)]

Tänään oli isäntäkin kala-kaupoilla ja kuulin lauseen ”tuollainen kaappi ja iso akvaario meidän täytyy seuraavaks laittaa....” Ihminen, joka ei tähän päivään mennessä ole juuri ollut kiinnostunut mun uudesta ihanasta harrastuksesta.. Näin niitä akvaario-hulluja salaa tehdään lisää 8-)

Nyt täytyy löytää oikea määrä ruokaa tuolle porukalle. Tähän asti olen nakannut yhden pohjatabletin tai yhden kuution pakasteöttejä aamulla ja illalla sitten reilu hyppysellinen hiutaletta. Nyt kun tuli nuo tetrat niin pitää varmasti aamulla antaa pohjatabu + hiutaletta hyppysellinen ja ehkä sitten iltaruokana pakasteöttejä tai vain pari hyppysellistä hiutaletta... Olenko ihan hakoteillä ruokinnassa? En halua ruokkia liikaa, mutten myöskään pitää nälässä kun teinejä kaikki ovat :mrgreen:
180l sekametelisoppaa
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Mun korvaan ruokinta kuulostaa ihan ok:lta. Yksi tapa on lisätä hiutaletta pari minuuttia pikkuhiljaa ja laskea paljonko kaverit ehtii syömään siinnä ajassa. Toinen tapa on tarkkailla vatsalinjaa eli jos alkaa mennä kuopalle, niin lisätään ruokaa ja jos alkaa olla vaappuvia palloja, niin vähentää hieman. :))

Tosi nätin parven oot kyllä valinnut monnisten seuraksi! Ja hyvä jos kotoa löytyy tukea harrastukselle. Voit aina myös markkinoida, että mitä isompi allas sitä helpompi se on hoitaa.. :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Eikös noitamonneja vois ostaa ainakin yhden lisää (toista sukupuolta), niin voisivat vaikka kuteakin.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Kyllä mun mielestä. Ja hienoa jos kudettaminen kiinnostaa. Noitamonneille käsittääkseni löytyy vielä hyvin kotejakin. :))
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Elämäni ensimmäinen kalasto

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tuosta monnisten ruokinnasta vielä. Minusta on vaikea saada kaikille kaloille sopiva määrä ruokaa, jos on pohjakaloja ja muita. Ajatellaan nyt ensin pelkkää kuivaruokaa. Jos EI ole pohjakaloja, on helppo ruokkia vanhan periaatteen mukaan "sen verran, minkä kalat syövät 3-5 minuutissa". Minusta se on hyvä sääntö. Mutta pohjakaloille tämä ei päde, koska tabletit liukenevat hitaammin. Lisäksi muut kalat tulevat apajille, ja jos niille on antanut ensin hiutaletta, ne saavat liikaa sapuskaa (hiutaleet + osan tableteista). Itse annan tablettia vain kerran päivässä ja silloin ei hiutaletta ollenkaan, mutta tällöin kalat saavat ruokaa epätasaisesti: jotkut rohmuavat tabletista isoja palasia, toiset pysyttelevät kauempana ja syövät vain sitä, mikä lähtee virtauksen mukana ajelehtimaan. Ainakin ennen monnisia pidettiin "puhdistajakaloina". Minusta monnisten ruokkiminen likaa akvaariota enemmän kuin mitä monniset sitä puhdistavat: nykyiset tehokkaat pumput levittävät hajoavasta tabletista ainesta ympäri akvaariota, ja tuskin ne monniset kaikkea löytävät. Useita eläviä ja pakastesortteja taas on vaikea saada monnisten ulottuville, kun ylempien kerrosten kalat ehtivät syödä melkein kaiken.

Olis kiva kuulla muiden mielipiteitä tästä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”